Leerling heeft niet altijd baat bij wiebelkussen
NIEUWS 3
Feestje van Rotterdamse leraren op Euromast eindigt in nachtmerrie
Het was zeker reden voor
een feestje. Basisschool
Het Spectrum uit Rot
terdam had het predicaat
Excellente School gekre
gen en vierde dat met zo'n zestig man
in het restaurant van de Euromast.
,,We zijn naar grotere hoogte geste
gen en het leek de school leuk om dat
op grote hoogte te vieren'', aldus een
medewerker. ,,Een deel van het per
soneel was al met de lift geweest, een
deel zat erin en een deel moest nog.
Helaas liep het allemaal anders.''
Directeur Linda van Oosten zat
precies in de groep die tussen het
hoofdgerecht en het toetje de skyline
van Rotterdam mocht bewonderen
vanuit de ronde glazen panoramaca
bine. Toen de lift stokte op 160 meter,
dacht ze binnen een kwartiertje be
neden te staan, net als verleden keer.
,,Het gekke is, ik had al een keer in die
lift vastgezeten. Met mijn kinderen.
In het begin zei ik daarom ook: 'Geen
zorgen, we gaan zo weer verder'. Dat
bleek toch iets langer te duren.''
Zeven uur, om precies te zijn. De
groep heeft de tijd zittend op de vloer
doorgebracht, dicht bij elkaar. ,,Voor
de kou, maar ook omdat het best krap
was'', vertelt ze. ,,Sommigen hadden
een heel dikke jas aan, die werd dan
even uitgeleend als iemand het heel
koud had.''
Om de tijd te doden, vertelden ze
elkaar grappige vakantieverhalen,
moppen en zongen ze liedjes. Er wa
ren telefoons genoeg om het thuis
front op de hoogte te houden. ,,Som-
Een groep docenten
zat gisteren bijna de
hele nacht vast in de
panoramalift van de
Rotterdamse Euromast.
,,Ons noodscenario was
een veldfles met een vrij
grote opening.''
mige partners lagen al te slapen, die
hebben niks meegekregen, anderen
zijn zelfs naar de Euromast gekomen
om in het restaurant te wachten.''
Handmatig naar beneden
De oorzaak van de storing is nog niet
bekend. Daar wordt volgens direc
teur van de Euromast Souad El Ham-
daoui volop onderzoek naar gedaan.
Totdat meer bekend is, blijft de lift
aan de grond. ,,Er zijn weleens vaker
kleine storingen. Dan wordt de lift
gereset en kan deze weer verder. Dat
de lift handmatig naar beneden ge
bracht moest worden, is nog nooit
eerder gebeurd.''
Het Liftinstituut, de keurings
dienst van liften, heeft de cabine vo
rig jaar nog in orde bevonden. Direc
teur J ohn van Vliet: ,,Goed onder
houd is belangrijk, maar een storing
kan in de beste installatie gebeuren.
De keuring gaat met name over de
veiligheid.''
Het protocol voor de liftstoring is
op de juiste manier gevolgd, zegt El
Hamdaoui. „Binnen een half uur was
er een man van de storingsdienst
aanwezig. Die heeft na een half uur
opgeschaald, waarna er twee man bij
zijn gekomen. Na anderhalf uur is
besloten de lift handmatig te laten
zakken. Het naar beneden brengen
van de cabine gaat alleen heel lang
zaam en duurt ruim drie uur. Het
meest vervelende is natuurlijk dat de
gasten zo lang hebben vastgezeten.''
Tranen
Nee, paniek was er niet, vertelt Van
Oosten. ,,Er zat ook een medewerk
ster van de Euromast in de lift. Die
zei dat de lift echt niet naar beneden
kon vallen, dat daar allemaal veilig
heidssystemen voor waren. Ik was
ook wel relaxed. Je hebt er weinig in
vloed op, het enige dat je kunt doen
is wachten.''
Maar toen uiteindelijk de deuren
weer opengingen, vloeiden er toch
hier en daar toch wat tranen. ,,Men-
sen die de hele tijd rustig waren ge
bleven, werden ineens emotioneel.''
Blijft de roep van de natuur over.
Na een lekkere maaltijd en ongetwij
feld wat te drinken urenlang niet
naar de wc kunnen, hoe hebben de
juffen en meester dat opgelost? ,,Een
van ons had toevallig een veldfles bij
zich, met een vrij grote opening. Die
veldfles was ons noodscenario. Als
iemand het echt niet meer kon op
houden, moest daar maar in geplast
worden. De vloer natmaken leek ons
niet slim in verband met de elektra.''
De veldfles hoefde er uiteindelijk
niet aan te pas te komen. „Blijkbaar
kun je in zo'n situatie toch heel lang
je plas ophouden'', lacht Van Oosten.
El Hamdaoui heeft gisteren taart
langsgebracht op Het Spectrum. Ze
gaat nog met de school in gesprek
over een goedmakertje.
Ellen van Gaalen
Geleen
Leerlingen die zich moeilijk kun
nen concentreren gebruiken die
middelen tijdens het werken. Kin
deren die af en toe even stilte nodig
hebben, zetten de koptelefoon op.
Leerlingen die niet stil kunnen zit-
ten, mogen wiebelen op een speci
aal kussen.
Hoewel kinderen het fijn vinden
die hulpmiddelen te gebruiken,
gaan hun leerresultaten er niet per
se op vooruit. Dat blijkt uit het
Wobble-onderzoek (Wiebelkinde-
ren Onderzoek naar Betere Brein
prestaties en LeerEffecten) van de
Open Universiteit op negen Lim
burgse basisscholen. De onderzoe
kers lieten 271 leerlingen met kop
telefoons of wiebelkussens werken
en analyseerden wat hun dat ople
verde. ,,We zagen juist dat veel leer
lingen minder goed aandacht had
den. Leraren moeten die hulpmid
delen niet lukraak inzetten'', con
stateert onderzoeker Inge van der
Wurff.
In veel klassen mogen kinderen
echter zelf een hulpmiddel uit een
bak halen als ze dat nodig hebben.
,,Maar als een kind overprikkeld is
en dan ook nog op een wiebelkus-
sen gaat zitten, wordt dat alleen
maar erger", legt onderzoeker Cé-
leste Meijs uit. Want de hulpmid
delen hebben invloed op het aantal
prikkels dat kinderen binnenkrij
gen.
Prikkels
Zo'n 30 procent van de basisschool
leerlingen verwerkt prikkels min
der goed. Een deel krijgt er zo veel
binnen dat ze af en toe een rustmo
ment nodig hebben om bij de les te
kunnen blijven. Hun hoofd stroomt
over. Maar er is ook een deel dat
juist meer prikkels nodig heeft en
daardoor op de stoel begint te wie
belen.
,,Het is belangrijk dat leraren be
seffen dat ze voorzichtig moeten
zijn met het gebruik van hulpmid-
'Bij dit soort
hulpmiddelen geldt
niet: baat het niet,
dan schaadt het niet'
delen. Hierbij geldt niet: baat het
niet dan schaadt het niet'', zegt
Meijs. Bij kinderen die van nature
precies genoeg binnenkrijgen, lei
den hulpmiddelen mogelijk tot
slechtere prestaties omdat ze onno
dig prikkels toevoegen ofweghalen.
Er is nog nauwelijks onderzoek
naar prikkelverwerking bij kinde
ren en de gevolgen daarvan. Deze
onderzoekers vermoeden dat een
groot deel van de gedragsproble
men in basisschoolklassen hiermee
te maken hebben. Om beter te be
grijpen wat er bij kinderen gebeurt,
willen ze vervolgonderzoek doen.
Van der Wurff: ,,Kinderen krij
gen snel een label, maar het kan ook
dat ze simpelweg af en toe moeten
wiebelen. We verwachten dat het
makkelijker wordt in de klassen als
we hier meer van weten.''
Hoewel de onderzoekers alleen
kinderen op Limburgse scholen
volgden, verwachten ze dat hun
conclusies voor alle leerlingen op
gaan.
zaterdag 8 februari 2020
Rotterdam
uur
185 m.
vast op 160 meter
Zeven
Monica Beek
Folkert van der Krol
Er ston
den in de
nacht van
donderdag
op vrijdag
veel hulp
diensten
klaar bij de
Euromast.
FOTO'S MEDIATV
®Kijk op de site bij /video
25 mensen urenlang vast
in Euromast
Op basisscholen worden steeds
vaker koptelefoons en wiebel-
kussens gebruikt als leerlingen
problemen hebben met hun con
centratie. Nu blijkt dat sommige
kinderen daardoor juist slechter
gaan presteren. De hulpmidde
len helpen alleen als leraren pre
cies weten wie ze écht nodig
hebben.