Leerling heeft niet altijd baat bij wiebelkussen NIEUWS 3 Feestje van Rotterdamse leraren op Euromast eindigt in nachtmerrie Het was zeker reden voor een feestje. Basisschool Het Spectrum uit Rot terdam had het predicaat Excellente School gekre gen en vierde dat met zo'n zestig man in het restaurant van de Euromast. ,,We zijn naar grotere hoogte geste gen en het leek de school leuk om dat op grote hoogte te vieren'', aldus een medewerker. ,,Een deel van het per soneel was al met de lift geweest, een deel zat erin en een deel moest nog. Helaas liep het allemaal anders.'' Directeur Linda van Oosten zat precies in de groep die tussen het hoofdgerecht en het toetje de skyline van Rotterdam mocht bewonderen vanuit de ronde glazen panoramaca bine. Toen de lift stokte op 160 meter, dacht ze binnen een kwartiertje be neden te staan, net als verleden keer. ,,Het gekke is, ik had al een keer in die lift vastgezeten. Met mijn kinderen. In het begin zei ik daarom ook: 'Geen zorgen, we gaan zo weer verder'. Dat bleek toch iets langer te duren.'' Zeven uur, om precies te zijn. De groep heeft de tijd zittend op de vloer doorgebracht, dicht bij elkaar. ,,Voor de kou, maar ook omdat het best krap was'', vertelt ze. ,,Sommigen hadden een heel dikke jas aan, die werd dan even uitgeleend als iemand het heel koud had.'' Om de tijd te doden, vertelden ze elkaar grappige vakantieverhalen, moppen en zongen ze liedjes. Er wa ren telefoons genoeg om het thuis front op de hoogte te houden. ,,Som- Een groep docenten zat gisteren bijna de hele nacht vast in de panoramalift van de Rotterdamse Euromast. ,,Ons noodscenario was een veldfles met een vrij grote opening.'' mige partners lagen al te slapen, die hebben niks meegekregen, anderen zijn zelfs naar de Euromast gekomen om in het restaurant te wachten.'' Handmatig naar beneden De oorzaak van de storing is nog niet bekend. Daar wordt volgens direc teur van de Euromast Souad El Ham- daoui volop onderzoek naar gedaan. Totdat meer bekend is, blijft de lift aan de grond. ,,Er zijn weleens vaker kleine storingen. Dan wordt de lift gereset en kan deze weer verder. Dat de lift handmatig naar beneden ge bracht moest worden, is nog nooit eerder gebeurd.'' Het Liftinstituut, de keurings dienst van liften, heeft de cabine vo rig jaar nog in orde bevonden. Direc teur J ohn van Vliet: ,,Goed onder houd is belangrijk, maar een storing kan in de beste installatie gebeuren. De keuring gaat met name over de veiligheid.'' Het protocol voor de liftstoring is op de juiste manier gevolgd, zegt El Hamdaoui. „Binnen een half uur was er een man van de storingsdienst aanwezig. Die heeft na een half uur opgeschaald, waarna er twee man bij zijn gekomen. Na anderhalf uur is besloten de lift handmatig te laten zakken. Het naar beneden brengen van de cabine gaat alleen heel lang zaam en duurt ruim drie uur. Het meest vervelende is natuurlijk dat de gasten zo lang hebben vastgezeten.'' Tranen Nee, paniek was er niet, vertelt Van Oosten. ,,Er zat ook een medewerk ster van de Euromast in de lift. Die zei dat de lift echt niet naar beneden kon vallen, dat daar allemaal veilig heidssystemen voor waren. Ik was ook wel relaxed. Je hebt er weinig in vloed op, het enige dat je kunt doen is wachten.'' Maar toen uiteindelijk de deuren weer opengingen, vloeiden er toch hier en daar toch wat tranen. ,,Men- sen die de hele tijd rustig waren ge bleven, werden ineens emotioneel.'' Blijft de roep van de natuur over. Na een lekkere maaltijd en ongetwij feld wat te drinken urenlang niet naar de wc kunnen, hoe hebben de juffen en meester dat opgelost? ,,Een van ons had toevallig een veldfles bij zich, met een vrij grote opening. Die veldfles was ons noodscenario. Als iemand het echt niet meer kon op houden, moest daar maar in geplast worden. De vloer natmaken leek ons niet slim in verband met de elektra.'' De veldfles hoefde er uiteindelijk niet aan te pas te komen. „Blijkbaar kun je in zo'n situatie toch heel lang je plas ophouden'', lacht Van Oosten. El Hamdaoui heeft gisteren taart langsgebracht op Het Spectrum. Ze gaat nog met de school in gesprek over een goedmakertje. Ellen van Gaalen Geleen Leerlingen die zich moeilijk kun nen concentreren gebruiken die middelen tijdens het werken. Kin deren die af en toe even stilte nodig hebben, zetten de koptelefoon op. Leerlingen die niet stil kunnen zit- ten, mogen wiebelen op een speci aal kussen. Hoewel kinderen het fijn vinden die hulpmiddelen te gebruiken, gaan hun leerresultaten er niet per se op vooruit. Dat blijkt uit het Wobble-onderzoek (Wiebelkinde- ren Onderzoek naar Betere Brein prestaties en LeerEffecten) van de Open Universiteit op negen Lim burgse basisscholen. De onderzoe kers lieten 271 leerlingen met kop telefoons of wiebelkussens werken en analyseerden wat hun dat ople verde. ,,We zagen juist dat veel leer lingen minder goed aandacht had den. Leraren moeten die hulpmid delen niet lukraak inzetten'', con stateert onderzoeker Inge van der Wurff. In veel klassen mogen kinderen echter zelf een hulpmiddel uit een bak halen als ze dat nodig hebben. ,,Maar als een kind overprikkeld is en dan ook nog op een wiebelkus- sen gaat zitten, wordt dat alleen maar erger", legt onderzoeker Cé- leste Meijs uit. Want de hulpmid delen hebben invloed op het aantal prikkels dat kinderen binnenkrij gen. Prikkels Zo'n 30 procent van de basisschool leerlingen verwerkt prikkels min der goed. Een deel krijgt er zo veel binnen dat ze af en toe een rustmo ment nodig hebben om bij de les te kunnen blijven. Hun hoofd stroomt over. Maar er is ook een deel dat juist meer prikkels nodig heeft en daardoor op de stoel begint te wie belen. ,,Het is belangrijk dat leraren be seffen dat ze voorzichtig moeten zijn met het gebruik van hulpmid- 'Bij dit soort hulpmiddelen geldt niet: baat het niet, dan schaadt het niet' delen. Hierbij geldt niet: baat het niet dan schaadt het niet'', zegt Meijs. Bij kinderen die van nature precies genoeg binnenkrijgen, lei den hulpmiddelen mogelijk tot slechtere prestaties omdat ze onno dig prikkels toevoegen ofweghalen. Er is nog nauwelijks onderzoek naar prikkelverwerking bij kinde ren en de gevolgen daarvan. Deze onderzoekers vermoeden dat een groot deel van de gedragsproble men in basisschoolklassen hiermee te maken hebben. Om beter te be grijpen wat er bij kinderen gebeurt, willen ze vervolgonderzoek doen. Van der Wurff: ,,Kinderen krij gen snel een label, maar het kan ook dat ze simpelweg af en toe moeten wiebelen. We verwachten dat het makkelijker wordt in de klassen als we hier meer van weten.'' Hoewel de onderzoekers alleen kinderen op Limburgse scholen volgden, verwachten ze dat hun conclusies voor alle leerlingen op gaan. zaterdag 8 februari 2020 Rotterdam uur 185 m. vast op 160 meter Zeven Monica Beek Folkert van der Krol Er ston den in de nacht van donderdag op vrijdag veel hulp diensten klaar bij de Euromast. FOTO'S MEDIATV ®Kijk op de site bij /video 25 mensen urenlang vast in Euromast Op basisscholen worden steeds vaker koptelefoons en wiebel- kussens gebruikt als leerlingen problemen hebben met hun con centratie. Nu blijkt dat sommige kinderen daardoor juist slechter gaan presteren. De hulpmidde len helpen alleen als leraren pre cies weten wie ze écht nodig hebben.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3