Een van mijn voorvaderen is op een vreselijke manier vermoord' RECENSIE Een saai leven op z'n kop van de specifieke uitdagingen die een genre met zich meebrengt. Inderdaad moet je in een kort verhaal sneller to the point komen dan in een roman, terwijl de plot moet staan als een huis. In Labyrint eindigen veel verhalen, hoop ik, anders dan je verwacht. Maar het belangrijkste vind ik dat je kunt meeleven met de personages en dat je tij dens het lezen als het ware achter de woor den terechtkomt. Daarmee bedoel ik dat je niet alleen woorden en zinnen leest, maar in een andere wereld wordt gezogen en die als het ware voelt en ziet. Als een verhaal iets met je doet, je emotioneert ofblij stemt - of wat dan ook maar de bedoeling is van die tekst - is het voor mij geslaagd.'' ,,Ik heb het schrijven in afzondering nodig om wat er gebeurt in de wereld of in mijn eigen leven een plek te geven. Mijn vader is heel ziek geweest, mijn zwager is overleden op veel te jonge leeftijd, een goede vriendin heeft kanker en iemand die me na aan het hart ligt, kreeg een burn-out. Zulke dingen zeul ik met me mee en het helpt mij om het van me af te schrijven.'' ,,Toen ik onlangs meedeed aan het tv-pro- gramma Verborgen verleden - in het najaar wordt het uitgezonden - ontdekte ik dat mijn voorvaderen heel nare dingen hebben meegemaakt. Een heeft gevochten in het leger van Napoleon in Noord-Spanje, een andere voorvader is op een vreselijke manier vermoord, terwijl zijn dochter van tien jaar daarnaar moest kijken. Hij was een Brabantse boer en had de pech een groep opgefokte Waalse huursoldaten tegen te komen. Het was intens om voor dat pro gramma op pad te gaan.'' ,,Dat zou zomaar kunnen. Als kind was ik al veel met oorlog bezig, terwijl daar geen aanleiding voor was. Ik heb ontdekt dat trauma's genetisch kunnen worden over gedragen. De genen van dat meisje zitten misschien ook in mij. Verdund, maar toch.'' „Absoluut." Ze lacht. ,,Maar na de boeken waar ik nu mee bezig ben. Ik heb voort durend last van creatieve opstoppingen in mijn hoofd; ik ben nu bezig aan een thriller, maar er staat alweer een nieuwe roman te dringen. Als ik op mijn schrijfkamer ben en de deur is dicht, dan ben ik er niet. Ik heb ook een koptelefoon op. De ene keer luister ik naar hardrock, de andere keer wil ik juist volstrekte stilte. Je kunt het vergelijken met duiken; mijn werk vindt plaats op de bo dem van de zee, daar ontstaan de verhalen. Eerst moet ik met een boot en duikappara- tuur de zee op, om af te dalen naar de plek waar ik was gebleven. Als iemand op de kade iets van me nodig heeft, kan ik niet even snel terug naar de kant. Ik heb weleens geprobeerd of het ook anders kon, gewoon aan de keukentafel met de mijn dierbaren in de buurt. Maar nee, op de kant en op de boot kan ik niet schrijven.'' Leugenaar (Cossee, €22) van de Israëlische Ayelet Gundar- Goshen is een kleurrijk, grap pig en slim verhaal over een 17-jarige ijsverkoopster. Met één leugen zet ze haar saaie leventje op de kop en bloeit ze op. Ze komt op tv, maakt daar mee haar familie trots en krijgt haar eerste vriendje. In een talkshow mag Noefar haar ver haal doen; ze laat iedereen gelo ven dat ze is aangerand door een bekende popzanger. De zanger bestelde ijs, werd boos dat hij lang moest wachten en rende achter haar aan naar de wc. Die laatste scène werd door omstanders gezien. Aanranding was het niet, maar de buiten wereld wilde niets liever gelo ven. De vrouwelijke politie- commandant en tv-presentatri- ces noemden Noefar moedig. Onbedoeld werd ze het voor beeld van girlpower. Zo'n leugen kan nooit lang overleven, voel je. Gundar- Goshen schrijft fijnbesnaard over de innerlijke strijd in het meisje, de strijd tussen waar heid en aandacht. Maar Noefar is niet de enige die liegt. De net zo eenzame leeftijdsgenoot Lavi zag dat er niks gebeurde op het toilet en chanteert Noefar met zijn liefde. In een parallel verhaal liegt een oude vrouw over haar verleden als Holo caustslachtoffer. Gundar-Goshens debuut won de belangrijkste Israëli sche boekenprijs, haar tweede werd een bestseller in Duits land. Met dit derde boek zou ze weleens ook ónze harten kunnen veroveren. 36 Liszen In een eerder interview zei je dat je wat meer in de goedheid van mensen wilde geloven. Waarom blijf je toch schrijven over het slechte van de mens? Het verhaal Labyrint gaat onder meer over wat we allemaal aan bagage mee zeulen van onze voorvaderen. Daar komt jouw fascinatie voor de duis tere kant van de mens vandaan, denk je? Is die familiegeschiedenis een bron om uit te putten voor nieuw werk? Labyrint - de verhalen ver schijnt bij AmboAnthos (€21). LITERATUUR Ayelet Gundar- Goshen Leugenaar —Maaike Lange Leugenaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 124