'Al jaren wilde ik een verhaal schrijven dat de realiteit zo nu en dan loslaat' ,,Niet een heel andere, denk ik. Het zijn echt myn verhalen, met mijn handteke ning, mijn manier van schrijven. Maar korte verhalen bieden wel de kans iets nieuws uit te proberen qua stijl of genre, me te ont wikkelen als schrijver, zoals ik heb gedaan in het titelverhaal. Al jaren wilde ik een verhaal schrijven dat de realiteit zo nu en dan loslaat. Volgens mij wordt dat 'urban fantasy' genoemd: een verhaal dat zich in de reële wereld afspeelt, maar elementen bevat die de werkelijkheid overstijgen. Ik hield altijd al van films als Fantastic Beasts and Where to Find Them en Sleepy Hollow of de verhalen van Stephen King, maar nooit had ik zelf zoiets geschreven. Bij mij was een muur een muur: gestuukt of opgetrokken uit baksteen, geen doorgang naar een andere dimensie. Toen ik Labyrint aan het schrijven was, kwam ik op een punt dat de hoofdpersoon zelf niet helemaal meer wist of wat ze zag en meemaakte écht was of niet. Ze liep op een muur af en ineens be sefte ik: hé, die kan ik ook laten verdwijnen. Die scène was zo waanzinnig leuk om te schrijven - breedlachend zat ik achter mijn laptop.'' ,,Zo voelt dat wel, ja. Dit was nieuw, had ik nog niet geprobeerd. Het leverde meteen ideeën voor nieuwe boeken met surrealisti sche elementen. Die muur in Labyrint zie ik als een metafoor voor de grenzen waar ik als schrijver tegenaan liep. Die grenzen zijn verder opgerekt.'' ,,Ik denk niet in termen van 'moeilijker of makkelijker', ik houd van afwisseling en een andere Esther Verhoef kennen? Heeft die stap een grotere betekenis voor je schrijverschap? Ben je een vrijere schrijver geworden? Is het moeilijker om een goed kort ver haal te schrijven? Je hebt minder ruimte om iets geloofwaardig te maken, of de lezer op het verkeerde been te zetten. ZATERDAG 8 FEBRUARI 2020 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 123