TOPBOEKEN
INTERVIEW
Y~
,,De eerste druk van deze verzame
ling getuigenissen was meteen
uitverkocht." (Querido, €25)
,,Het vernietigingskamp van
binnenuit beschreven, door een
Joodse arts.'' (Meulenhoff, €20)
,,De laatste twintig jaar in Europa
zijn turbulenter verlopen dan ik
dacht.'' (Atlas Contact, €30)
,,75 verhalen over WOII, opgetekend
in dorpen door heel Brabant.''
(Crossroads Brabant, €19)
,,Knap hoe de schrijfster de perso
nages verbindt met de geschiedenis
van Tsjetsjenië." (Meridiaan, €35)
Korte verhalen schrijft Esther Verhoef (51) al zolang
ze fictie schrijft - sinds haar zevende. Die verhalen zijn
Verhoef even lief als haar romans en thrillers. ,,Ik begin
met een stukje klei, waar ik een volgend stukje klei - een
woord, een zin - aan vastplak.''
„Kijk", zegt Esther Verhoef, als ze de
flappen van het omslag van Labyrint - de
verhalen openvouwt. Op de binnenkant zijn
oude, op de typemachine geschreven tekst
fragmenten te zien, met handgeschreven
verbeteringen. ,,Dit zijn fragmenten van
verhalen die ik heb geschreven toen ik tus
sen de zeven en elf jaar was. Ik heb ze altijd
bewaard. De correcties zijn van mijn vader.
Dat maakt dit boek extra dierbaar voor mij.''
Op de vraag of dat vroege werk ooit ver
schijnt, lacht Verhoef. ,,Nee, dat denk ik
niet. Misschien als ik 85 ben of zo, in mijn
memoires.''
Geen jeugdwerk in Labyrint dus, alleen
verhalen die ze de laatste jaren schreef.
Want al is Verhoef vooral bekend als auteur
van thrillers en romans, met het schrijven
van korte verhalen is ze nooit opgehouden.
,,Als je een roman of thriller beschouwt als
een huis waarin je een tijdje kunt wonen,
dan zie ik een verhalenbundel als een rond
reis waarbij je in verschillende hotels slaapt
en verschillende plaatsen aandoet.''
,,Nee, ik heb niet altijd direct in de gaten
welke vorm het krijgt. Als ik begin te schrij
ven heb ik vooral een bepaalde scène in
mijn hoofd, of een gevoel of dialoog waar
ik iets mee wil. Ik begin met een stukje klei,
waar ik een volgend stukje klei - een
woord, een zin - aan vastplak, en vervol
gens nog eentje. Zo krijgt het steeds meer
vorm. Onrust, mijn eerste thriller, ontstond
op dezelfde manier als een kort verhaal,
maar groeide gaandeweg uit tot een roman.
Ook van De kraamhulp dacht ik aanvanke
lijk dat het een kort verhaal zou worden; ik
was gevraagd een verhaal te schrijven voor
een tijdschrift, maar in een paar dagen tijd
had ik al achtduizend woorden en toen was
ik pas bij hoofdstuk twee. Het is uiteinde
lijk het verhaal zelf dat dicteert welke
lengte het krijgt en welk genre het wordt.''
34
Lezen
Willeke Voets over de bestsellers
van boekhandel Maashorst in Uden
(en drie tips).
Eindstation
Auschwitz
BIJ ONS
i AUSCHWITZ
Geert Mak.:
Grote "v
verwachtingen
3 BESTSELLERS
Arnon Grunberg
Bij ons in Auschwitz
Eddy de Wind
Eindstation Auschwitz
Geert Mak - Grote verwachtingen
Nino Haratischujili
DE
Kfiï
EN DE
GENERFlfTL
3 AANRADERS
A.J. Bijsterveld
en J. van Oudheusden
Brabant, brug naar vrijheid
Pascal Mercier
Het gewicht van de woorden
,,Een prachtige roman van de auteur
van Nachttrein naar Lissabon."
(Wereldbibliotheek, €25)
Nino Haratischwili
De kat en de generaal
ve
kt vee
on keie
TEKST VIVIAN DE GIER FOTO'S MALOU VAN BREEVOORT
Weet je als je met iets nieuws begint
meteen of het een huis wordt of een
hotelkamer?
Leren lezers met deze verhalenbundel