TOPBOEKEN INTERVIEW Y~ ,,De eerste druk van deze verzame ling getuigenissen was meteen uitverkocht." (Querido, €25) ,,Het vernietigingskamp van binnenuit beschreven, door een Joodse arts.'' (Meulenhoff, €20) ,,De laatste twintig jaar in Europa zijn turbulenter verlopen dan ik dacht.'' (Atlas Contact, €30) ,,75 verhalen over WOII, opgetekend in dorpen door heel Brabant.'' (Crossroads Brabant, €19) ,,Knap hoe de schrijfster de perso nages verbindt met de geschiedenis van Tsjetsjenië." (Meridiaan, €35) Korte verhalen schrijft Esther Verhoef (51) al zolang ze fictie schrijft - sinds haar zevende. Die verhalen zijn Verhoef even lief als haar romans en thrillers. ,,Ik begin met een stukje klei, waar ik een volgend stukje klei - een woord, een zin - aan vastplak.'' „Kijk", zegt Esther Verhoef, als ze de flappen van het omslag van Labyrint - de verhalen openvouwt. Op de binnenkant zijn oude, op de typemachine geschreven tekst fragmenten te zien, met handgeschreven verbeteringen. ,,Dit zijn fragmenten van verhalen die ik heb geschreven toen ik tus sen de zeven en elf jaar was. Ik heb ze altijd bewaard. De correcties zijn van mijn vader. Dat maakt dit boek extra dierbaar voor mij.'' Op de vraag of dat vroege werk ooit ver schijnt, lacht Verhoef. ,,Nee, dat denk ik niet. Misschien als ik 85 ben of zo, in mijn memoires.'' Geen jeugdwerk in Labyrint dus, alleen verhalen die ze de laatste jaren schreef. Want al is Verhoef vooral bekend als auteur van thrillers en romans, met het schrijven van korte verhalen is ze nooit opgehouden. ,,Als je een roman of thriller beschouwt als een huis waarin je een tijdje kunt wonen, dan zie ik een verhalenbundel als een rond reis waarbij je in verschillende hotels slaapt en verschillende plaatsen aandoet.'' ,,Nee, ik heb niet altijd direct in de gaten welke vorm het krijgt. Als ik begin te schrij ven heb ik vooral een bepaalde scène in mijn hoofd, of een gevoel of dialoog waar ik iets mee wil. Ik begin met een stukje klei, waar ik een volgend stukje klei - een woord, een zin - aan vastplak, en vervol gens nog eentje. Zo krijgt het steeds meer vorm. Onrust, mijn eerste thriller, ontstond op dezelfde manier als een kort verhaal, maar groeide gaandeweg uit tot een roman. Ook van De kraamhulp dacht ik aanvanke lijk dat het een kort verhaal zou worden; ik was gevraagd een verhaal te schrijven voor een tijdschrift, maar in een paar dagen tijd had ik al achtduizend woorden en toen was ik pas bij hoofdstuk twee. Het is uiteinde lijk het verhaal zelf dat dicteert welke lengte het krijgt en welk genre het wordt.'' 34 Lezen Willeke Voets over de bestsellers van boekhandel Maashorst in Uden (en drie tips). Eindstation Auschwitz BIJ ONS i AUSCHWITZ Geert Mak.: Grote "v verwachtingen 3 BESTSELLERS Arnon Grunberg Bij ons in Auschwitz Eddy de Wind Eindstation Auschwitz Geert Mak - Grote verwachtingen Nino Haratischujili DE Kfiï EN DE GENERFlfTL 3 AANRADERS A.J. Bijsterveld en J. van Oudheusden Brabant, brug naar vrijheid Pascal Mercier Het gewicht van de woorden ,,Een prachtige roman van de auteur van Nachttrein naar Lissabon." (Wereldbibliotheek, €25) Nino Haratischwili De kat en de generaal ve kt vee on keie TEKST VIVIAN DE GIER FOTO'S MALOU VAN BREEVOORT Weet je als je met iets nieuws begint meteen of het een huis wordt of een hotelkamer? Leren lezers met deze verhalenbundel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 122