8 ZEELAND Elke dag rolt er wel eentje binnen, een scooter die stottert en slecht start. Jacco Sanderse van Scooterpromo.nl in Goes stelt dan steevast de vraag: welke benzine tank je? E10 met een hoger gehalte aan bio-ethanol is bijna altijd de boosdoener, weet Sanderse. BRANDSTOF E10 OORZAAK STOTTEREN EN SLECHTE START MOTOR Frank Balkenende Goes Sinds oktober vorig jaar is de nieuwe benzine E10 op de markt. E10 bevat tot 10 procent bio- ethanol. Bio-etha- nol is een alcohol dat wordt gemaakt door fermenta tie van suiker, maïs of tarwe. Etha nol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen. Daardoor kunnen motoronderde len zoals pakkingen en afdichtin gen worden aangetast. De vermeende 'milieuvriende lijkere' brandstof lijkt nu veel slachtoffers onder scooters en brommers te maken. „Mensen hebben geen idee of denken er niet goed bij na. Ze tanken E10 en dan begint de ellende." De proble men bestaan vooral uit stotteren en slecht starten. Zware schades aan de motoren van scooters is Sanderse nog niet veel tegengeko men. Wel dat er door de samen stelling van de eco-benzine water in de tank achterblijft. Dat water loopt in het spruitstuk waardoor de scooter niet lekker oppakt en begint te stotteren. Verkoopmedewerker Edwin van den Berg van Motoport in Goes heeft geen goed woord over voor de 'foute benzine'. ,,We hebben er veel trammelant mee. Vooral mensen die korte ritjes op hun scooter maken zien hun motor sneller slijten." De bio-ethanol zorgt ervoor dat de motortempe- ratuur hoger oploopt, waardoor de motorkleppen sneller verslijten, zegt Van den Berg. ,,Zo verliest de motor steeds meer compressie. Soms wil een nieuwe scooter daar- door al na vier maanden na afleve ring niet meer starten. Ook het spruitstuk is sneller verstopt. En wij kunnen dan de scooter gaan ophalen. Het is schering en in slag." Advies De scooterwinkels geven hun klanten altijd het advies om E5 of wel Euro98 te tanken of de duur dere premiumbenzines. Welis waar zit in E5 tot maximaal 5 pro- Ze tanken E10 en dan begint de ellende cent bio-ethanol, maar de meeste scooters en brommers lopen er goed op. Niet gehinderd door ken nis tankt de goegemeente toch vaak de nieuwe E10. „Mensen staan er te weinig bij stil. De juiste benzine kiezen betekent toch het behoud van de motor van je scoo ter en brommer", zegt Van den Berg. Stickers Fabrikanten plaatsen sinds vorig jaar trouwens al groene stickers naast de benzinetank die waar schuwen voor de risico's van E10: let op, het gebruik van bio-ethanol (E10) kan schade veroorzaken aan uw scooter. Pal ernaast kleeft een blauwe sticker E5-approved! De eigenaar kan dus weten welke benzine hij moet tanken. Remijn Tweewielers in Middel burg geeft altijd een ondubbelzin- nig advies. Een woordvoerster: ,,Ons advies is altijd E5 te tanken. We kennen trouwens nog weinig schades die ontstaan zijn door het tanken van E10. Die benzine is nog niet zo lang op de markt. Mis schien komt dat nog." Motorfietsen Mogelijk komt het probleem ook later aan het licht bij motorfietsen. Waar scooterrijders doorgaans in de winter gewoon door tuffen, waardoor de ellende zich nu open baart, gaan motorrijders meestal pas in de lente de weg op. Deskun digen voorzien dan ook een nieuwe toeloop in het voorjaar. Verbruik E10 lijkt milieuvriendelijk, maar er doen verhalen de ronde dat het verbruik juist toeneemt. Vakgara ges horen dat ook van klanten. Verder is het de vraag of de addi tieven die ervoor moeten zorgen dat de motor start en fijn draait, wel zo vriendelijk zijn voor Moe der Natuur. Fuel Fighter Moeten scooteraars en brommer rijders aan de pomp de bio-ben zine E10 mijden? Volgens Sanders van Scooterpromo.nl is dat abso luut niet nodig als de klant even een flacon E10 Fuel Fighter haalt. ,,Dat goedje beschermt de motor en de benzinetoevoer. Je hoeft maar 1 milliliter toe te voegen aan 1 liter benzine en je bent van alle problemen af. Met één flacon kun je 250 liter E10 geschikt maken voor je scooter. Dit additief kost 12,50 euro, dus het kost je de kop niet en je kunt doorrijden op E10- benzine zonder dat je hoeft te vre zen voor schade aan de motor." vrijdag 7 februari 2020 Jacco Sanderse van Scooterpromo.nl voegt wat E10 Fuel Fighter toe waardoor de FOTO'S JOHAN VAN DER HEIJDEN GO r zonder problemen op E10-bezine kan lopen. Foute benzine is funest voor scooters Naast de benzineklep geven fabrikanten duidelijke aanwijzingen wat er in mag. -Edwin van den Berg, verkoopmedewerker Motoport Goes Kijk op de site bij /video Benzine E10 funest voor scooters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36