8 ZEELAND
Elke dag rolt er
wel eentje
binnen, een
scooter die
stottert en
slecht start.
Jacco Sanderse
van
Scooterpromo.nl
in Goes stelt dan
steevast de
vraag: welke
benzine tank je?
E10 met een
hoger gehalte
aan bio-ethanol
is bijna altijd de
boosdoener,
weet Sanderse.
BRANDSTOF E10 OORZAAK STOTTEREN EN SLECHTE START MOTOR
Frank Balkenende
Goes
Sinds oktober vorig
jaar is de nieuwe
benzine E10 op de
markt. E10 bevat
tot 10 procent bio-
ethanol. Bio-etha-
nol is een alcohol
dat wordt gemaakt door fermenta
tie van suiker, maïs of tarwe. Etha
nol is agressiever dan benzine voor
zowel metalen als kunststoffen.
Daardoor kunnen motoronderde
len zoals pakkingen en afdichtin
gen worden aangetast.
De vermeende 'milieuvriende
lijkere' brandstof lijkt nu veel
slachtoffers onder scooters en
brommers te maken. „Mensen
hebben geen idee of denken er
niet goed bij na. Ze tanken E10 en
dan begint de ellende." De proble
men bestaan vooral uit stotteren
en slecht starten. Zware schades
aan de motoren van scooters is
Sanderse nog niet veel tegengeko
men. Wel dat er door de samen
stelling van de eco-benzine water
in de tank achterblijft. Dat water
loopt in het spruitstuk waardoor
de scooter niet lekker oppakt en
begint te stotteren.
Verkoopmedewerker Edwin van
den Berg van Motoport in Goes
heeft geen goed woord over voor
de 'foute benzine'. ,,We hebben er
veel trammelant mee. Vooral
mensen die korte ritjes op hun
scooter maken zien hun motor
sneller slijten." De bio-ethanol
zorgt ervoor dat de motortempe-
ratuur hoger oploopt, waardoor de
motorkleppen sneller verslijten,
zegt Van den Berg. ,,Zo verliest de
motor steeds meer compressie.
Soms wil een nieuwe scooter daar-
door al na vier maanden na afleve
ring niet meer starten. Ook het
spruitstuk is sneller verstopt. En
wij kunnen dan de scooter gaan
ophalen. Het is schering en in
slag."
Advies
De scooterwinkels geven hun
klanten altijd het advies om E5 of
wel Euro98 te tanken of de duur
dere premiumbenzines. Welis
waar zit in E5 tot maximaal 5 pro-
Ze tanken E10
en dan begint
de ellende
cent bio-ethanol, maar de meeste
scooters en brommers lopen er
goed op. Niet gehinderd door ken
nis tankt de goegemeente toch
vaak de nieuwe E10. „Mensen
staan er te weinig bij stil. De juiste
benzine kiezen betekent toch het
behoud van de motor van je scoo
ter en brommer", zegt Van den
Berg.
Stickers
Fabrikanten plaatsen sinds vorig
jaar trouwens al groene stickers
naast de benzinetank die waar
schuwen voor de risico's van E10:
let op, het gebruik van bio-ethanol
(E10) kan schade veroorzaken aan
uw scooter. Pal ernaast kleeft een
blauwe sticker E5-approved! De
eigenaar kan dus weten welke
benzine hij moet tanken.
Remijn Tweewielers in Middel
burg geeft altijd een ondubbelzin-
nig advies. Een woordvoerster:
,,Ons advies is altijd E5 te tanken.
We kennen trouwens nog weinig
schades die ontstaan zijn door het
tanken van E10. Die benzine is nog
niet zo lang op de markt. Mis
schien komt dat nog."
Motorfietsen
Mogelijk komt het probleem ook
later aan het licht bij motorfietsen.
Waar scooterrijders doorgaans in
de winter gewoon door tuffen,
waardoor de ellende zich nu open
baart, gaan motorrijders meestal
pas in de lente de weg op. Deskun
digen voorzien dan ook een
nieuwe toeloop in het voorjaar.
Verbruik
E10 lijkt milieuvriendelijk, maar er
doen verhalen de ronde dat het
verbruik juist toeneemt. Vakgara
ges horen dat ook van klanten.
Verder is het de vraag of de addi
tieven die ervoor moeten zorgen
dat de motor start en fijn draait,
wel zo vriendelijk zijn voor Moe
der Natuur.
Fuel Fighter
Moeten scooteraars en brommer
rijders aan de pomp de bio-ben
zine E10 mijden? Volgens Sanders
van Scooterpromo.nl is dat abso
luut niet nodig als de klant even
een flacon E10 Fuel Fighter haalt.
,,Dat goedje beschermt de motor
en de benzinetoevoer. Je hoeft
maar 1 milliliter toe te voegen aan 1
liter benzine en je bent van alle
problemen af. Met één flacon kun
je 250 liter E10 geschikt maken
voor je scooter. Dit additief kost
12,50 euro, dus het kost je de kop
niet en je kunt doorrijden op E10-
benzine zonder dat je hoeft te vre
zen voor schade aan de motor."
vrijdag 7 februari 2020
Jacco Sanderse van Scooterpromo.nl voegt wat E10 Fuel Fighter toe waardoor de
FOTO'S JOHAN VAN DER HEIJDEN
GO
r zonder problemen op E10-bezine kan lopen.
Foute
benzine is
funest voor
scooters
Naast de benzineklep geven fabrikanten duidelijke aanwijzingen
wat er in mag.
-Edwin van den Berg,
verkoopmedewerker
Motoport Goes
Kijk op de site bij /video
Benzine E10 funest
voor scooters