overkill aan functies'
Ouderwets trouw
aan het origineel
6,8
19
Test
Jeep Wrangler 2.0 T (272 pk/200 kW), vanaf
€89.990
üBii a
functies aan het stuur toevoegen'',
zegt Mercedes-ontwikkelingsingeni-
eur Marcus Fiege. ,,De bestuurder
moet niet worden afgeleid van het
rijden. Nog meer functies kunnen
zorgen voor een overkill.''
Hoewel de bestuurder gesproken
commando's of tegenwoordig zelfs
gebaren kan gebruiken om veel taken
in de auto uit te voeren, gelooft Fiege
niet dat alles in de toekomst alleen
met spraakopdrachten kan worden
gedaan. ,,Aan veiligheid gerelateerde
instellingen, zoals de keuze van de
snelheid via cruisecontrol of de af
standscontrole tot de voorligger, blij
ven aangestuurd via knoppen of hen
dels. Dat geldt ook voor de volumere
geling of het aannemen van telefoon
gesprekken.''
Volgens Fiege zitten er over tien
jaar nog steeds stuurwielen in auto's,
afhankelijk van de toepassing. ,,Voor
voertuigen die - deels - zijn gericht
op zelfstandig rijden, is het logisch
om een stuurwiel te gebruiken. Voor
sterk geautomatiseerde voertuigen
die verschillende passagiers vervoe
ren, komen wellicht andere oplossin
gen, zoals een stuur dat weg klapt in
het dashboard als het niet nodig is.''
Stuurscherm
Met een onlangs getoond studiemo
del van een heel nieuw type stuur
wiel laten ingenieurs van toeleveran
cier ZF zien hoe zij zich de toekomst
voorstellen. Het stuur is nog steeds
rond, maar er bevindt zich een breed
scherm in het midden en verlichting
in de stuurwielrand.
,,Dit stuur kan over een jaar of vijf
worden toegepast'', zegt ZF-ontwik-
kelingsingenieur Marc Schledorn.
,,De rode, gele en blauwe verlichting
in de stuurwielrand ondersteunt de
communicatie tussen bestuurder en
voertuig en vraagt hem visueel om
actie te ondernemen.'' De airbag zit
achter het centrale display en komt
'Uiteindelijk willen we
het stuur automatisch
in het dashboard
opbergen. Dat gaat
makkelijker met een
vierkant stuur dan met
een rond exemplaar'
door de stuurrand naar buiten.
,,We denken ook dat het stuur van
de toekomst op commando wat naar
achteren zal schuiven, waardoor de
bestuurder meer ruimte krijgt'', zegt
Schledorn. Met 'steer by wire'-tech-
nologie zouden de stuurcommando's
niet langer mechanisch, maar elek
trisch kunnen worden overgedragen.
,,Op die manier kan de beweging van
het stuur tijdens automatisch rijden
van de wielen worden losgekoppeld
en draait het stuur niet meer mee.''
ZF zet ook in op sensoren in het
stuur. Allereerst voor handherken
ning, zodat het voertuig weet of de
bestuurder het stuur in handen
heeft. Maar ook om vitale functies te
meten, zoals de hartslag tijdens het
rijden. ,,Het doel is de toestand van
de bestuurder beter te herkennen,
zodat meer veiligheid kan worden
geboden. En ondanks de toenemende
complexiteit moet het stuurwiel ge
makkelijk te bedienen blijven.''
Een merk als Volkswagen biedt
ook al veel bediening in het stuur. In
een Passat kunnen tegenwoordig tot
negentien functies via het stuur wor
den bediend. In de toekomst zal een
nieuw bedieningspaneel links en
rechts van het stuur met gevoelige
bedieningselementen de bestuurder
haptische feedback geven bij de be
diening. De bestuurder zal dan hob
bels en bobbels voelen.
Dat de vorm van het stuur de ko
mende jaren verandert, staat onher
roepelijk vast. In de BMW iNext, een
auto die binnen een jaar op de markt
komt, zal het stuur er al veel hoekiger
uitzien. De eerste foto's daarvan zijn
inmiddels vrijgegeven. Uiteindelijk
zullen de autofabrikanten kiezen
voor een volledig rechthoekig stuur,
is de verwachting. Volgens Klaus
Fröhlich, de ontwikkelingsdirecteur
van BMW, is daar geen ontkomen
aan: ,,We willen dat het stuur uitein
delijk automatisch in het dashboard
opgeborgen wordt zodra het niet
meer nodig is. En dat gaat makkelij
ker met een vierkant stuur dan met
een rond exemplaar.''
Bewegingsruimte
In de iNext gebeurt dat nog niet,
want die zal in eerste instantie nog
niet volledig autonoom kunnen rij
den. Maar daarin wordt het wel al
mogelijk om het stuur strak tegen het
dashboard te plaatsen, zodat de be
stuurder tijdens het semi-automa-
tisch rijden meer bewegingsruimte
heeft om bijvoorbeeld een kopje kof
fie te drinken of iets te lezen.
Ook Mercedes-Benz heeft al zijn
eerste auto met een rechthoekig
stuur laten zien. Dat is de vorig jaar
gepresenteerde EFS, een studiemodel
waarin allerlei nieuwe veiligheids
technologie wordt getest.
In de autosport is een hoekig stuur
al langer gemeengoed. Max Verstap
pen rijdt ermee in de Formule 1. Door
de hoekige vorm is eenvoudiger te
zien in welke stand de besturing
staat. Dat wordt straks in gewone
personenauto's belangrijk op het
moment dat de auto de automatische
piloot uitschakelt en de mens het
stuur weer overneemt. Bijkomend
voordeel van de afgeplatte onderkant
van het stuur is volgens BMW dat het
hierdoor gemakkelijker wordt om in
en uit te stappen.
Hoe langer je naar hem
kijkt, des te meer herin
neringen hij oproept
aan auto's uit een ver
verleden. Hoekige car
rosserie, spijlengrille,
ronde koplampen: het
design doet denken aan
de Jeep die in WOII de
Amerikanen hielp om
Europa te bevrijden. En
als je daar overheen
mocht kijken: een sil
houet van deze oer-Jeep
op de bedieningshendel
van de automaat herin
nert er óók aan.
De kleine, rechtop
staande voorruit is ook
al zo'n erfenis waarvan
Jeep maar geen afscheid
wil nemen. En ook de
grote scharnieren van
de portieren, achterklep
en motorkap springen in
het oog. Die maken het
mogelijk de auto gedeel
telijk uit elkaar te halen,
met behulp van een bij
geleverd gereedschaps
setje. Zonder portieren
en dakpanelen en met de
voorruit voorover ge
klapt creëer je zo je eigen
open auto.
Deze SUV avant-la-let-
tre biedt veel zit- en ba
gageruimte. Ouderwets
zijn de vele knoppen
middenin het dashboard:
zo onoverzichtelijk dat je
er tijdens het rijden niet
gauw je weg in vindt.
Onhandig is ook de posi
tie van de raambedie
ning: middenin de auto.
Intussen blijft deze
Jeep trouw aan zijn oor
spronkelijke eigenschap
pen als echte terreinauto.
Hij staat hoog op zijn
wielen en loopt door de
bodemvrijheid niet
gauw vast. In combinatie
met uitgebreide 4x4-
techniek, inclusief tus-
senbak met lage gearing
en een sterke motor,
maakt het de Wrangler
onverzettelijk.
Maar niet meer van
deze tijd zijn het rumoer
onderweg en het brand
stofverbruik. Met moeite
haal je 1 op 10 (testver-
bruik 1 op 9,7). Het on
derstel biedt voldoende
veercomfort en kan ste
vige klappen in het ter
rein gemakkelijk aan,
maar leidt gauw tot een
wiebelende carrosserie.
De besturing is licht,
maar te indirect voor een
auto van deze tijd.
vrijdag 7 februari 2020
GO
Toeleverancier ZF
verwacht dat je het
stuur in de toekomst
op commando naar
achteren kunt laten
schuiven.
Hoekig, ruim en goed in het terrein: de Wrangler
verloochent z'n afkomst niet. fotos bart hoogveld
Wie met de Jeep
Wrangler, een van de
bekendste Amerikaan
se auto's, de weg op
gaat, maakt een reis
door de tijd.
Zeer bekwaam in
het terrein. Origi
nele vormgeving. Ruim
voor inzittenden én ba
gage. Vijf jaar garantie.
Wiebelneigingen.
Rumoerig. Niet zo
precieze besturing. On
overzichtelijke bedie
ning.
De Jeep Wrangler is
rumoerig en aan het
rijgedrag valt veel te
verbeteren. Maar zijn
originele, nostalgische
vormgeving is uniek
en zijn offroad-eigen-
schappen zijn onover
troffen. Deze Jeep
voelt zich beter thuis
in het terrein dan op
het asfalt.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities