overkill aan functies' Ouderwets trouw aan het origineel 6,8 19 Test Jeep Wrangler 2.0 T (272 pk/200 kW), vanaf €89.990 üBii a functies aan het stuur toevoegen'', zegt Mercedes-ontwikkelingsingeni- eur Marcus Fiege. ,,De bestuurder moet niet worden afgeleid van het rijden. Nog meer functies kunnen zorgen voor een overkill.'' Hoewel de bestuurder gesproken commando's of tegenwoordig zelfs gebaren kan gebruiken om veel taken in de auto uit te voeren, gelooft Fiege niet dat alles in de toekomst alleen met spraakopdrachten kan worden gedaan. ,,Aan veiligheid gerelateerde instellingen, zoals de keuze van de snelheid via cruisecontrol of de af standscontrole tot de voorligger, blij ven aangestuurd via knoppen of hen dels. Dat geldt ook voor de volumere geling of het aannemen van telefoon gesprekken.'' Volgens Fiege zitten er over tien jaar nog steeds stuurwielen in auto's, afhankelijk van de toepassing. ,,Voor voertuigen die - deels - zijn gericht op zelfstandig rijden, is het logisch om een stuurwiel te gebruiken. Voor sterk geautomatiseerde voertuigen die verschillende passagiers vervoe ren, komen wellicht andere oplossin gen, zoals een stuur dat weg klapt in het dashboard als het niet nodig is.'' Stuurscherm Met een onlangs getoond studiemo del van een heel nieuw type stuur wiel laten ingenieurs van toeleveran cier ZF zien hoe zij zich de toekomst voorstellen. Het stuur is nog steeds rond, maar er bevindt zich een breed scherm in het midden en verlichting in de stuurwielrand. ,,Dit stuur kan over een jaar of vijf worden toegepast'', zegt ZF-ontwik- kelingsingenieur Marc Schledorn. ,,De rode, gele en blauwe verlichting in de stuurwielrand ondersteunt de communicatie tussen bestuurder en voertuig en vraagt hem visueel om actie te ondernemen.'' De airbag zit achter het centrale display en komt 'Uiteindelijk willen we het stuur automatisch in het dashboard opbergen. Dat gaat makkelijker met een vierkant stuur dan met een rond exemplaar' door de stuurrand naar buiten. ,,We denken ook dat het stuur van de toekomst op commando wat naar achteren zal schuiven, waardoor de bestuurder meer ruimte krijgt'', zegt Schledorn. Met 'steer by wire'-tech- nologie zouden de stuurcommando's niet langer mechanisch, maar elek trisch kunnen worden overgedragen. ,,Op die manier kan de beweging van het stuur tijdens automatisch rijden van de wielen worden losgekoppeld en draait het stuur niet meer mee.'' ZF zet ook in op sensoren in het stuur. Allereerst voor handherken ning, zodat het voertuig weet of de bestuurder het stuur in handen heeft. Maar ook om vitale functies te meten, zoals de hartslag tijdens het rijden. ,,Het doel is de toestand van de bestuurder beter te herkennen, zodat meer veiligheid kan worden geboden. En ondanks de toenemende complexiteit moet het stuurwiel ge makkelijk te bedienen blijven.'' Een merk als Volkswagen biedt ook al veel bediening in het stuur. In een Passat kunnen tegenwoordig tot negentien functies via het stuur wor den bediend. In de toekomst zal een nieuw bedieningspaneel links en rechts van het stuur met gevoelige bedieningselementen de bestuurder haptische feedback geven bij de be diening. De bestuurder zal dan hob bels en bobbels voelen. Dat de vorm van het stuur de ko mende jaren verandert, staat onher roepelijk vast. In de BMW iNext, een auto die binnen een jaar op de markt komt, zal het stuur er al veel hoekiger uitzien. De eerste foto's daarvan zijn inmiddels vrijgegeven. Uiteindelijk zullen de autofabrikanten kiezen voor een volledig rechthoekig stuur, is de verwachting. Volgens Klaus Fröhlich, de ontwikkelingsdirecteur van BMW, is daar geen ontkomen aan: ,,We willen dat het stuur uitein delijk automatisch in het dashboard opgeborgen wordt zodra het niet meer nodig is. En dat gaat makkelij ker met een vierkant stuur dan met een rond exemplaar.'' Bewegingsruimte In de iNext gebeurt dat nog niet, want die zal in eerste instantie nog niet volledig autonoom kunnen rij den. Maar daarin wordt het wel al mogelijk om het stuur strak tegen het dashboard te plaatsen, zodat de be stuurder tijdens het semi-automa- tisch rijden meer bewegingsruimte heeft om bijvoorbeeld een kopje kof fie te drinken of iets te lezen. Ook Mercedes-Benz heeft al zijn eerste auto met een rechthoekig stuur laten zien. Dat is de vorig jaar gepresenteerde EFS, een studiemodel waarin allerlei nieuwe veiligheids technologie wordt getest. In de autosport is een hoekig stuur al langer gemeengoed. Max Verstap pen rijdt ermee in de Formule 1. Door de hoekige vorm is eenvoudiger te zien in welke stand de besturing staat. Dat wordt straks in gewone personenauto's belangrijk op het moment dat de auto de automatische piloot uitschakelt en de mens het stuur weer overneemt. Bijkomend voordeel van de afgeplatte onderkant van het stuur is volgens BMW dat het hierdoor gemakkelijker wordt om in en uit te stappen. Hoe langer je naar hem kijkt, des te meer herin neringen hij oproept aan auto's uit een ver verleden. Hoekige car rosserie, spijlengrille, ronde koplampen: het design doet denken aan de Jeep die in WOII de Amerikanen hielp om Europa te bevrijden. En als je daar overheen mocht kijken: een sil houet van deze oer-Jeep op de bedieningshendel van de automaat herin nert er óók aan. De kleine, rechtop staande voorruit is ook al zo'n erfenis waarvan Jeep maar geen afscheid wil nemen. En ook de grote scharnieren van de portieren, achterklep en motorkap springen in het oog. Die maken het mogelijk de auto gedeel telijk uit elkaar te halen, met behulp van een bij geleverd gereedschaps setje. Zonder portieren en dakpanelen en met de voorruit voorover ge klapt creëer je zo je eigen open auto. Deze SUV avant-la-let- tre biedt veel zit- en ba gageruimte. Ouderwets zijn de vele knoppen middenin het dashboard: zo onoverzichtelijk dat je er tijdens het rijden niet gauw je weg in vindt. Onhandig is ook de posi tie van de raambedie ning: middenin de auto. Intussen blijft deze Jeep trouw aan zijn oor spronkelijke eigenschap pen als echte terreinauto. Hij staat hoog op zijn wielen en loopt door de bodemvrijheid niet gauw vast. In combinatie met uitgebreide 4x4- techniek, inclusief tus- senbak met lage gearing en een sterke motor, maakt het de Wrangler onverzettelijk. Maar niet meer van deze tijd zijn het rumoer onderweg en het brand stofverbruik. Met moeite haal je 1 op 10 (testver- bruik 1 op 9,7). Het on derstel biedt voldoende veercomfort en kan ste vige klappen in het ter rein gemakkelijk aan, maar leidt gauw tot een wiebelende carrosserie. De besturing is licht, maar te indirect voor een auto van deze tijd. vrijdag 7 februari 2020 GO Toeleverancier ZF verwacht dat je het stuur in de toekomst op commando naar achteren kunt laten schuiven. Hoekig, ruim en goed in het terrein: de Wrangler verloochent z'n afkomst niet. fotos bart hoogveld Wie met de Jeep Wrangler, een van de bekendste Amerikaan se auto's, de weg op gaat, maakt een reis door de tijd. Zeer bekwaam in het terrein. Origi nele vormgeving. Ruim voor inzittenden én ba gage. Vijf jaar garantie. Wiebelneigingen. Rumoerig. Niet zo precieze besturing. On overzichtelijke bedie ning. De Jeep Wrangler is rumoerig en aan het rijgedrag valt veel te verbeteren. Maar zijn originele, nostalgische vormgeving is uniek en zijn offroad-eigen- schappen zijn onover troffen. Deze Jeep voelt zich beter thuis in het terrein dan op het asfalt. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19