AUTO 'We moeten wel oppassen voor een 18 VRAAG ANTWOORD aanpakken? Prototypes van auto's zonder stuur zijn steeds vaker te zien, maar mogelijk zal het stuur nooit volledig uit auto's verdwijnen. Wel komen er veel functies bij en gaat de vorm veranderen. Hoe moeten we spoorvorming Zonnepanelen beperken de functionaliteit Is kogeldruk aan te passen om twee fietsen te dragen? II et autostuur was meer dan I een eeuw lang zwart, rond I knop voor de claxon. I Stuurwielen vormen al 125 jaar een essentiële link tussen auto en bestuurder. In 1894 erkende de Fransman Alfred Vacheron voor het eerst de voordelen van een stuurwiel. Tot die tijd werden auto's bestuurd met een soort helmstok, maar hij reed dat jaar de wedstrijd Parijs- Rouen met een Panhard die was voorzien van een stuurwiel. Sindsdien is aan dat principe wei nig veranderd, al kunnen moderne stuurwielen veel meer dan alleen de richting bepalen. Ze zijn uitgegroeid tot een centrale regeleenheid. Zo zijn in het stuur van moderne Mercedes- modellen tot wel 36 functies geïnte greerd in het stuur. Daaronder vallen zaken als bedieningsopties voor vo lume, keuzes in het infotainment, rij- hulpen als cruisecontrol en ook tele foonfuncties. Mercedes gebruikt sinds 2016 zoge heten Touch Control-knoppen. Hier mee blader je met je vingers door het menu dat in de cockpit wordt weer gegeven. Bestuurders vinden hun weg in het centrale beeldscherm via deze kleine aanraakbedieningsknop- pen van 10 bij 10 millimeter. In com binatie met de spraakbesturing kan het voertuig zo vrijwel volledig wor den bestuurd zonder je handen van het stuur te halen. Hoogstwaarschijnlijk blijft het bij dit type schakelaars, want autofabri kanten zijn knoppen tegenwoordig liever kwijt dan rijk. ,,We zullen in de toekomst niet nog meer knoppen of K A\ vrijdag 7 februari 2020 GO Zo ziet Aston Martin het stuur van Het stuur van de toekomst is rechthoekig Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl De rechterrijstrook van sommige snelwegen ver toont spoorvorming. Het is moeilijk om rechtuit te rij den zonder continu bij te sturen. Dat is lastig en ge vaarlijk. Het intensieve vrachtverkeer is er debet aan. Bij forse buien, die ons steeds vaker te wachten staan, zal het leiden tot aquaplaning. De in te voeren snelheidslimiet van 100 km/u zal dit risico hooguit iets verminderen. Hoe gaan we dit probleem aanpakken? Nog meer waarschuwingsborden 'Ge vaar voor aquaplaning'? —Frits van Werven Een lezer informeerde laatst naar zonnepanelen op auto's. Ik heb die bij aan schaf van een Toyota Prius ook overwogen, maar dat bleek geen goed idee. Je mag met zonnepanelen geen imperiaal monteren, vanwege de verminderde stijfheid van het dak en ri sico van beschadigingen van zo'n paneel. De auto met zonnepanelen was des- tijds zelfs goedkoper, omdat niemand die beperkte func tionaliteit wilde. —Peter Boogaard Goed om te weten. Dank voor uw reactie. Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe Peugeot 2008, maar nu blijkt de toegestane ko geldruk slechts 48 kg te zijn. Een miskleun, want hierdoor kun je niet eens twee gewone fietsen mee nemen. Inclusief drager is het gewicht al gauw 55 kg. De concurrentie, Captur, Kamiq of Kona, doet het beter met 75/80 kg. Zou dit nog aan te passen zijn? —André Epker De maximaal toegestane ko geldruk laat zich helaas niet aanpassen en u hebt gelijk: voor een dergelijke auto is dit (te) weinig. Blijkbaar vergeet Peugeot dat automobilisten in sommige landen óók fietslief- hebber zijn. ,,De maximale kogeldruk bij de nieuwe Peu geot 2008 SUV is inderdaad 48 kg'', bevestigt Peugeot Nederland, gevraagd om een reactie. ,,We hebben de op merking serieus ter harte ge nomen en ons hoofdkantoor ingelicht. Echter, een oplos sing zal niet direct voorhan- ERIK KOUWENHOVEN 1 en had in het midden een De zware belasting van de Nederlandse wegen, door de verkeersdrukte en het relatief grote aantal zware vrachtau to's, is inderdaad een serieus probleem. Gelukkig wordt het wegdek in ons land regelma tig gerenoveerd. Bovendien ligt er veel zoab, dat het re genwater beter afvoert. In an dere landen is het vaak slech ter gesteld met de wegkwali- teit, is mijn ervaring. Intussen kun je je als automobilist maar het beste wapenen met goede banden en verant woord rijgedrag. Studiemodel van een sportstuur van BMW. Dat lijkt al sterk op een stuur uit de Formule 1. Een conceptstuur van Hyundai met twee touchscreens, maar nog wel rond. de toekomst. Het Chinese automerk Byton plaatst dit stuur met tablet mogelijk dit jaar al in zijn auto's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18