AUTO
'We moeten wel oppassen voor een
18
VRAAG ANTWOORD
aanpakken?
Prototypes van
auto's zonder stuur
zijn steeds vaker te
zien, maar mogelijk
zal het stuur nooit
volledig uit auto's
verdwijnen. Wel
komen er veel
functies bij en gaat
de vorm veranderen.
Hoe moeten we
spoorvorming
Zonnepanelen
beperken de
functionaliteit
Is kogeldruk aan te
passen om twee
fietsen te dragen?
II et autostuur was meer dan
I een eeuw lang zwart, rond
I knop voor de claxon.
I Stuurwielen vormen al 125
jaar een essentiële link tussen auto
en bestuurder. In 1894 erkende de
Fransman Alfred Vacheron voor het
eerst de voordelen van een stuurwiel.
Tot die tijd werden auto's bestuurd
met een soort helmstok, maar hij
reed dat jaar de wedstrijd Parijs-
Rouen met een Panhard die was
voorzien van een stuurwiel.
Sindsdien is aan dat principe wei
nig veranderd, al kunnen moderne
stuurwielen veel meer dan alleen de
richting bepalen. Ze zijn uitgegroeid
tot een centrale regeleenheid. Zo zijn
in het stuur van moderne Mercedes-
modellen tot wel 36 functies geïnte
greerd in het stuur. Daaronder vallen
zaken als bedieningsopties voor vo
lume, keuzes in het infotainment, rij-
hulpen als cruisecontrol en ook tele
foonfuncties.
Mercedes gebruikt sinds 2016 zoge
heten Touch Control-knoppen. Hier
mee blader je met je vingers door het
menu dat in de cockpit wordt weer
gegeven. Bestuurders vinden hun
weg in het centrale beeldscherm via
deze kleine aanraakbedieningsknop-
pen van 10 bij 10 millimeter. In com
binatie met de spraakbesturing kan
het voertuig zo vrijwel volledig wor
den bestuurd zonder je handen van
het stuur te halen.
Hoogstwaarschijnlijk blijft het bij
dit type schakelaars, want autofabri
kanten zijn knoppen tegenwoordig
liever kwijt dan rijk. ,,We zullen in de
toekomst niet nog meer knoppen of
K A\
vrijdag 7 februari 2020
GO
Zo ziet Aston Martin het stuur van
Het stuur van
de toekomst
is rechthoekig
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
De rechterrijstrook van
sommige snelwegen ver
toont spoorvorming. Het is
moeilijk om rechtuit te rij
den zonder continu bij te
sturen. Dat is lastig en ge
vaarlijk. Het intensieve
vrachtverkeer is er debet
aan. Bij forse buien, die ons
steeds vaker te wachten
staan, zal het leiden tot
aquaplaning. De in te voeren
snelheidslimiet van 100
km/u zal dit risico hooguit
iets verminderen.
Hoe gaan we dit probleem
aanpakken? Nog meer
waarschuwingsborden 'Ge
vaar voor aquaplaning'?
—Frits van Werven
Een lezer informeerde laatst
naar zonnepanelen op
auto's. Ik heb die bij aan
schaf van een Toyota Prius
ook overwogen, maar dat
bleek geen goed idee. Je
mag met zonnepanelen
geen imperiaal monteren,
vanwege de verminderde
stijfheid van het dak en ri
sico van beschadigingen
van zo'n paneel. De auto
met zonnepanelen was des-
tijds zelfs goedkoper, omdat
niemand die beperkte func
tionaliteit wilde.
—Peter Boogaard
Goed om te weten. Dank voor
uw reactie.
Ik ben geïnteresseerd in de
nieuwe Peugeot 2008, maar
nu blijkt de toegestane ko
geldruk slechts 48 kg te
zijn. Een miskleun, want
hierdoor kun je niet eens
twee gewone fietsen mee
nemen. Inclusief drager is
het gewicht al gauw 55 kg.
De concurrentie, Captur,
Kamiq of Kona, doet het
beter met 75/80 kg. Zou dit
nog aan te passen zijn?
—André Epker
De maximaal toegestane ko
geldruk laat zich helaas niet
aanpassen en u hebt gelijk:
voor een dergelijke auto is dit
(te) weinig. Blijkbaar vergeet
Peugeot dat automobilisten in
sommige landen óók fietslief-
hebber zijn. ,,De maximale
kogeldruk bij de nieuwe Peu
geot 2008 SUV is inderdaad
48 kg'', bevestigt Peugeot
Nederland, gevraagd om een
reactie. ,,We hebben de op
merking serieus ter harte ge
nomen en ons hoofdkantoor
ingelicht. Echter, een oplos
sing zal niet direct voorhan-
ERIK KOUWENHOVEN
1 en had in het midden een
De zware belasting van de
Nederlandse wegen, door de
verkeersdrukte en het relatief
grote aantal zware vrachtau
to's, is inderdaad een serieus
probleem. Gelukkig wordt het
wegdek in ons land regelma
tig gerenoveerd. Bovendien
ligt er veel zoab, dat het re
genwater beter afvoert. In an
dere landen is het vaak slech
ter gesteld met de wegkwali-
teit, is mijn ervaring. Intussen
kun je je als automobilist
maar het beste wapenen met
goede banden en verant
woord rijgedrag.
Studiemodel van een sportstuur van BMW.
Dat lijkt al sterk op een stuur uit de Formule 1.
Een conceptstuur van Hyundai met
twee touchscreens, maar nog wel rond.
de toekomst.
Het Chinese automerk Byton plaatst dit stuur
met tablet mogelijk dit jaar al in zijn auto's.