ECONOMIE 17 FEESTWINKELS GROEI Feesten en verkleden is populair. Het aantal feestwinkels is in vijf jaar tijd met ruim 50 procent gestegen. De tijd is voorbij dat carnaval het be langrijkste verkleedfeest van het jaar was. Tegenwoordig gaat heel Neder land los bij themaconcerten, okto berfeesten en halloweenparty's. Telde ons land in 2015 nog 495 feest winkels (zowel fysiek als online) vandaag de dag is dat aantal al opge lopen tot 777. Een stijging van ruim 50 procent becijferde de Kamer van Koophandel. In de winkel van Sep Feestartikelen in Roosendaal hebben ze sinds kort een roaring twenties-hoek. Tweedpet ten, driedelige kostuums, charleston jurken. Wie even zijn best doet, loopt zo als dubbelganger van Tommy Shelby uit de Netflix-serie Peaky Blinders de winkel uit. ,,Mijn vader begon in 1963 met zijn feestwinkel en verkocht voornamelijk boerenkielen en rode zakdoeken aan carnavalsvier ders. Nu zijn er het hele jaar door ver kleedfeesten", legt eigenaar Dennis Sep uit. ,,Rond de laatste jaarwisseling was bijvoorbeeld veel vraag naar roaring twenties-kostuums. ,,En dat trekt op nieuw aan door carnaval. Maar we zien ook een toename van bedrijfs- en themaparty's zoals Halloween, rockabilly- en oktoberfeesten. Ook liften we mee op de Peaky Blinders- hype. Veel mannen vinden het ge weldig zich uit te dossen als gangster, zoals hoofdrolspeler Tommy Shelby. Verkleden is een guilty pleasure, dan durf je ook net wat meer.'' Tweede plaats Sep combineert de fysieke winkel met een webshop. ,,Voor ons staat de webshop op de tweede plaats, we merken dat klanten op zoek zijn naar beleving, daarom komen ze bij ons langs. De stenen winkel is onze meerwaarde, daar investeren we in. Eigenlijk zijn we veel meer een life- stylezaak geworden. Als je alleen on line actief bent, kun je die beleving niet geven en moet je extra aan de bak om omzet te maken. De concur rentie is zeker de laatste jaren erg groot geworden.'' Dat laatste beaamt Ilja Rexwinkel, eigenaar van Tuf-Tuf.nl; een Zaan- damse webwinkel in feestartikelen en traktaties. ,,Ik draai de online win kel dertien jaar, maar merk goed dat er meer kapers op de kust zijn geko men. Het zorgt ervoor dat je je echt moet onderscheiden of, zoals wij, moet specialiseren. Wij richten ons nu veel meer op kinderfeestjes en po pulaire thema's als babyshowers en 21-diners.'' Uit het handelsregister van de KvK blijkt dat vijfjaar geleden 68 bedrij ven waren ingeschreven als webwin kel in feestartikelen, dat aantal is ge stegen naar 193 in 2020. Maar ook de stenen winkels blijven het goed doen; het aantal is in vijf jaar tijd ge groeid van 427 naar 584. De meeste bedrijven die handelen in feestarti kelen bevinden zich in Zuid-Holland (178), Noord- Brabant (129) en Noord-Holland (119). De minste in Zeeland (18) en Groningen (19). Volgens Tuf-Tuf-eigenaar Rexwin- kel is verkleden vooral onder jong volwassenen populair. ,,Dat komt door de huidige 'eenheidsworst'. Kijk naar het straatbeeld, zeker jon- De laatste jaren is de concurrentie erg groot geworden geren zien er bijna allemaal hetzelfde uit. We hebben, onder invloed van met name Instagram, een bepaald ideaalbeeld voor ogen. Hierdoor ver dwijnt een stuk diversiteit in uiterlijk en dus ook in kleding. Dat kun je doorbreken door je te verkleden, bij voorbeeld tijdens een festival of een themafeest. En dat doen we steeds vaker.'' ■-%■*-ièt vrijdag 7 februari 2020 eedfeesten zijn big business Sanne Schelfaut Roosendaal Verkleden is ont snappen aan het ideaalbeeld. Populair: de roaring twenties. FOTO'S JAN RULAND VAN DEN BRINK -Dennis Sep, winkelier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17