Welzijnscoach mag twee jaar door
Nieuwe leidingen
tegen natte voeten
7
Controles
op traject
Zeelandbrug
en Sluis
SPOORTUNNEL NOG EVEN GEDULD
Aanvankelijk wilde het OM de
controles na de zomer van 2019 al
in werking hebben. Maar dat plan
liep vertraging op, omdat de sys
temen nog niet in orde waren. De
softwareontwikkeling ging lang
zamer dan gedacht, zegt woord
voerder Marloes van Kessel.
Wie over de Zeelandbrug
(N256) of de Rondweg bij Sluis
(N253) reed, zag de camera's al
wel hangen. Die zijn vorig jaar al
geplaatst. ,,Maar ze zijn nieuw, en
moesten goed getest worden",
verklaart Van Kessel. Zo moest
eerst gecontroleerd worden of de
foto's 's nachts en bij slecht weer
ook goed genoeg waren en of al
les goed doorgestuurd werd naar
het CJIB, het incassobureau van
Justitie dat de boetes verstuurt.
Nederland zet steeds meer in
op veiligheid op provinciale we
gen. Daarom werd drie jaar gele
den al een lijst met twintig loca
ties bekend waar het OM traject
controle gaat invoeren. Nu is de
Westerscheldetunnel de enige
plek in Zeeland met zo'n contro
lesysteem. Op de Zeelandbrug
was tussen 2004 en 2014 ook al
trajectcontrole. De camera's wer
den daar zes jaar geleden wegge
haald, omdat ze te oud waren.
Flitspaal
De andere nieuwe Zeeuwse loca
tie met trajectcontrole, de Rond
weg bij Sluis, loopt vanaf de ro
tonde bij Draaibrug tot aan de
grens bij Sint Anna ter Muiden.
De Rondweg is onderdeel van de
N253, en die staat erom bekend
dat er hard gereden wordt. Een
paar kilometer verderop richting
Oostburg staat één van de actief
ste flitspalen van het land.
Een kleine honderd Goesenaren
zijn sinds de proef twee jaar gele
den begon, doorverwezen naar de
door de gemeente betaalde wel-
zijnscoach. Het idee is dat de coach
samen met de patiënt bekijkt op
welke wijze de klachten kunnen
worden aangepakt. Soms is een ge
sprek al genoeg, maar het kan bij-
voorbeeld ook dat wordt gezocht
naar een activiteit die ervoor kan
zorgen dat iemand weer wat posi
tiever in het leven komt te staan. Bij
succes snijdt het mes aan twee kan
ten, want het kan voorkomen dat
Coach voorkomt dat
mensen in het dure
medische circuit
terechtkomen
mensen langdurig in het dure me
dische circuit belanden.
,,De reacties zijn positief', zegt de
wethouder. ,,Veel mensen komen
na het bezoeken van de welzijns-
coach minder vaak op het spreek-
uur van hun huisarts. Ze hebben
vaak weer zelfvertrouwen of meer
gevoel van eigenwaarde.'' De ge
meente heeft besloten het project
met twee jaar te verlengen. Het
loopt inmiddels bij drie huisartsen
praktijken: het Medisch Centrum
Goes aan de Van Dusseldorpstraat,
SenS aan het Stationspark en De
Schuitvaart in Kloetinge.
Bijdrage CZ
Als het aan Van der Reest ligt, ha
ken nog meer huisartsen aan. De
gemeente trekt 45.00 euro per jaar
uit voor het project dat de naam
'welzijn op recept' draagt. ,,We zijn
nog wel in overleg met zorgverze
keraar CZ'', zegt de wethouder.
,,We hopen dat die ook een financi
ële bijdrage wil leveren. Dat ver
zoek is in overweging genomen.''
Twee straten in de Goese binnen
stad gaan de komende maanden
op de schop om te voorkomen dat
zich in de toekomst nog water
overlast voordoet.
In de Ossenhoofdstraat en de 's
Heer Hendrikskinderenstraat
worden de waterleidingen ver
vangen. Dat gebeurt volgens de
gemeente, omdat er de afgelopen
jaren meerdere kabelbreuken zijn
geweest in het gebied. Bijna drie
jaar geleden stroomde het water
zelfs tien huizen binnen, toen
overigens nadat bij werkzaamhe
den een waterleiding was geraakt.
Het werk wordt in drie fases
uitgevoerd. Van 10 februari tot
eind maart is de Ossenhoofd-
straat aan de beurt. Daarna wordt
de 's-Heer Hendrikskinderen-
straat in twee delen aangepakt.
Autoverkeer door beide straten is
in deze perioden niet mogelijk.
Voetgangers kunnen er nog wel
langs.
Bouwvak
Omdat de straten straks toch open
liggen, is besloten ook meteen het
verouderde elektriciteitsnetwerk
te vervangen. Het is de bedoeling
dat de werkzaamheden bij aan
vang van de bouwvak zijn afge
rond.
donderdag 6 februari 2020
BE
Een half jaar later dan ge
pland wordt de trajectcon
trole op de Zeelandbrug en
Rondweg bij Sluis dan toch
actief. Het Openbaar Ministe
rie verwacht dat het systeem
in het tweede kwartaal van dit
jaar in werking is.
Michiel Bouwman
Zierikzee/Sluis
GOES De treinen rijden
al een tijdje over de toe
komstige spoortunnel in
Goes heen, maar automo
bilisten moeten nog even
geduld hebben voor ze
onder het spoor door kun
nen rijden en nooit meer
hoeven te wachten voor
dichte spoorbomen aan de
Van Hertumweg.
Aannemer Gebroeders De
Koning is bezig met de laat
ste loodjes van wat met
recht een monsterklus mag
worden genoemd. De ko
mende tijd worden in de
tunnel - die officieel een
spooronderdoorgang heet
- onder meer de wanden
afgewerkt, fiets- en voetpa
den bestraat en de rijbaan
geasfalteerd.
Ondertussen is een andere
aannemer (BAM) druk
bezig met de voorbereidin
gen voor het aanleggen
van twee nieuwe rotondes
en toegangswegen naar de
tunnel. De rotonde Hart
manplein aan de zuidkant
van het spoor vormt straks
als het ware de spil in het
gebied. Ook aan de noord
kant (nabij het stadskan
toor) komt een nieuwe ro
tonde. Daarvoor wordt een
deel van het parkeerterrein
bij de oude Jumbo in het
Marconigebied opgeofferd.
Ter compensatie worden
tegen het spoor aan
nieuwe parkeerplaatsen
aangelegd.
De megaklus begon zo'n
anderhalf jaar geleden en
loopt op schema. Als grote
tegenslagen ook de ko
mende tijd uitblijven, kun
nen automobilisten, fietsers
en voetgangers in het voor
jaar onder het spoor door.
FOTO MARCELLE DAVIDSE
Goesenaren die om wat voor
reden dan ook niet lekker in hun
vel zitten, kunnen ook de ko
mende twee jaar worden door
verwezen naar een zogeheten
welzijnscoach. ,,We hopen dat
nóg meer huisartsen gaan mee
doen'', zegt wethouder André
van der Reest.
Rob Paardekam
Goes
Rob Paardekam
Goes