Welzijnscoach mag twee jaar door Nieuwe leidingen tegen natte voeten 7 Controles op traject Zeelandbrug en Sluis SPOORTUNNEL NOG EVEN GEDULD Aanvankelijk wilde het OM de controles na de zomer van 2019 al in werking hebben. Maar dat plan liep vertraging op, omdat de sys temen nog niet in orde waren. De softwareontwikkeling ging lang zamer dan gedacht, zegt woord voerder Marloes van Kessel. Wie over de Zeelandbrug (N256) of de Rondweg bij Sluis (N253) reed, zag de camera's al wel hangen. Die zijn vorig jaar al geplaatst. ,,Maar ze zijn nieuw, en moesten goed getest worden", verklaart Van Kessel. Zo moest eerst gecontroleerd worden of de foto's 's nachts en bij slecht weer ook goed genoeg waren en of al les goed doorgestuurd werd naar het CJIB, het incassobureau van Justitie dat de boetes verstuurt. Nederland zet steeds meer in op veiligheid op provinciale we gen. Daarom werd drie jaar gele den al een lijst met twintig loca ties bekend waar het OM traject controle gaat invoeren. Nu is de Westerscheldetunnel de enige plek in Zeeland met zo'n contro lesysteem. Op de Zeelandbrug was tussen 2004 en 2014 ook al trajectcontrole. De camera's wer den daar zes jaar geleden wegge haald, omdat ze te oud waren. Flitspaal De andere nieuwe Zeeuwse loca tie met trajectcontrole, de Rond weg bij Sluis, loopt vanaf de ro tonde bij Draaibrug tot aan de grens bij Sint Anna ter Muiden. De Rondweg is onderdeel van de N253, en die staat erom bekend dat er hard gereden wordt. Een paar kilometer verderop richting Oostburg staat één van de actief ste flitspalen van het land. Een kleine honderd Goesenaren zijn sinds de proef twee jaar gele den begon, doorverwezen naar de door de gemeente betaalde wel- zijnscoach. Het idee is dat de coach samen met de patiënt bekijkt op welke wijze de klachten kunnen worden aangepakt. Soms is een ge sprek al genoeg, maar het kan bij- voorbeeld ook dat wordt gezocht naar een activiteit die ervoor kan zorgen dat iemand weer wat posi tiever in het leven komt te staan. Bij succes snijdt het mes aan twee kan ten, want het kan voorkomen dat Coach voorkomt dat mensen in het dure medische circuit terechtkomen mensen langdurig in het dure me dische circuit belanden. ,,De reacties zijn positief', zegt de wethouder. ,,Veel mensen komen na het bezoeken van de welzijns- coach minder vaak op het spreek- uur van hun huisarts. Ze hebben vaak weer zelfvertrouwen of meer gevoel van eigenwaarde.'' De ge meente heeft besloten het project met twee jaar te verlengen. Het loopt inmiddels bij drie huisartsen praktijken: het Medisch Centrum Goes aan de Van Dusseldorpstraat, SenS aan het Stationspark en De Schuitvaart in Kloetinge. Bijdrage CZ Als het aan Van der Reest ligt, ha ken nog meer huisartsen aan. De gemeente trekt 45.00 euro per jaar uit voor het project dat de naam 'welzijn op recept' draagt. ,,We zijn nog wel in overleg met zorgverze keraar CZ'', zegt de wethouder. ,,We hopen dat die ook een financi ële bijdrage wil leveren. Dat ver zoek is in overweging genomen.'' Twee straten in de Goese binnen stad gaan de komende maanden op de schop om te voorkomen dat zich in de toekomst nog water overlast voordoet. In de Ossenhoofdstraat en de 's Heer Hendrikskinderenstraat worden de waterleidingen ver vangen. Dat gebeurt volgens de gemeente, omdat er de afgelopen jaren meerdere kabelbreuken zijn geweest in het gebied. Bijna drie jaar geleden stroomde het water zelfs tien huizen binnen, toen overigens nadat bij werkzaamhe den een waterleiding was geraakt. Het werk wordt in drie fases uitgevoerd. Van 10 februari tot eind maart is de Ossenhoofd- straat aan de beurt. Daarna wordt de 's-Heer Hendrikskinderen- straat in twee delen aangepakt. Autoverkeer door beide straten is in deze perioden niet mogelijk. Voetgangers kunnen er nog wel langs. Bouwvak Omdat de straten straks toch open liggen, is besloten ook meteen het verouderde elektriciteitsnetwerk te vervangen. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden bij aan vang van de bouwvak zijn afge rond. donderdag 6 februari 2020 BE Een half jaar later dan ge pland wordt de trajectcon trole op de Zeelandbrug en Rondweg bij Sluis dan toch actief. Het Openbaar Ministe rie verwacht dat het systeem in het tweede kwartaal van dit jaar in werking is. Michiel Bouwman Zierikzee/Sluis GOES De treinen rijden al een tijdje over de toe komstige spoortunnel in Goes heen, maar automo bilisten moeten nog even geduld hebben voor ze onder het spoor door kun nen rijden en nooit meer hoeven te wachten voor dichte spoorbomen aan de Van Hertumweg. Aannemer Gebroeders De Koning is bezig met de laat ste loodjes van wat met recht een monsterklus mag worden genoemd. De ko mende tijd worden in de tunnel - die officieel een spooronderdoorgang heet - onder meer de wanden afgewerkt, fiets- en voetpa den bestraat en de rijbaan geasfalteerd. Ondertussen is een andere aannemer (BAM) druk bezig met de voorbereidin gen voor het aanleggen van twee nieuwe rotondes en toegangswegen naar de tunnel. De rotonde Hart manplein aan de zuidkant van het spoor vormt straks als het ware de spil in het gebied. Ook aan de noord kant (nabij het stadskan toor) komt een nieuwe ro tonde. Daarvoor wordt een deel van het parkeerterrein bij de oude Jumbo in het Marconigebied opgeofferd. Ter compensatie worden tegen het spoor aan nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. De megaklus begon zo'n anderhalf jaar geleden en loopt op schema. Als grote tegenslagen ook de ko mende tijd uitblijven, kun nen automobilisten, fietsers en voetgangers in het voor jaar onder het spoor door. FOTO MARCELLE DAVIDSE Goesenaren die om wat voor reden dan ook niet lekker in hun vel zitten, kunnen ook de ko mende twee jaar worden door verwezen naar een zogeheten welzijnscoach. ,,We hopen dat nóg meer huisartsen gaan mee doen'', zegt wethouder André van der Reest. Rob Paardekam Goes Rob Paardekam Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 60