1 q 4 Massada Massada maakte in de jaren zeventig furore met een nieuwe sound. Na vele hoogtepunten werd het stiller, maar de Molukse band herleefde. Morgen vertellen de bandleden met muziek en beelden hun geschiedenis. Jim van der Zee deelt zijn liefde voor soul, jazz, blues en folk assada is een band met een verhaal. Dat be seften ook de makers van het televisiepro gramma Andere Tijden van de NPO, die daar in de cember een aflevering aan wijdden onder de titel Trots op Massada. Het verhaal begint bij leadzanger Johnny Manuhutu (71), de oprichter van deze legendarische band, die hij eerst The Eagles noemde. Toen bleek dat er in Amerika al een bandje was met die zelfde titel dat behoorlijk succesvol aan de weg timmerde, koos Manu- hutu voor de naam Massada. ,,Ons optreden in Vlissingen staat in het teken van onze recente dub- bel-cd/dvd Baronda. Dat is veertig jaar Massada in één box met allemaal eigen nummers. Hits als Latin Dance, Arumbae, Feeling Lonely en natuurlijk Sayang E zijn slechts enkele num mers van de speellijst. De muziek is het belangrijkste, maar we vertellen in dit theaterconcert ook het hele verhaal, mede met filmbeelden en wat uitleg'', vertelt Manuhutu. Op de vraag hoe hij de huidige sound van band kan duiden, zegt hij: ,,Het is allemaal latin-georiënteerd vanwege de ritmiek. Ons belangrijk ste instrument is een trommel, de tifa. Die heeft alles te maken met onze Molukse wortels. De tifa klinkt FAN/ Het verlangen klinkt door vrij melancholiek, maar wij hebben er een stevige beat onder gezet door ook de Cubaanse sound en de Ameri kaanse latin erbij te betrekken. Dat zit allemaal verweven in de muziek van Massada, maar de basis blijft de tifaslag.'' Het verhaal van Massada als band mag dan begin jaren zeventig begin nen, er gaat veel aan vooraf. Om de passie van de muzikanten en de be vlogenheid van hun fans te kunnen doorgronden, is een stukje geschie denis nodig. Dat is het verhaal over de KNIL-militairen die met hun ge zinnen in 1951 op de vlucht uit Indo nesië naar Nederland kwamen, hier in barakken verspreid over het land werden opgevangen, en de droom koesterden weldra naar de Republiek der Zuid-Molukken te kunnen terug keren. Dat die terugkeer er nooit van kwam en het verblijf in barakken vele jaren duurde, leidde tot frustra- ties en trauma's, en bij sommigen tot geweld: gijzeling en treinkaping. ,,Wij wezen als bandleden dat ge weld destijds volledig af, maar enig begrip voor de frustraties hadden we wel, want die maakten wij thuis ook mee'', zegt Manuhutu. Zelf was hij een jochie van tweeënhalf in 1951. Van die komst naar Nederland kan hij zich niks meer herinneren. Van het opgroeien in de barakken in Kamp Almère in Huizen wel. ,,Mijn vader was KNIL-militair geweest en had de politionele acties van de Jap pen meegemaakt. Van zo'n vader krijg je als kind dan ook stevige straf fen hoor, als je iets verkeerds doet.'' Muziek biedt de mooie kant van het verhaal. ,,Muziek zit Molukkers in de genen'', benadrukt Manuhutu. ,,Er was eigenlijk altijd muziek, ik zong Ons belangrijkste instrument is een trommel, de tifa in een kinderkoor en we gingen naar de kerk, waar ook werd gezongen.'' Wellicht werd bij hem toen al de ba sis gelegd voor Massada. Hij koos voor een studie werktuigbouw in Amsterdam, maar zette daar na een jaar al een punt achter, want de mu ziek trok te hard aan hem. ,,Als jonge EN 4 REDENEN MEER Theatershow donderdag 6 februari 2020 GO 'Muziek zit Molukkers n de aenen' Ali Pankow Rob Maaskant, muzi kant, beeldend en per formance kunstenaar uit Nieuw- en Sint Joos- land, verheugt zich op het concert van Mas sada. ,,Hun muziek heeft me altijd aangesproken. Terwijl de percussie daarin bruist, klinkt ook het verlangen naar hun eigen land door. Dat vind ik mooi.'' Maaskant speelde zelf eind jaren 60 in de band Beautiful Idaho, samen met enkele Molukse mu zikanten uit Souburg. ,,Door gesprekken met hen leerde ik veel over hun achtergrond. Boven dien houd ik zelf natuur lijk erg van percussie en die tifa, bekend van Mas- sada, gebruikten wij ook later bij het Flup Ju Bedrijf." ,,Nou ja en in de privé- sfeer vind ik het natuur lijk ook leuk dat mijn zoon Paco de belichting morgen verzorgt." Massada vertelt met muziek en filmbeelden het verhaal achter de band. foto peter veerman Johnny Manuhutu, leadzanger Geïnspireerd door zijn vader, die 's avonds aan zijn bed liedjes voor hem speelde, begon Jim van der Zee op 6-jarige leeftijd met gitaar- en zang lessen. Na de middelbare school stu deerde hij aan het conservatorium in Amsterdam en in de zomermaanden trok Jim met een camper door Eu ropa en Amerika. Als straatmuzikant wist hij rond te komen van de munten uit zijn gitaarkoffer. Pas in 2017 maakte het grote publiek kennis met de talentvolle zanger. Hij schreef de achtste editie van The Voice of Holland op zijn naam. Met zijn lage stemgeluid en bijzonder ge zongen covers wist hij in no-time zowel de Voice-coaches als het pu bliek voor zich te winnen. In de finale van het programma zong hij het num mer Vincentvan Don McLean en zijn singleversie van I'm on fire van Bruce Springsteen. Met beide nummers be reikte Jim de nummer 1 notering in de iTunes top 200. Wat volgde was een vrijwel uitver kochte theatershow door heel Ne derland. Afgelopen zaterdag is hij be gonnen aan zijn tweede theater tour, Starting The Engine. ,,Het grote verschil met de vorige tour is dat de nieuwe show voor meer dan de helft bestaat uit eigen nummers", vertelt de 25-jarige zanger. ,,En aan deze show werken meer muzikanten mee. Vorige keer speelde ik alleen met pia nist Reinout Douma, nu zijn daar een drummer en een bassist bij geko men." Jim van der Zee staat morgenavond in De Mythe in Goes en deelt tijdens de show zijn liefde voor soul, jazz, blues en folk. ,,Het liefst wil ik dat mensen het ge voel hebben dat ik gewoon in hun woonkamer sta te spelen. Of dat we rond een vuurtje muziek zitten te maken. Ik maak grapjes, en vertel verhalen over mezelf en over de mu ziek. Het is niet alsof je een cd opzet die toevallig goed klinkt - het is echt een theatervoorstelling." Morgen, De Mythe in Goes, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 48