Bouwer betaalt niet mee aan wegen Nog even lopend door f ietstunnel bij Ritthem 7 Van een REPAIRCAFÉ MIDDELBURG ON TOUR wonderfoon voor dementerenden tot ritsen inzetten, koffiezetters repareren en digibeten de digitale weg wijzen. Stichting Repaircafé Middelburg geeft niet alleen apparaten een tweede kans. De oude 'vaste' telefoon van de PTT krijgt in Middelburg een mu zikale toekomst als wonderfoon", glim lacht voorzitter Pieter de Bruijn van Stichting Repaircafé Middel burg. Eén van de vele activiteiten van het repaircafé dat al zo'n drie jaar twee keer per maand te vin den is in De Kruitmolen in Mid delburg. De Stichting heeft een tsunami aan plannen volgens de voorzitter. Niet alleen in Middelburg, maar ook elders op Walcheren. ,,We zijn nu bezig een Repaircafé on tour handen en voeten te geven. Na de zomervakantie willen we ook naar de dorpen. Veel ouderen of men sen die slecht ter been zijn, kun nen niet naar de Kruitmolen. We hebben een aanhangwagen en straks ook een bestelbusje. Daar mee kunnen we 'on tour'.'' Geen concurrent ,,We willen daarmee absoluut geen concurrent worden van het nieuwe repaircafé in Koudekerke. Ik denk dat we in samenwerking veel meer kunnen doen. Wij heb ben jarenlang kennis en ervaring. En veel gereedschap, alles zelf ge- kocht. Het leek ons niet handig om iedere vrijwilliger met zijn eigen tasje op te laten draven. Die exper tise en spullen kun je mooi uit wisselen met elkaar." ,,Ik heb binnenkort een gesprek met Stichting Welzijn Veere over die tour. We moeten in de Veerse dorpen natuurlijk ook goed be reikbare locaties vinden. Denk aan scholen, dorpshuizen, misschien kerken? Deze week zetten we de puntjes op de i. Stellen we een rooster op enzo.'' De weg naar scholen heeft de Stichting al gevonden. ,,We zijn bezig met Repaircafé in de klas. Afgelopen november hadden we een proef op de Ravesteijnschool in Vlissingen. Zij kunnen van alles meenemen; van de knuffelbeer met blindedarmontsteking tot mobieltje. Kinderen kunnen zelf aan de slag. Zo stimuleer je ook de ontwikkeling van hun fijne moto riek. Na afloop van de les bekijken we hun fietsen en checken we de verlichting en remmen. Binnen kort gaan we naar Arnemuiden en Nieuw- en Sint Joosland.'' Een ander idee is een repair-kin- derclub. ,,Een knutselclub zoals je die vroeger veel had. Het lijkt ons leuk ze zelf robotjes te laten ma- ken. Of kleine vliegtuigjes die ze zelf kunnen aansturen. We kregen van Dow een 3D-printer, waarmee we onderdeeltjes kunnen printen. De club zal niet voor heel jonge kinderen geschikt zijn.'' Lachend: ,,Je moet de allerkleinsten geen soldeerbout geven. We denken aan leerlingen vanaf groep 6.'' Wonderfoon En die wonderfoon? ,,We maken van een oude 'vaste' telefoon van de PTT, één met draaischijf of druktoetsen, een soort MP3-speler voor mensen met dementie. We probeerden het uit in een verzor- gingshuis. Voor dementerenden is het een mooi ding; ze kunnen het eenvoudig bedienen. Ik zie nog een oudere dame voor me, stra lend meezingend en dansend. On der ieder cijfer zitten tien num mers. Onder de drie horen ze bij voorbeeld Er wonen twee motten in m'n ouwe jas. Maar je kunt er van alles in programmeren. Van oude liedjes tot kerkelijke muziek. Of, voor de jongere dementerenden, Deep Purple of AC/DC.'' Plannen te over dus. Zaterdag is er van 10.00 tot 14.00 uur weer een 'gewoon' repaircafé in De Kruit- molen. ,,Door ons plan neemt het verkeer in de omgeving niet veel meer toe dan door het huidige bestem mingsplan al mogelijk is. Dus je kunt niet zeggen: Driestar moet meebetalen", zegt Vonk. Hij kreeg die vraag gisteravond voorgelegd tijdens een bijeenkomst over de ge volgen voor verkeer en landschap van de bouw van het recreatiepark bij Arnemuiden. Driestar wil daar naar verwachting 800 tot 950 va kantiehuizen en appartementen bouwen. Het bureau Goudappel Coffeng heeft berekend wat dat betekent voor het verkeer in de buurt. De conclusie is dat het nu al te druk is in Arnemuiden. Bovendien mag er volgens het huidige bestemmings plan een nieuw park komen met 1335 overnachtingseenheden (cha lets, kampeerplaatsen en vakantie huizen). Dat is meer dan Driestar er wil bouwen. Goudappel Coffeng stelt daarom vast dat het plan van Driestar amper invloed heeft op de problemen. ,,Als er een park komt op de plek van Waterpark Veerse Meer, komen er 2508 voertuigen per etmaal bij. Als het plan Driestar wordt uitgevoerd, zijn dat er 371 meer", legde Danny Walraven van Goudappel Coffeng uit. ,,Maar dat leidt niet tot een duidelijke toe name van verkeersknelpunten." Uit de berekeningen van het bu reau blijkt dat na de bouw van het park tienduizend auto's in en door Arnemuiden rijden. Maar 8000 daarvan komen uit het dorp of moeten daar zijn. Door de bouw van Waterpark Veerse Meer komt er wel veel meer toeristisch verkeer door Lewedorp, zo'n 1200 voertui gen per etmaal. Wolphaartsdijk krijgt 200 voertuigen extra te ver werken. Goudappel Coffeng raadt daarom aan 'een robuuste oplossing voor het hele gebied' te zoeken. Een nieuwe afslag vanaf de A58 met een nieuwe weg richting Waterpark Veerse Meer zou dat kunnen zijn. ,,Goedkope snelle oplossingen zijn er niet", waarschuwde Walraven. VLISSINGEN Fietsers die van Vlissingen naar Ritthem rijden of vice versa kunnen vanaf woens dag 19 februari de fietstunnel on der de nieuwe rotonde gebruiken. De wielrijders moeten de eer ste weken in de tunnel nog wel afstappen om over het trottoir te lopen, want asfaltering van het rijwielpad in de tunnel moet eind deze, begin volgende maand nog gebeuren. Fietsers ergeren zich al een tijdje dat het nieuwe fietspad over de Poortersweg richting de spoorwegovergang aan de Oude Veerhavenweg nog niet in ge bruik is. Maar asfaltering van het fietspad in de tunnel was net niet op tijd klaar voor de winter. ,,As- falteringswerkzaamheden wor den in de winter niet gedaan, vol gens een lange traditie. Dat is dan ook de onderhoudsperiode voor de asfalteringsmachines", ver klaart de Vlissingse wethouder John de Jonge. Hij kon gistermor gen melden dat, na overleg met de aannemer, is besloten dat de tunnel over twee weken toch al open gaat. ,,De asfaltering laat dan nog twee, drie weken op zich wachten. Maar fietsers kunnen vanaf 19 februari toch gebruikma ken van de onderdoorgang, op voorwaarde dat ze even afstappen en met hun rijwiel aan de hand over de stoep lopen." donderdag 6 februari 2020 'We hebben een tsunami aan ideeën' Secretaris en oprichter Bert Huige (links) en voorzitter Pieter de Bruijn van het Middelburgse Repaircafé. foto boaz timmermans Annemarie Zevenbergen Middelburg Driestar gaat niet meebetalen aan de oplossing van verkeers overlast ten zuiden van het Veerse Meer. De bouw van Wa terpark Veerse Meer door het bedrijf zorgt namelijk amper voor extra verkeersproblemen, stelt directeur Gerro Vonk. Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35