Bouwer betaalt niet mee aan wegen
Nog even lopend door
f ietstunnel bij Ritthem
7
Van een
REPAIRCAFÉ MIDDELBURG ON TOUR
wonderfoon voor
dementerenden
tot ritsen inzetten,
koffiezetters
repareren en
digibeten de digitale
weg wijzen. Stichting
Repaircafé
Middelburg geeft
niet alleen apparaten
een tweede kans.
De oude 'vaste' telefoon
van de PTT krijgt in
Middelburg een mu
zikale toekomst als
wonderfoon", glim
lacht voorzitter Pieter de Bruijn
van Stichting Repaircafé Middel
burg. Eén van de vele activiteiten
van het repaircafé dat al zo'n drie
jaar twee keer per maand te vin
den is in De Kruitmolen in Mid
delburg. De Stichting heeft een
tsunami aan plannen volgens de
voorzitter.
Niet alleen in Middelburg, maar
ook elders op Walcheren. ,,We zijn
nu bezig een Repaircafé on tour
handen en voeten te geven. Na de
zomervakantie willen we ook naar
de dorpen. Veel ouderen of men
sen die slecht ter been zijn, kun
nen niet naar de Kruitmolen. We
hebben een aanhangwagen en
straks ook een bestelbusje. Daar
mee kunnen we 'on tour'.''
Geen concurrent
,,We willen daarmee absoluut
geen concurrent worden van het
nieuwe repaircafé in Koudekerke.
Ik denk dat we in samenwerking
veel meer kunnen doen. Wij heb
ben jarenlang kennis en ervaring.
En veel gereedschap, alles zelf ge-
kocht. Het leek ons niet handig om
iedere vrijwilliger met zijn eigen
tasje op te laten draven. Die exper
tise en spullen kun je mooi uit
wisselen met elkaar."
,,Ik heb binnenkort een gesprek
met Stichting Welzijn Veere over
die tour. We moeten in de Veerse
dorpen natuurlijk ook goed be
reikbare locaties vinden. Denk aan
scholen, dorpshuizen, misschien
kerken? Deze week zetten we de
puntjes op de i. Stellen we een
rooster op enzo.''
De weg naar scholen heeft de
Stichting al gevonden. ,,We zijn
bezig met Repaircafé in de klas.
Afgelopen november hadden we
een proef op de Ravesteijnschool
in Vlissingen. Zij kunnen van alles
meenemen; van de knuffelbeer
met blindedarmontsteking tot
mobieltje. Kinderen kunnen zelf
aan de slag. Zo stimuleer je ook de
ontwikkeling van hun fijne moto
riek. Na afloop van de les bekijken
we hun fietsen en checken we de
verlichting en remmen. Binnen
kort gaan we naar Arnemuiden en
Nieuw- en Sint Joosland.''
Een ander idee is een repair-kin-
derclub. ,,Een knutselclub zoals je
die vroeger veel had. Het lijkt ons
leuk ze zelf robotjes te laten ma-
ken. Of kleine vliegtuigjes die ze
zelf kunnen aansturen. We kregen
van Dow een 3D-printer, waarmee
we onderdeeltjes kunnen printen.
De club zal niet voor heel jonge
kinderen geschikt zijn.'' Lachend:
,,Je moet de allerkleinsten geen
soldeerbout geven. We denken
aan leerlingen vanaf groep 6.''
Wonderfoon
En die wonderfoon? ,,We maken
van een oude 'vaste' telefoon van
de PTT, één met draaischijf of
druktoetsen, een soort MP3-speler
voor mensen met dementie. We
probeerden het uit in een verzor-
gingshuis. Voor dementerenden is
het een mooi ding; ze kunnen het
eenvoudig bedienen. Ik zie nog
een oudere dame voor me, stra
lend meezingend en dansend. On
der ieder cijfer zitten tien num
mers. Onder de drie horen ze bij
voorbeeld Er wonen twee motten in
m'n ouwe jas. Maar je kunt er van
alles in programmeren. Van oude
liedjes tot kerkelijke muziek. Of,
voor de jongere dementerenden,
Deep Purple of AC/DC.''
Plannen te over dus. Zaterdag is
er van 10.00 tot 14.00 uur weer een
'gewoon' repaircafé in De Kruit-
molen.
,,Door ons plan neemt het verkeer
in de omgeving niet veel meer toe
dan door het huidige bestem
mingsplan al mogelijk is. Dus je
kunt niet zeggen: Driestar moet
meebetalen", zegt Vonk. Hij kreeg
die vraag gisteravond voorgelegd
tijdens een bijeenkomst over de ge
volgen voor verkeer en landschap
van de bouw van het recreatiepark
bij Arnemuiden. Driestar wil daar
naar verwachting 800 tot 950 va
kantiehuizen en appartementen
bouwen.
Het bureau Goudappel Coffeng
heeft berekend wat dat betekent
voor het verkeer in de buurt. De
conclusie is dat het nu al te druk is
in Arnemuiden. Bovendien mag er
volgens het huidige bestemmings
plan een nieuw park komen met
1335 overnachtingseenheden (cha
lets, kampeerplaatsen en vakantie
huizen). Dat is meer dan Driestar er
wil bouwen. Goudappel Coffeng
stelt daarom vast dat het plan van
Driestar amper invloed heeft op de
problemen. ,,Als er een park komt
op de plek van Waterpark Veerse
Meer, komen er 2508 voertuigen
per etmaal bij. Als het plan Driestar
wordt uitgevoerd, zijn dat er 371
meer", legde Danny Walraven van
Goudappel Coffeng uit. ,,Maar dat
leidt niet tot een duidelijke toe
name van verkeersknelpunten."
Uit de berekeningen van het bu
reau blijkt dat na de bouw van het
park tienduizend auto's in en door
Arnemuiden rijden. Maar 8000
daarvan komen uit het dorp of
moeten daar zijn. Door de bouw
van Waterpark Veerse Meer komt
er wel veel meer toeristisch verkeer
door Lewedorp, zo'n 1200 voertui
gen per etmaal. Wolphaartsdijk
krijgt 200 voertuigen extra te ver
werken. Goudappel Coffeng raadt
daarom aan 'een robuuste oplossing
voor het hele gebied' te zoeken. Een
nieuwe afslag vanaf de A58 met een
nieuwe weg richting Waterpark
Veerse Meer zou dat kunnen zijn.
,,Goedkope snelle oplossingen zijn
er niet", waarschuwde Walraven.
VLISSINGEN Fietsers die van
Vlissingen naar Ritthem rijden of
vice versa kunnen vanaf woens
dag 19 februari de fietstunnel on
der de nieuwe rotonde gebruiken.
De wielrijders moeten de eer
ste weken in de tunnel nog wel
afstappen om over het trottoir te
lopen, want asfaltering van het
rijwielpad in de tunnel moet eind
deze, begin volgende maand nog
gebeuren.
Fietsers ergeren zich al een
tijdje dat het nieuwe fietspad
over de Poortersweg richting de
spoorwegovergang aan de Oude
Veerhavenweg nog niet in ge
bruik is. Maar asfaltering van het
fietspad in de tunnel was net niet
op tijd klaar voor de winter. ,,As-
falteringswerkzaamheden wor
den in de winter niet gedaan, vol
gens een lange traditie. Dat is dan
ook de onderhoudsperiode voor
de asfalteringsmachines", ver
klaart de Vlissingse wethouder
John de Jonge. Hij kon gistermor
gen melden dat, na overleg met
de aannemer, is besloten dat de
tunnel over twee weken toch al
open gaat. ,,De asfaltering laat
dan nog twee, drie weken op zich
wachten. Maar fietsers kunnen
vanaf 19 februari toch gebruikma
ken van de onderdoorgang, op
voorwaarde dat ze even afstappen
en met hun rijwiel aan de hand
over de stoep lopen."
donderdag 6 februari 2020
'We hebben een tsunami aan ideeën'
Secretaris en oprichter Bert Huige (links) en voorzitter Pieter de Bruijn van het Middelburgse Repaircafé. foto boaz timmermans
Annemarie Zevenbergen
Middelburg
Driestar gaat niet meebetalen
aan de oplossing van verkeers
overlast ten zuiden van het
Veerse Meer. De bouw van Wa
terpark Veerse Meer door het
bedrijf zorgt namelijk amper
voor extra verkeersproblemen,
stelt directeur Gerro Vonk.
Middelburg