NYNKEDEJONG
Nabestaanden van
tramaanslag willen
proces in grotere zaal
Innovatie maakt traplift duurzaam en herbruikbaar
otOlift
6
dinsdag 4 februari 2020
Column
^0 @nynke
Er zit een kind in mijn buik.
Nog niet heel lang, maar
lang genoeg om het aan de
wereld te vertellen. We hebben al
een paar keer een kloppend hartje
gezien, de kraamzorg is aange
vraagd. Mijn dochter zegt dat het
wel een jongetje mag zijn, als het
maar een zusje is. Een
broertje heeft ze toch al.
Zo klein als het nu
nog is, het kind hoort
al helemaal bij ons. En
ik weet dat dit gevoel
alleen nog maar
sterker wordt wan
neer het kindje be
gint te schoppen,
wanneer we een
naam hebben
bedacht en
wanneer we
de familie-
wieg weer bij
mijn ouders
van de zolder
hebben ge
haald.
Een kind
hoort al bij
het gezin, vér
voordat het is
geboren. Vandaar dat ik de ouders
van Sieb zo goed begrijp. Hij was
het eerste kindje dat in 2020 in het
Amphia Ziekenhuis in Breda werd
geboren. Alleen leefde hij bij de
geboorte niet meer. Tot 38 weken
zwangerschap was het een be
weeglijk jongetje geweest, tot hij
plotseling in de buik over
leed. Waarom? Dat weten
vader Thibaud en moeder
Carlijn nog niet.
Om de ouders niet te
belasten, koos het zie
kenhuis ervoor om
niet Sieb, maar het eer
ste levende kindje
als eerste baby
van 2020 te
betitelen.
Dit alles
met de be
ste bedoe
lingen,
maar
toch. Car-
lijn en Thibaud gaven een inter
view aan BN/De Stem om het mis
verstand recht te zetten: hun Sieb
was de eerste, ook al klopte zijn
hartje niet meer.
Lang leve de nieuwe tijd, waarin
doodgeboren kindjes niet meer
weggemoffeld worden. Onze
moeders en oma's kennen nog de
verhalen van levenloze kindjes die
na de geboorte meteen bij de moe
der weggehaald werden. Dat was
minder pijnlijk. Thuis moest het
leven zo snel mogelijk doorgaan.
Over het overleden kindje werd
niet gepraat. 'Maak maar snel een
nieuwe', was het advies.
Anno nu mogen ze er zijn, en ge
noemd worden. Ze krijgen hun ei
gen plekje in het geboorteregister,
en in het kraambed worden foto's
gemaakt die trots aan de buiten
wereld worden getoond. Een kind
dat je bij je hebt gedragen, hoort
erbij, hoelang het ook heeft ge
leefd.
Een kind is al deel
van het gezin, vér voor
het is geboren
De rechtszaak tegen tram-
schutter Gökmen Tanis zou
niet in de Utrechtse rechtbank
gevoerd moeten worden, maar
in een grotere rechtszaal in
het land waar alle betrokkenen
het proces kunnen volgen. Dat
stellen de nabestaanden in
een brief aan de rechtbank.
Yelle Tieleman
Utrecht
Het voornaamste bezwaar van de
nabestaanden is dat de zittings
zaal in Utrecht te klein is en dat
daardoor niet iedereen in de zaal
kan plaatsnemen. 'De vorige zit
ting is er vanwege de te
beperkte zitcapaciteit binnen de
rechtszaal een keuze gemaakt
om bepaalde personen niet toe te
laten tot de zittingszaal. Dat
heeft er de laatste keer toe geleid
dat onder meer de casemanagers
van Slachtofferhulp Nederland
niet werden toegelaten.' Volgens
advocaat Sébas Diekstra kan dat
niet de bedoeling zijn. Hij stelde
de brief op namens René Ver
schuur, de vader van de doodge
schoten Roos Verschuur.
Een aantal nabestaanden, hun
familieleden en begeleiders vol
gen het proces vanuit een andere
zaal via een videoverbinding. Dat
is verre van ideaal, stelt Diekstra.
'Alle slachtoffers en nabestaan
den in deze zaak hebben het recht
op een duidelijke, zichtbare posi
tie in dit strafproces en daarmee
ook een zitplaats in de feitelijke
zittingszaal.'
In de brief stelt Diekstra na
mens Verschuur ook dat Tanis
verplicht zou moeten worden het
proces bij te wonen. Ondanks een
eerder bevel om bij de laatste in
leidende zitting aanwezig te zijn,
bleef Tanis weg. Diekstra en Ver
schuur willen nu dat de recht
Ander dringend
verzoek: zorg dat
Tanis er zelf bij is
bank Tanis opnieuw dwingt erbij
te zijn, en er ook voor zorgt dat hij
er daadwerkelijk bij zal zijn. ,,An-
ders ga ik er zelf niet heen, dan ga
ik weg. Hij moet staan voor de
daad die hij heeft begaan'', zegt
René Verschuur tegen EenVan-
daag.
De inhoudelijke behandeling
van het strafproces tegen Gök-
men Tanis begint maandag 2
maart. De rechtbank Utrecht kon
gistermiddag nog geen reactie ge
ven op de verzoeken van de nabe
staanden.
Advertentie
Eén traplift die ingezet kan worden voor
vrijwel iedere trap. Dat is de gedachte
achter de innovatieve Modul-Air: een mo
dulaire traplift die opgebouwd wordt uit
verschillende, perfect aansluitende, mo
dules. Deze modulaire opbouw en het ge
bruik van slijtvaste materialen maken de
revolutionaire traplift niet alleen volledig
herbruikbaar, maar ook zeer duurzaam.
Regio - Werd een traplift voorheen nog
volledig op maat gemaakt, tegenwoordig
is het een kwestie van vooraf geproduceer
de raildelen combineren met stukken die,
indien nodig, specifiek voor de klant op
maat gemaakt zijn. De productie van een
traplift blijft weliswaar maatwerk, maar de
invulling ervan is doeltreffend veranderd.
Een bijkomend voordeel van de modulaire
opbouw is de flexibele inzetbaarheid van
de traplift; plaatsing is mogelijk aan de bui
ten- of binnenzijde van trappen met boch
ten én wenteltrappen.
100% herbruikbaar
Om een zo lang mogelijke levensduur te
garanderen, bestaat de Otolift Modul-Air
uit duurzame en slijtvaste materialen.
In combinatie met de modulariteit zorgt
dit ervoor dat de traplift 100% herbruik
baar is. Ingenomen trapliften worden, na
een volledige inspectie en een grondige
schoonmaakronde, gereconditioneerd. Zo
ontvangt de klant altijd een veilige traplift
die niet te onderscheiden is van een nieuwe
Otolift Modul-Air. En omdat deze door de
fabrikant geplaatst wordt, voldoet de trap
lift te allen tijde aan de strenge kwaliteits-
en veiligheidsnorm NEN-EN 81-40 van
het Nederlands Liftinstituut.
Ook de andere trapliftmodellen van Ko
ninklijke Otolift Trapliften worden zo
duurzaam mogelijk geproduceerd. Zo be
staat de Otolift Two, het degelijke twee-
buizenmodel, voor maar liefst 85% uit
herbruikbare materialen en kan de Otolift
Line, dé traplift voor rechte trappen, ook
volledig opnieuw ingezet worden.
Veiligheid
Tijdens het ontwerpproces van de Oto
lift Modul-Air is er ook veel rekening
gehouden met de veiligheid van de ge
bruiker. Zo komt de traplift automatisch
en zachtjes tot stilstand wanneer er een
obstakel op de trap ligt. Ook kan de stoel
zich zijwaarts of achterwaarts naar boven
en beneden bewegen, waardoor plaatsing
al mogelijk is op trappen van minimaal
zestig centimeter. Het ingebouwde nood-
programma en de slimme accu-aandrij
ving zorgen ervoor dat de traplift ook bij
stroomuitval gebruikt kan worden. Deze
zuinige accu heeft een 2,5 keer zo lange le
vensduur dan oudere accu's, waardoor de
Modul-Air ook in het gebruik zeer duur
zaam is.
qtfp I KONINKLIJKE
TRAPLIFTEN
Duurzame beslissingen
Duurzaamheid is een belangrijk thema
voor Koninklijke Otolift Trapliften; het
weegt daarom al meer dan 25 jaar zwaar
mee bij alle beslissingen die genomen
worden. Zo rijden de meer dan tachtig
monteurs uit het hele land in zuinige au
to's en wordt de productiehal van de fa
briek verwarmd met de restwarmte van de
oven. Wilt u meer weten over de Otolift
Modul-Air? Vraag dan een gratis brochu
re aan of maak een geheel vrijblijvende af
spraak om de mogelijkheden te bespreken.
Kijk op www.otolifl.nl of bel gratis naar
0800 444 770 6.
GO
Sieb hoo
ern
Af