NYNKEDEJONG Nabestaanden van tramaanslag willen proces in grotere zaal Innovatie maakt traplift duurzaam en herbruikbaar otOlift 6 dinsdag 4 februari 2020 Column ^0 @nynke Er zit een kind in mijn buik. Nog niet heel lang, maar lang genoeg om het aan de wereld te vertellen. We hebben al een paar keer een kloppend hartje gezien, de kraamzorg is aange vraagd. Mijn dochter zegt dat het wel een jongetje mag zijn, als het maar een zusje is. Een broertje heeft ze toch al. Zo klein als het nu nog is, het kind hoort al helemaal bij ons. En ik weet dat dit gevoel alleen nog maar sterker wordt wan neer het kindje be gint te schoppen, wanneer we een naam hebben bedacht en wanneer we de familie- wieg weer bij mijn ouders van de zolder hebben ge haald. Een kind hoort al bij het gezin, vér voordat het is geboren. Vandaar dat ik de ouders van Sieb zo goed begrijp. Hij was het eerste kindje dat in 2020 in het Amphia Ziekenhuis in Breda werd geboren. Alleen leefde hij bij de geboorte niet meer. Tot 38 weken zwangerschap was het een be weeglijk jongetje geweest, tot hij plotseling in de buik over leed. Waarom? Dat weten vader Thibaud en moeder Carlijn nog niet. Om de ouders niet te belasten, koos het zie kenhuis ervoor om niet Sieb, maar het eer ste levende kindje als eerste baby van 2020 te betitelen. Dit alles met de be ste bedoe lingen, maar toch. Car- lijn en Thibaud gaven een inter view aan BN/De Stem om het mis verstand recht te zetten: hun Sieb was de eerste, ook al klopte zijn hartje niet meer. Lang leve de nieuwe tijd, waarin doodgeboren kindjes niet meer weggemoffeld worden. Onze moeders en oma's kennen nog de verhalen van levenloze kindjes die na de geboorte meteen bij de moe der weggehaald werden. Dat was minder pijnlijk. Thuis moest het leven zo snel mogelijk doorgaan. Over het overleden kindje werd niet gepraat. 'Maak maar snel een nieuwe', was het advies. Anno nu mogen ze er zijn, en ge noemd worden. Ze krijgen hun ei gen plekje in het geboorteregister, en in het kraambed worden foto's gemaakt die trots aan de buiten wereld worden getoond. Een kind dat je bij je hebt gedragen, hoort erbij, hoelang het ook heeft ge leefd. Een kind is al deel van het gezin, vér voor het is geboren De rechtszaak tegen tram- schutter Gökmen Tanis zou niet in de Utrechtse rechtbank gevoerd moeten worden, maar in een grotere rechtszaal in het land waar alle betrokkenen het proces kunnen volgen. Dat stellen de nabestaanden in een brief aan de rechtbank. Yelle Tieleman Utrecht Het voornaamste bezwaar van de nabestaanden is dat de zittings zaal in Utrecht te klein is en dat daardoor niet iedereen in de zaal kan plaatsnemen. 'De vorige zit ting is er vanwege de te beperkte zitcapaciteit binnen de rechtszaal een keuze gemaakt om bepaalde personen niet toe te laten tot de zittingszaal. Dat heeft er de laatste keer toe geleid dat onder meer de casemanagers van Slachtofferhulp Nederland niet werden toegelaten.' Volgens advocaat Sébas Diekstra kan dat niet de bedoeling zijn. Hij stelde de brief op namens René Ver schuur, de vader van de doodge schoten Roos Verschuur. Een aantal nabestaanden, hun familieleden en begeleiders vol gen het proces vanuit een andere zaal via een videoverbinding. Dat is verre van ideaal, stelt Diekstra. 'Alle slachtoffers en nabestaan den in deze zaak hebben het recht op een duidelijke, zichtbare posi tie in dit strafproces en daarmee ook een zitplaats in de feitelijke zittingszaal.' In de brief stelt Diekstra na mens Verschuur ook dat Tanis verplicht zou moeten worden het proces bij te wonen. Ondanks een eerder bevel om bij de laatste in leidende zitting aanwezig te zijn, bleef Tanis weg. Diekstra en Ver schuur willen nu dat de recht Ander dringend verzoek: zorg dat Tanis er zelf bij is bank Tanis opnieuw dwingt erbij te zijn, en er ook voor zorgt dat hij er daadwerkelijk bij zal zijn. ,,An- ders ga ik er zelf niet heen, dan ga ik weg. Hij moet staan voor de daad die hij heeft begaan'', zegt René Verschuur tegen EenVan- daag. De inhoudelijke behandeling van het strafproces tegen Gök- men Tanis begint maandag 2 maart. De rechtbank Utrecht kon gistermiddag nog geen reactie ge ven op de verzoeken van de nabe staanden. Advertentie Eén traplift die ingezet kan worden voor vrijwel iedere trap. Dat is de gedachte achter de innovatieve Modul-Air: een mo dulaire traplift die opgebouwd wordt uit verschillende, perfect aansluitende, mo dules. Deze modulaire opbouw en het ge bruik van slijtvaste materialen maken de revolutionaire traplift niet alleen volledig herbruikbaar, maar ook zeer duurzaam. Regio - Werd een traplift voorheen nog volledig op maat gemaakt, tegenwoordig is het een kwestie van vooraf geproduceer de raildelen combineren met stukken die, indien nodig, specifiek voor de klant op maat gemaakt zijn. De productie van een traplift blijft weliswaar maatwerk, maar de invulling ervan is doeltreffend veranderd. Een bijkomend voordeel van de modulaire opbouw is de flexibele inzetbaarheid van de traplift; plaatsing is mogelijk aan de bui ten- of binnenzijde van trappen met boch ten én wenteltrappen. 100% herbruikbaar Om een zo lang mogelijke levensduur te garanderen, bestaat de Otolift Modul-Air uit duurzame en slijtvaste materialen. In combinatie met de modulariteit zorgt dit ervoor dat de traplift 100% herbruik baar is. Ingenomen trapliften worden, na een volledige inspectie en een grondige schoonmaakronde, gereconditioneerd. Zo ontvangt de klant altijd een veilige traplift die niet te onderscheiden is van een nieuwe Otolift Modul-Air. En omdat deze door de fabrikant geplaatst wordt, voldoet de trap lift te allen tijde aan de strenge kwaliteits- en veiligheidsnorm NEN-EN 81-40 van het Nederlands Liftinstituut. Ook de andere trapliftmodellen van Ko ninklijke Otolift Trapliften worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd. Zo be staat de Otolift Two, het degelijke twee- buizenmodel, voor maar liefst 85% uit herbruikbare materialen en kan de Otolift Line, dé traplift voor rechte trappen, ook volledig opnieuw ingezet worden. Veiligheid Tijdens het ontwerpproces van de Oto lift Modul-Air is er ook veel rekening gehouden met de veiligheid van de ge bruiker. Zo komt de traplift automatisch en zachtjes tot stilstand wanneer er een obstakel op de trap ligt. Ook kan de stoel zich zijwaarts of achterwaarts naar boven en beneden bewegen, waardoor plaatsing al mogelijk is op trappen van minimaal zestig centimeter. Het ingebouwde nood- programma en de slimme accu-aandrij ving zorgen ervoor dat de traplift ook bij stroomuitval gebruikt kan worden. Deze zuinige accu heeft een 2,5 keer zo lange le vensduur dan oudere accu's, waardoor de Modul-Air ook in het gebruik zeer duur zaam is. qtfp I KONINKLIJKE TRAPLIFTEN Duurzame beslissingen Duurzaamheid is een belangrijk thema voor Koninklijke Otolift Trapliften; het weegt daarom al meer dan 25 jaar zwaar mee bij alle beslissingen die genomen worden. Zo rijden de meer dan tachtig monteurs uit het hele land in zuinige au to's en wordt de productiehal van de fa briek verwarmd met de restwarmte van de oven. Wilt u meer weten over de Otolift Modul-Air? Vraag dan een gratis brochu re aan of maak een geheel vrijblijvende af spraak om de mogelijkheden te bespreken. Kijk op www.otolifl.nl of bel gratis naar 0800 444 770 6. GO Sieb hoo ern Af

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 6