Spamfilter Zeelandnet stuurt zelf spam ZEELAND 3 De lange wachttijd bij het plaat sen van een elektrische laadpaal in de buurt remt de verkoop van elektrische auto's niet, is de erva ring van Joris Sturm van de Nis san Hyundai-dealer met vesti gingen in de gemeente Middel burg, Goes en Spijkenisse. Particulieren die voor eigen rekening een dure elektrische auto kunnen kopen, hebben meestal wel een eigen oprit en de ruimte om een laadpunt op eigen terrein te laten installeren. Dat geldt niet voor elke werkne mer met een elektrische lease auto. Een halfjaar of langer wachten voordat je vlak bij huis je auto kan opladen, kan reden zijn om toch voor een benzi neauto te kiezen. ,,Dat heb ik nog niet vaak gehoord", zegt Jo ris Sturm. „Elektrische auto's worden nu vooral verkocht in de zakelijke markt. Daar wordt vooral naar de bijtelling geke ken. En de meeste zakelijke rij ders kunnen hun auto bij het werk opladen." Sturm verwacht dat de opmars van de elektrische auto door zal gaan. Mede door de eisen die Europese Unie aan au tofabrikanten stelt aan de ge middelde CO2-uitstoot per ver kochte auto. Daardoor zullen fa brikanten elektrische auto's aan trekkelijker maken voor het grote publiek. bureaucratische en tijdrovende rompslomp al achter de rug. Ge meenten als Middelburg, Terneu- zen Goes, Kapelle en Borsele zijn hier al in meer of mindere mate mee bezig. Anderen kijken de kat uit de boom, zoals de gemeente Veere: „Parkeerruimte is een schaars goed. Daarbij is ruim 95 procent van de auto's niet elek trisch. We zijn dan ook terughou dend om zonder duidelijke vraag parkeerplaatsen exclusief te reser veren voor het opladen van elektri sche auto's." Delta, waar Zeelandnet onderdeel van is, biedt klanten een 'eigen' spamfilter voor @zeelandnet-mail- adressen. Voor mensen met een premium-abonnement of hoger is dat gratis. Het spamfilter is stan- daard geactiveerd. Klanten kunnen er wel op inloggen en daar bijvoor beeld aangeven welke e-mail al dan niet als ongewenst moet worden behandeld. Ook kunnen zij aanvin ken of ze een rapportage willen ontvangen in hun inbox waarin wordt gemeld welke ongewenste mail is tegengehouden, om zo te kunnen controleren of bepaalde mailtjes niet ten onrechte als spam zijn gemarkeerd. Dagelijkse rapportage Sinds ongeveer tweeënhalve maand wordt vanuit het spamfilter echter ook aan klanten die dat niet willen een dagelijkse rapportage verstuurd, tot soms twaalf keer per dag en dan vaak ook nog met de zelfde inhoud. Of helemaal geen in- houd. Afmelden voor de mails lijkt echter niet of slechts tijdelijk te werken, tot ergernis van velen. Zij Jullie spamfilter lijkt wel de keeper van dekelderklasse, houdt ook niks tegen beschouwen de rapportage zélf daardoor inmiddels als regelrechte spam. Klanten maken hun grieven kenbaar op sociale media als Twit ter, maar ook via het Zeelandnet fo rum. Overigens zijn er ook over de werking van het spamfilter zelf di verse klachten. 'Zoveel spam in de mailbox. Jullie spamfilter lijkt wel de keeper van de kelderklasse, houdt ook niks tegen', twittert bij voorbeeld Raymond Mohr. Ook 'Yoeri' is niet te spreken over de ser vice: 'Als je denkt dat die spamfilter iets zou moeten tegenhouden dan heb je het goed mis. haha', schrijft hij, voorzien van een foto van zijn inbox die overloopt met ongewen ste e-mail. Delta is op de hoogte van het pro bleem met het spamfilter en laat klanten weten dat er 'hard wordt gewerkt aan een oplossing'. Het is niet bekend hoe lang dat nog duurt. ,,We hebben nog niet honderd pro cent scherp wat de oorzaak is", zegt woordvoerder Levi Bosselaar van Delta. ,,We vinden het wel heel ver velend en daarom zetten we alle rapportagemails uit totdat het pro bleem is opgelost." We hebben nog niet honderd procent scherp wat de oorzaak is Dat betekent dat klanten die de rapportages wel wilden krijgen, voorlopig even handmatig zullen moeten controleren of er niet per ongeluk toch 'goede' mails zijn te gengehouden. dinsdag 4 februari 2020 nodig? Even geduld... Volgens Nissan- Hyundai-dealer Joris Sturm zorgt het traag plaatsen van laadpalen er nog niet voor dat ko pers toch voor een benzineauto kiezen. FOTO MARCELLE DAVIDSE Klanten van Zeelandnet hebben sinds enige tijd te maken met een merkwaardig fenomeen: ze krijgen van de provider mailtjes over tegengehouden ongewen ste e-mail, ook als ze dat niet willen. Het gaat in sommige ge vallen om meer dan tien mails per dag, blijkt uit klachten op onder meer Twitter. 'Gespamd door het spamfilter'. Luc Oggel Middelburg - Raymond Mohr via Twitter - Levi Bosselaar, Delta

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35