Compassie met Jehovah's Getuigen 10 ZEELAND EXPOSITIE ZEEUWSE STREKEN EN VERHALEN De expositie Zeeuwse streken en verhalenn Galerie T in Middelburg is een mozaïek van vooral visuele uitingen met de vijf regio's van onze provincie als uitgangspunt. Elke regio heeft een eigen kamer. Monnikenwerk Het project is een ini tiatief van Collectief Vier: Jorien Brug- mans en Johan Klein uit Zeeuws-Vlaande- ren en de Walchenaren Leen van Duivendijk en Margriet de Vries. In hun eigen kamer benoemen ze op een poster de bekende verschil len: Zeeuws-Vlamingen hebben het gevoel dat er op hen wordt neergekeken, Walcheren denkt al leen aan zichzelf en de tunnel is een barrière. Daarnaast laten De Vries en Brugmans weten dat ze Zeeland als één geheel zien. Voor Er is zeker werk te zien wat op zich de moeite waard is hun beeldende bijdragen putte het viertal uit hun directe omgeving. Van Duivendijk schilderde lek ker los een aantal markante Mid delburgse plekken, zoals de Oost- kerk en het Kanaal door Walche ren en De Vries toont kleine, sfeervolle landschappen met veel aandacht voor grootse luchten. In een mooie serie dubbeldrukken naar aanleiding van een afgebro ken verzorgingshuis roept foto graaf Johan Klein treffend ouder dom en verval op. Jorien Brug- mans verbeeldt in strakke vlakken en lijnen de sluizen van Terneu- zen. Deze serie oogt schools en is onder haar niveau. In een zijka mertje vallen de verschillen tus sen Zeeuws-Vlaanderen en Wal cheren weg: de archeologische vondsten zijn uitwisselbaar, net als het afval dat aanspoelt aan de kust. Op naar de Thoolse kamer, van Matty Verkamman en Kees Slager. Het is vooral een documentair, historisch verhaal met opengesla gen hun fraaie uitgave over Tholen en Slagers indrukwekkende De Watersnood. Er zijn ook oude films te zien, waaronder een promotie film uit 1937 over kunstmest die het begin van de huidige agrari sche praktijk markeert. Verder portretten van vrouwen in streek- dracht door Marianne Aulman en een werk dat Nella Lucas maakte met een gedicht van dominee Stoutjesdijk als inspiratie. Jan Schuurman Hess zit met vulpen te schrijven in de Beve- landse kamer, waar hij graag gas ten ontvangt om te praten over de nieuwe eilanden die hij voor de Zeeuwse kust droomt. Een klein werk van Henriëtte Boerendans roept het historische startpunt op: het ingedijkte Noord-Beveland. Haar prachtige prenten met vooral dieren sluiten inhoudelijk niet echt aan. Of zijn ze de voorbode van door klimaatverandering naar Noordelijke streken gevluchte fauna die straks de eilanden gaan bevolken? Flamingoschilderijen In de Schouwse ruimte pakt Chris Braat uit met een selectie van twaalf kunstenaars die vooral op het 'eiland' geïnspireerde land schappen tonen. Hetty de Wette is bij uitstek in staat de atmosfeer van die regio op te roepen. Ik tref ook fleurige flamingoschilderijen aan van Kees van de Wetering en magisch realistische werk van Theo Voorzaat. Braat toont tevens werk van zijn overleden ouders Ad en Tessa. Zeeuwse streken en verhalen raakt enkele aspecten van Zeeland en zijn regio's aan. Er is zeker werk te i zien wat op zich de moeite waard is. Maar de thematiek is niet hel der en wordt in mijn ogen onvol doende uitgewerkt. In dat opzicht is bijvoorbeeld het werk dat vorm- gever Jan Kooren en fotogaaf Xan- der Koppelmans in 2009 maakten 1 om het Zeeuwse dna te visualise ren veel overtuigender. Daar zaten ze - twee jonge mannen aan mijn keuken tafel. Er stond wind en het was geen weer om aan de deur te praten. Bovendien kwamen ze als geroepen. Op mijn laptop stond het onderzoeksrapport Seksueel misbruik en aangiftebereidheid bin nen de gemeenschap van Jehovah's Getuigen open. Dat rapport, ja daar werden ze op aangesproken wanneer ze langs de deuren gingen. Beiden waren ze opgegroeid in de wereld van Koninkrijkszalen en Wachttorens. De oudste van de twee had zich verdiept in het rapport van de Universiteit Utrecht en de reactie van de Jehovah's zelf. Op zijn mo biel toverde hij alle relevante do cumenten tevoorschijn die op de site overheid.nl te vinden zijn. En ineens hadden we het erover dat het onvoorstelbaar is dat een ou derling of dienaar 's morgens in zijn handen wrijft en denkt 'zo, wie zal ik vandaag eens misbrui ken'. Een gezond denkend mens doet dat niet. Een gewetensvolle gelovige zal zich bij het idee alleen al schuldig voelen. En toch zijn er daders. Het kwaad In seksuele opvoeding zal geen ou der de optie van seks-tegen-je-wil aanmoedigend bespreken. En on danks waarschuwingen zijn er toch slachtoffers. Zou dat komen doordat het kwaad zich niet aan kondigt met luide trom, maar dat het binnensluipt op kousenvoe ten? Uit het onderzoek naar Jeho vah's Getuigen blijkt immers dat in 50 procent van de gevallen mis bruik plaatsvond door verwanten (34 procent gezins-, 16 procent an dere familieleden) en in 27 procent van de gevallen door geloofsgeno ten. Een troostende arm om je schouder of knuffel van een be kende. Is daar iets mis mee? Meestal niet, maar het tón het eer ste stapje zijn naar veel erger en vreselijk fout. Het was plezierig praten met de twee mannen, hun geloofsgenoten slenterden al door onze wijk terug op het moment dat zij mij lieten zien dat de Jehovah's echt aan dacht besteden aan het voorko men van seksueel grensoverschrij dend gedrag. En heus, ik heb ze gelezen de studieartikelen 19 en 20 in De Wachttoren van mei 2019 waarin wordt geschreven over het kwaad van seksueel misbruik, de interne procedure en het extern melden. De letter is helder, maar hoe zit het met de geest van de wet? In de samenvatting van het onderzoeks rapport staat: 'De geïnterviewde slachtoffers zijn niet tevreden met de wijze waarop met hun melding is omgegaan. Dit heeft te maken met het gebrek aan erkenning dat men heeft ervaren en met de sterke gerichtheid van ouderlin gen op het bijeenhouden van de gemeenschap door dader en slachtoffer bij voorkeur weer met elkaar te verzoenen.' Zou wie zich niet met de dader kan verzoenen ook sterk genoeg zijn om alleen de weg te bewandelen naar politie en justitie? De formele reactie op het rap port las ik ook. Ik kreeg de indruk dat Jehovah's Getuigen vinden dat hun onrecht is aangedaan. Hoe kil. Zou het niet passender zijn com passie te betonen met de slachtof fers en te zeggen: jouw pijn is de mijne, ik probeer met jou te erva ren hoe diep je vertrouwen ge schonden is. En met de daders: jouw tekortschieten is mijn te kortschieten. Wat heb ik nagelaten om je te behoeden voor dit kwaad, voor je daad, keer op keer? zaterdag 1 februari 2020 Uitwerking thema mist scherpte Nico Out Recensie Magisch realistisch werk van Theo Voorzaat. foto's nico out Jan Schuurman Hess in de Be- velandse kamer. Dark Cloud van Margriet de Vries. T/m 8 maart: Galerie T, Turfkaai 25-27, Middelburg, do t/m za 11.00-16.00 uur. Morgen pro gramma en ontmoeting met alle deelnemers. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 38