Moetje horen! Moet je horen!
Koning Maggelhaan zijn oren
groeien en groeien en groeien en groeien
O, ze worden zo groot als koeien
Nee, zo groot als stoomturbines
Nee, zo groot als vliegmachines
GIJS EN PIETER KRAKEN EEN NOOT
HET BUITENOOR
HET MIDDENOOR
HET BINNENOOR
Pieter Hulst en Gijs Groenteman ontleden om de beurt teksten van
Nederlandstalige hits. Ze geven, al dan niet met hulp van de wetenschap,
antwoorden op vragen die die nummers oproepen.
De oren van koning Maggelhaan van
Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink
Volgens Spotify is De oren van koning
Maggelhaan, in 1950 geschreven door Annie
M.G. Schmidt en op muziek gezet door Harry
Bannink, mijn meest afgespeelde nummer
van vorig jaar. Hoewel dit lied volgens
sommigen de diepgang van een pierenbadje
heeft, schaam ik me er absoluut niet voor.
Het is een aspirine voor de sombere geest.
Het liedje gaat over een zekere koning
Maggelhaan wiens oren maar blijven groeien
en groeien en groeien en groeien. Op zich is
daar niets vreemds aan; het is bekend dat
onze oren ons leven lang doorgroeien.
Alhoewel, doorgroeien: eigenlijk rekken
ze uit, gemiddeld één centimeter in vijftig
jaar. Maar bij koning Maggelhaan verloopt
dit proces een stuk sneller:
Als dat nu zo door moet gaan
Met die koning Maggelhaan
Is er nergens plaats meer voor
Alles zit al vol met oor
Dit beeld laat mij niet los. Een kamer vol met
oor. Hoe zou dat eruitzien? Een normaal oor
is al een wonder op zich, met al die vouwen
en vreemde vormen.
Heeft u zich weleens afgevraagd waarom
uw oren van die gekke plooien hebben en
niet gewoon twee keurige schotelantennes
zijn? Dat zou er opgeruimder uitzien en een
hoop gedoe met wattenstaafjes schelen.
Onze oorplooien bestaan uiteraard niet
voor niets. Rolt u voor de grap maar eens
twee kegelvormige toeters van dit magazine.
Zorg ervoor dat de kleine ingang in uw oor
past. Stop de toeters in uw oren, sluit uw
ogen en vraag aan een huisgenoot, familielid
of een toevallige passant of deze een geluid
wil maken terwijl hij of zij op een stoel staat,
dan wel op de hurken zit.
En zie - of beter gezegd, hoor - de achter
liggende reden van ons geplooide oor: als
deze test goed wordt uitgevoerd, zult u
geen idee hebben of de ander zich 'hoog'
of 'laag' bevindt. Dat komt doordat we dank
zij die toeter geen 'hulp' meer krijgen van
onze oorplooien. Geluid van boven wordt
door reflecties aan de randen van de oor
schelp op een andere manier de gehoorgang
in geleid dan geluid dat van een laaggelegen
bron komt.
Mocht u zich nog afvragen waarom we niet
één, maar twee oren hebben: zo kunnen we
bepalen of geluid van links of rechts komt.
Geluid van links komt een fractie eerder en
luider binnen in het linkeroor dan in het
rechter.
Mijn moeder was het hier trouwens niet
mee eens geweest. Volgens haar zijn we
uitgerust met één mond en twee oren 'om
twee keer zoveel te kunnen luisteren als
praten'.
Pieter Hulst
Volgende week duikt Gijs Groenteman
in Eén kopje koffie van VOF de Kunst.
Hierbij een opfriscursus
voor wie vroeger niet
goed heeft geluisterd
naar de biologieleraar.
Ons oor bestaat uit de
volgende onderdelen:
vangt geluidsgolven op en
geeft die door naar de
gehoorgang, waar ze het
trommelvlies in beweging
zetten.
heeft drie gehoorbeentjes
die worden geactiveerd
door de beweging van het
trommelvlies. De gehoor
beentjes (hamer, aambeeld
en stijgbeugel) werken als
een soort versterker.
heeft een slakkenhuis, dat
bestaat uit met vocht ge
vulde kanalen. Hierin zitten
weer fijne membranen met
tienduizenden microsco
pisch kleine haarcellen. Zij
zetten geluidsgolven om in
zenuwprikkels die naar de
hersenen worden gestuurd
Door privéomstandigheden
moeten we Joost Prinsen
een tijdje missen.
ZATERDAG 1 FEBRUARI 2020 43