Moetje horen! Moet je horen! Koning Maggelhaan zijn oren groeien en groeien en groeien en groeien O, ze worden zo groot als koeien Nee, zo groot als stoomturbines Nee, zo groot als vliegmachines GIJS EN PIETER KRAKEN EEN NOOT HET BUITENOOR HET MIDDENOOR HET BINNENOOR Pieter Hulst en Gijs Groenteman ontleden om de beurt teksten van Nederlandstalige hits. Ze geven, al dan niet met hulp van de wetenschap, antwoorden op vragen die die nummers oproepen. De oren van koning Maggelhaan van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink Volgens Spotify is De oren van koning Maggelhaan, in 1950 geschreven door Annie M.G. Schmidt en op muziek gezet door Harry Bannink, mijn meest afgespeelde nummer van vorig jaar. Hoewel dit lied volgens sommigen de diepgang van een pierenbadje heeft, schaam ik me er absoluut niet voor. Het is een aspirine voor de sombere geest. Het liedje gaat over een zekere koning Maggelhaan wiens oren maar blijven groeien en groeien en groeien en groeien. Op zich is daar niets vreemds aan; het is bekend dat onze oren ons leven lang doorgroeien. Alhoewel, doorgroeien: eigenlijk rekken ze uit, gemiddeld één centimeter in vijftig jaar. Maar bij koning Maggelhaan verloopt dit proces een stuk sneller: Als dat nu zo door moet gaan Met die koning Maggelhaan Is er nergens plaats meer voor Alles zit al vol met oor Dit beeld laat mij niet los. Een kamer vol met oor. Hoe zou dat eruitzien? Een normaal oor is al een wonder op zich, met al die vouwen en vreemde vormen. Heeft u zich weleens afgevraagd waarom uw oren van die gekke plooien hebben en niet gewoon twee keurige schotelantennes zijn? Dat zou er opgeruimder uitzien en een hoop gedoe met wattenstaafjes schelen. Onze oorplooien bestaan uiteraard niet voor niets. Rolt u voor de grap maar eens twee kegelvormige toeters van dit magazine. Zorg ervoor dat de kleine ingang in uw oor past. Stop de toeters in uw oren, sluit uw ogen en vraag aan een huisgenoot, familielid of een toevallige passant of deze een geluid wil maken terwijl hij of zij op een stoel staat, dan wel op de hurken zit. En zie - of beter gezegd, hoor - de achter liggende reden van ons geplooide oor: als deze test goed wordt uitgevoerd, zult u geen idee hebben of de ander zich 'hoog' of 'laag' bevindt. Dat komt doordat we dank zij die toeter geen 'hulp' meer krijgen van onze oorplooien. Geluid van boven wordt door reflecties aan de randen van de oor schelp op een andere manier de gehoorgang in geleid dan geluid dat van een laaggelegen bron komt. Mocht u zich nog afvragen waarom we niet één, maar twee oren hebben: zo kunnen we bepalen of geluid van links of rechts komt. Geluid van links komt een fractie eerder en luider binnen in het linkeroor dan in het rechter. Mijn moeder was het hier trouwens niet mee eens geweest. Volgens haar zijn we uitgerust met één mond en twee oren 'om twee keer zoveel te kunnen luisteren als praten'. Pieter Hulst Volgende week duikt Gijs Groenteman in Eén kopje koffie van VOF de Kunst. Hierbij een opfriscursus voor wie vroeger niet goed heeft geluisterd naar de biologieleraar. Ons oor bestaat uit de volgende onderdelen: vangt geluidsgolven op en geeft die door naar de gehoorgang, waar ze het trommelvlies in beweging zetten. heeft drie gehoorbeentjes die worden geactiveerd door de beweging van het trommelvlies. De gehoor beentjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel) werken als een soort versterker. heeft een slakkenhuis, dat bestaat uit met vocht ge vulde kanalen. Hierin zitten weer fijne membranen met tienduizenden microsco pisch kleine haarcellen. Zij zetten geluidsgolven om in zenuwprikkels die naar de hersenen worden gestuurd Door privéomstandigheden moeten we Joost Prinsen een tijdje missen. ZATERDAG 1 FEBRUARI 2020 43

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 131