II Friese boeren pionieren met afvalzwendel 10 NIEUWS 'Dikke bak voor rijke stinkerds, ook nog subsidie én de beste parkeerplek' Het is Elon Musk gelukt, Tesla is winstgevend geworden en op de beurs is alleen concurrent Toyota waardevoller. Maar de weerstand tegen zijn elektrische auto blijft groot. Ook op straat. druk. We moeten allemaal 100 gaan rijden vanwege de stikstof. Met oude diesels mag je de binnensteden niet meer in. Maar de Tesla wordt wél als milieuvriendelijk gezien, die mag wel. Daar ga je je dan tegen afzetten.'' Bovendien is de auto als status symbool in het geding. Met een Tesla kun je voor de dag komen: sexy, snel en schoon. Maar onbetaalbaar voor de particulier die nu de blits maakt in een tweedehands Audi of BMW. Tertoolen: ,,En de goedkopere elek trische auto's die misschien wel te betalen zijn, zijn toch een beetje lul lige auto's.'' Autojournalist Niek Schenk: ,,Tes- la-fans stellen zich óók erg provoce rend op. Ze doen of Tesla het nieuwe heiligdom is met Elon Musk als de messias die het bij het rechte eind heeft. Andere autofabrikanten wor den voor gek verklaard alsof hun mo dellen achterhaald en uit de tijd zijn. Tegenstanders van Tesla reageren daar weer extra fel op. Actie is reactie. De discussie gaat er ook over of je ge looft in elektrisch rijden.'' Het is meer dan jaloezie. De auto is hét symbool van vrijheid ,,De felheid over en weer heeft ook te maken met de topman van Tesla, Elon Musk", vindt Schenk. „Hij maakt andere technieken belachelijk. De fuel cell - de brandstofcel van wa terstofauto's - noemt hij bijvoor beeld defool cell. Dan krijg je na tuurlijk een tegenbeweging. Dat neemt niet weg dat hij de com plete autowereld die niet geloofde in elek trisch, heeft laten zien hoe je een elektrische auto maakt. Hij hoort thuis in het rijtje met iconen als Henri Ford.'' een belangrijke reden voor de Tesla- haat. Die klotelaadpalen! In onze straat gaan er parkeerplaatsen weg voor de auto's van die rijke stin kerds", zegt Vincent Everts van de Vereniging Elektrische Rijders en zelf ook in het bezit van een Tesla. Pesterijtjes zijn het gevolg. Tesla- rijder Dirk van den Blink: ,,Dan wordt er bewust geparkeerd bij een laadpaal. Laatst nog in De Meern, de laadpaal was echt afgezonderd van de overige parkeerplaatsen. Er was vol doende plek en dan staat er tóch een Porsche pontificaal in het vak voor elektrische auto's. Daar zit toch wat gevoeligheid, bij zo'n automobilist. Het zal de menselijke weerstand wel zijn tegen verandering.'' Parkeerboete Het Tesla-pesten komt inmiddels zo vaak voor dat er komende zomer een landelijk verbod wordt ingevoerd voor onterecht parkeren bij een laad- paal. Nu regelen gemeenten dit nog zelf. Boete: 95 euro. Ook Everts maakt wekelijks mee dat er een 'plofauto' - de denigrerende term van elektri sche rijders voor auto's met een brandstofmotor - bij de laadpaal staat. ,,En onlangs werd er 112 gebeld omdat ik op de autopilot reed." Want ja, ook op het gebied van autonoom rijden laat Tesla de concurrentie alle hoeken zien. ,,Dat pesten gebeurt ook anders om'', vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ,,Als ik de trein pak, zijn de tien parkeerplaatsen bij de ingang voorzien van een laadpaal waarvan het gros niet bezet is, terwijl ik een heel eind moet lopen.'' Ikea, de Efteling, ziekenhuizen, waar je ook kijkt: de beste plekken zijn voor de elektrische rijders. Er zijn inmiddels 50.000 openbare laadpalen in Neder land, en daar mag dus geen benzine- of dieselauto staan. Aanval Zo werkt een stimuleringsbeleid nu eenmaal, maar veel mensen zien het ook als een rechtstreekse aanval op hün oude barrel. ,,Het is meer dan ja loezie. De auto is hét symbool van vrijheid'', zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Maar de auto staat onder Hoe licht ontvlambaar de haat aan het adres van Tesla is, bleek toen de website van deze krant afgelopen week berichtte dat de verkoop van Tesla deze maand duikelt nu de bijtelling voor zakelijke rijders verdubbelt. Meteen klikken honderdduizenden lezers het nieuws aan. Het wordt meer dan duizend keer gedeeld op sociale media. Vele honderden mensen reageren jui chend. 'Zie je wel, zonder subsidie wil niemand die dingen.' 'Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis.' 'Dat scheelt ons weer belastinggeld.' 'Na tuurlijk, de Tesla-rijders denken al leen aan hun eigen portemonnee en niet aan het milieu.' 'Levensgevaar lijke auto's, ze zouden verboden moeten worden.' Het is even fel en emotioneel als vroeger Apple versus Microsoft, of Ajax-Feyenoord; Tesla-rijders tegen de rest van autorijdend Nederland. Waarom wordt Tesla zo gehaat? Gaat het om het geld? De fiscale voordelen zijn onmiskenbaar groot. Een elektri sche auto is vrijgesteld van bpm en wegenbelasting; de fiscale bijtelling voor wie er een leaset is een fractie van de bijtelling voor benzine- of dieselauto's. Ondernemers krijgen nog meer aftrekposten voor hun elektrische auto. Privé rijden de Tesla-rijders voor een prikkie of zelfs gratis in hun elektri sche bolide. „De reactie is: waarom moeten wij die rijke stinkerds met hun auto's Het gaat om de restafvalstroom die vrijkomt bij het kweken van onder meer tomaten, paprika's en kom kommers. Tussen dit groen (loof) zit ook veel plastic: draadjes en klemmetjes die eveneens nodig zijn in de kassen voor het opbinden van de planten. Dit plasticafval moet worden afgevoerd en ver- brand door erkende bedrijven, wat veel geld kost (70 tot 100 euro per ton). Een verwerker in het Belgi sche Wervik omzeilde in 2018 de regels en bood het afval met plastic aan als strooisel voor in de stal, on der de koeien. Via een bemiddelaar in Nederland - een fouragehandel in Nunspeet - namen de twee Friese melkveehouders uiteindelijk deel. Beide boeren wisten dat zij het afval niet mochten ontvangen, al dus de Friese uitvoersdingsdienst Milieu en Omgeving (Fumo). Op sporingsambtenaren kwamen de praktijken op het spoor tijdens een controle bij de melkveehouder in Oudemirdum. Na onderzoek bleek dat ook een melkveehouder in Koudum het af val aannam. Later werd duidelijk dat er nog een derde en laatste afne mer was. Via de fouragehandel in Nunspeet had ook een boer in het Brabantse Diessen het Belgische af t Plastic klemmen en draad door de grond geploegd of in een grote kuil gegooid val aangenomen. Al snel werden ook de politie en de landelijke In spectie Leefomgeving en Transport (ILT) ingeschakeld. Politie en het Openbaar Ministerie willen niet op de zaak reageren. Het aannemen van afval gebeur- de tegen betaling. Per ton 'tomaten- loof' kregen de drie boeren zo'n 15 euro. Beide Friese melkveehouders namen elk bijna 3000 ton af, goed voor ongeveer 50.000 euro per boer. De overige betrokkenen maakten waarschijnlijk nog grotere winsten. ,,Dat is snel verdiend. Maar het is pure criminaliteit. Afvalfraude, niets meer en niets minder'', zegt een opsporingsambtenaar van de Fumo. In Oudemirdum bleek al een deel van het afval door het land te zijn geploegd. Voor het grootste deel van de lading wist de Fumo dit te voorkomen. ,,Wij waren er geluk kig mooi op tijd bij. Het overgrote deel was nog niet verwerkt.'' In Koudum lag het afval in een groot gat van 50 bij 50 meter. In het najaar van 2019 konden veel onderzoeken en verhoren worden afgerond. Het gaat om een keten van overtredingen, waarbij ook fraude plaatsvond met transport bonnen. De Belgische afvalverwerker heeft het afval op eigen kosten weer moeten ophalen in Nederland en kan bovendien een boete verwach ten. Of deze verwerker ook tussen personen had in het buitenland, is nog onbekend. De fouragehandelaar uit Nun- speet, volgens de opsporingsamb tenaar van de Fumo 'de hoofdver dachte', moet nog voorkomen bij de rechter. Ook de beide Friese boeren krijgen hun straf nog te horen. zaterdag 1 februari 2020 Waarom Tesla zó wordt gehaat —Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog Ton Voermans Rotterdam van 100.000 euro subsi diëren? En dan is er nog In de Amsterdamse Vondelstraat gingen twee jaar geleden bin nen een afstand van 100 meter twee auto's in vlammen op. Opval lend: het waren twee Tesla's. foto's lorenzo DERKSEN/ INTER VISUAL STUDIO, AFP Twee melkveehouders in Kou- dum en Oudemirdum worden verdacht van betrokkenheid bij een nieuw soort afvalzwendel. Tegen betaling hebben zij rest afval aangenomen uit Belgische kassen. Robert Jan Speerstra Leeuwarden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 10