Kruimeltje en Aladdin (bijna een miljoen). Die statis tieken illustreren de problemen die het Filmfonds signaleerde in een recent onder zoek naar de Nederlandse jeugdfilm. Wat eens het paradepaardje van de vader landse filmindustrie was - Abeltje en Krui meltje scoorden rond de millenniumwisse ling samen zo'n twee miljoen bezoekers - blijkt nu een zorgenkindje. Rick Engelkes is de producent van de nieuwe Kruimeltje- film Kruimeltje en de strijd om de goudmijn, die volgende week in pre mière gaat. Volgens hem is het een algeme ne trend. ,,De laatste tien tot vijftien jaar zie je een structurele daling van het bioscoop bezoek. Scoorde een publieksfilm vroeger nog wel 600.000 a 800.000 bezoekers, te genwoordig doe je het met 200.000 tot 250.000 bezoekers echt goed. Denk aan Dummie de Mummie of Mees Kees in de wol ken." Wat hij verwacht van Kruimeltje 2? ,,Dat is natuurlijk altijd moeilijk in te schat ten, maar ik hoop en reken toch wel op 300.000 bezoekers.'' Het zou een uitzondering op de regel zijn. Want de cijfers van het Filmfonds bevestigen juist dat de de bioscoopbezoeker de Nederlandse jeugdfilm links laat liggen. Gingen in 2014 nog 2,3 miljoen bezoekers naar jeugdfilms, in 2018 waren dat er 0,9 miljoen. De recette daalde in die periode van 16 naar 7,1 miljoen. Ongelooflijk jammer, vindt Nienke Poelsma van kinderfilmfestival Cinekid. Want jeugdfilms vormen in haar ogen ook Kaskrakers 'Een pareltje' noemden veel recen senten Mijn bijzonder rare week met Tess. En terecht. Het verhaal over de zoektocht en onzekerheden van de verliefde tiener Sam is niet alleen herkenbaar en ontroerend, maar bevat ook humor, prachtige locaties (de Wadden) en acteertalent. Vakjury's en festivals herkenden die kwaliteiten en beloonden de productie van regisseur Steven Wouterlood afgelopen jaar met maar liefst 23 prijzen. Wereldwijd. Onder meer de VS, Canada, Zuid-Korea en Duitsland bejubelden de polderproductie. Ondanks de lovende kritieken en lawine aan eremetaal trok de film nog geen 20.000 bezoekers. Hetzelfde geldt voor Mischa Kamps Kapsalon Romy, die afgelo pen jaar in de prijzen viel op festivals in Ita lië, Israël, Polen en Noorwegen, en 32.000 betalende geïnteresseerden trok. Een schril contrast met Hollywood-kaskrakers The Lion King (meer dan 3 miljoen bezoekers) Dit zijn de populair ste jeugdfilms aller tijden. 1 Ciske de Rat (1955): 2.433.000 bezoekers 2 Ciske de Rat (1984): 1.593.000 3 Kruimeltje (1999): 1.136.000 4 Abeltje (1998): 900.000 5 Oorlogswinter (2008): 843.000 6 Minoes (2001): 837.000 7 Pietje Bell (2002): 821.000 8 De schippers van de Kameleon (2003): 744.000 9 Mees Kees (2012): 603.000 10 Mees Kees op kamp (2013): 595.000 BRON: STICHTING FILMONDERZOEK ZATERDAG 1 FEBRUARI 2020 21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 109