Kruimeltje
en Aladdin (bijna een miljoen). Die statis
tieken illustreren de problemen die het
Filmfonds signaleerde in een recent onder
zoek naar de Nederlandse jeugdfilm.
Wat eens het paradepaardje van de vader
landse filmindustrie was - Abeltje en Krui
meltje scoorden rond de millenniumwisse
ling samen zo'n twee miljoen bezoekers -
blijkt nu een zorgenkindje.
Rick Engelkes is de producent van de
nieuwe Kruimeltje- film Kruimeltje en de strijd
om de goudmijn, die volgende week in pre
mière gaat. Volgens hem is het een algeme
ne trend. ,,De laatste tien tot vijftien jaar zie
je een structurele daling van het bioscoop
bezoek. Scoorde een publieksfilm vroeger
nog wel 600.000 a 800.000 bezoekers, te
genwoordig doe je het met 200.000 tot
250.000 bezoekers echt goed. Denk aan
Dummie de Mummie of Mees Kees in de wol
ken." Wat hij verwacht van Kruimeltje 2?
,,Dat is natuurlijk altijd moeilijk in te schat
ten, maar ik hoop en reken toch wel op
300.000 bezoekers.''
Het zou een uitzondering op de regel
zijn. Want de cijfers van het Filmfonds
bevestigen juist dat de de bioscoopbezoeker
de Nederlandse jeugdfilm links laat liggen.
Gingen in 2014 nog 2,3 miljoen bezoekers
naar jeugdfilms, in 2018 waren dat er 0,9
miljoen. De recette daalde in die periode
van 16 naar 7,1 miljoen.
Ongelooflijk jammer, vindt Nienke
Poelsma van kinderfilmfestival Cinekid.
Want jeugdfilms vormen in haar ogen ook
Kaskrakers
'Een pareltje' noemden veel recen
senten Mijn bijzonder rare week met Tess. En
terecht. Het verhaal over de zoektocht en
onzekerheden van de verliefde tiener Sam
is niet alleen herkenbaar en ontroerend,
maar bevat ook humor, prachtige locaties
(de Wadden) en acteertalent.
Vakjury's en festivals herkenden die
kwaliteiten en beloonden de productie
van regisseur Steven Wouterlood afgelopen
jaar met maar liefst 23 prijzen. Wereldwijd.
Onder meer de VS, Canada, Zuid-Korea en
Duitsland bejubelden de polderproductie.
Ondanks de lovende kritieken en lawine
aan eremetaal trok de film nog geen
20.000 bezoekers. Hetzelfde geldt voor
Mischa Kamps Kapsalon Romy, die afgelo
pen jaar in de prijzen viel op festivals in Ita
lië, Israël, Polen en Noorwegen, en 32.000
betalende geïnteresseerden trok. Een schril
contrast met Hollywood-kaskrakers The
Lion King (meer dan 3 miljoen bezoekers)
Dit zijn de populair
ste jeugdfilms aller
tijden.
1 Ciske de Rat
(1955): 2.433.000
bezoekers
2 Ciske de Rat
(1984): 1.593.000
3 Kruimeltje
(1999): 1.136.000
4 Abeltje
(1998): 900.000
5 Oorlogswinter
(2008): 843.000
6 Minoes
(2001): 837.000
7 Pietje Bell
(2002): 821.000
8 De schippers van
de Kameleon
(2003): 744.000
9 Mees Kees
(2012): 603.000
10 Mees Kees op
kamp (2013):
595.000
BRON: STICHTING
FILMONDERZOEK
ZATERDAG 1 FEBRUARI 2020 21