II 9 Onderwijs is verdeeld: valt er nog wel wat te halen? Ik hoopte dat er nu een deltaplan zou liggen, met een toekomst visie. Maar nee paar jongens al een akkefietje op het voetbalveld, later op de dag moet Roovers een stel meiden hel pen bij het oplossen van 'een ge valletje meidenvenijn' en als klap op de vuurpijl spuugt een zieke leerling de ingang naar het lokaal onder, twee minuten voor tijd. „Never a dull moment", merkt de meester droogjes op. Het lesgeven zit meester Thijs in het bloed. Hij schakelt snel, stelt de leerlingen continu vragen, laat ze helpen, heeft tussendoor een onderonsje. Een jarige? Meester Thijs zit vrolijk zingend aan zijn bureau. Muziekles van een andere leraar? Deze leerkracht zit tussen zijn leerlingen mee te trommelen. En zo verloopt een onrustige dag tóch gestructureerd. ,,Ik vind het heerlijk om een rol te spelen bij de kennisvergaring van kinderen. Geen dag is hetzelfde.'' Eén kans Juist daarom laten de problemen in het onderwijs deze leraar niet los. Hoe moet dat als er straks echt 11.000 leerkrachten te weinig zijn? Wat voor opleiding krijgen deze kinderen? En wat betekent dat uit- eindelijk voor hoe de rest van hun leven zal verlopen? ,,Die kinderen krijgen maar één kans. Daar doe je als leraar elke dag je best voor. Daarom vind ik het zo erg dat er klassen zijn zonder leraar. Maar wij kunnen dit als leraren niet meer alleen oplossen.'' Ja, meester Thijs is er vandaag en morgen bij met de staking. Toch was het zelfs voor deze leerkracht een lastige afweging. ,,Hoe vaak moet je een boodschap herhalen? Wie het nu nog niet begrijpt, luis tert echt niet.'' Roovers heeft daarom voor zichzelf besloten dat het zijn laatste staking is. ,,Hierna moeten we stoppen met de gaten dichtlopen. Dan moeten we maar overgaan op een vierdaagse schoolweek, zodat alle ouders voe len wat het lerarentekort bete kent.'' Tot nu toe zijn die ouders veel te afwezig, vindt meester Thijs. ,,Er moet een nationaal ac tiecomité komen. Er zijn best be kende Nederlanders met kinderen op de basisschool die het pro bleem op de kaart kunnen zetten. Misschien wordt er dan geluis terd.'' Bij PO in Actie deed hij vorig jaar een stapje terug. De actiegroep slokte zoveel tijd en energie op dat de meester eraan onderdoor dreigde te gaan. Toch kon Roovers niet stilzitten. Samen met de an dere oud-voorman van PO in Ac tie, Jan van de Ven, is de meester bezig om een lerarenvereniging op te zetten. Nu gebeurt het wat de mannen betreft te vaak dat er in Den Haag besluiten vallen waar geen leerkracht bij betrokken is. ,,Er zijn tientallen overlegtafels waar nauwelijks een leraar aan te vinden is. Hoe kunnen die dan be langrijke besluiten voor ons ne men?'' Moed De moed zakt hem soms in de schoenen. Want zoals het er nu voor staat, weet ook Roovers niet meer hoe dit gaat eindigen. ,,Ik zie gewoon niet wat de oplossing is.'' Zelf neemt hij genoegen met een appartement van 50 vierkante me ter aan de rand van de stad. Veel leraren kunnen echter niet in Am- sterdam wonen en vertrekken nu juist. ,,Je moet ongelijk investeren om gelijke kansen te bieden.'' Daaraan gaat hij na de zomer zelf een bijdrage leveren, door naar een school in een achterstands wijk te vertrekken. Welke weet hij nog niet. ,,Er is werk zat, dus ik heb zo iets anders.'' Daar hoopt hij van nog meer 'toegevoegde waarde' te zijn. ,,Ik lig er 's nachts wakker van dat er kinderen in deze stad zijn die gedoemd zijn te mislukken. Dat motiveert me om altijd door te gaan.'' STAKING donderdag 30 januari 2020 GO Ruim vierduizend basis- en mid delbare scholen blijven vandaag en morgen dicht. Hoe ze staken, verschilt sterk. Er zijn ook scho len waar het personeel één dag het werk neerlegt, op andere zijn er slechts enkele leraren die niet lesgeven. In het hele land zijn protestmarsen en manifestaties. Er is meer verdeeldheid over de zin van de onderwijsstaking. Niet iedereen vindt het een geschikt moment om het werk neer te leg gen. Vorige maand kreeg basis- schoolpersoneel een nieuwe cao met een verhoging van 4,5 pro cent en een bonus. Ze betwijfe len of er meer te halen valt, om dat het kabinet duidelijk heeft ge maakt dat er geen extra geld is. Eerder kregen basisscholen al structureel 700 miljoen euro De vingers gaan omhoog bij de leerlingen van meester Thijs Roovers, in groep 7 van de Leo nardo da Vincischool in Amster dam. Zij weten het antwoord. Roovers zelf zit vol met veel las tiger vragen aan de overheid. FOTO MARLIES WESSELS extra voor salarisverhoging en werkdrukverlaging. In november kwam daar een (grotendeels) eenmalig bedrag van 460 miljoen euro voor basis- en middelbare scholen bij, in december 30 mil joen voor regionale plannen en 4 miljoen voor de vier grote ste den. Niet alle schoolbesturen steunen daarom de staking. Op tal van scholen krijgt het sta kende personeel deze ronde geen salaris doorbetaald. De onderwijsbonden willen ech ter druk op de ketel houden en ervoor zorgen dat alle politieke partijen het lerarentekort straks in hun verkiezingsprogramma hebben. Ze eisen in het basis- en speciaal onderwijs 560 miljoen euro extra om de salariskloof met docenten op middelbare scholen te dichten. Ook willen ze er 90 miljoen euro bij om het carrière perspectief van schoolleiders en ondersteunend personeel te ver beteren. En ze vinden dat er per jaar 1,25 procent loonsverhoging moet komen om de achterstan den in te lopen door de jaren lange nullijn. Voor middelbare scholen eisen ze dat het aantal lesuren omlaag gaat van 25 bij een fulltime baan naar 20. Daarvoor is 675 miljoen euro nodig. De bonden willen nog eens 80 miljoen euro om carriè reperspectieven voor ondersteu nend personeel te verbeteren en 246 miljoen euro om meer lera ren in een hogere salarisschaal te kunnen zetten. Bovendien eisen ze een extra loonsverho ging van 1,25 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9