II
9
Onderwijs is verdeeld: valt er nog wel wat te halen?
Ik hoopte dat er
nu een deltaplan
zou liggen, met
een toekomst
visie. Maar nee
paar jongens al een akkefietje op
het voetbalveld, later op de dag
moet Roovers een stel meiden hel
pen bij het oplossen van 'een ge
valletje meidenvenijn' en als klap
op de vuurpijl spuugt een zieke
leerling de ingang naar het lokaal
onder, twee minuten voor tijd.
„Never a dull moment", merkt de
meester droogjes op.
Het lesgeven zit meester Thijs in
het bloed. Hij schakelt snel, stelt
de leerlingen continu vragen, laat
ze helpen, heeft tussendoor een
onderonsje. Een jarige? Meester
Thijs zit vrolijk zingend aan zijn
bureau. Muziekles van een andere
leraar? Deze leerkracht zit tussen
zijn leerlingen mee te trommelen.
En zo verloopt een onrustige dag
tóch gestructureerd. ,,Ik vind het
heerlijk om een rol te spelen bij de
kennisvergaring van kinderen.
Geen dag is hetzelfde.''
Eén kans
Juist daarom laten de problemen
in het onderwijs deze leraar niet
los. Hoe moet dat als er straks echt
11.000 leerkrachten te weinig zijn?
Wat voor opleiding krijgen deze
kinderen? En wat betekent dat uit-
eindelijk voor hoe de rest van hun
leven zal verlopen? ,,Die kinderen
krijgen maar één kans. Daar doe je
als leraar elke dag je best voor.
Daarom vind ik het zo erg dat er
klassen zijn zonder leraar. Maar
wij kunnen dit als leraren niet
meer alleen oplossen.''
Ja, meester Thijs is er vandaag en
morgen bij met de staking. Toch
was het zelfs voor deze leerkracht
een lastige afweging. ,,Hoe vaak
moet je een boodschap herhalen?
Wie het nu nog niet begrijpt, luis
tert echt niet.'' Roovers heeft
daarom voor zichzelf besloten dat
het zijn laatste staking is. ,,Hierna
moeten we stoppen met de gaten
dichtlopen. Dan moeten we maar
overgaan op een vierdaagse
schoolweek, zodat alle ouders voe
len wat het lerarentekort bete
kent.'' Tot nu toe zijn die ouders
veel te afwezig, vindt meester
Thijs. ,,Er moet een nationaal ac
tiecomité komen. Er zijn best be
kende Nederlanders met kinderen
op de basisschool die het pro
bleem op de kaart kunnen zetten.
Misschien wordt er dan geluis
terd.''
Bij PO in Actie deed hij vorig
jaar een stapje terug. De actiegroep
slokte zoveel tijd en energie op dat
de meester eraan onderdoor
dreigde te gaan. Toch kon Roovers
niet stilzitten. Samen met de an
dere oud-voorman van PO in Ac
tie, Jan van de Ven, is de meester
bezig om een lerarenvereniging op
te zetten. Nu gebeurt het wat de
mannen betreft te vaak dat er in
Den Haag besluiten vallen waar
geen leerkracht bij betrokken is.
,,Er zijn tientallen overlegtafels
waar nauwelijks een leraar aan te
vinden is. Hoe kunnen die dan be
langrijke besluiten voor ons ne
men?''
Moed
De moed zakt hem soms in de
schoenen. Want zoals het er nu
voor staat, weet ook Roovers niet
meer hoe dit gaat eindigen. ,,Ik zie
gewoon niet wat de oplossing is.''
Zelf neemt hij genoegen met een
appartement van 50 vierkante me
ter aan de rand van de stad. Veel
leraren kunnen echter niet in Am-
sterdam wonen en vertrekken nu
juist. ,,Je moet ongelijk investeren
om gelijke kansen te bieden.''
Daaraan gaat hij na de zomer
zelf een bijdrage leveren, door naar
een school in een achterstands
wijk te vertrekken. Welke weet hij
nog niet. ,,Er is werk zat, dus ik heb
zo iets anders.'' Daar hoopt hij van
nog meer 'toegevoegde waarde' te
zijn. ,,Ik lig er 's nachts wakker van
dat er kinderen in deze stad zijn
die gedoemd zijn te mislukken.
Dat motiveert me om altijd door te
gaan.''
STAKING
donderdag 30 januari 2020
GO
Ruim vierduizend basis- en mid
delbare scholen blijven vandaag
en morgen dicht. Hoe ze staken,
verschilt sterk. Er zijn ook scho
len waar het personeel één dag
het werk neerlegt, op andere zijn
er slechts enkele leraren die niet
lesgeven. In het hele land zijn
protestmarsen en manifestaties.
Er is meer verdeeldheid over de
zin van de onderwijsstaking. Niet
iedereen vindt het een geschikt
moment om het werk neer te leg
gen. Vorige maand kreeg basis-
schoolpersoneel een nieuwe cao
met een verhoging van 4,5 pro
cent en een bonus. Ze betwijfe
len of er meer te halen valt, om
dat het kabinet duidelijk heeft ge
maakt dat er geen extra geld is.
Eerder kregen basisscholen al
structureel 700 miljoen euro
De vingers gaan omhoog bij
de leerlingen van meester Thijs
Roovers, in groep 7 van de Leo
nardo da Vincischool in Amster
dam. Zij weten het antwoord.
Roovers zelf zit vol met veel las
tiger vragen aan de overheid.
FOTO MARLIES WESSELS
extra voor salarisverhoging en
werkdrukverlaging. In november
kwam daar een (grotendeels)
eenmalig bedrag van 460 miljoen
euro voor basis- en middelbare
scholen bij, in december 30 mil
joen voor regionale plannen en
4 miljoen voor de vier grote ste
den. Niet alle schoolbesturen
steunen daarom de staking. Op
tal van scholen krijgt het sta
kende personeel deze ronde
geen salaris doorbetaald.
De onderwijsbonden willen ech
ter druk op de ketel houden en
ervoor zorgen dat alle politieke
partijen het lerarentekort straks
in hun verkiezingsprogramma
hebben. Ze eisen in het basis- en
speciaal onderwijs 560 miljoen
euro extra om de salariskloof met
docenten op middelbare scholen
te dichten. Ook willen ze er 90
miljoen euro bij om het carrière
perspectief van schoolleiders en
ondersteunend personeel te ver
beteren. En ze vinden dat er per
jaar 1,25 procent loonsverhoging
moet komen om de achterstan
den in te lopen door de jaren
lange nullijn.
Voor middelbare scholen eisen
ze dat het aantal lesuren omlaag
gaat van 25 bij een fulltime baan
naar 20. Daarvoor is 675 miljoen
euro nodig. De bonden willen nog
eens 80 miljoen euro om carriè
reperspectieven voor ondersteu
nend personeel te verbeteren en
246 miljoen euro om meer lera
ren in een hogere salarisschaal
te kunnen zetten. Bovendien
eisen ze een extra loonsverho
ging van 1,25 procent.