14 ZEELAND Atelier We zijn in het atelier van Jorieke Rottier (1992) in KipVis in Vlissingen en we staan voor een kunstwerk van bubbeltjesplastic. Het grote stuk verpakkingsmateriaal lijkt beschilderd en hangt fragiel, op een houten latje in de ruimte. Het ontlokt de jonge kunstenaar poëtische beschouwingen: ,,Dit plastic vulde eens de lege ruimte om een product. Het was een structuur die beschermde. Het werd weggegooid." ,,Ik ben niet alleen dromerig hoor", vult Jorieke aan. Ze laat meer houten latjes zien. ,,Ik ben ook pragmatisch. Ik ben met technici opgegroeid, met am bachtslieden. Daar neem je ook een bepaalde taal van over. Vaklui zoeken naar logica en aan knopingspunten of een metafoor als het om kunst gaat. Ze willen een probleem oplossen in plaats van vragen stellen." Jorieke laat zien hoe ze met be- hulp van het bubbeltjesplastic on derzoekt hoe ze een kunstwerk, een 'tekening aan de muur', anders op kan hangen. Het voormalige klaslokaal in het ate liercomplex van KipVis leent zich hier goed voor. Het plastic materi aal vult nu al mooi de ruimte. Etaleur Jorieke Rottier groeide op in Vlis- singen. Na de middelbare school volgde ze een opleiding tot vorm gever. ,,De opleiding natuurlijke vormgeving in Goes. Ik leerde daar etaleren en werken met bloemen en vergankelijk materiaal. Tijdens deze opleiding werd het me dui- delijk dat ik iets met kunst als be roep wilde doen", vervolgt Jorieke. ,,Ik ging daarom naar de St. Joost- academie in Breda, in eerste in stantie voor ruimtelijk ont werp." Ze studeerde uiteindelijk af als autonoom kunstenaar (2016) en keerde daarna terug naar Vlis- singen. ,,In Breda miste ik de zee. Niet de boulevard, maar meer richting de duinen. Waar je land herkent maar ook een lege horizon ziet." Strandjutter Op internet noemt Jorieke zichzelf een on- en offline strandjutter. ,,Ik verzamel materialen zoals stenen, maar ook foto's, teksten en ge sprekken. Ik verzamel, neem waar en geef betekenis. Dat heb ik ei genlijk altijd al gedaan. Takjes ver zamelen en andere gevonden voorwerpen." Rottier vertelt enthousiast over de ont staansgeschiedenis van Witte Rook, een (online) platform waar ze voor schrijft. Met Witte Rook worden werkprocessen van kun stenaars uit (de omgeving van) Breda verzameld en gedeeld. ,,Met internet is de hele wereld dichtbij, ook hier in Vlissingen." In het atelier liggen overal verza melingen, zo valt nu op. Teksten, stenen, ronde stenen uit zee. Gete kende vormen die op stenen lij ken. Stenen die een verpakking Leegte staat voor dingen waar we intuïtief bang voor zijn hebben gekregen van hergebruikt grijs karton. De steen als meta foor? ,,Een steen is voor mij leegte", licht Jorieke toe. ,,Om de steen heen beweegt van alles. In de steen ook, vermoed ik, maar dat zie je niet. Leegte staat voor dingen waar we intuïtief bang voor zijn. Verlies, de mogelijk heid tot verandering. Tijd die niet ingepland is. Tijd die je alleen doorbrengt. Leegte en alles daar buiten verbind ik niet, het is het zelfde. Leegte is een ruimte voor contemplatie." Zeeschip ,,Naast verzamelen hou ik ook van waarnemen. Ik droom van erva ringen. Waarnemen is verzamelen in het moment zelf. Tijd geven aan iets wat je niet mee kunt nemen maar wel betekenis kunt geven. Zo zou ik nog wel eens met een zee schip willen meegaan. Dat lijkt me een mooie ervaring van een tus senruimte. Ik ben al wel eens een week met een binnenvaartschip mee geweest. Je vaart dan dwars door en achterlangs oude indu strie. Ik sliep naast de motor ruimte. Ik heb foto's verzameld en teksten geschreven. Een schip is enerzijds best beklemmend, want je kunt nergens heen. Je kunt niet van het schip. Maar varen ver simpelt ook je werkelijkheid, het is een vertraging van de tijd. Ja, het was een mooi gevoel dat zo'n grote verpakking je ergens heen draagt." donderdag 30 januari 2020 GO Jorieke Rottier: ,,Ik ben niet alleen dromerig hoor, ik ben ook pragmatisch." fotos dirkjan gjeltema verzamelaar Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Jorieke Rottier in Vlissingen. -Jorieke Rottier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 42