KPN krijgt tik op de beurs Verkoop Tesla 3 naar 36 stuks deze maand ECONOMIE 17 Er lijkt nog steeds geen einde te komen aan de dalende omzetten bij KPN. Met name op de zakelijke markt heeft Nederlands grootste telecombedrijf het al jaren moei lijk. Afgelopen jaar daalde de om zet opnieuw met 4,4 procent. Door de moderne technologieën kunnen klanten hun telecom- diensten veel goedkoper inkopen. Ook op de mobiele markt is de situatie zorgelijk: KPN verdiende in 2019 2,3 procent minder. De concurrentie met VodafoneZiggo en T-Mobile/Tele2 om klanten is fel. Al met al liepen de totale op brengsten vorig jaar met 2,7 pro cent terug tot bijna 5,5 miljard euro. Een lichtpuntje is dat over heel 2019 de operationele winst uit kwam op ruim 1 miljard euro, ruim een kwart meer dan het jaar ervoor. Volgens ceo Joost Farwerck is er ook qua omzetten licht aan het eind van de tunnel. ,,Op de mobiele markt is de druk wat minder geworden sinds T-Mobile Tele2 heeft overgenomen en er drie aanbieders over zijn." Na de recordverkoop vorige maand, waardoor de Tesla Mo del 3 met 30.029 exemplaren zelfs de bestverkochte auto van 2019 werd, leek elektrisch rijden onstuitbaar. Maar min der fiscaal voordeel heeft met een effect op de verkoop. De top tien wordt weer gedomi neerd door de benzineauto's, de Volkswagen Polo voorop met 1700 verkochte exempla ren. Het aandeel van de elek trische auto is terug bij af: 1 procent van alle nieuwe auto's. Het is niet dat de Tesla 3 na de massaverkoop in december niet leverbaar is. De Ameri kaanse automaker heeft bij de vestiging in Amsterdam bijna negentig exemplaren op voor raad. En Tesla is niet de enige. Nagenoeg alle leasemaat schappijen hebben vorige maand op de valreep elektri sche auto's gekocht om deze dit jaar nog onder de lage bij telling van 4 procent te kun nen slijten. Op 31 december was de voorraad elektrische auto's bij de dealers ruim 1200 stuks. Ook leasemaatschap pijen hebben hallen volstaan om maandenlang tegen een lage bijtelling te leveren. ,,Het groene hart van de au tomobilist is vooral het fiscale hart van de automobilist. Bijna al die Tesla's worden zakelijk geleast en dan telt vooral de laagste bijtelling'', zegt Tom Huyskens van autobrancheor ganisatie Bovag. Die paar elek trische auto's die dit jaar wel op kenteken zijn gezet, zijn verkocht aan particulieren die groen willen rijden. Positiever De Bovag verwacht dat dit jaar 425.000 auto's verkocht wor den, waarvan toch 50.000 vol ledig elektrisch. ,,Er zal eind dit jaar weer een run op elek trische auto's zijn, omdat de bijtelling voor zakelijk rijden weer hoger wordt. Die gaat van 8 naar 12 procent.'' Andere marktvorsers zijn positiever over het aandeel van elektrisch en schatten de ver koop tienduizenden exempla ren hoger in. Veel wordt ver wacht van nieuwe, goedkopere elektrische auto's die op de markt komen. ,,Er zit nog een adder onder het gras. In het Klimaatakkoord is geregeld dat de regering de bijtelling voor elektrisch auto's sneller mag laten stijgen. Dus dat zou zo maar eens kunnen gebeuren als er te veel belastinggeld wordt misgelopen.'' werknemers en bedrijven als ge wapend beton te gebruiken." De verkiezingswinst van Boris Johnson in december geldt voor insiders als een opsteker. De pre mier denkt volgens hen mee met de financiële wereld, staat vrijhan del voor en is gekant tegen regule ring. De brexit vormt geen onoverko melijk obstakel. Londen is wereld wijd de grootste exporteur van fi nanciële producten. Slechts een kwart daarvan gaat naar de EU. Wat van dat deel eventueel ver dwijnt, kan worden opgevuld met nieuwe markten. Sinds het refe rendum nam Londen de eerste plek over van New York als groot ste pleisterplaats van de fintech- industrie. Ook in de handel van Chinese valuta breidde de stad zijn mondiale voorsprong uit. Hoge golven Het financiële district is zo gespe cialiseerd en geavanceerd dat het volgens experts min of meer 'brexitproof is, vergelijkbaar met de Premier League. Te groot om hinder te ondervinden van hoge golven tegen de boeg. ,,Weinigen zouden tegen Londen durven wedden als wereldleider in de fi nanciële sector, hoe de brexit ook uitpakt", vatte The Financial Times dit optimisme samen. De aanzuigende werking van Londen komt naar voren uit gege vens van de Financial Conduct Authority (FCA). Meer dan dui zend financiële bedrijven uit de EU willen na de brexit voor het eerst een kantoor openen in het Verenigd Koninkrijk. Tot en met oktober 2019 hebben 1441 instel lingen een (tijdelijke) vergunning de regels hoeven niet identiek te blijven om toegang tot de markt te krijgen, als de reisrichting maar in grote lijnen hetzelfde blijft. Niet in het ravijn Als Brussel, zoals nu het geval lijkt, de teugels van 'equivalence' wil aanhalen, valt het VK volgens Reynolds niet in een ravijn. Met 'relatief kleine aanpassingen van afspraken' kan de handel ook in het slechtste geval doorgaan. En als dat onverhoopt toch niet kan? ,,De Britse financiële sector kan dit uitbuiten om zijn positie als mon diale markt te verstevigen, alleen New York komt in de buurt", schreef hij in The Telegraph. Deze luchtige houding deelt hij met veel bankiers in Londen. Zijn de horrorscenario's dan volledig uit de lucht gegrepen? Buiten de luchtbel van The City niet. Ge zondheidsdienst NHS is bijvoor beeld niet bestand tegen de brexit. Het massale vertrek van Europese werknemers zorgt voor een kaal slag in de reeds onderbezette zie kenhuizen. Als gevolg van het ver trek uit de EU komen minimaal 75.000 posities vacant. Voor financiële reuzen als Gold man Sachs speelt dit geen rol. In Plumtree Court kunnen zieke werknemers naar een inpandige dokterspost. Wellicht komen de horrorscenario's uit, maar getuige de relatief serene sfeer rekenen weinigen in The City hierop. aangevraagd om ook na de transi tieperiode hun Britse klanten te kunnen blijven bedienen als een goede deal met Brussel uitblijft. De EU kan het zich volgens en kele vooraanstaande deskundigen niet veroorloven om Groot-Brit- tannië de pas af te snijden, on danks het wapengekletter op de achtergrond. De praktijk is volgens hen ook minder weerbarstig dan politici willen doen geloven. Be staande contracten kunnen bij voorbeeld worden voorzien van waarborgen om in te spelen op di verse scenario's. Topadvocaat Barnabas Rey nolds, die onder meer regeringen en financiële markten adviseert over een brexitstrategie, ziet veel speelruimte. Zolang Groot-Brit- tannië niet te veel afwijkt van de bestaande regelgeving, kunnen veel financiële instellingen een be roep doen op het EU-concept van gelijkwaardigheid. Simpel gezegd: donderdag 30 januari 2020 DEN HAAG Het aandeel van KPN ging gisteren hard onderuit op het Damrak na publicatie van de jaarcijfers. Het telecomcon- cern zag meer dan 5 procent van de beurswaarde verdampen. Voor het eerst zag het telecombedrijfin het laatste kwartaal het aantal huishoudens met gecombineerde abonnementen teruglopen. Ook verloor het concern over heel 2019 56.000 breedbandklanten. Het fiscale voordeel van elektrisch rijden is dit jaar gehalveerd en de verkoop van elektrische auto's stort geheel in. Tesla verkocht van de Model 3 in december ruim 12.117 exemplaren; deze maand tot dusver 36 stuks. Ton Voermans Bunnik TA De skyline van Londen, gezien vanaf de Tower Bridge. Inzet: Plumtree Court. fOTdiEBETTY IMAGES Als gevolg van de brexit zijn on geveer duizend personeelsleden van financiële instellingen naar locaties in de EU verplaatst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17