KPN krijgt tik
op de beurs
Verkoop Tesla 3 naar
36 stuks deze maand
ECONOMIE 17
Er lijkt nog steeds geen einde te
komen aan de dalende omzetten
bij KPN. Met name op de zakelijke
markt heeft Nederlands grootste
telecombedrijf het al jaren moei
lijk. Afgelopen jaar daalde de om
zet opnieuw met 4,4 procent.
Door de moderne technologieën
kunnen klanten hun telecom-
diensten veel goedkoper inkopen.
Ook op de mobiele markt is de
situatie zorgelijk: KPN verdiende
in 2019 2,3 procent minder. De
concurrentie met VodafoneZiggo
en T-Mobile/Tele2 om klanten is
fel. Al met al liepen de totale op
brengsten vorig jaar met 2,7 pro
cent terug tot bijna 5,5 miljard
euro.
Een lichtpuntje is dat over heel
2019 de operationele winst uit
kwam op ruim 1 miljard euro,
ruim een kwart meer dan het jaar
ervoor. Volgens ceo Joost Farwerck
is er ook qua omzetten licht aan
het eind van de tunnel. ,,Op de
mobiele markt is de druk wat
minder geworden sinds T-Mobile
Tele2 heeft overgenomen en er
drie aanbieders over zijn."
Na de recordverkoop vorige
maand, waardoor de Tesla Mo
del 3 met 30.029 exemplaren
zelfs de bestverkochte auto
van 2019 werd, leek elektrisch
rijden onstuitbaar. Maar min
der fiscaal voordeel heeft met
een effect op de verkoop. De
top tien wordt weer gedomi
neerd door de benzineauto's,
de Volkswagen Polo voorop
met 1700 verkochte exempla
ren. Het aandeel van de elek
trische auto is terug bij af: 1
procent van alle nieuwe auto's.
Het is niet dat de Tesla 3 na
de massaverkoop in december
niet leverbaar is. De Ameri
kaanse automaker heeft bij de
vestiging in Amsterdam bijna
negentig exemplaren op voor
raad. En Tesla is niet de enige.
Nagenoeg alle leasemaat
schappijen hebben vorige
maand op de valreep elektri
sche auto's gekocht om deze
dit jaar nog onder de lage bij
telling van 4 procent te kun
nen slijten. Op 31 december
was de voorraad elektrische
auto's bij de dealers ruim 1200
stuks. Ook leasemaatschap
pijen hebben hallen volstaan
om maandenlang tegen een
lage bijtelling te leveren.
,,Het groene hart van de au
tomobilist is vooral het fiscale
hart van de automobilist. Bijna
al die Tesla's worden zakelijk
geleast en dan telt vooral de
laagste bijtelling'', zegt Tom
Huyskens van autobrancheor
ganisatie Bovag. Die paar elek
trische auto's die dit jaar wel
op kenteken zijn gezet, zijn
verkocht aan particulieren die
groen willen rijden.
Positiever
De Bovag verwacht dat dit jaar
425.000 auto's verkocht wor
den, waarvan toch 50.000 vol
ledig elektrisch. ,,Er zal eind
dit jaar weer een run op elek
trische auto's zijn, omdat de
bijtelling voor zakelijk rijden
weer hoger wordt. Die gaat van
8 naar 12 procent.''
Andere marktvorsers zijn
positiever over het aandeel van
elektrisch en schatten de ver
koop tienduizenden exempla
ren hoger in. Veel wordt ver
wacht van nieuwe, goedkopere
elektrische auto's die op de
markt komen. ,,Er zit nog een
adder onder het gras. In het
Klimaatakkoord is geregeld dat
de regering de bijtelling voor
elektrisch auto's sneller mag
laten stijgen. Dus dat zou zo
maar eens kunnen gebeuren
als er te veel belastinggeld
wordt misgelopen.''
werknemers en bedrijven als ge
wapend beton te gebruiken." De
verkiezingswinst van Boris
Johnson in december geldt voor
insiders als een opsteker. De pre
mier denkt volgens hen mee met
de financiële wereld, staat vrijhan
del voor en is gekant tegen regule
ring.
De brexit vormt geen onoverko
melijk obstakel. Londen is wereld
wijd de grootste exporteur van fi
nanciële producten. Slechts een
kwart daarvan gaat naar de EU.
Wat van dat deel eventueel ver
dwijnt, kan worden opgevuld met
nieuwe markten. Sinds het refe
rendum nam Londen de eerste
plek over van New York als groot
ste pleisterplaats van de fintech-
industrie. Ook in de handel van
Chinese valuta breidde de stad
zijn mondiale voorsprong uit.
Hoge golven
Het financiële district is zo gespe
cialiseerd en geavanceerd dat het
volgens experts min of meer
'brexitproof is, vergelijkbaar met
de Premier League. Te groot om
hinder te ondervinden van hoge
golven tegen de boeg. ,,Weinigen
zouden tegen Londen durven
wedden als wereldleider in de fi
nanciële sector, hoe de brexit ook
uitpakt", vatte The Financial Times
dit optimisme samen.
De aanzuigende werking van
Londen komt naar voren uit gege
vens van de Financial Conduct
Authority (FCA). Meer dan dui
zend financiële bedrijven uit de
EU willen na de brexit voor het
eerst een kantoor openen in het
Verenigd Koninkrijk. Tot en met
oktober 2019 hebben 1441 instel
lingen een (tijdelijke) vergunning
de regels hoeven niet identiek te
blijven om toegang tot de markt te
krijgen, als de reisrichting maar in
grote lijnen hetzelfde blijft.
Niet in het ravijn
Als Brussel, zoals nu het geval
lijkt, de teugels van 'equivalence'
wil aanhalen, valt het VK volgens
Reynolds niet in een ravijn. Met
'relatief kleine aanpassingen van
afspraken' kan de handel ook in
het slechtste geval doorgaan. En
als dat onverhoopt toch niet kan?
,,De Britse financiële sector kan dit
uitbuiten om zijn positie als mon
diale markt te verstevigen, alleen
New York komt in de buurt",
schreef hij in The Telegraph.
Deze luchtige houding deelt hij
met veel bankiers in Londen. Zijn
de horrorscenario's dan volledig
uit de lucht gegrepen? Buiten de
luchtbel van The City niet. Ge
zondheidsdienst NHS is bijvoor
beeld niet bestand tegen de brexit.
Het massale vertrek van Europese
werknemers zorgt voor een kaal
slag in de reeds onderbezette zie
kenhuizen. Als gevolg van het ver
trek uit de EU komen minimaal
75.000 posities vacant.
Voor financiële reuzen als Gold
man Sachs speelt dit geen rol. In
Plumtree Court kunnen zieke
werknemers naar een inpandige
dokterspost. Wellicht komen de
horrorscenario's uit, maar getuige
de relatief serene sfeer rekenen
weinigen in The City hierop.
aangevraagd om ook na de transi
tieperiode hun Britse klanten te
kunnen blijven bedienen als een
goede deal met Brussel uitblijft.
De EU kan het zich volgens en
kele vooraanstaande deskundigen
niet veroorloven om Groot-Brit-
tannië de pas af te snijden, on
danks het wapengekletter op de
achtergrond. De praktijk is volgens
hen ook minder weerbarstig dan
politici willen doen geloven. Be
staande contracten kunnen bij
voorbeeld worden voorzien van
waarborgen om in te spelen op di
verse scenario's.
Topadvocaat Barnabas Rey
nolds, die onder meer regeringen
en financiële markten adviseert
over een brexitstrategie, ziet veel
speelruimte. Zolang Groot-Brit-
tannië niet te veel afwijkt van de
bestaande regelgeving, kunnen
veel financiële instellingen een be
roep doen op het EU-concept van
gelijkwaardigheid. Simpel gezegd:
donderdag 30 januari 2020
DEN HAAG Het aandeel van
KPN ging gisteren hard onderuit
op het Damrak na publicatie van
de jaarcijfers. Het telecomcon-
cern zag meer dan 5 procent van
de beurswaarde verdampen. Voor
het eerst zag het telecombedrijfin
het laatste kwartaal het aantal
huishoudens met gecombineerde
abonnementen teruglopen. Ook
verloor het concern over heel 2019
56.000 breedbandklanten.
Het fiscale voordeel van
elektrisch rijden is dit jaar
gehalveerd en de verkoop
van elektrische auto's stort
geheel in. Tesla verkocht van
de Model 3 in december
ruim 12.117 exemplaren; deze
maand tot dusver 36 stuks.
Ton Voermans
Bunnik
TA De skyline van Londen,
gezien vanaf de Tower Bridge.
Inzet: Plumtree Court.
fOTdiEBETTY IMAGES
Als gevolg van de brexit zijn on
geveer duizend personeelsleden
van financiële instellingen naar
locaties in de EU verplaatst.