ECONOMIE 19 Matthaus aan de Maas Winkels gaan failliet, straten lopen leeg, maar ook webshops vallen om. Hoe shoppen we in de toekomst? Twee kenners over de strijd tussen web en bakstenen. woensdag 29 januari 2020 Gezien in een winkel straat: een speelgoed winkelier vraagt in de etalage om bij haar zaak te kopen en niet online, anders zal ze de winkel moeten sluiten. ,,Het is keihard en triest'', zegt e-commercepionier Wijnand Jongen (60). ,,Maar de klant heeft al gekozen. Als de con sument die winkel belangrijk ge noeg vindt, zou hij er best wel ko pen. Als dat niet lukt, is het over.'' Jongen, voorman van de web branche en inmiddels ook voorzit ter van de Europese brancheorga nisatie van webwinkeliers, verzet zich tegen de tegenstelling die tel kens tussen online en offline win kels wordt gecreëerd. „Voortdu rend wordt bewezen dat het en-en is. Natuurlijk overleven de win kels. Alleen, alles bij het oude hou den, werkt niet. De omzetten stij gen het hardst bij bedrijven die zo wel bakstenen als virtuele winkels exploiteren, zoals Albert Heijn.'' Dat het web winkelstraten leeg zuigt, V&D's laat omvallen en Blokkers doet wankelen, is volgens Jongen onzin. ,,Dat is allemaal de schuld van jou en mij. Wij, de con sument, zijn andere keuzes gaan maken onder invloed van techno- logische ontwikkelingen zoals in ternet en de smartphone.'' De veranderingen zijn volgens Jongen ook de schuld van grote ondernemers als Blokker en V&D, die dachten dat ze zo groot waren dat ze alles bij het oude konden houden. ,,Als klanten van gedrag veranderen, kun je als winkelier twee dingen doen: blind doorgaan zoals je het altijd hebt gedaan, of veranderen.'' Hudson's Bay is volgens Jongen 'blind doorgegaan' waar V&D was gestopt. ,,Ze zijn niet omgevallen door internet, maar omdat de klant ze niet zag zitten. Mensen komen sinds 2007 via internet be ter geïnformeerd in winkels bin nen dan het personeel. Dan kun je wel veel medewerkers neerzetten die de klant vragen of hij geholpen wil worden. Maar dat is achter haald.'' Aanpassen aan de nieuwe web mores is volgens hem onvermijde lijk, verzet is vergeefs. ,,Omdat e- commerce de klant gemak, gewin, geld, gewoonte, gewenning en een stukje geluk oplevert. Waarom willen we nooit meer af van inter- netbankieren? Omdat het ons le- ven gemakkelijker maakt.'' Dat heeft wel geleid tot afname van het aantal bankfilialen, zoals ING nu het aantal servicebalies te rugbrengt. ,,Er komt bij waar be hoefte aan is, er verdwijnt waar geen animo voor is. Winkelstraten en e-commerce kunnen naast el kaar bestaan, alleen in andere ver houdingen dan voorheen.'' Eenvormigheid DSt er slachtoffers vallen, is vol gens hem onvermijdelijk. ,,In de onlinewereld is net zo goed een shake-out (reorganisatie, red.) gaande, alleen zie je die minder. Het merendeel van de webwinkels zit op het randje.'' Er is volgens Jongen online net als in de echte winkelstraat te veel eenvormigheid. ,,Als je nu de zo veelste online babykleertjesweb- winkel opzet, ga je het echt niet redden.'' Jongen is medeauteur van het boek 25 jaar online winkelen in Ne derland. Hij erkent daarin dat na een kwart eeuw de webwinkelsec tor als geheel nog altijd rood staat. ,,Dat wil niet zeggen dat alle web winkels verlies maken. Bij reizen of elektronica is dat echt niet zo. Maar veel online-initiatieven, zo als mode en boodschappen, zijn nog relatief nieuw. Die zitten in een groeifase. Natuurlijk is dat nog niet winstgevend.'' Ook de e-commercewereld zal volgens hem moeten veranderen. Jongen voorspelt het einde van fri voliteiten als 'gratis bezorgen', 'be- stel-maar-raak' of 'binnen 100 da gen gratis retourneren'. ,,Dat zijn modellen die niet nog 25 jaar houdbaar zijn. We moeten nu aan de slag om wél winstgevend te worden. We hebben 25 jaar een beetje mogen pielen, nu gaat het serieuze werk beginnen.'' Kom naar een uniek evenement rond de Matthaus Passion, het allergrootste werk ooit geschreven. Bachs versie van het Paasverhaal, gebracht zoaLs je het niet eerder hebt meegemaakt. Koop nu je concertticket voor Matthaus aan de Maas! In dit evenement zingt een groots koor, samen met vijf topsoListen, de hoogtepunten van één van 's wereLds grootste werken ooit geschreven: de Matthaus Passion. Bestel tickets op pzc.nl/maas PC dff WjfliW I Herman Stil 'Klant kiest voor gemak, net als bij internetbankieren' Wijnand Jongen. FOTO HOLLANDSE HOOGTE 21 maart 2020 Rotterdam Ahoy *De ticketprijs geldt zolang de voorraad strekt. De prijzen zijn incl. service- en transactiekosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19