QATAR Dankzij het ontbreken van stoelzakken zijn de vliegtuigen sneller schoon 9 savia Nieuwe concurrentie Met name vakantievliegers zijn gevoelig voor lage ticketprijzen. Sommige fullservicemaatschap- pijen besloten daarop te gaan concurreren met lowcostmaat- schappijen door bijvoorbeeld ook geld te vragen voor het inchecken van bagage, de stoel- keuze en maaltijden. Maar waar de reiziger bij een Ryanairvlucht rekent op een ongemakkelijke vlucht met weinig service, verwachtte nie mand dit bij duurdere airlines. Zo kon het gebeuren dat passa giers luchtvaartmaatschappijen als British Airways lager waar deerden dan Ryanair, omdat rei zigers er minder kregen dan ver wacht, terwijl Ryanair precies aan de verwachting voldeed. Juiste ticket boeken Veel mensen vinden het helemaal niet erg dat er minder service aan boord en op de luchthaven is. Deze groep wil gewoon zo voordelig mogelijk van A naar B. Anderen verwach ten een zeker serviceniveau en zijn teleurgesteld als niet aan de verwachtingen wordt voldaan. Een bewuste ticketkeuze helpt teleurstellingen te voorkomen. koffer inchecken terwijl je bij de meeste lowcostmaatschappijen zelfs geen reguliere handbagage aan boord mag meenemen zonder bij te betalen. SinGAPORE AIRLinES BRITISH AIRWAYS piloten en servicepersoneel. Bemanning die is getraind op het ene toestel, kan niet altijd op het andere werken. Dat zorgt voor flink wat opleidingskosten en planning om de bezetting op vluchten goed te krijgen. Personeel van KLM heeft bovendien een contract met betere voorwaarden, op de vluchten is meer service en KLM betaalt meer aan lucht havens om op betere tijden te kunnen vertrekken en arriveren. Ryanair vliegt met één type vliegtuig en dus is er binnen de maatschappij maar één oplei ding voor piloten en service- personeel. Ze kunnen daardoor worden ingezet op alle vluchten en dat is efficiënt. Tel daarbij op dat het personeel doorgaans uit landen met lagere lonen komt en de toestellen aardig nieuw en efficiënt zijn qua brandstof- gebruik en je hebt een recept voor kostenbesparing. Dat is nog niet alles. Door niet-beweegbare rugleuningen passen er meer stoelen in het vliegtuig en dankzij het ontbre ken van stoelzakken is het snel ler schoon. Vliegtuigen van Ryanair zijn op een luchthaven snel omgekeerd om met nieuwe betalende passagiers naar de volgende bestemming te vliegen. Ryanair vliegt bovendien veelal op minder populaire luchthavens en minder attrac tieve tijden, waardoor de maatschappij een lager start- en landingstarief betaalt. Het is voor een airline goedkoper om te vliegen vanaf Eindhoven dan vanaf Amsterdam en die lage prijs wordt doorberekend aan passagiers. Berekende misère Lowcostmaatschappijen werken met calculated misery: passagiers weten meestal bij het boeken al dat er minder luxe aan boord is, van misleidende verwachting is geen sprake. Passagiers krijgen wél steeds voorstellen om onge mak alsnog af te kopen. Je kunt extra betalen om een koffer in te mogen checken, om eerder te mogen boarden of om naast elkaar te mogen zitten. Al deze eerder zo vanzelfsprekende services zijn door lowcostmaat schappijen uit het basistarief geschrapt en kunnen worden toegevoegd door extra te beta len. Economyclass is daar enorm uitgekleed. Ga maar na: bij de ene airline mag je gratis een GO ZATERDAG 25 JANUARI 2020 TRIK© AIRWAYS a^knjül A RL NES ILLUSTRATIE TRIK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 81