I Niet het meest ware, goede of interessante krijgt voorrang. Integendeel Hulp voor gedupeerden CBR Ook Mitsubishi verdacht van sjoemelsoftware Steeds meer ouderen omarmen social media Woonlasten stijgen harder dan inflatie 3 #DOEJEBEST Voor een goede Instagrampost is moeite gedaan. Zowel voor de foto of de video als voor het onder schrift. Denk na over wat je wilt pos ten en waarom. Wat wil je bereiken? Gaan mensen hier op reageren? Draagt dit bij aan hun dag? Valt dit op terwijl ze tijdens een treinritje snel door hun tijdlijn scrollen? Het lijken overdreven vragen, maar om op te vallen tussen de één miljard accounts moet je iets extra's bieden. Vergis je niet, Instagrammers die hun werk maken van Instagram zijn uren bezig met het bedenken en maken van de beste post. #REDEN VAN LIKES Check regelmatig welke posts veel likes en reacties krijgen en waarom. Je zult merken dat het de posts zijn waarin een emotie wordt opgewekt: een foto waarop je een mijlpaal viert, een foto waarop je het tof hebt met anderen, een video waarin iets grappigs of onverwachts gebeurt of gewoon een prachtige foto. STEL RELEVANTE VRAGEN Ga in gesprek met je volgers. Stel relevante vragen in je post. Maar wees wel wat creatiever dan vragen of je volgers een leuke dag hebben of wat je vanavond toch eens zal eten. Stel vragen die helpen een band op te bouwen of die jou daadwerkelijk een stap verder helpen met wat je wilt bereiken met je leven en je account. Als je een Instagramaccount hebt over modeltreinen, vraag dan bij voorbeeld aan je volgers op welk mo- deltreinenvraagstuk ze een antwoord willen. Heb je een make-upaccount? Vraag dan eens welk product je uit moet proberen. #KIJKJE ACHTER DESCHERME^ Gebruik Instagramstories voor kijkjes achter de schermen. Stories verdwijnen na 24 uur en het is voor de meeste mensen acceptabel als sto ries niet van de allerbeste kwaliteit zijn. Maar blijf wel relevant. Als je een foto van een pan soep publiceert omdat je een receptenblog hebt, laat dan in Instagramstories met video's zien hoe je die soep hebt gemaakt. «VERMELD RELEVANTIE HASHTAGS Hashtags zijn de snelwegen van Instagram. Het zijn een soort in terne links waardoor je snel voor jou relevante posts kunt zien van mensen die je niet volgt. Stel dat je geïnteresseerd bent in posts over oude radio's en heb je ingesteld dat je alle posts wilt zien met de hashtag #vintage-radios, dan krijg je die au tomatisch op je timeline. Andersom kunnen nieuwe volgers jouw posts bekijken door te klikken op een hashtag die jij ook hebt gebruikt. Grote kans dat ze op je profiel blijven hangen als je een tof account hebt. Gebruik er geen tientallen, maar al leen de meest relevante of populair ste binnen een genre. #HET ALGORITME BEPAALT Een algoritme van een sociaal net werk bepaalt de volgorde van be richten die jij te zien krijgt. In de meest simpele versie zie je posts in chronologische volgorde, dus: het laatst gepubliceerde bericht staat bo venaan. Dat is voor sommige mensen ideaal, maar het is ook wel leuk om populairdere berichten eerder (of va ker) te zien dan iets saais dat net is gepost. Bovendien: als je honderden accounts volgt, dan kun je simpelweg niet alle posts zien. Daarom heeft Instagram liever dat je toffe dingen ziet dan saaie. Bovendien wil Instagram dat je veel meer leukere of voor jou rele vantere posts ziet. Je zult het sociale netwerk daardoor vaker en langer ge bruiken. Dan heb je vervolgens meer tijd om naar advertenties te kijken, waar Instagram weer aan verdient. Instagram beloont accounts die leuke, relevante, verrassende, goede, enerverende en bijzondere posts ma ken. Wanneer een post snel veel likes en reacties krijgt, zal het vaker wor den getoond op timelines van andere mensen. Populariteit wordt zo dus beloond met nog meer populariteit. Niet het meest ware, belangrijke, goede of interessante krijgt voorrang. Integendeel, het is veelal het meest opvallende dat de aandacht trekt. Extreem mooie (gefotoshopte) men sen, de prachtigste foto's van exoti sche bestemmingen en simpelweg een foto van iemand die al bekend is. Dat is al extreem genoeg. En daar door lijkt het dus ook dat het extreme het nieuwe normaal is. #KWAUTEITSFOTOS Schoonheid verkoopt. Een foto ge maakt met een spiegelreflexca mera is vaak mooier dan een foto met een smartphone. Zorg ervoor dat je foto's van de beste kwaliteit zijn die je kunt maken. Dus niet in het donker met een slechte camera, maar met goed licht en een goede ca mera. Het maakt écht verschil. Leuk om te weten Handig om te weten Noodzakelijk om te weten Wil je niet weten De Consumentenbond gaat auto mobilisten helpen bij het krijgen van een schadevergoeding van het CBR. Ruim 80.000 automobi listen konden het afgelopen jaar niet de weg op door grote achter standen bij het CBR. Mensen moesten maanden wachten voor het afrijden of het verlengen van een rijbewijs. Steeds meer 65-plussers maken gebruik van sociale media, blijkt uit cijfers van het CBS. In de leeftijdsgroep 12 tot 55 jaar maakt meer dan 95 procent gebruik van social media. Onder 55- tot 65-jarigen is dat 89 procent, onder 65- tot 75-jarigen 76 procent, onder 75- plussers 13 procent. WhatsApp is onder oude ren het populairst. GO ZATERDAG 25 JANUARI 2020 Duitse vestigingen van Mitsubishi zijn doorzocht omdat de autofabri kant wordt verdacht van gesjoemel met uitstootwaarden van diesel auto's. Binnenkort volgt een onder zoek naar auto's met 1,6 liter- en 2,2 liter-dieselmotoren die voldoen aan de Euro 5- en Euro 6-normen. De gemeentelijke woonlasten stijgen dit jaar aanzienlijk sterker dan de inflatie, blijkt uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. De stijging is het hoogst sinds 2007. Huur ders betalen 5,1 procent meer, eigenaar-be woners 4,3 procent. De afvalstoffenheffing stijgt met 5,9 procent. Ter vergelijking: de in flatie is 1,6 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 75