doorgangskampen voor Joodse gevangenen 'Die mensen hadden begin 1942 nog echt niet het idee dat ze doodgingen' 21 mom van gezinshereniging in Drenthe. ,,In werkelijkheid ver trokken de eerste transporten vanuit Westerbork naar Ausch witz enkele dagen later al. Som mige mannen hebben hun gezin nen daar niet eens meer gezien'', zegt Tokkie. Aan de bevolking van Klooster haar ging dit voorbij. ,,Het was een mistige ochtend. Ze zijn in alle vroegte afgevoerd'', vertelt Freddie Ekkel, die in het plaatse lijk streekmuseum een ruimte aan de werkkampen heeft gewijd. ,,Voor zover ik weet hebben wei nig mensen dit gezien. Ik heb ooit één ooggetuige gesproken.'' Dat de kampen na de oorlog in de ver getelheid raakten, vindt Ekkel niet zo vreemd. ,,Iedereen had zo z'n eigen beslommeringen, men was druk met de wederopbouw.'' Dagtaak Na het vertrek van de Joodse mannen deden de werkkampen in latere oorlogsjaren dienst als opvanglocatie voor burgers uit de kuststreek, die door de bouw van de Atlantikwall elders werden ge huisvest. Kloosterhaar en Balder- haar werden afgebroken, al heeft de kantine van kamp Klooster haar nog jarenlang dienst gedaan als verenigingsgebouw. Tal van andere kampen zijn na de oorlog ingezet als opvangoord voor NSB'ers, als heropvoedingskam pen voor 'foute' Nederlanders en later weer als onderkomen voor Molukkers. Daarna zijn de meeste barakken alsnog verdwenen, al behielden veel plekken wel hun oorspronkelijke functie: het bij een brengen van groepen men sen. ,,Kijk maar in Heino, waar je als groep vakantie kunt vieren'', zegt Tokkie. Of in Drenthe. Op plekken waar kampen stonden, vind je nu asielzoekerscentra." Voor de Joodse werkkampen is decennialang relatief weinig aan dacht geweest. Bij Herinnerings centrum Kamp Westerbork jui chen ze het toe dat er onderzoek is, zoals van Tokkie. ,,Het wordt hoog tijd dat de werkkampen vanuit een breder perspectief worden onderzocht", zegt conser vator Guido Abuys. ,,Die kampen fungeerden als fuik. Eerst werden de mannen geïsoleerd, daarna volgde de rest van het gezin. Het was een goed doordachte actie'', zegt Abuys. Het overgrote deel van de mannen (op een totaal van 12.500) is in de vernietigingskam pen gestorven, een kleine groep wist te ontsnappen. Tokkie heeft een dagtaak aan zijn research. ,,Een centraal ar chief ontbreekt. Per kamp verza mel ik alle informatie. Er komt voortdurend materiaal binnen. Ik ben net in Portugal geweest en binnenkort reis ik naar Los Ange les om documenten op te halen.'' daarna nog vele duizenden Joodse mannen uit de grotere steden naar de kampen afreizen. Hen wachtte zware arbeid, iets wat de meesten volstrekt niet gewend waren. Er zaten immers werkloze artsen, advocaten, ambtenaren en onderwijzers tussen. Toch was de sfeer in de kampen aanvankelijk niet slecht. ,,Tot juli 1942 was er niet eens bewaking'', weet Tokkie. ,,De mannen mochten sporten, zwemmen, brieven schrijven.'' Desondanks waren de werkdagen lang en loodzwaar. Om halfzes ging de wekker al, waarna de mannen al marcherend richting de arbeid gingen terwijl ze kamp liederen zongen. Een werkdag duurde van zeven uur tot iets voor zessen, waarna het terugmarche- ren begon. Na het avondmaal van zeven uur was er korte tijd voor ontspanning. 'Om negen uur moeten wij als kleine kinderen naar bed!', schreef iemand. Die britsen waren allesbehalve com fortabel. De mannen sliepen op stro. Verwarming was er niet. De sfeer sloeg in juli 1942 plots klaps om, nadat de kampcom mandanten in het Ommense kamp Erica door de Duitsers wa ren bijgespijkerd in hoe met Jo den om te gaan. Ineens was er een ochtendappèl, werd de post ge censureerd en kwamen er straf maatregelen. 'Op slaag na was het een volledig concentratiekamp', schrijft Flip Sier vanuit kamp Mo lengoot in één van zijn later gepu bliceerde brieven. In De Zomp bij Ruurlo merkte Benno Elkus de omslag aan het gedrag van de kok/beheerder: ,,Hij kwam terug als een beest, hij schold, vloekte, tierde en doorzocht al onze ka mers op het bezit van etenswaren. Alles wat hij vond, van kaas tot kool, werd in één pan gekookt en die grijze drab moesten wij eten.'' Het blijkt een voorbode voor nog meer narigheid. De hoogste SS-baas Heinrich Himmler had bepaald dat Nederland in 1942 eerst 15.000 en later in totaal 45.000 Joden moest 'le veren' aan de vernieti gingskampen in het verre oosten. Ha, dacht Rauter, de hoogste SS'er in Nederland: ik heb ongeveer 10.000 man nen in de werkkampen zitten. Met hun gezin nen erbij zou hij op 36.000 mensen uitko men, rekende hij voor. ,,Dat aantal hebben ze niet gehaald, maar wat de Duitsers te kort kwamen, heb ben ze met razzia's weer aangevuld. Zo heeft Rauter in een handomdraai 45.000 Joden kun nen leveren aan Himmler'', zegt Tokkie. ,,Het was geniaal uitge voerd, vanuit hun optiek. Dat mag RUKSWBIKKAMP De bewoners van de werkkampen konden een kaartje naar het thuisfront stu ren. Boven: prentbriefkaart van kamp De Zomp bij Ruurlo. ik als Jood zeggen. Het was pure gettovorming. Door gebruik te maken van het voorwerk dat de Nederlanders hadden verricht, hebben de Duitsers een stuw meer aan Joden gecreëerd dat ze zo konden leegtrekken.'' In kamp Kloosterhaar arriveer den - net als in alle andere werk kampen - op vrijdagavond 2 okto ber lieden van de Grüne Polizei met de smoes dat ze een slaap plaats zochten. Het bleek een ge coördineerde actie van de bezet ter. Veel mannen vertrouwden het niet. Eén van hen, Jacob Krammer, besloot te vluchten. Hij dook onder bij boer Weerts, die bij de ondergrondse zat. De rest is de volgende och tend onder bewa king van Duitse sol daten naar Wester bork afgevoerd. Het zelfde gebeurde ge lijktijdig in alle Joodse werkkampen, waardoor Westerbork overstroomde met Joodse arbeiders. Boer Weerts is later naar Groningen gegaan om te kijken of de vrouw en kinderen van Jacob Krammer daar nog wa ren. Hij trof een lege woning aan. De families hadden immers ook de oproep gekregen om naar Wes- terbork te gaan onder het valse -DEZOMP'RUUM GO ZATERDAG 25 JANUARI 2020 de oorlogsgeschiedenis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 69