Tot 50% korting Minister spreekt met patiënten in Davos 5 *1 Checklist voor overstappers Voor een voordelig wonen slapen interieur* meer dan 50 topmerken dat een deel van de trouwe klanten bij de best betalende klanten hoort. „Ze betalen het variabele tarief, maar iedereen is vrij om te kiezen. Het is onze taak om te zor gen dat ze tevreden klanten zijn en dat we goede service bieden." Essent berichtte vorig jaar wel alle klanten met een varia bel tarief dat de prijzen fors zouden stij gen en dat een vast contract gunstiger was, Bizar „Bizar", noemt Joyce Donat van de Consu mentenbond de tarieven die moeten wor den afgerekend door trouwe klanten die niet weten dat en hoe ze kunnen overstap pen. „Zoveel betalen voor zo'n simpele dienstverlening, dat kan eigenlijk niet. Het is zeker interessant om te kijken naar het Britse onderzoek waarbij bedrijven verplicht zijn hun klanten te informeren. En of dat iets is voor de ACM." Energiebedrijven lokken nieuwe klan ten met kortingen op de jaarrekening en telecombedrijven geven het eerste halfjaar een fikse reductie van de maandelijkse kosten. Donat: „De overstappers worden betaald door de mensen die jarenlang blij ven zitten. De vrije markt was bedoeld om de concurrentie aan te wakkeren, dat moest uiteindelijk ten goede komen aan de consument. Maar dan moet je er wel gebruik van maken." Niet overstappen is ook vaak het gevolg van niet dürven. Volgens Jochum Veer man van vergelijkingssite Independer heeft 32 procent van de Nederlanders hier last van. Opvallend in het Price- wise-onderzoek is dat Zeeuwen veel minder overstappen dan andere Neder landers. Volgens directeur Hans de Kok zou dat komen doordat veel mensen alles via Delta afnemen: internet, tv, bellen en energie komen op één nota. Zelfs de wa terrekening werd tot voor twee jaar gele den via Delta verstuurd. En overstappen van waterleverancier, dat wordt wel heel spannend. Ouderenbond Anbo ziet overigens niets in een verplichte melding van bijvoorbeeld het energiebedrijf om eens naar het verouderde contract te kijken. „We vinden dat dit te veel ingrijpt in de bedrijfsvoering", zegt woordvoerster Bernadet Naber van Anbo. Zij ziet meer in de goede informatie aan de niet-overstap- pers. Er verkeren veel hoogbejaarden in dezelf de situatie. Toen de markten werden geli beraliseerd, waren ze al oud. In de vorige eeuw had je maar met één elektriciteits bedrijf te maken, tegenwoordig kun je kiezen uit 63 aanbieders. Woordvoerster Karin Radstaak van financieel kennisin stituut Nibud: „Vroeger waren leveran ciers regiogebonden, men sen kunnen denken dat ze eraan vastzitten. Overstappen is voor deze groepen heel ingewikkeld. Het vraagt ook veel eigen initia ïy tief en zelfredzaam- heid. Vroeger kre- gen ze alle informa jri. Hf;t tie via de post, die je in je administratie map bijhield. Nu moet je zelf op zoek in je e-mail en de 'mijn omgevingen' op inter net." Bedrijven die nutsvoorzieningen en noodzakelijke verzekeringen bieden, zou den veel actiever moeten zijn in hun in formatie naar klanten, vindt het Nibud. „Het zou buitengewoon sympathiek zijn als bedrijven hun klanten informeren over andere contracten. Dat is óók een vorm van klantenbinding, dat je dan denkt: dat is een fijne organisatie, daar ga ik niet weg", zegt Radstaak. Maar bedrijven zijn doorgaans muisstil tegenover hun trouwe klanten die het top tarief betalen, ze leveren immers flink geld op. „Het is niet onze verant woordelijkheid om klanten te wijzen op overstapmogelijkhe den. Ik ken geen energiebe drijf dat dit doet", zegt Jorrit de Jong van Essent. „Als ze klant zijn, willen we graag dat ze blijven." Hij beaamt TIPS Patiënten en longartsen vrezen voor de toekomst van het Neder lands Astmacentrum Davos (NAD) als de vergoeding voor een behandeling op 1600 meter wordt verlaagd naar de prijs van revali datie op zeeniveau. Behalve met longartsen en ver plegers van het NAD sprak Bruins ook met enkele van de twintig pa- tiënten, die tot twaalf weken on afgebroken doorbrengen in de kli niek. Ze onderstreepten het be lang van een verblijf op hoogte voor de kleine groep astmapatiën ten die in eigen land door alle be handel- en medicijnopties heen zijn en onveranderd benauwd blijven. In de schone en prikkel- vrije berglucht van Davos komen ze letterlijk weer op adem, vertel den ze de minister. Het NAD be handelt jaarlijks zo'n honderd mannen en vrouwen met ernstig vernauwde luchtwegen. Het Zorginstituut gaf Bruins onlangs een negatief advies over handhaving van de behandeling in het hooggebergte. zaterdag 25 januari 2020 maand bellen? Kan dat???' tei hiia1- 1* S» f-, e> -"5»= g, .Wi V j «nor Check de meterkast. Komen er twee telecombe drijven binnen: zeg er eentje op. Combi-abonnementen televisie/internet/telefoon zijn veel goedkoper. Stap ieder jaar over van energiebedrijf om van de actietarieven gebruik te kunnen maken. Wie niet durft: maak gebruik van prijsverge- lijkers, ze regelen de hele over t stap. Sale *Vraag naar de voorwaarden. Ook op zondag geopend van 12:00-18:00 Nieuwendijk 89 Axel, Zeeuws-Vlaanderen +31 (0)115-562010, pot.nl 15.000 m2 design topmerken Slapen, Woonstoffering en Siematic Keukenstudio op de 16 verdieping Berden interieur Minister voor Medische Zorg Bruno Bruins (VVD) heeft don derdag een bezoek gebracht aan het Nederlands Astmacen trum in Davos. Marco Willemse Den Haag/Davos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 5