Zogezien Te veel onbekend over molens in zee Wat is het effect van windparken op het leven in de Noordzee? Het antwoord van deskundigen is onthutsend: geen idee. 'In de buurt van de windparken voor de Engelse kust vangen we niets 'Eerst was hij 137 ton. Toen de verf eraf was, woog hij 4 ton lichter. Door de jaren heen zijn er acht lagen verf op gegaan' 11 werden weggegooid zodra ze de loods uit kwamen. ,,Dat be tekent dat ze niet de hele dag in en uit liepen", vult Loek Schipper aan, die als project leider van de provincie de contacten met Hollandia on derhoudt. ,,Net als vroeger op school moesten ze van tevoren naar de wc en dan ophouden tot de pauze of het eind van de dag." Tot de uitrusting be hoorden ook overdrukkappen, beschermende maskers met ademluchttoevoer. De Groot: ,,Door de overdruk in de kap kan er geen stof naar binnen dringen." Zware klus Het was in meerdere opzich ten een zware klus. ,,Voor en na het verwijderen van de verf hebben we de brug gewogen", vertelt De Groot. ,,Eerst was hij 137 ton. Toen de verf eraf was, woog hij 4 ton lichter. Door de jaren heen zijn er acht de brug loopt. ,,Die voorkomt dat de brug bij extreme hitte niet meer open kan", legt hij uit. Of met duizenden liters water koel moet worden ge houden, zoals afgelopen zo mer nog gebeurde. De brug telt twee van dergelijke uit sparingen. En tussen de uit einden en de nieuwe aanbrug, die al in Middelburg is neerge legd, zit ook twee tot drie cen timeter ruimte, waardoor het metalen gevaarte 's zomers probleemloos kan uitzetten. Er valt nog iets op. De smalle stoepen aan weerszij den zijn verdwenen. Of eigen lijk, verklaart De Groot, is het wegdek een centimeter of ze ventien hoger komen te lig gen, zodat er geen niveauver schil meer is. De slijtlagen (zwart voor het voetpad en rood voor de rijweg) zullen straks aangeven hoe breed de voetgangersstroken aan beide zijden zijn, de middenstrook wordt het domein van fietsers, bromfietsers, en lijnbussen, lagen verf op gegaan. Wij brengen straks vier lagen te rug. Hij wordt niet meer licht en donkergrijs, maar hoofdza kelijk mintgroen." Schipper: ,,RWS-groen heet dat. De kleur komt overeen met het verweerde koperbeslag op de Lange Jan." Maar voor het zo ver is, heeft de brug een tijdje in hal 5 gele gen, de constructiehal, waar de bij aankomst gestripte con structie stap voor stap weer is opgebouwd. De brug is bijna uit de steigers, hij ligt hier nog één dag. Via de laatste ladder klimmen De Groot en Schip per omhoog om het nieuwe wegdek te laten zien. Op en kele plekken staat 'stad' ge schreven, om aan te geven wat de kant is die straks richting Lange Jan wijst, aan de andere zijde is het woord 'station' overbodig geacht. De Groot wijst op een gleuf die over de hele breedte van die stapvoets over de brug mogen. Donderdag 26 maart wordt de Stationsbrug weer naar Middelburg gevaren, de maandag daarop wordt hij te ruggeplaatst en op 10 april, aan het eind van de dag, kan hij weer worden gebruikt. ,,De insteek is dat hij dan weer minimaal zestig jaar mee kan", besluit Schipper. THEO GIELE Europa moet halverwege de eeuw het eerste klimaatneutrale conti nent zijn, is het streven van de EU. Windenergie moet daaraan een fikse bijdrage leveren en geen zee in Europa is zo geschikt voor windparken als onze eigen Noord zee. Niet te diep, een bodem van zand, lekker veel wind en dichtbij grote bevolkingscentra. Maar wat betekent dit voor het leven in zee? Een Franse en een Nederlandse visser zaten woensdag eendrachtig achter de tafel in een zaal van het Europees Parlement. Ze waren het roerend eens. Dat alleen al mag wel in de krant, na jaren van ani mositeit rond de pulsvisserij. Job Schot uit Tholen en Olivier Bec- quet uit Le Tréport samen in de strijd tegen de windparken die de Noordzee in 'een industriezone' veranderen. De vissers waren in Brussel op uitnodiging van het Europees Par lement. Dat heeft uit zijn gelede ren de Nederlander Peter van Da len (Christenunie) aangesteld om rapport uit te brengen over de in vloed van de bouw van windpar- ken op de visstand en daarmee op de visserij. Van Dalen had naast de vissers ook vertegenwoordigers van natuurorganisaties, onderzoe kers en de bouwers en exploitan ten van windparken uitgenodigd. De conclusie: we weten nog bij zonder weinig wat die duizenden en duizenden palen en draaiende wieken met de bodem, het water en het leven in en boven zee gaan doen. En toch rekent Europa er op dat in 2050 een kwart van de ener giebehoefte uit windenergie van zee komt. Een oppervlakte zo groot als anderhalf tot twee maal het grondgebied van Nederland, zo omvangrijk moeten de wind- parken in totaal worden om dat voor elkaar te krijgen. Vissers vre zen dat straks in een kwart van het Nederlandse deel van de Noordzee molens staan te draaien. Fragiel De visserman uit Le Tréport waar schuwde: ,,De zee is geen lege ruimte waarin we maar alles kun nen doen wat we willen. Het is een fragiel biologisch systeem. Als je aan de kust staat, krijg je mis schien het gevoel dat er niets ge beurt. Je denkt dat je er alles mee kan doen. Maar dit is een gebied vol leven. Als we dat gebied raken en beschadigen zullen vissoorten sterven en verdwijnen." 'Zie ik die windmolens, als ik in de zomer op strand lig?' De zorg van ons landrotten beperkt zich tot horizonvervuiling als de bouw van windparken ter sprake komt. Dat is het droeve lot van de zee. We zien niet wat er zich afspeelt. De zee was daardoor jarenlang de plek om te lozen wat je kwijt wilde. Van smerig afvalwater, overbodige munitie tot kernafval. Hup de plomp in. Bij de planning van de windpar- ken speelt onze onbekendheid met die grote zee weer op. Bij de vergunningverlening voor de windparken die nu voor de Zeeuwse kust worden gebouwd, bleek dat we veel niet weten. Er zijn leemtes in de kennis over de meer - Job Schot, visser effecten op vogels, zeezoogdieren en vissen, is in de milieueffectrap portage te lezen. Dat was geen re den om het project niet door te la ten gaan. Op de kaart van de Noordzee zijn inmiddels de vakken ingete kend waar de windparken moeten komen. Luca van Duren van on derzoeksinstituut Deltares zei woensdag in Brussel: ,,De onze kerheden over de impact van de windparken zijn erg, erg groot." Visser Schot uit Tholen sprak uit eigen ervaring. ,,In de buurt van de windparken voor de Engelse kust vangen we niets meer. Laten we lering trekken uit het verleden. De Deltawerken kwamen en gaven de inwoners van Zeeland en Zuid Holland veiligheid. Tegelijkertijd werd de grootste kraamkamer van vis in de zuidelijke Noordzee ver nietigd door dit menselijke ingrij pen. Is het dan nu niet noodzaak om uiterst behoedzaam om te gaan met de natuur." Verstandig bestuur houdt zich aan het voorzorgbeginsel. Bij twij fel niet inhalen, in gewone men sentaal. Europa mag zich nog niet rijk rekenen met de grootschalige bouw van windparken. Voor een verantwoord besluit is nog een zee aan kennis nodig. GO ZATERDAG 25 JANUARI 2020 Op de brug: Ruben de Groot (links) van Hollandia in gesprek met Loek Schipper van de provincie Zeeland. - Ruben de Groot, projectleider Hollandia Kijk op de site bij /video V Dit gebeurt er met de Stationsbrug Stationsbrug wordt in een beschermende tent gescho ven, 14 november. Nieuwe aanbrug geïnstal leerd in Middelburg, 20 no vember. Nieuw stuk wegdek wordt op de Stationsbrug getakeld, 8 januari.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 59