'De paradox van Schiphol: verre vrienden maken en tegelijk de buren kwellen' RECENSIE Door de woestijn naar Duitsland ondanks enkele ingrijpende uitbreidingen en aanpassingen het geheel.'' Dat geheel maakt de positie van onze nationale luchthaven uniek, aldus Stein- metz. Samen met Ezeiza (Buenos Aires) en O'Hare (Chicago,) die in de jaren 50 met een vergelijkbaar 'tangentieel banenstelsel' zijn ontwikkeld, is Schiphol mede daarom ook zo geliefd bij zowel de reiziger als de luchtvaartmaatschappijen. Zo geliefd en succesvol dat de grenzen van de groei nu wel echt in zicht lijken. ,,Het is een beetje de paradox van Schiphol: verre vrienden maken en tegelijk de buren kwellen; ieder een een blik op de wereld bieden en intus sen die wereld viezer maken door de gren zen steeds weer te verleggen. En dat levert behalve geld ook een hoop gedoe op. Dat heeft niet alleen te maken met de ijzerenheinigheid van de directie die altijd al door de publieke opinie en andere tegen standers als arrogant en ondemocratisch is bestempeld, maar ook met de pragmatische houding van staat en overheid (lees Den Haag en Amsterdam, voor respectievelijk 80 en 20 procent grootaandeelhouder), die hun makkelijk verdiende inkomsten niet kwijt willen en zich afzijdig houden. Met name sinds het Paarse kabinet van Kok heeft de markt de vrije hand gekregen en hebben milieu en leefomgeving het nakij ken gehad. Nu lijkt het erop dat de wal het schip keert en zie je onder andere aan de huidige voorzitter van de raad van bestuur Dick Benschop dat hij de omgeving weer bij Airport City probeert te betrekken. Hoe dat met het oog op het aantal vliegbewegin gen en de verhouding tussen de KLM en de relatief nieuwe prijsvechters uitpakt weet ik niet. Dat hangt ook een beetje af van Lelystad en het klimaatdebat.'' Dan, lachend: ,,Ach, het blijft een beetje kunst- en vliegwerk. Zo veel verschillende partijen en belangen. Of zoals Jan Emmens in 1957 al dichtte: 'Hoe komt wie vliegt ooit tot bedaren, en wie niet vliegt ooit van zijn plaats?'" Satire is een genre waarin de Duitse auteur Timur Vermes zich thuis voelt. Na Daar is hij weer, waarin Adolf Hitler de hoofdpersoon was, buigt hij zich in de roman De hongerigen en de verzadigden (De Bezige Bij, €24) over de vluchtelingen- crisis. De populaire Duitse tv- presentatrice Nadeche Hacken- busch bezoekt voor haar pro gramma Engel in de nood een vluchtelingenkamp ergens ten zuiden van de Sahara. Europa zit op slot, mensensmokkelaars zijn onbetaalbaar geworden en honderdduizenden vluchtelin gen zitten al jaren vast in het kamp. De wat onnozele maar goedbedoelende Hackenbusch wordt verliefd op een van die vluchtelingen - voor het gemak tot Lionel gedoopt - en wordt gegrepen door het lot van deze mensen. Ze bedenken een plan: in een grote, buitengewoon goed georganiseerde karavaan, begeleid door water- en voed- seltrucks, zullen ze te voet naar Duitsland trekken, want een maal daar aan de grens zal nie mand deze mensen meer wei geren. Denken ze. Zoals het satire betaamt, zijn Vermes' vaak geestige persona ges meer een middel om het verhaal te vertellen dan echte karakters. Maar zijn roman zit vernuftiger in elkaar dan je aanvankelijk denkt. Terwijl de vluchtelingen duizenden kilo meters afleggen, maakt de me ligheid plaats voor onderhuidse spanning, die steeds grimmiger wordt en je meesleurt in de zelfde stroom als waar zij en alle hoofdpersonen in gevangen zitten. —Vivian de Gier 34 Lezen 2019 Schiphol; biografie van een luchthaven verschijnt bij Atlas Contact (€22) ROMAN Timur Vermes De hongerigen en de verzadigden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 122