OZCAN AKYOL
Nederlander neemt
files vaker voor lief
W
6
Column
Als ik iets merkwaardigs lees,
in de krant of op een web
site, check ik altijd of het
bericht wel deugt, simpelweg door
andere bronnen te raadplegen.
Tegenwoordig zijn er veel satiri
sche websites die er een sport van
maken om de bizarre realiteit om
te zetten in nog groter absur
disme. De ene keer om te amuse
ren. Soms om alle deelnemers aan
een hysterisch debat een spiegel
voor te houden.
Toen gisteren bekend werd dat
de Partij voor de Dieren de vette
hap na het uitgaan wilde verbie
den, dan moet u denken aan een
broodje kebab of een dürüm,
dacht ik dat serieuze media per
ongeluk het cabaret van een grap
penmaker hadden overgenomen.
Dat was niet het geval. PvdD-
fractievoorzitter Ruud van der
Velden zegt: 'We zijn de stad met
de meeste inwoners met overge
wicht. We willen dat Rotterdam
mers minder in de verleiding ko
men om de verkeerde eetkeuze te
maken.'
Veel betuttelender gaan we het
niet meemaken. Bij de dierenpar-
tij gaan ze er kennelijk vanuit dat
alle Rotterdammers achterlijk zijn
en niet weten hoeveel calorieën er
in broodjes met vlees zitten. Tege
lijkertijd laten ze hun minachting
blijken voor mensen die corpulent
zijn en daar gewoon vrede mee
hebben. Dat kan namelijk ook.
Maar het meest dubieuze van dit
nietszeggende plan bestaat wel
hieruit: het is helemaal niet op
recht. De partij geeft helemaal
niets om het gewicht van de Rot
terdamse inwoners,
want dan zou ze ook
moeten pleiten voor
een verbod op alco
hol en snoep.
De PvdD wil ge
woon dat er geen
vlees meer
wordt ge
geten. Dat
begrijpt
ieder-
een die de one issue activistenclub
een beetje volgt. Het is volstrekt
legitiem om een dergelijk stand
punt te huldigen, maar wees er
dan op zijn minst integer over.
Ze minachten nu ook nog even
tjes het intellect van iedereen die
dit bericht leest. Alsof de massa
niet snapt met welk doel ze deze
non-kwestie aankaarten.
Om te onderzoeken of de stel
ling van de PvdD wel klopt,
wendde RTL Nieuws zich tot Gerda
Pot, een onderzoeker Voeding
Gezondheid aan het Louis Bolk
Instituut. Zij zegt dat een sporadi
sche nachtelijke maaltijd geen
ramp is. De mensen moeten
vooral overdag beter eten.
Kortom: de dierenpartij is er al
les aan gelegen om iedereen op
dezelfde manier te laten denken
en doen. Desnoods wordt er een
vals pleidooi ingezet.
De PvdD wil gewoon
dat er geen vlees
meer wordt gegeten
Mensen zien de file steeds min
der als een maatschappelijk pro
bleem, toont onderzoek van het
Kennisinstituut voor Mobiliteits
beleid (KiM) aan.
Vond 72 procent van de Neder
landers in 2010 de files op auto
snelwegen (helemaal) niet accep
tabel, in 2019 is dit gedaald naar 35
procent. Onder andere agressie op
de weg en in het openbaar ver
voer, geluidsoverlast, luchtver
ontreiniging, verkeersonveilig
heid, kosten van en vertragingen
in het openbaar vervoer worden
als een groter vraagstuk ervaren
dan de file.
Berusting
Sterker nog: acceptatie en berus
ting zijn inmiddels de sterkste ge
voelens bij automobilisten in de
(dagelijkse) file, aldus het KiM.
Mensen ergeren zich nog vooral
aan hufterig gedrag van andere
weggebruikers. Denk aan over de
vluchtstrook rijden of via een
tankstation proberen de file in
te halen. ,,Het is toch een be
paalde gelatenheid", zo verklaart
verkeersdeskundige Koos Spee
het feit dat we de file steeds meer
voor lief nemen. ,,Mensen weten
ook dat ze dit zichzelf aandoen,
omdat ze zo nodig allemaal op de
zelfde tijd naar kantoor willen."
Spee constateert verder dat er
steeds meer files ontstaan door
ongelukken na telefoongebruik
tijdens het rijden. ,,Uit verveling
even op je mobiel kijken, dat is te
genwoordig hoe het vaak mis
gaat."
i Files vermijden
door te verhuizen,
gebeurt nauwelijks
Uit het KiM-onderzoek blijkt ook
dat automobilisten files vaak pro
beren te mijden, bijvoorbeeld
door het kiezen van een andere
route of andere vertrektijden.
Verhuizen of wisselen van baan
wordt zelden overwogen om het
fileleed te verminderen.
Mannen, hoger opgeleiden,
werkenden, mensen tussen 18 en
45 jaar, mensen met hogere inko
mens en frequente autogebrui
kers staan gemiddeld het meest in
de file. Ditzelfde geldt voor men
sen die in de Randstad of op gro
tere afstand van een station wo
nen.
dinsdag 21 januari 2020
GO
^0 @OzcanAkyol
Vette hao-Dolitiek
Automobilisten hebben er
steeds vaker vrede mee dat ze
achteraan moeten aansluiten
in de dagelijkse file op de snel
weg. Dat blijkt uit nieuw onder
zoek.
Edwin van der Aa
Den Haag
Kras.nl/39488
Kras.nl/25986
AUTOVAKANTIE
MET DE TREIN NAAR BRUGGE
BUSREIS
HOOGTEPUNTEN NOORWEGEN
CRUISE
COSTA DELIZIOSA
ZONVAKANTIE
FLORASOL RESIDENCE MADEIRA
RONDREIS
AMAZING THAILAND
Inclusief 2e klas treinticket
Knus verblijf Hotel Olympia***
Ontdek de UNESCO binnenstad
1/ Prachtige reis vol steden en fjorden
Incl. boottocht over Gei rangerfjord
Klantbeoordeling 8,7
O.a. Kotor of Santorini en Katakolon
Inclusief vliegreis, transfers én fooien
Vertrek: van mei t/m oktober
1/ Nabij het centrum van Funchal
Zonneterras met zeezicht
Klantbeoordeling 8,8
Bangkok, Ayutthaya en Chiang Mai
Incl. boottocht over de Mekongrivier
Klantbeoordeling 8,3