OZCAN AKYOL Nederlander neemt files vaker voor lief W 6 Column Als ik iets merkwaardigs lees, in de krant of op een web site, check ik altijd of het bericht wel deugt, simpelweg door andere bronnen te raadplegen. Tegenwoordig zijn er veel satiri sche websites die er een sport van maken om de bizarre realiteit om te zetten in nog groter absur disme. De ene keer om te amuse ren. Soms om alle deelnemers aan een hysterisch debat een spiegel voor te houden. Toen gisteren bekend werd dat de Partij voor de Dieren de vette hap na het uitgaan wilde verbie den, dan moet u denken aan een broodje kebab of een dürüm, dacht ik dat serieuze media per ongeluk het cabaret van een grap penmaker hadden overgenomen. Dat was niet het geval. PvdD- fractievoorzitter Ruud van der Velden zegt: 'We zijn de stad met de meeste inwoners met overge wicht. We willen dat Rotterdam mers minder in de verleiding ko men om de verkeerde eetkeuze te maken.' Veel betuttelender gaan we het niet meemaken. Bij de dierenpar- tij gaan ze er kennelijk vanuit dat alle Rotterdammers achterlijk zijn en niet weten hoeveel calorieën er in broodjes met vlees zitten. Tege lijkertijd laten ze hun minachting blijken voor mensen die corpulent zijn en daar gewoon vrede mee hebben. Dat kan namelijk ook. Maar het meest dubieuze van dit nietszeggende plan bestaat wel hieruit: het is helemaal niet op recht. De partij geeft helemaal niets om het gewicht van de Rot terdamse inwoners, want dan zou ze ook moeten pleiten voor een verbod op alco hol en snoep. De PvdD wil ge woon dat er geen vlees meer wordt ge geten. Dat begrijpt ieder- een die de one issue activistenclub een beetje volgt. Het is volstrekt legitiem om een dergelijk stand punt te huldigen, maar wees er dan op zijn minst integer over. Ze minachten nu ook nog even tjes het intellect van iedereen die dit bericht leest. Alsof de massa niet snapt met welk doel ze deze non-kwestie aankaarten. Om te onderzoeken of de stel ling van de PvdD wel klopt, wendde RTL Nieuws zich tot Gerda Pot, een onderzoeker Voeding Gezondheid aan het Louis Bolk Instituut. Zij zegt dat een sporadi sche nachtelijke maaltijd geen ramp is. De mensen moeten vooral overdag beter eten. Kortom: de dierenpartij is er al les aan gelegen om iedereen op dezelfde manier te laten denken en doen. Desnoods wordt er een vals pleidooi ingezet. De PvdD wil gewoon dat er geen vlees meer wordt gegeten Mensen zien de file steeds min der als een maatschappelijk pro bleem, toont onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteits beleid (KiM) aan. Vond 72 procent van de Neder landers in 2010 de files op auto snelwegen (helemaal) niet accep tabel, in 2019 is dit gedaald naar 35 procent. Onder andere agressie op de weg en in het openbaar ver voer, geluidsoverlast, luchtver ontreiniging, verkeersonveilig heid, kosten van en vertragingen in het openbaar vervoer worden als een groter vraagstuk ervaren dan de file. Berusting Sterker nog: acceptatie en berus ting zijn inmiddels de sterkste ge voelens bij automobilisten in de (dagelijkse) file, aldus het KiM. Mensen ergeren zich nog vooral aan hufterig gedrag van andere weggebruikers. Denk aan over de vluchtstrook rijden of via een tankstation proberen de file in te halen. ,,Het is toch een be paalde gelatenheid", zo verklaart verkeersdeskundige Koos Spee het feit dat we de file steeds meer voor lief nemen. ,,Mensen weten ook dat ze dit zichzelf aandoen, omdat ze zo nodig allemaal op de zelfde tijd naar kantoor willen." Spee constateert verder dat er steeds meer files ontstaan door ongelukken na telefoongebruik tijdens het rijden. ,,Uit verveling even op je mobiel kijken, dat is te genwoordig hoe het vaak mis gaat." i Files vermijden door te verhuizen, gebeurt nauwelijks Uit het KiM-onderzoek blijkt ook dat automobilisten files vaak pro beren te mijden, bijvoorbeeld door het kiezen van een andere route of andere vertrektijden. Verhuizen of wisselen van baan wordt zelden overwogen om het fileleed te verminderen. Mannen, hoger opgeleiden, werkenden, mensen tussen 18 en 45 jaar, mensen met hogere inko mens en frequente autogebrui kers staan gemiddeld het meest in de file. Ditzelfde geldt voor men sen die in de Randstad of op gro tere afstand van een station wo nen. dinsdag 21 januari 2020 GO ^0 @OzcanAkyol Vette hao-Dolitiek Automobilisten hebben er steeds vaker vrede mee dat ze achteraan moeten aansluiten in de dagelijkse file op de snel weg. Dat blijkt uit nieuw onder zoek. Edwin van der Aa Den Haag Kras.nl/39488 Kras.nl/25986 AUTOVAKANTIE MET DE TREIN NAAR BRUGGE BUSREIS HOOGTEPUNTEN NOORWEGEN CRUISE COSTA DELIZIOSA ZONVAKANTIE FLORASOL RESIDENCE MADEIRA RONDREIS AMAZING THAILAND Inclusief 2e klas treinticket Knus verblijf Hotel Olympia*** Ontdek de UNESCO binnenstad 1/ Prachtige reis vol steden en fjorden Incl. boottocht over Gei rangerfjord Klantbeoordeling 8,7 O.a. Kotor of Santorini en Katakolon Inclusief vliegreis, transfers én fooien Vertrek: van mei t/m oktober 1/ Nabij het centrum van Funchal Zonneterras met zeezicht Klantbeoordeling 8,8 Bangkok, Ayutthaya en Chiang Mai Incl. boottocht over de Mekongrivier Klantbeoordeling 8,3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 6