O 'Oordeel Boeingcrash Schiphol weggemoffeld' ÉB 5 i ibT>«jCRK1SH l b i ,,Maar de straling komt ook uit natuurlijke bronnen, zoals zon licht. De intensiteit daarvan is vele malen hoger." 2G, 3G, 4G of 5G: de straling is hetzelfde. Wat wel verschilt, is de wijze waarop mobiele signa len worden uitgezonden. Een deel van de 5G-masten bundelt mobiele straling, richt deze op individuele gebruikers en kan hen zelfs volgen. Zo vergroten dergelijke Massive Mimo-anten- nes de hoeveelheid mobiele stra ling, hoewel de duur beperkt is en er in de directe omgeving juist minder elektromagnetische vel den zijn. Een ander verschil is dat 5G meer van hoge radiofrequen ties gebruikmaakt. Die dringen juist minder ver het lichaam bin nen dan 3G- of 4G-straling. Tege lijk zorgt dat er juist voor dat veel meer masten nodig zijn om de zelfde goede dekking te garande ren. Hoewel niet bewezen is dat 5G schadelijk is, is omge keerd ook niet onbetwistbaar be wezen dat die 100 procent veilig is. De eerste 5G-proefmetingen laten volgens het RIVM welis waar zien dat de straling onder de Europese maximumnormen blijft, tegelijk blijft onzeker aan hoeveel straling Nederlanders straks in de praktijk worden blootgesteld. Zeker als het aantal masten nog groter blijkt dan nu voorzien. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu neemt de zorgen serieus en advi seert actief de vinger aan de pols te houden. Dit jaar organiseert waakhond Agentschap Telecom de eerste 5G-frequentieveiling. Meer onderzoek is raadzaam als KPN, T-Mobile en Vodafone hun 5G-netten straks uitrollen. 10 Hz 102 rA™A"A"ATATA"A"AUUU"riï De 64-jarige De Haas zegt te lijden aan Elek- tro Hyper Sensitiviteit (EHS). Waar de meeste Nederlanders steeds meer mobiele apparaten in huis heb ben, probeert de Rhe- nense zonder mo derne elektronica te leven. ,,Ik heb thuis geen computer of lap top, geen mobiele tele foon, geen magnetron, keukenmachines of wekkerradio", zegt De Haas. Ze meent ernstige gezondheidsklachten van mobiele straling te krijgen. ,,Denk aan hoofdpijn, misselijk heid en trillende han den." Het maakt haar leven uitdagend, want straling is overal. ,,De wifi van buren en overburen dringt onze huizen binnen, net als de straling van UMTS en andere zendmas ten. Niemand kan eraan ontkomen." Met de trein of de bus rei zen gaat niet, want vrijwel iedere mede reiziger bezit een mo biel. Hierdoor kon ze in september niet bij het landelijk protest tegen 5G zijn. De Haas, die eveneens overge voelig zegt te zijn voor chemische stoffen en daar de patiëntenver eniging MCS voor op richtte, baalt ervan als haar klachten als psy chisch worden afge daan 'zoals vaak wordt beweerd'. Het is vol gens haar in meerdere wetenschappelijke studies aangetoond dat blootstelling aan elek tromagnetische velden tot klachten en ziektes leidt. Haar claims worden inderdaad niet door overheden en de meeste onderzoekers gedeeld. De weten schappelijke overeen stemming is dat mo biele straling onscha delijk is voor de ge zondheid. Het RIVM wil voor 5G-straling nader onderzoek. De Haas wijt ook verruwing van de maatschappij mede aan de groei van mo biele straling. ,,Agres- sie, schiet- en scheld partijen. Ik zeg niet dat het allemaal door mo biele straling komt, maar wel deels." De Amerikaanse krant stelt dat de verantwoordelijkheid van Boeing destijds opzettelijk 'is begraven'. Toestellen van het type 737 MAX staan al sinds maart vorig jaar aan de grond, nadat binnen vijf maan den twee dodelijke crashes met zo'n 737 MAX waren geweest. In to taal kwamen 346 mensen om het leven. De twee vliegtuigrampen zijn vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken door dat een sensor niet goed werkte. Kritiek van de Nederlandse on derzoekers op het Boeing-toestel uit 2009 werd weggemoffeld, aldus The New York Times. Het rapport van luchtvaartdeskundige Sidney Dekker dat speciaal werd gemaakt voor de Onderzoeksraad voor Vei ligheid (OVV), is niet openbaar ge maakt. Dekker zei tegen de Ameri kaanse krant dat Boeing wilde voorkomen dat tekortkomingen in het vliegtuigontwerp in de schijn werpers kwamen te staan. Bij het ongeluk in februari 2009 op Schiphol verloren negen men sen het leven en raakten er 120 ge wond. De OVV zegt bij het onder- zoek te hebben gekeken naar de di recte oorzaak en de achterliggende oorzaken van de crash. ,,Deze is ver oorzaakt door een combinatie van factoren waarbij een falende hoog temeter en het te laat ingrijpen van de piloten hebben geleid tot het neerstorten. Voor de falende hoog temeter is destijds ook een tussen tijdse waarschuwing uitgegeven om de luchtvaartbranche zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van het gevaar'', stelde de raad gisteren. Volgens de raad wordt onderzoek naar vliegtuigongevallen gedaan op basis van internationale afspraken. ,,Het inzageproces door betrokken partijen is hier onderdeel van. Het commentaar van partijen is destijds zelfstandig en in onafhankelijkheid door de raad gewogen en waar rele vant verwerkt in het eindrapport. Deze procedure en de toelichting op het inzagecommentaar staat uit gebreid toegelicht in een bijlage van het onderzoeksrapport." dinsdag 21 januari 2020 GO Soms drukt een be kende Geerteke de Haas een mobiele te lefoon in de hand om een leuk videofilmpje te kijken. ,,Dan wil ik echt wel kijken, maar vrijwel meteen voel ik me niet lekker en voel ik een nare stroom door mijn hand trek ken." ii David Bremmer Rhenen klimaat STOP 5G 4 Verschilt 5G-straling van 4G-straling? 5 Dus 5G is veilig? Elektro magnetisch spectrum trillingen per sec) Direct schadelijk Extreem lage golven Zeer lage golven Micro- Infrarode Zichtbaar Ultraviolette Röntgen Gamma golven golven licht stralen stralen stralen Demonstran ten protesteer den afgelopen september tegen uitbrei ding van het G5-netwerk. Geerteke de Haas gaat straling uit de weg. FOTO KOEN VERHEIJDEN Het ongeluk met de Turkse Boe ing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens The New York Times door Ne derlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega's niet in het eindrapport gezet. ANP New York De crash op Schiphol in 2009 eiste ne gens levens. FOTO MARCO OKHUI-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 5