©NDERNEMER Lush vindt op eigen wijze balans tussen winst en ethiek Privacy? Eerste exemplaar 'Ondernemen met impact' voor Ali B 'Zij geven ons geld en dan moeten ze er ook nog moeite voor doen' deondernemer.nl Hilary Jones, de 'ethical director' van cosmeticabedrijf Een voltijds milieuactivist die voor een cosmetisch bedrijf gaat werken: het klinkt als het verraad van een ideaal. Dat is het verhaal van Hilary Jones zeker niet. Ze werkt al 25 jaar als 'ethical director' voor Lush, dat op eigen wijze een balans vindt tussen ethiek en winst. Duurzaamheid is een speer punt voor de Engelse winkel keten Lush, die vooral bekend werd door de fel gekleurde shampoo bars, zeepblokken en bruisballen die uit milieuoverwegingen verpakkingsloos in de winkel liggen. Het is daarom niet verrassend dat een milieuactiviste als Hilary Jones, die tot haar dertigste geregeld bij dierproef laboratoria had gedemonstreerd, zich aangetrokken voelde tot het bedrijf uit Poole. In de eerste plaats was Jones' baan bij de mede door Mark en Mo Constantine opgerichte cosmeticawinkel bedoeld als een tijdelijke job voor drie weken, maar Jones werd als 'ethical director' medeverantwoordelijk voor het ethisch beleid en drie weken werden 25 jaar. In die tijd is Lush uitgegroeid tot een wereldwijd bekend merk met 930 winkels in 48 landen, waarvan tien in Nederland. Het was vanaf dag één een succes, weet Jones nog. ,,Mark stond in onze eerste grote winkel aan de Kings Road in Londen tussen al die enorme zeepblokken, shampoo bars en bath bombs en zei: 'Oh nee, we zijn veel te ver gegaan. Niemand gaat deze producten ooit begrijpen.' Hij was echt bang dat hij het verknald had, ook omdat zijn vorige bedrijf, Cosmetics to Go, failliet was gegaan. Uiteindelijk openden we om tien uur de deuren en moesten we om twee uur al naar Poole bellen omdat het assortiment op was." En dat terwijl de winkel best ingewik kelde producten verkoopt, zoals de vaste, verpakkingsloze shampoos. ,,Of zeep dat geen palmolie bevat en niet schuimt terwijl mensen dat wel ver wachten. We hebben een nieuwe zeep- basis laten maken die gebaseerd is op verschillende oliën en die ligt nu nog steeds in de winkel. Maar dat heeft jaren geduurd.'' Mensen dachten in die winkel aan Kings Road blijkbaar niet 'poeh, veel te ingewikkeld'. ,,Nee, als je vijf verpakkingsvrije producten koopt, moet je van elke onthouden wat het is en hoe je ze gebruikt, omdat er geen productomschrijving omheen zit. Dat is best veel gevraagd van klanten: zij geven ons geld en dan moeten ze er ook nog moeite voor doen. Best bijzonder dat ze daartoe bereid zijn." Bovendien kost 'ecofriendly' meer en investeert Lush veel in fondsen. ,,In 2018 maakten we geen winst en hebben we wel acht miljoen pond geïnvesteerd in de Real Living Wage en Londen Living Wage voor personeel. In Londen moet je sinds de rental and property boom meer verdienen dan in de rest van het land. We zagen ons personeel echt worstelen en zien het als een investering in hen en in onszelf." Bescherming van persoons gegevens is een groot goed en nodig ook, in dit data- tijdperk. Daar is niemand op tegen. Maar op sommige punten slaat de regelgeving echt door. Neem de aanpak van criminaliteit. Ondermijning, waarbij crimine len infiltreren in de bovenwereld (winkel voor witwaspraktijken, drugslab op een industrieterrein), is een toenemend probleem, waarvan ook ondernemers slacht offer zijn. Om dat te kunnen aan pakken, is het cruciaal dat par tijen - publiek en privaat - gege vens uitwisselen. Maar dat staat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) niet toe. Voorheen werkten bijvoorbeeld makelaars graag samen met de politie, om de ver huur van panden voor criminele activiteiten te voorkomen. Het goed werkende stoplichtsysteem, waarbij de politie bij navraag slechts het signaal rood, oranje of groen afgaf, mag niet meer. Onbe grijpelijk. Zeker als je bedenkt dat op andere vlakken de privacy kennelijk ineens veel minder be langrijk is. Ik heb het dan over het nieuwe UBO-register. Daarin worden de belanghebbenden in bedrijven in kaart gebracht en dat register wordt gedeeltelijk open baar. Ondernemers maken zich er zorgen over dat vreemden straks kunnen meekijken in de financi ële situatie van henzelf en eventu ele familieleden in het bedrijf. Ze zijn bang dat dat kwaadwillenden op ideeën brengt. Het kabinet is wel aan een aantal bezwaren van ondernemers tegemoet gekomen, maar toch. Het voelt niet goed. Alcohol- en drugsgebruik Soms gelukkig wint het gezond verstand. Staatssecretaris Van Ark kondigde voor het weekeinde aan dat chemiebedrijven mede werkers mogen gaan testen op alcohol- en drugsgebruik. Daar hebben we lang voor gepleit. Het mocht niet van de AP, maar Van Ark gaat het nu wel mogelijk maken. Veel mensen hebben geen idee hoe lang bepaalde drugs in hun bloed blijft zitten. Dat kan tot levensgevaarlijke situaties op het werk leiden en zeker waar wordt gewerkt met giftige en vluchtige stoffen. Hier weegt de veiligheid voor de medewer- ker zelf, zijn collega's en de omge ving toch echt zwaarder dan de privacy. Schending van de licha melijke integriteit, hoorde ik een collega van een vakbond verma nend roepen. Ik snap dat niet. Bij piloten en treinmachinisten vinden we het heel normaal dat die getest worden. Het is geen werknemertje pesten, het gaat ons om de veiligheid. Wat ons betreft worden dit soort testen ook bij ander gevaarlijk werk mogelijk. Echt niet altijd, ieder een en overal, maar wel als daar aanleiding voor is en de risico's groot zijn. In het alge meen belang. volg ons op Lees het hele interview met Hilary Jones op deondernemer.nl/lush TRANSFORMATIE „Transformatie is meer dan een transitie of procesverandering: het hele systeem en het gedrag veranderen, waarbij het oude moet worden losgelaten. Kijk naar de samenleving nu. Dan zie ik dat technologische ontwikkelingen exponentieel versnellen, de schreeuw om ver duurzaming en - de belangrijkste wat mij betreft - vergrijzing. In Japan zie ik dat de robotisering veel verder is gevorderd. Niet omdat het kan, wel omdat het moet: ze hebben niet genoeg mensen! Transformatie gaat niet zonder onzekerheid en disrupties. Dat hebben we niet in de hand, onze eigen ondernemende keuzes wél. Met de huidige regelgeving en controledrang komen we niet verder en creëren we ons eigen verlies. We heb ben ondernemende besluiten nodig. Het moet op de werkvloer gebeuren. Daarom dit boek." Scan de QR-code om het hele inter view met Arko van Brakel en een inkijk-pdf van zijn boek te lezen op deondernemer.nl De derde dinsdag van januari is sinds 2008 Big Improvement Day (BID): de Phoenix Awards worden uitgereikt en Ali B ontvangt het boek 'Ondernemen met impact' van Arko van Brakel. Over disruptie en transformatie. We vroegen de auteur alvast de betekenis van die zoemwoorden. ,,Bij disruptie gaan veranderingen zo snel dat mensen het pas door hebben als het allang is gebeurd. Waarna mensen zich opeens niet meer kunnen voorstellen hoe het was. Neem de mobiele telefoon, zo lang hebben we die nog niet. Youtube dat de televisie overbodig maakt. Ondernemers kun nen disruptie her kennen in klant gedrag en op de werkvloer. Klanten die zich opeens van je afwenden. Niet omdat jij iets anders doet. Wel omdat hun ver wachtingen, hun eisen en wensen, zijn veranderd. Sta jij als winkelier je de tandjes te werken, raak je toch je klanten kwijt omdat je met je glimlach nooit tegen de Coolblue's op kunt." JACCO VONHOF OVER MKB-NEDERLAND Jacco Vonhof is voorzitter van MKB-Nederland en vaste columnist van deondernemer.nl. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19