MEER VLUCHTEN MEER C02 Si ECONOMIE 17 Russische middenklasse krimpt hard in het belang van de ontwikkeling van Rusland? Kirill: ,,Omdat het systeem op een militaire manier is gebouwd. Ambtenaren hanteren alleen de stok, er is geen creativi teit in de houding naar het mid den- en kleinbedrijf. In plaats van te zeggen: 'Laten we nu eens kleine bedrijfjes de kans geven', is het meteen: 'Jullie moeten beta len, hufters!'" Kirill ziet maar één verantwoor delijke voor de situatie, al noemt hij president Vladimir Poetin niet bij naam. ,,Hij heeft een model ge creëerd dat voornamelijk ten dien ste staat van de grote staatscorpo- raties (zoals gasbedrijf Gazprom en oliebedrijf Rosneft, red.). Met de kleinere gaat het klote.'' Toch kreeg Poetin in zijn eerste termijn (2000-2004) veel krediet, omdat door zijn beleid de Russi sche middenklasse zich snel her stelde van de alles verzengende roebelcrisis van 1998. ,,Het was een shocktherapie die kleine bedrijven in Rusland een impuls gaf zelf te produceren'', zegt Kirill. ,,Poetin heeft direct een heel goede belas tingwetgeving gecreëerd. Maar dat heeft tien jaar geduurd en toen zijn we weer gaan verliezen. De grote bedrijven kregen te veel voordelen ten opzichte van de kleinere.'' ,,Plus de sancties'', zegt Tatjana. ,,Die voelen we tot op heden.'' Ki rill: ,,Ze hebben de overheid er niet toe overgehaald minder belasting te vragen en pensioenen te verho gen, maar wel de pensioenleeftijd op te schroeven.'' Zoon Aleksandr houdt van wis kunde, is er ook goed in. Hij leert Duits op school. Kirill en Tatjana willen hun 'Sasja' naar een school in Duitsland sturen. Alleen als hij wiskunde, natuurkunde of schei kunde gaat studeren, blijft hij in Rusland. „Nergens geven ze die De werkelijke middenklasse is weg. Iedereen verloor zijn zaken hier vakken beter dan hier'', zo vindt Kirill. Tatjana en Kirill willen niet weg uit Rusland. ,,We bouwen een huis buiten Moskou. Maar soms overwegen we wel om te vertrek ken. Als het voor Sasja beter zou zijn, dan gaan we. Ik kan overal werken. Maar ik zou het liefst wil len dat alles hier beter werd. Dit is mijn vaderland.'' Deprimerend Zien ze een betere toekomst voor Rusland? Kirill, die zichzelf een 'opposant-light' noemt, ant woordt beslist: ,,Dat is een vraag voor 2024 (wanneer Poetins laatste ambtstermijn afloopt, red.). Tot die tijd verandert er niets.'' Een deprimerende situatie, zou je zeggen, maar Kirill veert op: ,,Welnee, het wordt alleen maar vrolijker, er is beweging! 2020 wordt heel moeilijk voor de macht, ook in de regio's broeit het. Dat is veelzeggend. Moeders die hun kinderen verliezen, doordat er geen medicijnen zijn, verliezen hun angst.'' CRISIS 1 Stikstof De luchtvaart draagt zo'n 1,1 procent bij aan de uitstoot van stikstof in Nederland. Dat percentage moet omlaag, aldus de overheidscommissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes. Hoe ver de stikstof- uitstoot terug moet, laat Remkes over aan de politiek. Maar technisch is het heel lastig om vliegtuigen minder stikstof te laten produceren. Inperking van het aantal vluchten lijkt daarvoor de belangrijkste oplossing. 2CO2 Het aandeel van de luchtvaart in de totale uitstoot van stikstof mag met 1,1 procent bescheiden zijn - dat ligt anders bij het broeikasgas CO2. Het aandeel van de luchtvaart in de uitstoot groeit alleen maar: het vliegverkeer neemt nog steeds toe, terwijl andere sectoren (industrie, auto's) reuzenstappen zetten om hun uitstoot te beperken. Nu zou de luchtvaart nog 2 tot 3 pro cent bijdragen aan de uitstoot, maar dat aandeel kan tot 2030 stijgen naar 10 tot 12 procent. De auto-industrie werkt al vijftien jaar serieus aan elek trificatie, maar in de vlieg tuigindustrie is voorlopig nog geen grote winst te behalen. Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen en zelfs de grootste optimisten verwachten niet voor 2035-2040 een serieus elektrisch alternatief. 3 Geluid Milieuoverlast lijkt geluidsoverlast wat naar de achtergrond te hebben gedrukt in de discussie over de lucht vaart. Maar herrie is nog altijd veruit het belangrijkste obstakel voor verdere groei van het vlieg- verkeer, zowel rondom Schiphol als bij de geplande opening van Lelystad Airport. 4Vliegtaks Nederland gaat volgend jaar een vliegtaks van 7 euro per ticket invoeren. Overstappers worden niet be last. Alle onderzoeken wijzen erop dat deze maatregel de hoeveel-heid passagiers niet zal beïnvloeden. Omdat de opbrengst direct in de schatkist verdwijnt en niet wordt besteed aan maatregelen om het milieu te verbeteren, zijn de effecten verwaarloosbaar. 5Kerosineaccijns Wie de tank van zijn auto volgooit, betaalt meer aan accijns en btw dan aan de brand-stof zelf. Maar in de luchtvaart wordt helemaal geen btw of accijns over kerosine geheven. Oud-staatssecretaris van Finan-ciën, Menno Snel, liet vorig jaar al doorschemeren in Brussel te willen pleiten voor de invoering van een Europese accijns. 6 Lelystad Airport Lelystad Airport, de luchthaven die volgens planning al bijna twee jaar geopend zou moeten zijn, zit in een onmogelijke spagaat. For meel moet Lelystad 45.000 overbodige vluchten van Schip hol overnemen, zodat daar meer ruimte ontstaat voor belang rijke bestemmingen. Maar daar heeft de Europese Commissie vorig jaar een stokje voor gestoken. 7 Laagvliegen Luchtverkeersleiding Nederland is al een jaar bezig met een rigoureuze herinrichting van het Neder landse luchtruim. Die is nodig om het vliegverkeer rond Schip hol en van en naar Lelystad uit elkaar te rafelen. In de huidige situatie moeten vliegtuigen naar Lelystad al ver voor de landings baan relatief laag vliegen, om onder de luchtsnelwegen naar Schiphol uit te komen. Bewoners van de Veluwe, Overijssel en Zuidwest- Friesland zijn mor dicus tegen. dinsdag 21 januari 2020 GO Tatjana Rannjevo en Kirill Ljats met hun zoon Aleksandr in hun flat in Moskou. - Tatjana Rannjevo MOSKOU De Russi sche middenklasse (Russen met een maandinkomen van 450 tot 1350 euro) lijdt volgens de Alfa- bank het meest onder de sluipende econo mische crisis die in 2014 begon. De Ho gere School voor de Economie (HSE) in Moskou becijferde af gelopen oktober dat de voltallige Russi sche middenklasse nog maar zo'n 7 pro cent van de bevolking beslaat, iets meer dan 10 miljoen mensen. Volgens de Alfabank verdwijnt de midden klasse niet alleen van wege het dalende in komen, maar ook doordat ze uit Rusland wegtrekt. Tot de 'kern' van de middenklasse rekent de HSE bur gers met onderge schikten op hun werk, een buitenhuisje (datsja), flinke spaar tegoeden en toegang tot betaalde private klinieken (gezond heidszorg van staats wege in Rusland is gratis). Een tiende van de hele Russische middenklasse woont in Moskou. De 7 plagen van Schiphol Schiphol mag de komende jaren alleen groeien als de uit stoot van stikstof daalt. Ook de uitstoot van CO2 en de overlast van geluid moeten worden teruggedrongen. Dit zijn de zeven plagen van Schip hol. Herman Stil Amsterdam Greenpeace voerde vorige maand actie op Schiphol. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17