Beter laten functioneren van 's lands meest gehate dienst is Belastingdienst 18 De Belastingdienst piept en kraakt. Het hele land voelt de pijn, want zonder een goed functionerende fiscus vallen d. we terug naar het niveau van een ontwikkelingsland WAT IS ER AL GEDAAN? WAAROM MOETEN WEONSZORGEN MAKEN? ST LAURENS KOK EN HANS VAN SOEST 1 miljard euro. Dat is het gemid delde bedrag dat de Belas tingdienst elke werkdag op haalt. Doen de30.000 medewer kers van de fiscus hun werk niet meer, dan komt het land letterlijk stil te liggen. Dan worden dijken niet meer verstevigd, slibben we gen dicht, gaat het licht uit in zie kenhuizen, lopen er geen agenten meer op straat, worden militairen niet meer betaald en staan school kinderen voor een dichte deur. En dat is nog niet alles: dan kun nen mensen hun huur of zorgver zekering niet meer betalen. Want de Belastingdienst int in 2020 niet alleen voor bijna 200 miljard euro aan belastingen en voor ruim 100 miljard euro aan premies. De dienst is óók verantwoordelijk voor de uitbetaling van zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget. In 2018 werd in totaal 12,9 miljard euro aan toeslagen uitgekeerd aan ruim 7 miljoen ontvangers. Het zijn duizelingwekkende ge tallen. De fiscus vervult dan ook een scharnierfunctie waar alles om draait. Zonder goed functione rende Belastingdienst vallen we te rug naar het niveau van een ont wikkelingsland. Geen politicus wil zo'n meltdown op zijn geweten hebben. Geen wonder dat de dienst al tijden onder het parlementaire vergrootglas ligt. De dienst die ooit te boek stond als 'de beste Belas tingdienst ter wereld' is van Neer- lands trots een zorgenkindje ge worden. Politieke partijen weten heel goed dat ze al hun mooie plan nen in de prullenbak kunnen kie peren als de inningsmachine ha pert. En dus zitten zij de verant woordelijk staatssecretaris continu achter de vodden. De bewindspersonen liggen voortdurend onder vuur en strui kelen tussentijds, zoals Frans Wee kers in 2014 en Menno Snel eind vorig jaar. Dan weer is de dienst niet streng genoeg, zoals bij de Bul- garenfraude. Dan weer is die juist veel te streng, zoals recent bij de toeslagenaffaire. Hardnekkig zijn de problemen met ict-systemen en het gebrek aan expertise in het personeelsbestand dat bovendien een relatief hoge ge middelde leeftijd van 53 jaar kent. Een reorganisatie die ervoor moest zorgen dat afscheid werd genomen van overtollig 'lager' personeel mislukte: juist de hooggekwalifi ceerde medewerkers die de Belas tingdienst had willen behouden, liepen met een forse vertrekpremie de deur uit. De dienst kampt ondertussen met een gesloten cultuur. Daardoor signaleert de top vaak pas (te) laat dat er zaken misgaan. De fiscus verslikte zich daardoor ook lelijk in een nieuw ict-systeem voor de erf- en schenkbelasting. De staatskas liep zo tot complete verrassing van Snel en minister Hoekstra plots honderden miljoenen euro's mis. Om ervoor te zorgen dat de miljarden binnen blijven stromen, heeft de politiek al jaren hetzelfde antwoord: reor ganiseren. Al in 2008greep toen malig staatssecretaris Jan Kees de Jager (CDA) in nadat door een fout in de computersystemen 730.000 belastingaangiftes onbruikbaar werden. De Jager riep een afdeling 'ict regie en architectuur' in het le ven die direct onder de ambtelijke en politieke leiding kwam te staan. Maar reorganiseren is lastig bij een organisatie waar zo veel men sen werken en waar zulke ingewik kelde wetgeving moet worden uit gevoerd die bovendien elk jaar weer wijzigt (alleen al vorig jaar negentig wetswijzigingen). En tijdens de ver bouwing moet de winkel absoluut open blijven. Die 1 miljard euro die dagelijks wordt opgehaald, is im mers keihard nodig om de BV Ne derland draaiende te houden. Daardoor is het zo lastig ict-pro- blemen voor eens en altijd op te los sen. In de loop der jaren is het sys teem telkens uitgebreid. Meer dan de helft van die systemen is verou derd, constateerde de Algemene Re kenkamer. Neem het systeem voor de omzetbelasting. Dat dateert uit 1982. Op zich draait het nog, maar het is niet mogelijk om nieuwe be lastingpercentages in te voeren. Daar zijn weer nieuwe systemen voor nodig. Ondertussen hapert de boel en is het duur in onderhoud. Het meest effectief zou het zijn om de machinerie stil te leggen en een nieuw systeem te bouwen dat alle andere oude, ruim negenhonderd ict-applicaties in één keer vervangt. Maar dat kan niet. Het kabinet kan niet tegen tienduizenden wegen bouwers, agenten en leraren zeg gen: ga vooral door met jullie werk, we betalen jullie later wel een keer. Dus moet het systeem werkende- weg gemoderniseerd worden. Dat duurt nog jaren en jaren. Ondertussen staan de medewer kers te tollen van de ene na de an dere reorganisatie. En daar kwam nog eens een forse bezuiniging bo venop. In het tweede kabinet- Rutte spraken VVD en PvdA af dat er 400 miljoen euro op de dienst bespaard moest worden. VVD'er Weekers wilde onder meer in de kosten snijden door kantoren te sluiten. Zijn opvolger Eric Wiebes (ook VVD) gooide het weer over een andere boeg: hij zette in op meer automatisering van de controle op aangiftes en ging uiteindelijk het schip in met de totaal mislukte vertrekregeling. Vervolgens kwam D66'er Menno Snel die een pas op de plaats maakte: in zijn agenda lag de na druk op meer personeel aantrek ken en de problemen met ict-sys- temen stap voor stap oplossen. En minister Hoekstra (die zolang er nog geen opvolger is voor Snel waarneemt) kondigt alweer de vól gende structuurwijziging aan: Toe slagen en Douane worden losge sneden van de Belastingdienst en gaan door als aparte onderdelen. ZATERDAG 18 JANUARI 2020 GO - -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 66