Beeldend kunstenaar Hans Overvliet Beeldend kunstenaar Hans Overvliet is gedreven tot in zijn diepste vezels. Zijn ziekte doet daar niets aan af. Integendeel. ,,Het is ook koppigheid: ons krijg je er niet onder." Wie Hans Overvliet en zijn part ner Willy van Houtum be zoekt, kan niet om de kunst heen. Het voorste deel van hun pand aan de Lange Noordstraat in Middelburg is ingericht als ten toonstellingsruimte. De muren tonen de spo ren van zeker 150 exposities in galerie Caesuur. Momenteel is er een eerbetoon aan kunste naar Kees de Valk, die vorige maand overleed. ,,Deze ruimte is een godsgeschenk", zegt Over vliet. ,,We lopen door de prachtigste tentoon stellingen heen. Ook nu weer. We zijn elke dag bij Kees. Dat ontroert me diep." De 67-jarige Overvliet is een gedreven vertel ler. Welbespraakt, politiek en maatschappelijk zeer betrokken, maar ook allergisch voor on recht, kapitalisme en domheid. Dan schieten zijn ogen vuur, gevolgd door een schaterlach die de felle woorden weer relativeren. Kunst is de rode draad in zijn bewogen leven, waarin hij uiteenlopende beroepen uitoefende, van geluidstechnicus tot chemisch analist en van vormingswerker tot docent aan de HZ. In de jaren tachtig was hij een van de voorman nen van de kraak- en de antikernenergiebewe- ging. Ook werkte hij als journalist in het Mid den-Oosten. ,,Helemaal niet. Wij woonden op stand, maar dat kwam door mijn oom, die veel artiesten fo tografeerde. Zo kende hij de directeur van de Amsterdamse schouwburg. Die had een aantal panden in Leiden. Hij bood mijn oom aan om daar te gaan wonen, maar het huis was nogal groot. 'Dan neem je toch een aantal mensen mee', zei hij. Dat werden mijn ouders." ,,Dit is bijna een metafoor van mijn leven. Ik ben namelijk een bofkont, een zondagskind. Ik ben steeds van het een in het ander gerold. Er ging altijd wel ergens een deur open. Ik heb nooit grote plannen gemaakt, want ik sta er al tijd voor open dat het anders loopt." ,,Kennisoverdracht. Ik voel me een geboren do cent. Overal probeer ik voor de ander en voor mezelf een leermoment in te zien. Ik vind het prachtig dat je jongvolwassenen een verband kunt laten zien dat ze nog niet eerder zagen. Wat er dan in die ogen gebeurt! Ik herinner me zelf ook die momenten dat ik iets fundamen teels snapte en hoe gelukkig je daarvan wordt." ,,Het kritisch vermogen had ik al, maar ik zat eerst in de zachte hoek. Ik merkte dat dat niets oploste. Toen kwam ik in contact met mensen die met kernenergie bezig waren en dacht: dit gaat echt ergens over. Mijn bezwaar tegen kernenergie is niet het gevaar - shit happens - maar de manier waarop het is georganiseerd: centralistisch, door multinationale bedrijven die overheden kunnen passeren." ,,Ik ben geen pacifist. Geweld tegen dingen was oké. Het heeft echt geholpen. Kalkar is dichtge gaan. Dat is nu een playground. We hebben ra dicale dingen gedaan, maar zeer functioneel. En waar het geweld tegen mensen betrof: niet doen. Zo'n beweging trekt helaas ook idiote macho's aan. Ik ben er uiteindelijk uitgestapt, toen bij de tweede herkraak van de Groote Keijser een aantal totale gekken een koelkast hadden klaargezet om naar beneden te pleuren. Dan ben je echt van de pot gerukt." ,,Ik vond het zó'n interessante, waardevolle tijd. Ik heb geleerd te organiseren, te luisteren, een verhaaltje af te steken voor 50.000 mensen zonder het in mijn broek te doen. Dat heeft me enorm geholpen in de rest van mijn leven. Al les wat ik toen deed, doe ik nog steeds, maar dan in een andere vorm. Maar ik ben absoluut niet nostalgisch. Natuurlijk mag je trots zijn op het resultaat, maar ome Hans die Kalkar dicht heeft gedaan? Ga toch weg." ,,Een tijdje hebben we in Berlijn gewoond. We kwamen er Palestijnse mensen tegen met goede contacten en we zijn naar de Palestijnse gebieden gereisd. We vielen midden in de Eer ste Intifada en daar hebben we onze conclusies uit getrokken. In die tijd waren er 120, 130 auto nome radiostations. Door radio te maken, kon- den we ons brood verdienen. We probeerden het andere geluid te laten horen door individu ele mensen aan het woord te laten." ,,Het was wel objectief, maar niet neutraal. Ik vond het heel schrijnend dat men het Pales tijnse conflict toeliet, vanuit dat vreselijke schuldbesef vanuit de Tweede Wereldoorlog. Maar toen ik las dat de joodse schrijver en Auschwitz-overlevende Primo Levi zich alsnog het leven had benomen, ben ik daar echt dood ziek van geweest. Iedereen die zegt dat ik iets tegen joden heb, moet mijn tranen op dat punt maar komen tellen." ,,De tijden veranderden rond 1990 vrij snel. Daarom vond ik het niet langer zinvol om op mijn manier daar te zijn. Toen heb ik besloten mijn kennis en energie om te zetten in beel dende kunst. Ik heb het gevoel dat dit voor mij een effectievere manier is om iets te doen." Hij wijst op zijn jongste werk, dat nog in wording is. Het is een transparante kubus met daarin een theeglas, dat Overvliet eerst kapot heeft geslagen en daarna in elkaar gelijmd. Het staat in een laagje zand. ,,Ik werd heel erg geraakt door de voortdurende oorlog in Jemen, het mooiste land dat je kunt bedenken, met de liefste mensen. Er is een prachtige stad op de grens met Saoedi-Arabië: Sa'dah.'' ,,Ik ontdekte dat op de plek waar ik een boek had zitten lezen, een 14-jarig meisje is omgeko men door een fragmentatiebom van een Sa- oedi-Arabische drone. Daarvan is een scherf gevonden met een productienummer. De bom bleek in 1977 te zijn gemaakt door een munitie fabriek in West Kentucky. Ik probeer nu zand van die fabriek te krijgen, om in tijd en ruimte het meisje te verbinden met de plek waar haar lot vorm kreeg. In die zin is het een monument voor haar." ,,Overal waar je in het Midden-Oosten komt, drink je eerst een kopje thee met elkaar. Dit kopje is zichtbaar kapot, maar je kunt het nog steeds gebruiken. Met andere woorden: we hebben allemaal onze littekens, maar we blij ven wel dat kopje thee drinken." 'Ik ben altijd een bofcont geweest, een zondagskind' ROLF BOSBOOM Je bent opgegroeid op het Rapenburg in Leiden. Een gegoed milieu dus? Dat heeft geleid tot een veelheid aan beroe pen. Is daar een lijn in te ontdekken? Wat trok je aan in de kraak- en antikernener- giebeweging? Hoe radicaal was je in die beweging? Hoe kijk je terug op die periode? Hoe belandde je in het Midden-Oosten? Is dat objectieve journalistiek? Hoe is het werk ontstaan? Waarom een theeglas?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 54