WIM HOFMAN Neushaartje ZEELAND 13 De Vleeshal waarschuwt bezoekers die komen voor de installatie Progressive Touch van de Amerikaanse kunstenaar Michael Portnoy dat de beelden zeer expliciet zijn. Af en toe ga ik naar een kapper. Er zijn er veel tegenwoordig en je kunt ook met je haar veel kanten uit. Ik herinner me uit mijn jeugd nog een kapper die we Stinkie noemden. Hij rookte natte sjekkies terwijl hij je haren knipte en hij zat onder de haartjes. Hij droeg geen schort. Wij kregen wel een oud stuk bed denlaken om. Met het water uit een fles waarvan hij de hals min of meer met zijn duim dicht hield, besprenkelde hij ons haar dat er na de knipbeurt apart uitzag. Je leek dan een beetje op een Mohikaan of een an dere Indiaan. Het zou nu hip en modern ge noemd worden. Stinkie vroeg een kwartje. Dat was in 1955. Nu is naar de kapper gaan wel andere koek. Onlangs was ik dus bij een kapper. Mijn jas werd aangenomen en ergens weggehangen. Ik kreeg hem later terug. Ik mocht even plaatsnemen aan een glazen tafeltje om in tijdschriften te kunnen bladeren. Men kwam vragen of je koffie wenste en later werden mijn haren gewassen met aange naam lauw water. Dan wees men mij een le deren zetel en ik kreeg een zwarte doek om. Die is zwart om mijn afgeknipte grijze haren goed te doen uitkomen. Misschien zit 50- plus daarachter. Voor mij hing een spiegel met een kerstballetje eraan. Ik keek naar mij zelf. Er zou een flink stuk af moeten en mijn oren, die ik allang niet meer had gezien, zou den misschien weer zichtbaar worden. De mij toegewezen kapster was stemmig in het zwart. Ik besefte dat dat eigenlijk wel goed bekeken was: zo kon zij later laten zien dat ze behoorlijk wat haar eraf geknipt had. Ze knipte flink door, maar werkte behen dig met kam en schaar. Als je ouder wordt, groeit je haar hier en daar flink door en haren verschijnen tot ie ders verbazing ook opeens op plekken die je niet zo ziet zitten. Zo ontspruiten er bijvoor beeld opeens een paar op je oren en je wenk brauwen kunnen flink borstelig worden. De kapster vroeg: ,,Zal ik uw wenkbrau wen ook doen?" Ze deed mijn wenkbrauwen. ,,En dat neushaartje?" Voordat ik het besefte knipte ze iets weg. Een neushaartje dus. Ik had het niet opge merkt. Voordat ik het wist of ik wel aan het neushaartje gehecht was of niet was het 'knip' weg. Zo gaat dat in het leven. Ze werkte nog met een haardroger en blies daarmee heel wat haartjes op de grond. Ge lukkig hoefje niet per haartje te betalen. Het kostte me 25 euro, inclusief het neushaartje. Hoewel Portnoy niet uit sluit dat zijn installatie mensen shockeert, be nadrukt hij dat dit al lerminst zijn bedoe ling is. ,,Dan had ik het heel anders gedaan.".,,Het is geen pornografie", zegt hij over de levensgrote film projecties van mensen die seks hebben. ,,Ik kan me niet voorstel len dat dit mensen opwindt." Morgen opent in de Vleeshal in Middelburg zijn expositie die be staat uit drie enorme filmscher men die als molenwieken één middelpunt hebben. Bezoekers kunnen er omheen wandelen en zodoende meelopen met drie vi deo's die om de beurt worden ver- toond, vergezeld van harde mu ziek. De films tonen naakte dan sers - een man en een vrouw, twee mannen en twee vrouwen - die seks hebben op het ingewikkelde ritme van complexe rockmuziek. De films verhullen niks. De kop pels likken, pijpen en neuken, maar houden zich tegelijkertijd aan een minutieus uitgedachte choreografie. Dat werkt op de lach spieren. ,,Het is een weegschaal die nooit in balans is", betoogt Portnoy. ,,Met aan de ene kant seks en aan de andere kant humor. Zodra je be gint te lachen, slaat de weegschaal door naar de komische kant. Hu mor en opwinding gaan niet sa men. Ik beschouw dit als een ani matiefilm. De dansers bewegen zich als Bugs Bunny in een teken film. Alles is heel strak geregis seerd en elke beweging past tot op de tel bij de muziek." Gevierd kunstenaar Portnoy is een internationaal ge- vierd kunstenaar die zich aan gen res niets gelegen laat liggen. ,,Ik heb bijna alle disciplines beoefend die je kunt bedenken", vertelt hij. ,,Ik heb literatuur en theater gestu deerd en toen ben ik via stand up comedy, experimenteel theater en dans in de kunstwereld terecht ge komen. En nu houd ik me ook be zig met film. Deze installatie in de Vleeshal is een perfect voorbeeld van hoe ik comedy, dans, absur disme, muziek en film met elkaar verenig." Hij heeft tien jaar rondgelopen met het idee voor Progressive Touch. ,,Ik hou van progressieve rockmuziek. Die zit vol met ritme- en tempowisselingen, stops and starts, complexe melodieën. Ik vond het een grappige gedachte hoe het zou zijn als mensen seks hebben op zulke muziek." Portnoy noemt zichzelf een re gisseur van menselijk gedrag. ,,Mijn benadering is om dingen die ik om me heen zie, zoals gok ken, communicatie, grappen of in dit geval seks, op een eigenwijze manier te verbeteren. Met verbete ren bedoel ik dat ik ze complexer wil maken. Niet per se beter, maar interessanter. Ik wil ze vernieu wen. Seks heeft een heel eentonig ritme. Ik vind het grappig om te zien wat er gebeurt als je er bijna bladmuziek bij nodig hebt. Het is de manier waarop een komiek de werkelijkheid benadert. Iets sim pels heel ingewikkeld maken. Als Mister Bean een peertje in een lamp draait, graaft hij bij wijze van spreken eerst een gat in de grond. Zo benaderen de koppels in mijn films elkaar ook. Het is niet het ge bruikelijke gedrag van mensen die seks met elkaar willen hebben. Ik heb mijn verbeelding erop losgela ten. Dat geeft het een aparte span ning en maakt het grappig. Humor is ook een uitstekend middel om een taboe te doorbreken." vrijdag 17 januari 2020 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Seks waar je bladmuziek bij nodig hebt Kunstenaar Michael Portnoy. foto dirk jan gjeltema Ernst Jan Rozendaal Middelburg De expositie Progessive Touch wordt zaterdag om 17 uur ge opend in de Vleeshal in Middel burg en duurt t/m 15 maart, woe- vri 13-17, za en zo 11 tot 17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 49