kunnen Comfortabele en sierlijke SUV 7,9 25 Test 4 de passagiers op de achterbank. Een groot aantal luidsprekers verspreid in het interieur leidt tot geluid met een '360-graden-effect'. Volgens Sony heeft de Vision-S twee 200 kW sterke elektromotoren en trekt hij in 4,8 seconden op vanuit stilstand naar 100 km/u. Bij de ont wikkeling is samengewerkt met en kele bekende spelers in de auto-indu strie, zoals Bosch, Continental, Nvidia en Qualcomm. Vliegende auto Terwijl elektronicafabrikanten het terrein van de auto-industrie verken nen, kiest Hyundai het luchtruim. De auto- en elektronicafabrikant presen teert in Las Vegas een 'vliegende auto'. De Personal Air Vehicle (PAV) blikt vooruit op 'een nieuwe vorm van mobiliteit door de lucht die reis tijden drastisch zal verkorten'. Hoewel Hyundai spreekt van een vliegende auto, is de PAV eerder een rijdende helikopter dan een auto die de lucht in kan. Vanwege z'n breedte mag het futuristische apparaat niet de openbare weg op. De machine, die als typenummer S-A1 krijgt, heeft propellers en rotors waarmee hij ver ticaal kan opstijgen en landen zonder dat een start- en landingsbaan nodig is. Hiermee wil de automaker reizi gers de kans bieden om druk stads verkeer te omzeilen: wanneer de straten beneden vol staan met auto's, vliegt de PAV er met maximaal 290 kilometer per uur overheen. De Hyundai's worden in de nabije toekomst bestuurd door piloten die Als de straten vol staan met auto's, vliegt de PAV daar met maximaal 290 km/u overheen maximaal vier personen per keer kunnen vervoeren. In de verdere toe komst zouden de 'vliegende auto's' zonder bestuurder kunnen reizen. Op kruissnelheid vliegt de PAV op 300 tot 600 meter hoogte, terwijl een enkele reis tot 100 kilometer beperkt blijft. Zodra de accu's leeg zijn, wil Hyundai dat ze binnen 5 a 7 minuten weer volledig opgeladen kunnen worden. Om het concept te realiseren, werkt Hyundai als eerste autofabri kant samen met Uber Elevate. Het bedrijf, dat we nu vooral kennen van alternatieve taxiritten, wil de PAV gaan inzetten als luchttaxi. Waar Hy undai de voertuigen moet gaan ma ken, onderhouden en beheren, werkt Uber aan een zogenoemd 'ecosys teem' voor gebruikers. Zij kunnen dan een vliegrit boeken via een app, waarna ze aan boord kunnen stappen in een 'hub' - een soort station waar vandaan de PAV vertrekt. Tot slot laat ook Mercedes-Benz in Las Vegas een bijzondere toekomst visie zien: de auto krijgt karakter trekken uit de natuur. Het concept model Vision AVTR (Advanced Ve hicle TRansformation) is deels geïn spireerd op de speelfilm Avatar. In deze ruim tien jaar oude, fantasie rijke film leven katachtige mensen in een natuurparadijs. Doel van de auto is dan ook mens en natuur dichter bij elkaar te bren gen, iets wat dan weer prima past bij het streven naar duurzaamheid waar elke autofabrikant momenteel de mond vol van heeft. Filmregisseur James Cameron, niet alleen bekend van Avatar, maar ook van Titanic, be trad samen met de topman van Mer cedes-Benz het podium om de auto te onthullen. Zijwaarts Overal in het design zie je verwijzin gen naar de natuur en de AVTR is volledig te recyclen. In het interieur zijn natuurlijke materialen verwerkt. De als bollen uitgevoerde wielen en de mogelijkheid om de twee assen in tegengestelde richting te laten draai en, maken het mogelijk dat de auto zich ook deels zijwaarts voortbe weegt. Hij vertoont daardoor trekjes van een krab of reptiel. Achterop de auto prijken 33 kleine flappen, bekleed met zonnecellen, die zich in meerdere richtingen kun nen bewegen om de luchtweerstand zo klein mogelijk te houden. Ze doen denken aan de schubben van een vis en bewegen als ze de bestuurder van de auto willen verwelkomen. De volledig elektrische én autonoom rijdende auto komt zo als het ware tot leven en dat is precies wat Merce des-Benz beoogt. Het merk wil dat mensen (nog) meer van auto's gaan houden. Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 (177 pk/130 kW), vanaf €45.540 De Citroën C5 is niet langer een hatchback of stationwagon. Hij moet bewijzen dat ook een SUV een echte Citroën kan zijn. De Citroën C5 Aircross deelt zijn technische ba sis met de Opel Grand- land X, de Peugeots 3008 en 5008 en de DS 7 Crossback. Toch heeft hij voldoende karakter om zich te onderschei den. Oog voor design maakt hem net even an ders dan alle andere SUV's in deze prijs klasse. Zie bijvoorbeeld rechts op het dashboard de 'leren riem' die doet denken aan een klas sieke hutkoffer. Ook is er werk gemaakt van mooie bekledingsaccen ten en de bedienings hendel van de automaat is sierlijk vormgegeven. Maar de zucht van de ontwerpers om ware kunstwerkjes te creëren, leidt soms tot onhandige bediening. Zoals bij de gladde strip onder het hoofdscherm waar een aantal bedieningsknop pen is ondergebracht. Onoverzichtelijk en je krijgt geen feedback als je zo'n knop aanraakt. Heel onhandig is ook de stengel voor bedie ning van de cruise-con trol: verscholen achter het stuur. De klimaatre geling heeft helemaal geen knoppen: daarvoor moet je in het centrale beeldscherm zijn. Dat werkt ook niet handig. De stoelen zitten lek ker en de zitruime op de achterbank is voldoende. Bijzonder is de mogelijk heid de bank in drie de len te splitsen. Die laten zich elk apart verschui ven: heel handig om het interieur naar keuze in te richten. Hetzelfde geldt voor de verstelbare rug leuningen. De bagage ruimte is met 580 liter inhoud een meevaller. De 2,0 liter viercilinder turbo-dieselmotor van deze C5 Aircross Blue- HDI 180 (testverbruik 1 op 14,3) presteert goed. Hij is gekoppeld aan een prima werkende acht- traps automaat. Het weg gedrag is eerder goed moedig dan uitdagend. Deze auto kies je vooral vanwege het onovertrof fen comfort. Met zijn nieuwe, geavanceerde schokdemper-technolo gie tilt Citroën het veer comfort naar een hoger niveau. —Niek Schenk vrijdag 17 januari 2020 GO in autoland Fraaie vormgeving kenmerkt de C5 Aircross, al zijn niet alle snufjes handig. fotos bart hoogveld Uitzonderlijk veercomfort. Variabele achterbank. Flinke bagageruimte. Origineel design. Niet altijd ge bruiksvriendelijk. Verscholen cruise-con- trolbediening. Te traag infotainment. De C5 Aircross is vooral met zijn design en comfort origineel genoeg om overeind te blijven in dit over volle marktsegment. Zijn achterbank en ba gageruimte zijn han dig, maar op andere punten laat de ge bruiksvriendelijkheid juist te wensen over. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities CbLG DIENT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25