kunnen
Comfortabele
en sierlijke SUV
7,9
25
Test
4
de passagiers op de achterbank. Een
groot aantal luidsprekers verspreid in
het interieur leidt tot geluid met een
'360-graden-effect'.
Volgens Sony heeft de Vision-S
twee 200 kW sterke elektromotoren
en trekt hij in 4,8 seconden op vanuit
stilstand naar 100 km/u. Bij de ont
wikkeling is samengewerkt met en
kele bekende spelers in de auto-indu
strie, zoals Bosch, Continental,
Nvidia en Qualcomm.
Vliegende auto
Terwijl elektronicafabrikanten het
terrein van de auto-industrie verken
nen, kiest Hyundai het luchtruim. De
auto- en elektronicafabrikant presen
teert in Las Vegas een 'vliegende
auto'. De Personal Air Vehicle (PAV)
blikt vooruit op 'een nieuwe vorm
van mobiliteit door de lucht die reis
tijden drastisch zal verkorten'.
Hoewel Hyundai spreekt van een
vliegende auto, is de PAV eerder een
rijdende helikopter dan een auto die
de lucht in kan. Vanwege z'n breedte
mag het futuristische apparaat niet
de openbare weg op. De machine, die
als typenummer S-A1 krijgt, heeft
propellers en rotors waarmee hij ver
ticaal kan opstijgen en landen zonder
dat een start- en landingsbaan nodig
is. Hiermee wil de automaker reizi
gers de kans bieden om druk stads
verkeer te omzeilen: wanneer de
straten beneden vol staan met auto's,
vliegt de PAV er met maximaal 290
kilometer per uur overheen.
De Hyundai's worden in de nabije
toekomst bestuurd door piloten die
Als de straten vol staan
met auto's, vliegt de
PAV daar met maximaal
290 km/u overheen
maximaal vier personen per keer
kunnen vervoeren. In de verdere toe
komst zouden de 'vliegende auto's'
zonder bestuurder kunnen reizen.
Op kruissnelheid vliegt de PAV op
300 tot 600 meter hoogte, terwijl een
enkele reis tot 100 kilometer beperkt
blijft. Zodra de accu's leeg zijn, wil
Hyundai dat ze binnen 5 a 7 minuten
weer volledig opgeladen kunnen
worden.
Om het concept te realiseren,
werkt Hyundai als eerste autofabri
kant samen met Uber Elevate. Het
bedrijf, dat we nu vooral kennen van
alternatieve taxiritten, wil de PAV
gaan inzetten als luchttaxi. Waar Hy
undai de voertuigen moet gaan ma
ken, onderhouden en beheren, werkt
Uber aan een zogenoemd 'ecosys
teem' voor gebruikers. Zij kunnen
dan een vliegrit boeken via een app,
waarna ze aan boord kunnen stappen
in een 'hub' - een soort station waar
vandaan de PAV vertrekt.
Tot slot laat ook Mercedes-Benz in
Las Vegas een bijzondere toekomst
visie zien: de auto krijgt karakter
trekken uit de natuur. Het concept
model Vision AVTR (Advanced Ve
hicle TRansformation) is deels geïn
spireerd op de speelfilm Avatar. In
deze ruim tien jaar oude, fantasie
rijke film leven katachtige mensen in
een natuurparadijs.
Doel van de auto is dan ook mens
en natuur dichter bij elkaar te bren
gen, iets wat dan weer prima past bij
het streven naar duurzaamheid waar
elke autofabrikant momenteel de
mond vol van heeft. Filmregisseur
James Cameron, niet alleen bekend
van Avatar, maar ook van Titanic, be
trad samen met de topman van Mer
cedes-Benz het podium om de auto
te onthullen.
Zijwaarts
Overal in het design zie je verwijzin
gen naar de natuur en de AVTR is
volledig te recyclen. In het interieur
zijn natuurlijke materialen verwerkt.
De als bollen uitgevoerde wielen en
de mogelijkheid om de twee assen in
tegengestelde richting te laten draai
en, maken het mogelijk dat de auto
zich ook deels zijwaarts voortbe
weegt. Hij vertoont daardoor trekjes
van een krab of reptiel.
Achterop de auto prijken 33 kleine
flappen, bekleed met zonnecellen,
die zich in meerdere richtingen kun
nen bewegen om de luchtweerstand
zo klein mogelijk te houden. Ze doen
denken aan de schubben van een vis
en bewegen als ze de bestuurder van
de auto willen verwelkomen. De
volledig elektrische én autonoom
rijdende auto komt zo als het ware
tot leven en dat is precies wat Merce
des-Benz beoogt. Het merk wil dat
mensen (nog) meer van auto's gaan
houden.
Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180
(177 pk/130 kW), vanaf €45.540
De Citroën C5 is niet
langer een hatchback
of stationwagon. Hij
moet bewijzen dat ook
een SUV een echte
Citroën kan zijn.
De Citroën C5 Aircross
deelt zijn technische ba
sis met de Opel Grand-
land X, de Peugeots
3008 en 5008 en de DS 7
Crossback. Toch heeft
hij voldoende karakter
om zich te onderschei
den. Oog voor design
maakt hem net even an
ders dan alle andere
SUV's in deze prijs
klasse. Zie bijvoorbeeld
rechts op het dashboard
de 'leren riem' die doet
denken aan een klas
sieke hutkoffer. Ook is
er werk gemaakt van
mooie bekledingsaccen
ten en de bedienings
hendel van de automaat
is sierlijk vormgegeven.
Maar de zucht van de
ontwerpers om ware
kunstwerkjes te creëren,
leidt soms tot onhandige
bediening. Zoals bij de
gladde strip onder het
hoofdscherm waar een
aantal bedieningsknop
pen is ondergebracht.
Onoverzichtelijk en je
krijgt geen feedback als
je zo'n knop aanraakt.
Heel onhandig is ook
de stengel voor bedie
ning van de cruise-con
trol: verscholen achter
het stuur. De klimaatre
geling heeft helemaal
geen knoppen: daarvoor
moet je in het centrale
beeldscherm zijn. Dat
werkt ook niet handig.
De stoelen zitten lek
ker en de zitruime op de
achterbank is voldoende.
Bijzonder is de mogelijk
heid de bank in drie de
len te splitsen. Die laten
zich elk apart verschui
ven: heel handig om het
interieur naar keuze in te
richten. Hetzelfde geldt
voor de verstelbare rug
leuningen. De bagage
ruimte is met 580 liter
inhoud een meevaller.
De 2,0 liter viercilinder
turbo-dieselmotor van
deze C5 Aircross Blue-
HDI 180 (testverbruik 1
op 14,3) presteert goed.
Hij is gekoppeld aan een
prima werkende acht-
traps automaat. Het weg
gedrag is eerder goed
moedig dan uitdagend.
Deze auto kies je vooral
vanwege het onovertrof
fen comfort. Met zijn
nieuwe, geavanceerde
schokdemper-technolo
gie tilt Citroën het veer
comfort naar een hoger
niveau. —Niek Schenk
vrijdag 17 januari 2020
GO
in autoland
Fraaie vormgeving kenmerkt de C5 Aircross, al
zijn niet alle snufjes handig. fotos bart hoogveld
Uitzonderlijk
veercomfort.
Variabele achterbank.
Flinke bagageruimte.
Origineel design.
Niet altijd ge
bruiksvriendelijk.
Verscholen cruise-con-
trolbediening. Te traag
infotainment.
De C5 Aircross is
vooral met zijn design
en comfort origineel
genoeg om overeind
te blijven in dit over
volle marktsegment.
Zijn achterbank en ba
gageruimte zijn han
dig, maar op andere
punten laat de ge
bruiksvriendelijkheid
juist te wensen over.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
CbLG DIENT