AUTO Rijden in een Sony of LG, het zou zo 24 VRAAG ANTWOORD Elektronicagiganten Sony en LG bewijzen ook auto's te kunnen maken. En Hyundai presenteert een vliegende auto. Kortom, de elektronicabeurs CES in Las Vegas kent dit jaar vele verrassingen. Waarom moeten elektrische auto's zo snel zijn? Waar zijn die kleine, ronde lampen voor? Waarom houden we niet ons eigen kenteken? De auto-industrie is steeds nadrukkelijker aanwezig op de jaarlijkse elektroni cabeurs in Las Vegas. Geen wonder, want de auto is met zijn infotainment in toenemen de mate een rijdende smartphone. Bovendien streven autofabrikanten ernaar om auto's steeds meer elek trisch, zelfrijdend en superveilig te maken. Ook in die ontwikkeling is voor elektronica een hoofdrol wegge legd. Maar dit jaar laten elektronicafabri kanten in Las Vegas zien dat ook zij in staat zijn om auto's te maken. Zo toont LG, vooral bekend van tv's, computermonitors en huishoude lijke apparaten, een autonoom, elek trisch voertuig met plek voor vier passagiers. Het is een zelfrijdende shuttle: een concept dat we al eerder zagen bij grote autofabrikanten, zoals Volkswagen. De LG identificeert de passagiers via gezichtsherkenning en wijst een plek toe met een gekleurd licht boven de betreffende stoel. Via een touch screen kun je de stoel verstellen en vanaf de vloer wordt een tablet aan gereikt. Onderweg kijk je tv of film of luister je naar muziek. In elke zit plaats zijn acht luidsprekers inge bouwd, waarvan het geluid uitslui tend de betreffende passagier bereikt. Drankje Tussen de stoelen komt na een druk op de knop een voorraad drankjes en snacks tevoorschijn. Dankzij bewe gingssensoren weet de auto precies welke passagier een consumptie pakt, zodat die automatisch de reke ning via zijn betaalkaart gepresen teerd krijgt. Ook is er een mini-sto merij aan boord: handig om nog even de kreuken uit je kleding te halen voor de eerstvolgende vergadering. Het voertuig heeft tal van geavan ceerde beeldschermen. Zo kun je dankzij 'augmented reality' ver voor uit kijken op de route. Bovendien krijg je voortdurend de resterende reistijd gepresenteerd. De technolo gie in het voertuig is gebaseerd op webOS: een besturingssysteem voor infotainment dat LG al eerder toe paste in smart-tv's en tegenwoordig ook aan de auto-industrie kan wor den geleverd. Ook concurrent Sony komt in Las Vegas met een auto op de proppen. Dit is een elektrische, zelfrijdende auto die minder op de verre toekomst lijkt gericht. De Vision-S zit propvol slimme snufjes waarmee de Japanse elektronicafabrikant wil laten zien wat hij in zijn mars heeft, maar Sony kan nog niet zeggen of de auto ooit daadwerkelijk op de markt komt. De Vision-S beschikt maar liefst over 33 sensoren die zowel in als op het voertuig zijn bevestigd. De sen soren aan de buitenkant houden de omgeving rond de auto in de gaten en moeten een 'cocon van veiligheid' creëren. De sensoren aan de binnen kant kunnen herkennen welke per sonen of objecten zich in de auto be vinden, en hoe ze zich bewegen. Ver der kun je het infotainment bedie nen met gebaren in de lucht. De auto heeft een groot breed- beeldscherm in het dashboard en kleinere, ingebouwde displays voor vrijdag 17 januari 2020 GO Nieuwkomers Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Elektrische, emissievrije auto's zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote ver mogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aan richten. Wanneer de twee dehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW's, Audi's en GTI's rijden, voor zie ik meer verkeersslacht offers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? —Erik Stoutjesdijk Daar is geen onderzoek naar gedaan. Elektrische auto's zijn inderdaad snel en dat brengt gevaren met zich mee als ze in handen komen van roekeloze bestuurders. Ech ter, wie per se een snelle auto wil, kan die ook bij ben zine- en dieselauto's vinden. Verder gaat de ontwikkeling van de elektrische auto samen met de ontwikkeling van nieuwe veiligheidstech nologie. Veel elektrische auto's kunnen nu al automa tisch afremmen of een stuur- correctie uitvoeren als een botsing dreigt. Steeds vaker zie ik auto's met kleine, ronde verlichting die alleen aangaat als de auto een bocht om gaat. Wat voor nut heeft deze kleine lamp —Jolanda Rietveld Dat is de zogenoemde bocht verlichting. Zo'n extra lamp geeft de bestuurder in boch ten beter zicht op de weg, door de lichtbundel in de rij richting iets te verbreden. Vaak wordt hier een mistlamp voor ingezet. Telkens verbaas ik mij weer over de wirwar van autoken tekens in Nederland. Waar om niet bij aanschaf van de (eerste) auto een kenteken dat altijd bij de eigenaar blijft en zo kan worden over gezet op een volgende auto? Het kost nu heel veel (vervuilend) materiaal en het maakt de verwarring voor opsporingsambtenaren alleen maar groter. —B. de Weerd Voor 1951 kende Nederland een persoonsgebonden ken teken voor auto's. Er was in de begintijd van het automo bilisme minder noodzaak voor een aan de auto gebon den kenteken, omdat er sim pelweg nog niet zo veel auto's reden. Door het kenteken aan de be treffende auto te verbinden, kunnen autoriteiten makkelij ker controleren of een auto gestolen is en hoe oud hij is. De combinatie (en volgorde) van letters en cijfers maakt dat in één oogopslag duide lijk. Verder kunnen autoritei ten aan de hand van het ken teken eenvoudig nagaan of de betreffende auto verze kerd is of een apk heeft on dergaan. NIEK SCHENK De zelfrijdende shuttle van elektro nicagigant LG. De vier passagiers kun nen onderweg naar muziek luisteren, film kijken en een drankje nemen. FOTO JOHN LOCHER/AP Hyundai wil met Uber de lucht in met deze drone-achtige luchttaxi. FOTO ROBIN ECK/AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 24