AUTO
Rijden in een Sony of LG, het zou zo
24
VRAAG ANTWOORD
Elektronicagiganten Sony en LG
bewijzen ook auto's te kunnen
maken. En Hyundai presenteert
een vliegende auto. Kortom, de
elektronicabeurs CES in Las
Vegas kent dit jaar vele
verrassingen.
Waarom moeten
elektrische
auto's zo snel zijn?
Waar zijn die
kleine, ronde
lampen voor?
Waarom houden
we niet ons
eigen kenteken?
De auto-industrie is steeds
nadrukkelijker aanwezig
op de jaarlijkse elektroni
cabeurs in Las Vegas. Geen
wonder, want de auto is
met zijn infotainment in toenemen
de mate een rijdende smartphone.
Bovendien streven autofabrikanten
ernaar om auto's steeds meer elek
trisch, zelfrijdend en superveilig te
maken. Ook in die ontwikkeling is
voor elektronica een hoofdrol wegge
legd.
Maar dit jaar laten elektronicafabri
kanten in Las Vegas zien dat ook zij
in staat zijn om auto's te maken. Zo
toont LG, vooral bekend van tv's,
computermonitors en huishoude
lijke apparaten, een autonoom, elek
trisch voertuig met plek voor vier
passagiers. Het is een zelfrijdende
shuttle: een concept dat we al eerder
zagen bij grote autofabrikanten, zoals
Volkswagen.
De LG identificeert de passagiers
via gezichtsherkenning en wijst een
plek toe met een gekleurd licht boven
de betreffende stoel. Via een touch
screen kun je de stoel verstellen en
vanaf de vloer wordt een tablet aan
gereikt. Onderweg kijk je tv of film of
luister je naar muziek. In elke zit
plaats zijn acht luidsprekers inge
bouwd, waarvan het geluid uitslui
tend de betreffende passagier bereikt.
Drankje
Tussen de stoelen komt na een druk
op de knop een voorraad drankjes en
snacks tevoorschijn. Dankzij bewe
gingssensoren weet de auto precies
welke passagier een consumptie
pakt, zodat die automatisch de reke
ning via zijn betaalkaart gepresen
teerd krijgt. Ook is er een mini-sto
merij aan boord: handig om nog even
de kreuken uit je kleding te halen
voor de eerstvolgende vergadering.
Het voertuig heeft tal van geavan
ceerde beeldschermen. Zo kun je
dankzij 'augmented reality' ver voor
uit kijken op de route. Bovendien
krijg je voortdurend de resterende
reistijd gepresenteerd. De technolo
gie in het voertuig is gebaseerd op
webOS: een besturingssysteem voor
infotainment dat LG al eerder toe
paste in smart-tv's en tegenwoordig
ook aan de auto-industrie kan wor
den geleverd.
Ook concurrent Sony komt in Las
Vegas met een auto op de proppen.
Dit is een elektrische, zelfrijdende
auto die minder op de verre toekomst
lijkt gericht. De Vision-S zit propvol
slimme snufjes waarmee de Japanse
elektronicafabrikant wil laten zien
wat hij in zijn mars heeft, maar Sony
kan nog niet zeggen of de auto ooit
daadwerkelijk op de markt komt.
De Vision-S beschikt maar liefst
over 33 sensoren die zowel in als op
het voertuig zijn bevestigd. De sen
soren aan de buitenkant houden de
omgeving rond de auto in de gaten
en moeten een 'cocon van veiligheid'
creëren. De sensoren aan de binnen
kant kunnen herkennen welke per
sonen of objecten zich in de auto be
vinden, en hoe ze zich bewegen. Ver
der kun je het infotainment bedie
nen met gebaren in de lucht.
De auto heeft een groot breed-
beeldscherm in het dashboard en
kleinere, ingebouwde displays voor
vrijdag 17 januari 2020
GO
Nieuwkomers
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Elektrische, emissievrije
auto's zijn een zegen voor
het milieu, maar door hun
hoge gewicht en grote ver
mogen kunnen ze meer
schade bij een ongeval aan
richten. Wanneer de twee
dehandsjes straks in handen
komen van jongelui die nu
snelle, oudere BMW's,
Audi's en GTI's rijden, voor
zie ik meer verkeersslacht
offers. Is daar onderzoek
naar gedaan? Waarom
zetten fabrikanten niet meer
in op zuinigheid en minder
op sprintvermogen?
—Erik Stoutjesdijk
Daar is geen onderzoek naar
gedaan. Elektrische auto's
zijn inderdaad snel en dat
brengt gevaren met zich mee
als ze in handen komen van
roekeloze bestuurders. Ech
ter, wie per se een snelle
auto wil, kan die ook bij ben
zine- en dieselauto's vinden.
Verder gaat de ontwikkeling
van de elektrische auto
samen met de ontwikkeling
van nieuwe veiligheidstech
nologie. Veel elektrische
auto's kunnen nu al automa
tisch afremmen of een stuur-
correctie uitvoeren als een
botsing dreigt.
Steeds vaker zie ik auto's
met kleine, ronde verlichting
die alleen aangaat als de
auto een bocht om gaat.
Wat voor nut heeft deze
kleine lamp
—Jolanda Rietveld
Dat is de zogenoemde bocht
verlichting. Zo'n extra lamp
geeft de bestuurder in boch
ten beter zicht op de weg,
door de lichtbundel in de rij
richting iets te verbreden.
Vaak wordt hier een mistlamp
voor ingezet.
Telkens verbaas ik mij weer
over de wirwar van autoken
tekens in Nederland. Waar
om niet bij aanschaf van de
(eerste) auto een kenteken
dat altijd bij de eigenaar
blijft en zo kan worden over
gezet op een volgende
auto? Het kost nu heel veel
(vervuilend) materiaal en
het maakt de verwarring
voor opsporingsambtenaren
alleen maar groter.
—B. de Weerd
Voor 1951 kende Nederland
een persoonsgebonden ken
teken voor auto's. Er was in
de begintijd van het automo
bilisme minder noodzaak
voor een aan de auto gebon
den kenteken, omdat er sim
pelweg nog niet zo veel
auto's reden.
Door het kenteken aan de be
treffende auto te verbinden,
kunnen autoriteiten makkelij
ker controleren of een auto
gestolen is en hoe oud hij is.
De combinatie (en volgorde)
van letters en cijfers maakt
dat in één oogopslag duide
lijk. Verder kunnen autoritei
ten aan de hand van het ken
teken eenvoudig nagaan of
de betreffende auto verze
kerd is of een apk heeft on
dergaan.
NIEK SCHENK
De zelfrijdende
shuttle van elektro
nicagigant LG. De
vier passagiers kun
nen onderweg naar
muziek luisteren,
film kijken en een
drankje nemen.
FOTO JOHN LOCHER/AP
Hyundai wil met
Uber de lucht in met
deze drone-achtige
luchttaxi.
FOTO ROBIN ECK/AFP