1 advertentie "De afgelopen jaren is het zoutgehalte in brood met 30% gedaald zonder dat we onze boterham minder lekker vinden. Als dat geen bakkersgeheim is!" Anita Scholte op Reimer is hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn. Samen met haar team is zij verantwoordelijk voor een gezonder supermarktschap. "Elke avond vullen we vijf miljoen borden in Nederland. Als wij ons werk goed doen, heeft dat impact." inder zout, suiker en verzadigd vet. Het blijven de belangrijkste doelen. Anita: "Maar de veranderingen op het gebied van smaak die dit met zich meebrengt, hebben tijd nodig. Als die ontwikkeling te snel gaat, vinden klanten een product niet lekker meer en laten ze het liggen." Naast het gezonder maken van bestaande producten, komen er ook steeds meer nieuwe gezonde producten bij in de winkel. Denk aan rijst van bloemkool of de fusilli van linzen (winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2019). Het aantal volkorenproducten in de winkels is afgelopen jaar verdubbeld. Hoe worden deze producten ontwikkeld en hoe zorg je ervoor dat de consument over heldere informatie beschikt om zelf een verantwoorde keuze te kunnen maken? Allemaal vragen waar Anita en haar team zich dagelijks mee bezighouden. Albert Heijn heeft de ambitie uitgesproken om 1 miljard suikerklontjes uit haar producten te halen. Afgelopen jaar zijn er 9 varianten appelmoes zonder toegevoegde suiker geïntroduceerd en zijn er 4 compotes in suiker verlaagd. Dit is goed voor 11,7 miljoen suikerklontjes minder. Ook de biologische ontbijtgranen en krokante muesli's moesten eraan geloven. Dit levert een vermindering op van 6,5 miljoen suikerklontjes per jaar. De teller staat nu in totaal op 940 miljoen. Dat betekent dat ergens begin dit jaar de 1 miljard is bereikt. Wat voor suiker geldt, geldt ook voor zout en verzadigd vet. Het afgelopen jaar heeft Albert Heijn bijna 180.000 kilo verzadigd vet en 100.000 kilo zout uit haar producten gehaald. Vooral de conserven kunnen met minder toegevoegde suiker en zout af. Zo wordt er aan blikjes kikkererwten, kidneybonen en linzen helemaal geen zout meer toegevoegd. Anita: "1 miljard suikerklontjes minder betekent niet dat we klaar zijn. Het kan altijd beter." Met beter bedoelen ze bij Albert Heijn niet alléén gezonder. Smaak en kwaliteit zijn net zo belangrijk. "Suiker en zout hebben ook een functie. Zout is een conserveringsmiddel en zorgt dat een product langer goed blijft. Als een product sneller bederft, moetje het weggooien en dat is weer niet duurzaam. Suiker maakt producten niet alleen zoet, maar helpt ook bij het krokant maken. Als je de suiker eruit laat, moetje iets anders toevoegen. Allemaal afwegingen die vooral helder op het etiket moeten staan. Wij streven niet naar een clean label, maar naar een clear label. Uiteindelijk bepaalt de consument zelf wat hij in zijn mond stopt. Gezondheid is een persoonlijke keuze. Een gezin met jonge kinderen heeft een andere gezondheidsbehoefte dan een 65-plusser." Naast een snelle invoering van het nieuwe voedselkeuzelogo Nutri- Score, blijft het team van Anita nadenken over handige tools in de winkel om klanten te helpen. Neem de suikerwijzer: in één oogopslag zie je hoeveel suiker een product bevat. Anita: "Ik eet elke dag muesli en schrok best wel toen ik zag hoeveel suiker in sommige ontbijtgranen zit. Nu ik het weet, kies ik veel bewuster. Dat het werkt, zie je aan de enorme impact van de suikerwijzer op het frisdrankschap. De afgelopen jaren wordt er meer ruimte gegeven aan water en lightproducten. Dat is niet iets wat wij als supermarkt hebben besloten. Dat hebben de consumenten voor ons gedaan. Die hebben op basis van de suikerwijzer écht andere keuzes gemaakt. Het is confronterend als je ziet wat je koopt." Wilt u meer weten over gezonder eten volgens Albert Heijn? Kijk dan op ah.nl/gezond. Daar worden ook de Lekker Bezig-challenges aangekondigd, met tips, inspiratie en recepten om gezonder te eten. '1 MILJARD SUIKERKLONTJES MINDER'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 12