Humor in muziek leert je relativeren :J y; 5 Makers en docenten King of the World VanIwaarden zingt Mike Boddé Vrije geest De danskunstenaars werken nauw samen met dramaturge Judith Scho- neveld. Zij beschrijft ten behoeve van de subsidie aanvragen glashelder waar de voorstelling over gaat op ba sis van gesprekken met de choreogra fen. Daarnaast bewaakt ze tijdens het maakproces de verhaallijn en herin nert ze Ivgi en Greben waar nodig aan het eerste idee van waaruit ze zijn be gonnen. Ook de inbreng van compo nist Tom Parkinson is essentieel. ,,Zodra we een eerste zaadje voor een voorstelling hebben, spreken we daar CHOREOGRAFIE met Tom over. Dan gaat hij vragen stellen, voegt ideeën toe, soms helpt hij ook bij de ontwikkeling van het concept. Tom is een heel vrije geest, gaat op zoek en ontwikkelt verras sende nieuwe klanken, vaak in com binatie met ritmische muziek. Tus sentijds stuurt hij ons allerlei dingen toe en daar gaan we mee aan de slag in de studio'', licht Greben toe. Sinds hij en Ivgi hun eigen voor stellingen produceren, hebben ze veel extra taken voor onder meer de ver koop van de voorstellingen. Ook ver zorgen ze zelf de productieleiding en bewaken ze het budget. Hij lacht en zegt: ,,De dialoog die je daarover nor maliter met een externe producent aangaat, moeten wij nu met onszelf voeren.'' Bluesrock Muziek Tina Turner II» i ,,Als ik optreed weet ik van tevoren nooit precies wat ik ga doen. Ik heb een stel nieuwe liedjes geschreven en die wil ik natuurlijk spelen en zingen. Via mijn liedjes en bind- teksten wil ik een verhaal over brengen'', vertelt Mike Boddé, die net 52 jaar is geworden. ,,Ik kan eindeloos improviseren. Soms ga ik uit van een thema dat iemand me aanreikt, soms speel ik een vrije improvisatie, dat is dus puur Als jongetje van vijf jaar speelde ik allerlei melodietjes van de radio na componeren op dat moment.'' Improviseert hij ook weleens in de stijl van de componist, of is hij te bescheiden om dat toe te geven? ,,Niet vaak. En bescheiden zou ik mezelf niet noemen. Maar ik steek niet graag veren op mijn eigen hoed. Ik kan goed pianospelen, dat is alles.'' Hij is al jong begonnen op het instrument. ,,Mijn vader speelde piano en als jongetje van vijf jaar speelde ik allerlei melodietjes van de radio na. Mijn vader zag er wel iets in en stuurde me naar een strenge pianolerares. Daar heb ik alles van geleerd, techniek en ge- hoortraining. Het improviseervi rus had me toen al te pakken. Ik werkte dus ook mijn eigen ideeën uit. Thuis werd ook veel jazzmu ziek gedraaid en hierbij kwam mijn gemak om te improviseren goed van pas. Ik ben naar Amerika gegaan om me verder te specialise ren in jazz en ben daarna begon nen aan de studie Chinees in Lei den. Samen met mijn studiege noot Thomas van Luyn maakte ik cabaret. We wonnen twee cabaret prijzen en hadden succes. Overi gens heb ik ook mijn studie Chi nees afgemaakt in 1995.'' Boddé treedt bij voorkeur op in kleine zalen. ,,Cabaret komt het best uit in een kleine zaal. Boven dien is de geluidsdruk dan niet zo hoog. Ik kreeg namelijk hyperacou- sis, dat is een hoge gevoeligheid voor bepaalde geluidsfrequenties. Heel vervelend, ik heb enkele jaren niet opgetreden. Ik kan er nu goed mee omgaan, maar schuw dus grote zalen en evenementen met harde muziek. Ik heb twintig jaar aan cabaret gedaan en sinds drie jaar focus ik me volledig op de mu ziek." Dat betekent niet dat de hu mor uit zijn optredens is verdwe nen. ,,Ik houd van humor in de muziek, het leert je relativeren." Naast muziek heeft ook sport zijn interesse. Boddé was actief in voetbal, cricket en tafeltennis. ,,Muziek en sport hebben overeen komsten: bij beide gaat het over de fijne en grove motoriek, uithou dingsvermogen en ontspanning. Ik wandel elke dag kilometers langs de Vecht", vertelt hij. Boddé voelt zich een tevreden man. ,,Ik heb alles wat mijn hartje begeert: leuke optredens voor mensen die dit waarderen, een ge weldige vrouw en twee kinderen. Optreden is heerlijk, maar het kost enorm veel energie. Het hakt er al tijd in en de dag erna ben ik echt moe. In Hulst ga ik een reeks nieuwe liedjes brengen, span nend.'' Van ophouden wil de pianist niet horen. ,,Ik ga de komende ja ren veel liedjes maken en blijf na mijn pensioen gewoon optreden. Ik heb geen dromen over een bour gondisch leven, ook wil ik geen be kendheid in het buitenland. Mis schien ga ik, als ik ouder ben, ook lessen geven. Ik blijf in Nederland en het liefste als solopianist met eigen werk, in een kleine zaal.'' donderdag 16 januari 2020 GO Frag- wijl hij zelf meer vanuit het hoofd ment uit zoekt naar de connectie tussen cho- de dans- reografie en het thema van de voor- voorstel- stelling. ,,Het feit dat we zo verschil ling De lend zijn, maakt het samenwerken Voorlo- ook interessant. Als we totaal het- pers. zelfde zouden zijn, voegt het niks FOTO BART toe.'' GRIETENS Uri Ivgi en Johan Greben werken vanaf 2003 samen en hebben als duo ruim dertig choreografieën op hun naam staan. Vele jaren zijn ze samen vooral interna tionaal actief geweest. In de verschillende landen waar ze werkten, werd de kwaliteit van hun krachtige, fysieke en expressieve danstaal on derkend en vielen ze regel matig in de prijzen. In Mos kou mochten ze bijvoorbeeld de Golden Mask for Best Choreographer in Ballet/Comtemporary Dance in ontvangst nemen. Beide makers zijn daarnaast actief als docent en choreograaf bij de Amsterdamse Hoge school voor de Kunsten, ArtEZ en de Henny Jurriëns Stichting (zomerworkshop). Ook zijn ze workshopleiders bij het jaarlijkse Cinedans Festival in Amsterdam. De Voorlopers, Ivgi Greben, don derdag 23 januari, Stadsschouw burg Middelburg, 20.00 uur. King of the World brengt dampende bluesrock met sterke invloeden uit New Orleans. Het viertal uit België had al een reputatie in de Lage Landen, maar die zal met de komst van de nieuwe gitarist Stef Delbaere (24) alleen maar toenemen. De oud-student van het Rotterdamse con servatorium drukte gelijk een stempel op het recente album Connected, opgenomen met vin tage (studio)appara- tuur, waardoor de sound van King of the World een warme touch krijgt, naast de krachtige, stevige aanpak. King of the World, Gebouw T Bergen op Zoom, vrijdag 17 januari 21.00 uur VanIwaarden verdraait Tina. In deze voorstelling nemen Marjon van Iwaar- den en haar band het publiek mee in het leven en muziek van Tina Turner. Al moet dat laatste wel wat genuanceerd worden. Verwacht geen tribute met let terlijke covers van Tina Turner. De tek sten zijn, onder andere door Van Iwaar- den zelf, vertaald naar het Nederlands. In sommige gevallen zijn de teksten zelfs helemaal teruggebracht naar de essen tie. Morgen, De Verwachting in Ritthem, 20.15 uur. iW'£ Mike Boddé, de man met een volle bos krullen en baard, een kleurig overhemd en brede bre tels. Wie kent hem niet? Is het niet van Podium Witteman, dan van Kopspijkers of de Mike en Thomasshow. De cabaretwereld heeft hij vaarwel gezegd. Hij treedt nu op als pianist en is op zijn best als hij improviseert. Morgen speelt hij in Hulst. Jeanette Vergouwen Mike Boddé, pianist Mike Boddé, morgen, Baude- loozaal in Hulst, aanvang 20.00 uur. M Mike Boddé speelt piano, zingt nieuwe eigen liedjes, vertelt en improvi seert. FOTO HESTER DOOVE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 49