Humor in muziek
leert je relativeren
:J y;
5
Makers en
docenten
King of the World
VanIwaarden zingt
Mike Boddé
Vrije geest
De danskunstenaars werken nauw
samen met dramaturge Judith Scho-
neveld. Zij beschrijft ten behoeve van
de subsidie aanvragen glashelder
waar de voorstelling over gaat op ba
sis van gesprekken met de choreogra
fen. Daarnaast bewaakt ze tijdens het
maakproces de verhaallijn en herin
nert ze Ivgi en Greben waar nodig aan
het eerste idee van waaruit ze zijn be
gonnen. Ook de inbreng van compo
nist Tom Parkinson is essentieel.
,,Zodra we een eerste zaadje voor een
voorstelling hebben, spreken we daar
CHOREOGRAFIE
met Tom over. Dan gaat hij vragen
stellen, voegt ideeën toe, soms helpt
hij ook bij de ontwikkeling van het
concept. Tom is een heel vrije geest,
gaat op zoek en ontwikkelt verras
sende nieuwe klanken, vaak in com
binatie met ritmische muziek. Tus
sentijds stuurt hij ons allerlei dingen
toe en daar gaan we mee aan de slag
in de studio'', licht Greben toe.
Sinds hij en Ivgi hun eigen voor
stellingen produceren, hebben ze veel
extra taken voor onder meer de ver
koop van de voorstellingen. Ook ver
zorgen ze zelf de productieleiding en
bewaken ze het budget. Hij lacht en
zegt: ,,De dialoog die je daarover nor
maliter met een externe producent
aangaat, moeten wij nu met onszelf
voeren.''
Bluesrock
Muziek Tina Turner
II»
i
,,Als ik optreed weet ik van tevoren
nooit precies wat ik ga doen. Ik heb
een stel nieuwe liedjes geschreven
en die wil ik natuurlijk spelen en
zingen. Via mijn liedjes en bind-
teksten wil ik een verhaal over
brengen'', vertelt Mike Boddé, die
net 52 jaar is geworden. ,,Ik kan
eindeloos improviseren. Soms ga
ik uit van een thema dat iemand
me aanreikt, soms speel ik een
vrije improvisatie, dat is dus puur
Als jongetje van vijf
jaar speelde ik allerlei
melodietjes van de
radio na
componeren op dat moment.''
Improviseert hij ook weleens in
de stijl van de componist, of is hij
te bescheiden om dat toe te geven?
,,Niet vaak. En bescheiden zou ik
mezelf niet noemen. Maar ik steek
niet graag veren op mijn eigen
hoed. Ik kan goed pianospelen, dat
is alles.''
Hij is al jong begonnen op het
instrument. ,,Mijn vader speelde
piano en als jongetje van vijf jaar
speelde ik allerlei melodietjes van
de radio na. Mijn vader zag er wel
iets in en stuurde me naar een
strenge pianolerares. Daar heb ik
alles van geleerd, techniek en ge-
hoortraining. Het improviseervi
rus had me toen al te pakken. Ik
werkte dus ook mijn eigen ideeën
uit. Thuis werd ook veel jazzmu
ziek gedraaid en hierbij kwam
mijn gemak om te improviseren
goed van pas. Ik ben naar Amerika
gegaan om me verder te specialise
ren in jazz en ben daarna begon
nen aan de studie Chinees in Lei
den. Samen met mijn studiege
noot Thomas van Luyn maakte ik
cabaret. We wonnen twee cabaret
prijzen en hadden succes. Overi
gens heb ik ook mijn studie Chi
nees afgemaakt in 1995.''
Boddé treedt bij voorkeur op in
kleine zalen. ,,Cabaret komt het
best uit in een kleine zaal. Boven
dien is de geluidsdruk dan niet zo
hoog. Ik kreeg namelijk hyperacou-
sis, dat is een hoge gevoeligheid
voor bepaalde geluidsfrequenties.
Heel vervelend, ik heb enkele jaren
niet opgetreden. Ik kan er nu goed
mee omgaan, maar schuw dus
grote zalen en evenementen met
harde muziek. Ik heb twintig jaar
aan cabaret gedaan en sinds drie
jaar focus ik me volledig op de mu
ziek." Dat betekent niet dat de hu
mor uit zijn optredens is verdwe
nen. ,,Ik houd van humor in de
muziek, het leert je relativeren."
Naast muziek heeft ook sport
zijn interesse. Boddé was actief in
voetbal, cricket en tafeltennis.
,,Muziek en sport hebben overeen
komsten: bij beide gaat het over de
fijne en grove motoriek, uithou
dingsvermogen en ontspanning. Ik
wandel elke dag kilometers langs
de Vecht", vertelt hij.
Boddé voelt zich een tevreden
man. ,,Ik heb alles wat mijn hartje
begeert: leuke optredens voor
mensen die dit waarderen, een ge
weldige vrouw en twee kinderen.
Optreden is heerlijk, maar het kost
enorm veel energie. Het hakt er al
tijd in en de dag erna ben ik echt
moe. In Hulst ga ik een reeks
nieuwe liedjes brengen, span
nend.''
Van ophouden wil de pianist
niet horen. ,,Ik ga de komende ja
ren veel liedjes maken en blijf na
mijn pensioen gewoon optreden.
Ik heb geen dromen over een bour
gondisch leven, ook wil ik geen be
kendheid in het buitenland. Mis
schien ga ik, als ik ouder ben, ook
lessen geven. Ik blijf in Nederland
en het liefste als solopianist met
eigen werk, in een kleine zaal.''
donderdag 16 januari 2020
GO
Frag- wijl hij zelf meer vanuit het hoofd
ment uit zoekt naar de connectie tussen cho-
de dans- reografie en het thema van de voor-
voorstel- stelling. ,,Het feit dat we zo verschil
ling De lend zijn, maakt het samenwerken
Voorlo- ook interessant. Als we totaal het-
pers. zelfde zouden zijn, voegt het niks
FOTO BART toe.''
GRIETENS
Uri Ivgi en Johan Greben
werken vanaf 2003 samen
en hebben als duo ruim
dertig choreografieën op
hun naam staan. Vele jaren
zijn ze samen vooral interna
tionaal actief geweest. In de
verschillende landen waar ze
werkten, werd de kwaliteit
van hun krachtige, fysieke
en expressieve danstaal on
derkend en vielen ze regel
matig in de prijzen. In Mos
kou mochten ze bijvoorbeeld
de Golden Mask for Best
Choreographer in
Ballet/Comtemporary Dance
in ontvangst nemen. Beide
makers zijn daarnaast actief
als docent en choreograaf
bij de Amsterdamse Hoge
school voor de Kunsten,
ArtEZ en de Henny Jurriëns
Stichting (zomerworkshop).
Ook zijn ze workshopleiders
bij het jaarlijkse Cinedans
Festival in Amsterdam.
De Voorlopers, Ivgi Greben, don
derdag 23 januari, Stadsschouw
burg Middelburg, 20.00 uur.
King of the World
brengt dampende
bluesrock met
sterke invloeden uit
New Orleans. Het
viertal uit België had
al een reputatie in
de Lage Landen,
maar die zal met de
komst van de
nieuwe gitarist Stef
Delbaere (24) alleen
maar toenemen. De
oud-student van het
Rotterdamse con
servatorium drukte
gelijk een stempel
op het recente
album Connected,
opgenomen met vin
tage (studio)appara-
tuur, waardoor de
sound van King of
the World een
warme touch krijgt,
naast de krachtige,
stevige aanpak.
King of the World,
Gebouw T Bergen
op Zoom, vrijdag 17
januari 21.00 uur
VanIwaarden verdraait Tina. In deze
voorstelling nemen Marjon van Iwaar-
den en haar band het publiek mee in
het leven en muziek van Tina Turner. Al
moet dat laatste wel wat genuanceerd
worden. Verwacht geen tribute met let
terlijke covers van Tina Turner. De tek
sten zijn, onder andere door Van Iwaar-
den zelf, vertaald naar het Nederlands.
In sommige gevallen zijn de teksten
zelfs helemaal
teruggebracht
naar de essen
tie.
Morgen, De
Verwachting in
Ritthem, 20.15
uur.
iW'£
Mike Boddé, de man met een
volle bos krullen en baard, een
kleurig overhemd en brede bre
tels. Wie kent hem niet? Is het
niet van Podium Witteman, dan
van Kopspijkers of de Mike en
Thomasshow. De cabaretwereld
heeft hij vaarwel gezegd. Hij
treedt nu op als pianist en is op
zijn best als hij improviseert.
Morgen speelt hij in Hulst.
Jeanette Vergouwen
Mike Boddé, pianist
Mike Boddé, morgen, Baude-
loozaal in Hulst, aanvang 20.00
uur.
M Mike
Boddé
speelt
piano,
zingt
nieuwe
eigen
liedjes,
vertelt en
improvi
seert. FOTO
HESTER
DOOVE