Extra banen door miljardenorder Damen
ZEELAND 3
Hij wil er niet achteraan, wacht
af, regelt niets, weet ook niet hoe
dat moet. Ziektekostenverzeke
ring, zorgtoeslag: het zijn dingen
waar hij geen benul van heeft. Er
zijn bijbaantjes geweest maar
die liepen op niks uit. Hij ziet er
het nut ook niet van in. Van zelf
redzaamheid is geen sprake."
Schuldhulpverlening
Bij Orionis zijn tientallen jonge
ren in beeld die hulp krijgen om
van hun schulden af te komen.
Woordvoerder Yolanda van Pel
van Orionis laat weten dat die
vaak ontstaan door ziektekos
tenverzekeringen, maar ook
door studieleningen, dure (mo
biele) telefoonabonnementen,
doorverkopen van mobiele tele
foons terwijl er nog een abonne
ment loopt en aankopen via in
ternet. Het afgelopen jaar ziet
I Orionis een toename van
schuldhulpvragen dankzijhet
'vroegsignaleringsteam'. Dat
team komt in actie na een mel
ding dat er een betalingsachter
stand is, bijvoorbeeld van wo
ningbouwverenigingen, ener
giemaatschappijen en zorgver
zekeraar CZ. Van Pel: ,,We zien
steeds vaker dat jongeren op la
tere leeftijd last hebben van
schulden die op jongere leeftijd
zijn ontstaan. Dit komt doordat
ze lang hebben gewacht met
hulp vragen en vaak lang onder
het bestaansminimum hebben
geleefd."
Amsterdam gaat j ongeren met
problematische schulden veel
intensiever helpen tot ze weer
helemaal schuldenvrij zijn. Ni
cole den Ouden zou graag zien
dat er iets gedaan wordt aan het
voorkómen van schulden. Fi
nanciële zelfredzaamheid zou
onderdeel moeten zijn van een
vak als maatschappijleer of bur-
gerkunde, geeft ze aan.
Jarenlang overleg is eraan voorafge
gaan. Meer dan 10.000 pagina's aan
ingewikkelde, vaak technische do
cumenten, zijn aan de Vlissingse
Willem Ruysstraat geschreven over
de MKS 180, een fregat van 155 meter
lang. Relatief groot en te gebruiken
om bijvoorbeeld piraten te verjagen
en onderzeeboten op te sporen. Ook
kan het twee jaar lang achtereen van
huis en is er ruimte voor 110 beman
ningsleden. ,,Het is een schip van de
buitencategorie", zegt Richard Keu
len van Damen Schelde. De Duitse
regering wil vier van die MKS 180's
bestellen bij Damen. Als het Duitse
parlement instemt, moeten de me
dewerkers van Damen aan de bak.
Allereerst moeten alle details van
het fregat worden uitgewerkt. ,,Het
is geen auto uit de etalage", vertelt
Keulen. ,,Zo'n schip moet minstens
een jaar of dertig mee kunnen. Dus
als de eerste in 2028 wordt geleverd,
moeten daar moeiteloos de nieuw
ste technieken kunnen worden in
gebouwd. We moeten zorgen dat dat
dus kan." Verder zitten er, vertelt hij,
'honderden zo niet duizenden sys
temen op zo'n schip'. ,,Die moeten
Mensen vanuit
Vlissingen zullen naar
Hamburg reizen om de
bouw te begeleiden
beschreven worden. Ze moeten
worden ingekocht en naadloos aan
sluiten bij allerlei netwerken. Ook
moeten we al beschrijven hoe de
Duitsers de schepen straks moeten
onderhouden."
Een megaklus die er niet alleen
voor zorgt dat de bijna vijfhonderd
medewerkers bij Damen Schelde
hun handen vol hebben. Er zullen
zelfs tientallen nieuwe collega's
moeten worden aangenomen om de
klus te klaren. Dat uitwerken duurt
nog jaren, denkt Keulen. Het bou
wen van de vier schepen gebeurt
niet in Vlissingen maar bij Blohm
Voss in Hamburg. Wel onder leiding
van Damen. ,,Dat betekent dat men
sen vanuit Vlissingen naar Ham
burg zullen reizen om de bouw te
begeleiden." Als het een beetje mee
zit, zal deze megaklus nog veel meer
werk naar Zeeland brengen, hoopt
Damen.
Het is cruciaal dat een land als
Duitsland kiest voor een fregat van
het Nederlandse Damen, zegt Keu
len. ,,J e kunt nog zoveel willen, maar
als niemand met jouw schip rond
vaart is het moeilijk om het te verko
pen." Vrij vertaald: als Duitsland een
tevreden klant is, willen misschien
wel meer marines zulke schepen bij
Damen bestellen.
Onderzeeboten
Minstens net zo belangrijk: deze or
der kan Damen helpen om samen
met het Zweedse Saab de bouw van
onderzeeboten voor de Neder
landse marine binnen te slepen.
,,We bewijzen met onze Neder
landse partners zoals Thales (ver
antwoordelijk voor de radar- en
commandosystemen op de Duitse
fregatten) dat we ook de onderzee
boten kunnen ontwikkelen en
bouwen. Dat gaan we dan wel in
Vlissingen doen."
woensdag 15 januari 2020
duizenden euro's schuld
Jongeren zijn vaak onvoldoende voor
bereid op financiële zelfstandigheid, met
schulden als gevolg. foto getty images
Niet vaak lopen de mensen bij
scheepswerf Damen in Vlissin-
gen met zo'n vette glimlach op
hun gezicht rond als in deze
dagen. Want de marinewerf mag
vier oorlogsschepen bouwen
voor de Duitse marine. Een op
dracht van liefst 5,27 miljard
euro. En dat betekent nogal wat.
Voor de werf, maar ook voor
Zeeland.
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
- Richard Keulen, Damen Schelde