Extra banen door miljardenorder Damen ZEELAND 3 Hij wil er niet achteraan, wacht af, regelt niets, weet ook niet hoe dat moet. Ziektekostenverzeke ring, zorgtoeslag: het zijn dingen waar hij geen benul van heeft. Er zijn bijbaantjes geweest maar die liepen op niks uit. Hij ziet er het nut ook niet van in. Van zelf redzaamheid is geen sprake." Schuldhulpverlening Bij Orionis zijn tientallen jonge ren in beeld die hulp krijgen om van hun schulden af te komen. Woordvoerder Yolanda van Pel van Orionis laat weten dat die vaak ontstaan door ziektekos tenverzekeringen, maar ook door studieleningen, dure (mo biele) telefoonabonnementen, doorverkopen van mobiele tele foons terwijl er nog een abonne ment loopt en aankopen via in ternet. Het afgelopen jaar ziet I Orionis een toename van schuldhulpvragen dankzijhet 'vroegsignaleringsteam'. Dat team komt in actie na een mel ding dat er een betalingsachter stand is, bijvoorbeeld van wo ningbouwverenigingen, ener giemaatschappijen en zorgver zekeraar CZ. Van Pel: ,,We zien steeds vaker dat jongeren op la tere leeftijd last hebben van schulden die op jongere leeftijd zijn ontstaan. Dit komt doordat ze lang hebben gewacht met hulp vragen en vaak lang onder het bestaansminimum hebben geleefd." Amsterdam gaat j ongeren met problematische schulden veel intensiever helpen tot ze weer helemaal schuldenvrij zijn. Ni cole den Ouden zou graag zien dat er iets gedaan wordt aan het voorkómen van schulden. Fi nanciële zelfredzaamheid zou onderdeel moeten zijn van een vak als maatschappijleer of bur- gerkunde, geeft ze aan. Jarenlang overleg is eraan voorafge gaan. Meer dan 10.000 pagina's aan ingewikkelde, vaak technische do cumenten, zijn aan de Vlissingse Willem Ruysstraat geschreven over de MKS 180, een fregat van 155 meter lang. Relatief groot en te gebruiken om bijvoorbeeld piraten te verjagen en onderzeeboten op te sporen. Ook kan het twee jaar lang achtereen van huis en is er ruimte voor 110 beman ningsleden. ,,Het is een schip van de buitencategorie", zegt Richard Keu len van Damen Schelde. De Duitse regering wil vier van die MKS 180's bestellen bij Damen. Als het Duitse parlement instemt, moeten de me dewerkers van Damen aan de bak. Allereerst moeten alle details van het fregat worden uitgewerkt. ,,Het is geen auto uit de etalage", vertelt Keulen. ,,Zo'n schip moet minstens een jaar of dertig mee kunnen. Dus als de eerste in 2028 wordt geleverd, moeten daar moeiteloos de nieuw ste technieken kunnen worden in gebouwd. We moeten zorgen dat dat dus kan." Verder zitten er, vertelt hij, 'honderden zo niet duizenden sys temen op zo'n schip'. ,,Die moeten Mensen vanuit Vlissingen zullen naar Hamburg reizen om de bouw te begeleiden beschreven worden. Ze moeten worden ingekocht en naadloos aan sluiten bij allerlei netwerken. Ook moeten we al beschrijven hoe de Duitsers de schepen straks moeten onderhouden." Een megaklus die er niet alleen voor zorgt dat de bijna vijfhonderd medewerkers bij Damen Schelde hun handen vol hebben. Er zullen zelfs tientallen nieuwe collega's moeten worden aangenomen om de klus te klaren. Dat uitwerken duurt nog jaren, denkt Keulen. Het bou wen van de vier schepen gebeurt niet in Vlissingen maar bij Blohm Voss in Hamburg. Wel onder leiding van Damen. ,,Dat betekent dat men sen vanuit Vlissingen naar Ham burg zullen reizen om de bouw te begeleiden." Als het een beetje mee zit, zal deze megaklus nog veel meer werk naar Zeeland brengen, hoopt Damen. Het is cruciaal dat een land als Duitsland kiest voor een fregat van het Nederlandse Damen, zegt Keu len. ,,J e kunt nog zoveel willen, maar als niemand met jouw schip rond vaart is het moeilijk om het te verko pen." Vrij vertaald: als Duitsland een tevreden klant is, willen misschien wel meer marines zulke schepen bij Damen bestellen. Onderzeeboten Minstens net zo belangrijk: deze or der kan Damen helpen om samen met het Zweedse Saab de bouw van onderzeeboten voor de Neder landse marine binnen te slepen. ,,We bewijzen met onze Neder landse partners zoals Thales (ver antwoordelijk voor de radar- en commandosystemen op de Duitse fregatten) dat we ook de onderzee boten kunnen ontwikkelen en bouwen. Dat gaan we dan wel in Vlissingen doen." woensdag 15 januari 2020 duizenden euro's schuld Jongeren zijn vaak onvoldoende voor bereid op financiële zelfstandigheid, met schulden als gevolg. foto getty images Niet vaak lopen de mensen bij scheepswerf Damen in Vlissin- gen met zo'n vette glimlach op hun gezicht rond als in deze dagen. Want de marinewerf mag vier oorlogsschepen bouwen voor de Duitse marine. Een op dracht van liefst 5,27 miljard euro. En dat betekent nogal wat. Voor de werf, maar ook voor Zeeland. Jeffrey Kutterink Vlissingen - Richard Keulen, Damen Schelde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35