Ï-S- Hoe stroom je in van opzij? 7£ Koop UESg*»^ SCHOOLKEUZE 13 ZIJ-INSTROMERS OPLOSSING OF SLACHTOFFER? Zij-instroom in het onderwijs om het lerarentekort tegen te gaan: hoe gaat het eigenlijk met dat fenomeen? En wat merken leerlingen ervan? eel veel zij-instro- mers zijn er nog niet in het voort gezet onderwijs (VO), blijkt uit een rondgang en cijfers. Wel trekt de belangstelling 'van opzij' duide lijk aan, zeker nu de overheid steeds meer middelen beschikbaar stelt. Voor een klas staan gevuld met dertig levenslustige pubers, dat is niet niks. Sommigen kunnen het als beginnend docent meteen aan, ande ren hebben tijd nodig en er zijn er ook die - bijvoorbeeld - de ordepro blemen nooit overwinnen. Maar dat staat los van hun voortra ject, zegt Peter Hurkxkens, coördina tor zij-instroom aan de lerarenoplei ding Fontys in Tilburg. „Ouders hoeven geen zorg te hebben dat kinderen te maken krijgen met zij-instromers die zomaar voor de leeuwen worden gegooid. Ze krijgen dezelfde scholing als 'gewone' docenten (zie kader, red.), hun be kwaamheid is gelijk. Beginnersfou- ten halen ervaren begeleiders eruit.'' Het verschil is dat zij-instromers iets extra's meenemen, zegt Hurkx- kens. ,,Ze volgen hun opleidingstra ject supergemotiveerd. Zijn wat ou der en gaan voor een boost in hun carrière. Jongeren, voltijders die zelf net van het VO komen, weten min der goed wat ze eigenlijk willen.'' Verrijking Hans van der Linden is coördinator Regionale Opleidingsschool in West-Friesland. Hij ziet steeds meer zij-instromers goed terechtkomen. „Vijfjaar geleden haakte één op de twee af in het tweejarige opleidings traject. Dan vonden ze het te zwaar: lessen voorbereiden, contact met kinderen onderhouden, en tegelijk de opleidingsuren. En thuis een gezin. Tegenwoordig hebben we er meer grip op: we bereiden ze uitvoe rig voor op het traject, zodat ze beter kunnen inschatten of onderwijs iets voor ze is.'' De VO-school zelf heeft grote in vloed op het welslagen van de intre- ders, volgens Wouter Camps, onder- wijsadviseur bij expertisecentrum HCO in Den Haag. ,,Er zijn er die het moeilijk hebben, onderwijs is een compleet nieuwe wereld. Er zijn geen targets, geen zakelijke concur rentie, geen financiële prestatie- druk.En hoe vertaal je de lesstof C. Absoluut een meerwaarde voor elke school f\öVte naar het niveau van leerlingen? Daar naast hebben ze soms moeite hun collega-begeleider te vinden, die het zelf ook druk heeft. Er zijn meer en meer scholen die de praktijkbegelei ding gestructureerd aanpakken en je ziet dat die het beter doen. Ze heb ben minder verloop. Met zij-in stroom gaat het de goede kant op.'' Een zij-instromer is een verrijking, zegt hij. ,,Tenminste, als hij of zij be wust kiest om kinderen te helpen. Leerlingen willen betekenisvol onderwijs. Verhalen, voorbeelden, ervaringen. Een voormalig zzp'er, een boekhouder, kan die geven. Die maakt de theorie levendig. Dat werkt enorm motiverend.'' Hoeveel zijn er? Frisse ideeën In het algemeen doen zij-instromers het goed, leert ook een niet-repre- sentatieve steekproef 'in het veld'. Berni Drop, rector/bestuurder van het Montessori College Nijmegen, bijvoorbeeld, maakte in vijf jaar vijf zij-instromers mee. ,,De meesten zijn een aanwinst. Ik heb nu bijvoor beeld een docent informatica die projectmanager in de IT is geweest. Ze is enthousiast en neemt frisse ideeën mee, flexibiliteit, actualiteit. Vergeet niet, het is een lastige keuze. Zij-instromers hebben vaak al een gezin en een vaste baan - en die laten ze los voor een onzeker avontuur. Hun motivatie moet wel groot zijn.'' De overheid zou meer zekerheid en voorzieningen moeten vrijmaken, vindt Drop. ,,Het is absoluut een meerwaarde voor elke school.'' Aanrader Hanna Boender, sinds 2014 lerares Nederlands op het Grotius College in Delft, is zij-instromer: vroeger was ze onder meer directeur van een theaterwerkplaats. Nog steeds vindt ze het zwaar, orde houden en klassen managen. Leerlingen vinden haar 'te lief, maar ja, dat verander je niet. Toch een aanrader, zegt ze, midden in je leven het onderwijs in. ,,Het gaf mij nieuwe energie. En voor een school is het goed, merk ik, dat er do centen zijn met verschillende achter gronden. Een school is een tamelijk besloten wereld, zij-instromers breken dat open. Ik heb bijvoorbeeld het lesboek eruit gegooid en ben zelf readers gaan maken. We durven meer, wij zij-instromers.'' Ten strijde tegen lerarentekort GO DINSDAG 14 JANUARI 2020 'Wij durven meer' Door Egbert Jan Riethof Illustratie Hein de Kort - Berni Drop, rector COm'cHouse.nl Steeds meer mensen met ervaring in andere beroepen voelen voor een baan in het voortgezet onderwijs (VO), maar de groei gaat veel langzamer dan in het primair onderwijs (PO). De aantallen: PO VO 2015 19 158 2016 19 120 2017 71 99 2018 355 118 2019 853 189 Dit zijn instromers voor wie subsidie is aangevraagd. Wel licht zijn er meer. Het is niet bekend hoeveel zij-instromers in deze jaren zijn afgehaakt. 'Zeer welkom' is een ieder die zij-instromer in het onderwijs wil worden, juicht de overheid. Maar het gaat niet zomaar. De kandidaat moet: beschikken over een afgeronde hbo- of wo-opleiding; over maatschappelijke en beroepservaring; een Verklaring Om trent gedrag (VOG) kunnen overleggen. Daarna begint het pas. Om het 'traject zij-in stroom in het beroep' te kunnen volgen, zoek je eerst een school die jou wil aannemen en bege leiden. Vervolgens doe je een geschikt- heidsonderzoek bij een lerarenopleiding (de school vraagt dit aan). Hieruit blijkt of je vol doende geschikt bent om voor een klas te staan; verder of je de bevoegdheid binnen twee jaar kunt halen; en welke scholing en bege leiding nodig zijn. Geschikt? Dan sluit je een overeenkomst af met school en leraren opleiding. Je geeft maximaal twee jaar les en krijgt daarnaast scholing plus begelei ding van school én op leiding. Uiteindelijk leg je een bekwaamheidstest af; bij succes ben je bevoegd vakleerkracht. De subsidie voor zij-instroom is eind 2019 voor de derde keer flink opge hoogd. Dat hadden overheid en werk gevers- en werknemersorganisaties eerder in een convenant vastgelegd. De 14,2 miljoen euro is al aan de schoolbesturen uitgekeerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 61