SCHOOLKEUZE 11 onderwijs rentek°rt", honderd leerlingen, tweetalig, met mavo, havo, vwo en gymnasium - lukt het met hangen en wurgen om genoeg leraren te vinden. Al moet de trukendoos ervoor open. ,,Het voor deel van middelbare scholen is dat we kunnen verdunnen. We kunnen besluiten om in een vak minder les uren aan te bieden, zodat we minder leraren nodig hebben. Dat is niet ide aal, maar dat hebben we vorig jaar wel met gym gedaan toen een docent uitviel'', zegt rector Van den Eshof. Om te zorgen dat alle lessen Nederlands en wiskunde kunnen doorgaan zet de school pensionado's in. Bij klassieke talen is een klas in tweeën gesplitst, zodat twee studen ten (oud-leerlingen die vorig jaar slaagden) kunnen lesgeven. Een op leider in school ondersteunt de stu denten. ,,Maar ja, dat zijn natuurlijk allemaal tijdelijke oplossingen. Ei genlijk doen we met deze maatrege len niet meer dan pleisters plakken'', erkent Van den Eshof. Hoorcolleges Het aantal studenten aan de leraren opleidingen neemt al jaren gestaag af. Bovendien werkt het protest van basisschoolleraren door op middel bare scholen: het beroep van leraren heeft een slechter imago gekregen. Het staat bekend als zwaar en matig verdienend, terwijl docenten in het voortgezet onderwijs meestal niet ontevreden zijn over hun salaris. Het Jacob van Liesveldt zet in op het behoud van zoveel mogelijk docenten. Ze krijgen de vrijheid om met nieuwe onderwijsconcepten aan de slag te gaan. Zo mag Wilma Heikoop, docent klassieke talen, een nieuwe manier van lesgeven ontwik kelen: het geven van hoorcolleges aan de bovenbouw. ,,Ik wil twee klassen bij elkaar gaan zetten, zodat ze met zijn allen instructie krijgen tijdens een hoorcollege en daarna in werk groepen verdergaan. Voor leerlingen die hierna naar de universiteit gaan, is dit een goede manier om te wen nen'', legt de docent uit. Bovendien kan het lucht bieden in het lesroos ter. Want deze docent klassieke talen hoeft op zijn minst één lesuur min der te geven. ,,Ik vind het in eerste in stantie belangrijk om ons onderwijs te verbeteren, maar het is fijn als ik daarmee ook een antwoord kan bieden Het afstands- op het lera- proberen we vanden eerst met de Eshof. hogere klassen h^u* gaan zien, weet het Jacob van Lies- veldt nog niet. Docent Heikoop is druk bezig om alles uit te denken. ,,Ik moet zorgen dat ik zestig hoofdjes kan bedienen. Ik moet ze meer aan me zien te binden, zodat ze zin heb ben om te luisteren. Maar ik houd er wel van om van de gebaande paden te gaan. Zolang de leerresultaten maar goed blijven.'' Onbevoegd Met het groeiende lerarentekort loopt ook de druk op de kwaliteit op. Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) kent klachten van leer lingen die lessen missen. ,,We heb ben zelfs gehoord van een examen klas die maandenlang een bepaald vak niet kreeg, omdat er geen docent was. Die scholieren moesten de stof zelf zien te leren'', weet voorzitter Pieter Lossie. Ook zijn er klassen die een tijd geen Nederlands of schei kunde hadden, maar wel toetsen moesten maken. Ouders die het kunnen betalen, laten hun kinderen in hun vrije tijd bijspijkeren. Maar dat is lang niet voor alle leerlingen weggelegd, waar door ze niet allemaal dezelfde kansen krijgen. ,,Veel collega's maken zich daar zorgen over. Het verbaast hun helemaal niets dat we sinds kort slechter scoren bij internationale vergelijking van schoolprestaties'', zegt AOb-bestuurder De Boel. Scholen zetten soms ook onbe voegde docenten in. Hoewel onder zoeken uitwijzen dat de lessen van bevoegden het beste zijn, hebben middelbare scholen soms geen keuze. Ze zetten bijvoorbeeld een tweedegraads docent (geschikt voor onderbouw havo/vwo) tóch in de bovenbouw neer of laten docenten andere vakken geven dan waarvoor ze zijn opgeleid. Bij het vak Neder lands werd in 2018 8 procent van de lessen onbevoegd gegeven. Voor het vak informatica stond dat percentage zelfs op 13,9 en bij techniek op 14,9. Webcam-onderwijs Op het Jabob van Liesveldt staat slechts een enkeling onbevoegd voor de klas. Om te voorkomen dat dat aantal groeit, gaat deze school nu ook met onderwijs op afstand experi menteren. Docent Kevin Schuck gaf les toen hij zelf op reis was in Amerika. ,,Ik wilde niet langer al die lessen laten uitvallen, dus nu geef ik ze van een afstandje'', vertelt hij. De leerlingen kunnen hem direct vragen stellen, de docent ziet precies wie aan het project werkt, geeft ter plekke feedback op wat ze doen en via de webcam geeft hij uitleg. Schuck hoopt binnenkort ook in het gewone rooster drie klassen op hetzelfde uur te bedienen. Eén groep zit fysiek bij hem in het lokaal, de an dere twee volgen de les via de com puter. De leerlingen rouleren steeds, waardoor ze om en om live bij de docent zitten. Schuck: ,,We gaan het eerst met de hoogste klassen probe ren. Het is echt een experiment om te zien of ze genoeg discipline hebben en wat de juiste balans is.'' Rector Van den Eshof kent de kri tiek op 'af- standson- derwijs'. Toch geeft hij deze van het VO is proef graag een kans. ,,Als kinde ren iets niet snappen, zoeken ze nu ook vaak een YouTube-docent voor uitleg. Wat is de meerwaarde van een docent? Vooral de feedback die hij of zij de leerlingen geeft. Daarvoor willen we docenten meer inzetten. We moeten op middelbare scholen veel meer ex perimenteren om het lerarentekort structureel op te lossen.'' De komende jaren moeten middel bare scholen hun best doen om meer mensen te verleiden om leraar te worden om het lerarentekort écht te beteugelen. In de tussentijd zoeken ze naar nieuwe manieren van lesge ven om het ook met minder docen ten te kunnen doen. Een herhaling van wat er met zijn economiesectie gebeurde, wil de rector hoe dan ook voorkomen. ,,Ik ben het hele jaar met dat vak in de problemen geraakt, om dat ik geen vaste vervanging kon vin den. Je moet op een school een klein beetje ondernemer zijn. Als je dat niet doet, blijft alles hoe het was.'' Het voordeel dat we kunnen verdunnen GO DINSDAG 14 JANUARI 2020 zegt rector —Kevin Schuck ges er pre cies uit Percentage leraren in het voort gezet onderwijs dat ouder is dan 55 jaar. Aantal leraren dat gezocht wordt voor 'tekortvakken' als Nederlands, Frans, Duits, klassieke talen, natuurkunde, schei- en wiskunde. AAA Wim van den Eshof, rector: 'We moeten op middelbare scholen veel meer experimenteren om het lerarentekort structu reel op te lossen.' AA Wilma Heikoop, klas sieke talen: 'Twee groe pen krijgen instructie tij dens een hoorcollega en daarna verder in werk groepen.' A Kevin Schuck, leraar gespecialiseerd in tweetalig onderwijs: 'Drie klassen op hetzelfde uur bedienen, één groep fysiek in de klas, de an dere twee volgen de les via de computer.' —Wim van den Eshof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 59