SCHOOLKEUZE 7
DE GROTE STAP
Veel huiswerk, en elke dag met Spike in
de weer. Voor brugklasser en paardenmeisje
Jasmijn Willemse (12) is het een worsteling.
Volgend schooljaar maar een niveautje lager
dan? De sport geeft ze niet op.
Dat paard zit
altijd in mijn
hoofd. Het is een
bijzondere liefde
Jasmijn groeide op in
Zonnemaire, een rustig
dorp op Schouwen-
Duiveland. Ze werd dan
wel geboren in het zie
kenhuis van Dirksland,
een dorp op het Zuid
Hollandse Goeree-
Overflakkee, maar voelt
zich een echte Zeeuwse. Haar moe
der Marjolein Schell volgde voort
gezet onderwijs (VO) op de Pieter
Zeeman in Zierikzee. Haar dochter
maakte diezelfde keuze nu een half
jaar geleden. Ze zit in een klas met
31 kinderen.
Wel wat anders dan de afgelopen
jaren. Op de Christelijke Basisschool
Zonnewijzer in Zonnemaire vormde
Jasmijn drie jaar lang een klas met z'n
tweetjes. In groep 7 was ze zelfs het
enige kind. ,,Ik werd toen bij groep 8
gevoegd. De laatste periode van mijn
basisschooltijd bracht ik in Dreischor
door. Ik vond het wel fijn dat het op
de basisschool niet druk was. Ik heb
er een gezellige tijd gehad. Ik hield
van voetballen op het schoolplein.
Alleen tegen de grote jongens was
het iets minder leuk.''
Het gezin verhuisde uit Zonne-
maire naar het verderop gelegen dorp
Noordgouwe. Toen kwam de keuze
voor de middelbare school aan de
orde. ,,Toen ik in Zierikzee ging
speeddaten met toenmalige brug
piepers kreeg ik een goed beeld van
deze school. Andere paardenmeisjes
binnen de stal van Jeske Bouwman in
Schuddebeurs zitten of zaten er ook.
Dat gaf de doorslag.''
Uitmesten
Jasmijn combineert school en veel
huiswerk met heel veel paardrijden.
,,Elke dag ga ik naar school met de
fiets, een afstand van zo'n 7 kilome
ter. Na de lessen ga ik naar de stal om
mijn wei en stal uit te mesten, mijn
paard Spike, een ruin, te verzorgen
en met hem te trainen. Ik ben er elke
dag. Gelukkig is het vijf minuten
fietsen naar huis.''
Al acht keer werd Jasmijn Zeeuws
kampioen in verschillende dressuur-
klassen. En twee keer Nederlands
kampioen met zestal, dus in een
team. Ze rijdt nu net M1-niveau en
wil graag doorgroeien naar de M2,
het hoogst haalbare niveau met deze
B-klasse pony. Haar droom is om ooit
Grand Prix te rijden.
,,Ik ben enig kind thuis en zie Spike
als mijn beste vriend. Hij zit altijd in
mijn hoofd. Het is een bijzondere
liefde. In mijn vwo-klas zitten drie
kinderen die ook paardrijden. Die
snappen de liefde voor paarden en de
bijkomende drukte wel. Al begrijpt
mijn beste maatje, die niets met
paarden heeft, het ook, hoor.''
Plenda
Mentor Jacqueline Wierstra hoort
het glimlachend aan. Ze noemt haar
kinderen liefkozend 'schatjes' of 'kui
kentjes'. Behalve mentor is Wierstra
ook docente Frans en coördinator
brugklassen 2HV. Ze spreekt Jasmijn,
net als elke brugpieper in haar men
torklas, sowieso om de drie weken
een kwartier lang. ,,Daarop moeten
ze zich echt voorbereiden. Het gaat
voornamelijk over school en de be
lasting die erbij komt. In persoonlijke
coachgesprekken, met een pedagogi
sche gedachte erachter, nemen we
ook het privéleven erbij en dan ko
men we tot de kern. Het scheelt dat
we allebei makkelijk praten.''
Wierstra ziet de worsteling van
Jasmijn. ,,Ze is, mag ik wel zeggen,
perfectionistisch. Wil alles heel goed
doen. Ze werkt zich ook thuis te
pletter. Het kan misschien wel ergens
een tandje minder. Elke leerling
heeft een 'plenda'. Een soort agenda
waarin ook het privéleven wordt
vermeld.'' Jasmijn showt haar
plenda, met op de voorkant een foto
van haarzelf met Spike. Verschil
lende kleuren geven verschillende
vakken en toetsen aan. Elke dag is
volgeschreven.
,,Elk weekend heb ik wel een wed
strijd met de paarden'', zegt ze. ,,We
moeten vaak naar Brabant en Zuid
Holland. Het is tot nu toe twee keer
voorgekomen dat ik mijn wiskunde-
sommen niet heb kunnen maken,
omdat ik echt te moe was. Het komt
vaak voor dat ik 's avonds helemaal
kapot ben. Moet ik de volgende dag
weer toetsen maken. Ik begrijp heel
goed dat leraren geen uitzondering
voor huiswerk kunnen maken,
alleen maar omdat ik nu eenmaal
altijd met paarden bezig ben.''
,,Jasmijn loopt er niet mee te koop.
Niet al mijn collega's weten er ook
van'', valt Wierstra bij. ,,Ze haalt heel
goede cijfers.'' ,,Op één vak na'', corri
geert Jasmijn, ,,Engels''.
Jacqueline Wierstra prijst haar
leerlinge. ,,Ze is een echt paarden-
meisje. Sportief.'' Gamen vindt
Jasmijn maar niks, ze zit amper op
haar telefoon of achter de iPad. ,,Ik
ben liever in de weer op de manege.
Met mijn ouders heb ik het gehad
over volgend schooljaar. In de tweede
klas komt er nog meer huiswerk aan.
We denken erover na om havo
niveau te doen. Een stapje terug is
misschien slim. Want met Spike
doe ik géén stapje terug.''
PZ DINSDAG 14 JANUARI 2020
'Met Spike
doe ik géén
stapje terug'
Door Gerrit van Loon Foto's Marieke Mandemakers
—Jasmijn Willemse (12)
Percentage school
adviezen aan 8ste-
groepers in 2018 dat
op basis van de Eind
toets naar boven werd
bijgesteld (CBS).
M 'Jasmijn is
perfectionis
tisch', zegt
haar mentor.
'Ze werkt zich
te pletter.'