SCHOOLKEUZE 7 DE GROTE STAP Veel huiswerk, en elke dag met Spike in de weer. Voor brugklasser en paardenmeisje Jasmijn Willemse (12) is het een worsteling. Volgend schooljaar maar een niveautje lager dan? De sport geeft ze niet op. Dat paard zit altijd in mijn hoofd. Het is een bijzondere liefde Jasmijn groeide op in Zonnemaire, een rustig dorp op Schouwen- Duiveland. Ze werd dan wel geboren in het zie kenhuis van Dirksland, een dorp op het Zuid Hollandse Goeree- Overflakkee, maar voelt zich een echte Zeeuwse. Haar moe der Marjolein Schell volgde voort gezet onderwijs (VO) op de Pieter Zeeman in Zierikzee. Haar dochter maakte diezelfde keuze nu een half jaar geleden. Ze zit in een klas met 31 kinderen. Wel wat anders dan de afgelopen jaren. Op de Christelijke Basisschool Zonnewijzer in Zonnemaire vormde Jasmijn drie jaar lang een klas met z'n tweetjes. In groep 7 was ze zelfs het enige kind. ,,Ik werd toen bij groep 8 gevoegd. De laatste periode van mijn basisschooltijd bracht ik in Dreischor door. Ik vond het wel fijn dat het op de basisschool niet druk was. Ik heb er een gezellige tijd gehad. Ik hield van voetballen op het schoolplein. Alleen tegen de grote jongens was het iets minder leuk.'' Het gezin verhuisde uit Zonne- maire naar het verderop gelegen dorp Noordgouwe. Toen kwam de keuze voor de middelbare school aan de orde. ,,Toen ik in Zierikzee ging speeddaten met toenmalige brug piepers kreeg ik een goed beeld van deze school. Andere paardenmeisjes binnen de stal van Jeske Bouwman in Schuddebeurs zitten of zaten er ook. Dat gaf de doorslag.'' Uitmesten Jasmijn combineert school en veel huiswerk met heel veel paardrijden. ,,Elke dag ga ik naar school met de fiets, een afstand van zo'n 7 kilome ter. Na de lessen ga ik naar de stal om mijn wei en stal uit te mesten, mijn paard Spike, een ruin, te verzorgen en met hem te trainen. Ik ben er elke dag. Gelukkig is het vijf minuten fietsen naar huis.'' Al acht keer werd Jasmijn Zeeuws kampioen in verschillende dressuur- klassen. En twee keer Nederlands kampioen met zestal, dus in een team. Ze rijdt nu net M1-niveau en wil graag doorgroeien naar de M2, het hoogst haalbare niveau met deze B-klasse pony. Haar droom is om ooit Grand Prix te rijden. ,,Ik ben enig kind thuis en zie Spike als mijn beste vriend. Hij zit altijd in mijn hoofd. Het is een bijzondere liefde. In mijn vwo-klas zitten drie kinderen die ook paardrijden. Die snappen de liefde voor paarden en de bijkomende drukte wel. Al begrijpt mijn beste maatje, die niets met paarden heeft, het ook, hoor.'' Plenda Mentor Jacqueline Wierstra hoort het glimlachend aan. Ze noemt haar kinderen liefkozend 'schatjes' of 'kui kentjes'. Behalve mentor is Wierstra ook docente Frans en coördinator brugklassen 2HV. Ze spreekt Jasmijn, net als elke brugpieper in haar men torklas, sowieso om de drie weken een kwartier lang. ,,Daarop moeten ze zich echt voorbereiden. Het gaat voornamelijk over school en de be lasting die erbij komt. In persoonlijke coachgesprekken, met een pedagogi sche gedachte erachter, nemen we ook het privéleven erbij en dan ko men we tot de kern. Het scheelt dat we allebei makkelijk praten.'' Wierstra ziet de worsteling van Jasmijn. ,,Ze is, mag ik wel zeggen, perfectionistisch. Wil alles heel goed doen. Ze werkt zich ook thuis te pletter. Het kan misschien wel ergens een tandje minder. Elke leerling heeft een 'plenda'. Een soort agenda waarin ook het privéleven wordt vermeld.'' Jasmijn showt haar plenda, met op de voorkant een foto van haarzelf met Spike. Verschil lende kleuren geven verschillende vakken en toetsen aan. Elke dag is volgeschreven. ,,Elk weekend heb ik wel een wed strijd met de paarden'', zegt ze. ,,We moeten vaak naar Brabant en Zuid Holland. Het is tot nu toe twee keer voorgekomen dat ik mijn wiskunde- sommen niet heb kunnen maken, omdat ik echt te moe was. Het komt vaak voor dat ik 's avonds helemaal kapot ben. Moet ik de volgende dag weer toetsen maken. Ik begrijp heel goed dat leraren geen uitzondering voor huiswerk kunnen maken, alleen maar omdat ik nu eenmaal altijd met paarden bezig ben.'' ,,Jasmijn loopt er niet mee te koop. Niet al mijn collega's weten er ook van'', valt Wierstra bij. ,,Ze haalt heel goede cijfers.'' ,,Op één vak na'', corri geert Jasmijn, ,,Engels''. Jacqueline Wierstra prijst haar leerlinge. ,,Ze is een echt paarden- meisje. Sportief.'' Gamen vindt Jasmijn maar niks, ze zit amper op haar telefoon of achter de iPad. ,,Ik ben liever in de weer op de manege. Met mijn ouders heb ik het gehad over volgend schooljaar. In de tweede klas komt er nog meer huiswerk aan. We denken erover na om havo niveau te doen. Een stapje terug is misschien slim. Want met Spike doe ik géén stapje terug.'' PZ DINSDAG 14 JANUARI 2020 'Met Spike doe ik géén stapje terug' Door Gerrit van Loon Foto's Marieke Mandemakers —Jasmijn Willemse (12) Percentage school adviezen aan 8ste- groepers in 2018 dat op basis van de Eind toets naar boven werd bijgesteld (CBS). M 'Jasmijn is perfectionis tisch', zegt haar mentor. 'Ze werkt zich te pletter.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 55