r 11 I Op je 12de krijg je een schooladvies, maar is dat ook het beste moment? Nee, zeggen deskundigen. Het is zo ongeveer de slechtst denkbare leeftijd. Instromen in de derde klas Scandinavië (ciiftSiiL J /ittiAPfe-expöH fbpste* (reviseh rra TtcH^W eit 7 &j<3 DA-tA JJfHTEU-i<?^ce J W—k-7 V C Or> C0<s,?titk Is 6 SCHOOLKEUZE TIENERSCHOOL WINT TERREIN Kijk je naar de cij fers, dan lijkt het schooladvies in Nederland hele maal zo gek nog niet. In de vierde klas van de mid delbare school zit 69 procent van de leerlingen nog altijd op het onder wijsniveau (vmbo, havo of vwo) zo als ze dat geadviseerd hebben gekre- gen in groep 8 van de basisschool. Het betekent echter ook dat drie op de tien leerlingen mét het juiste schooladvies hebben gekregen; 19 procent is overgestapt naar een lager en 13 procent naar een hoger onder- wijstype. Eén op de acht leerlingen is in de eerste drie jaar blijven zitten. De cijfers zijn afkomstig van de Rijksuniversiteit Groningen, die on derzoek deed naar de onderwijsstel sels in Europese landen. De onder- te vergelijken met een combinatie van groep 7 en 8 van de basis school en de brugklas en tweede klas van de middelbare school. Zij krijgen les van docen ten uit het basis- én voortgezet onderwijs. Pas halverwege het vierde leerjaar moeten ze een keuze maken voor een vervolgoplei ding, waarna ze in stromen in de derde klas van de middel bare school. Op dit moment loopt een pilot waar verschil- lende scholen ver spreid over het land aan deelnemen. Het ministerie van Onder wijs onderzoekt hier mee wat de knelpun ten zijn voor het zoge heten 10-14-onderwijs. Het eindrapport wordt in de loop van dit jaar verwacht. Dit is voor heel veel kinderen precies de tijd waarin de puberteit inzet zoekers pleiten voor een later school advies, omdat het nu voor veel kin deren simpelweg nog te vroeg komt; zij hebben meer tijd nodig om zich zelf en hun talenten te leren kennen. Waarom niet een langere basisoplei ding en pas op je 14de of 15de kiezen voor een beroepsopleiding of een vooropleiding voor hoger onderwijs, wanneer je een betere keuze kunt maken? Vooral jongens, kinderen van migranten en laatbloeiers zou den daar profijt van hebben. Timing ,,Als ik het onderwijs geheel op nieuw zou mogen inrichten, zou ik voor het schooladvies niet meer aan komen met de leeftijd van 12 jaar'', stelt ook ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. ,,Dit is voor heel veel kinderen precies de tijd waarin de puberteit inzet. Het is dus wel een bijzonder slechte timing om juist op dat moment nóg zo'n grote wisseling te moeten meemaken.'' Waarom gebeurt het dan toch? Volgens Pont louter vanwege 'een keuze vanuit de organisatie, geba seerd op tijden die geweest zijn en op gronden die nu niet meer gelden'. Met andere woorden: we hebben het nu eenmaal ooit zo bedacht. ,,Maar een keuze vanuit de organi satie of vanuit de ontwikkeling van het kind, dat zijn twee totaal ver schillende werelden. Ontwikkeling gaat altijd in schokken. Hoe jonger een kind is, hoe minder we kunnen vaststellen wat het op latere leeftijd aan capaciteiten zal hebben. Het kan nog alle kanten op. Hoe ouder je wordt, hoe meer alles als het ware stolt, hoe meer variabelen constant worden. Op je 15de is er dus veel meer gestoldheid dan op je 12de. Daarom zou je het schoolbesluit op zo laat mogelijke leeftijd moeten nemen.'' Nieuwe initiatieven De Groningse onderzoekers en Pont zijn niet de enigen die er zo over denken. Het schooladvies is al decennialang onderwerp van onder zoek én nieuwe initiatieven. Zo maken we nu de opkomst van de tie- nerschool mee, een soort tussenop- leiding voor kinderen van 10 tot 14 jaar. Er is ook de brede brugklas, waar leerlingen pas na twee jaar middel bare school kiezen voor een vervolg. Vaak wordt ook verwezen naar de Scandinavische landen. Daar duurt de basisschool niet zes maar negen of tien jaar. Pas daarna, op je 15de of je 16de, begin je op de middelbare school aan een beroepsopleiding of een vooropleiding voor hoger onder wijs. Pont was zelf ook een laatbloeier op de lagere school, hij kwam uitein delijk via havo en hbo op de universi teit terecht. ,,Je moet er rekening mee houden dat kinderen groeispurts hebben, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk'', zegt hij. ,,Maar als jij die ontwikkelingssprongen niet op je 12de maar pas op je 14de of 15de maakt, dan is je schoolkeuze al een feit. Je zit al in die klas, je hebt daar je vrienden; verander dan nog maar eens. Ik zeg niet dat een hogere oplei ding per definitie beter is, maar het einddoel moet altijd zijn dat iemand zijn potentieel waarmaakt. Die ont wikkeling dient voorop te staan.'' tUGf* In de Scandinavische landen krijg je niet al op je 12de een school advies. In Zweden en Finland loopt de basisschool van klas 1 tot en met 9 (6-15 jaar) en ga je vervolgens nog drie jaar naar het voortgezet onderwijs. In IJsland telt de basisvorming zelfs 10 klas sen (6-16 jaar), gevolgd door vier jaar voortgezet onderwijs. In Noor wegen ga je na de basisschool (6-13 jaar) naar de onderbouw van het voortgezet onderwijs (13 16 jaar), vaak in hetzelfde gebouw. DINSDAG 14 JANUARI 2020 GO Waarom zo jong al kiezen? Tekst Sven Remijnsen Illustratie Hein de Kort Tienerscholen zijn bedoeld voor leerlin gen van 10 tot 14 jaar, —Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog COmfcHouse.ril

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 54