voor ouders
11 Tips op weg naar een
geschikte school
SCHOOLKEUZE 5
heid geven om hun eigen leerproces
in te richten. Een hardnekkig mis
verstand, waar ook docenten die iets
anders willen tegenop boksen.''
En dus blijven veel scholen hangen
in het 'veilige' klassikale ritme 'ver
haaltje docent-leerboek-leren-toet
sen'. Het kan zoveel leuker en beter,
ziet Mallon: ,,Op het Citadel College
in het Gelderse Lent hebben ze bij
voorbeeld een onderwijsrichting
genaamd Onderweg, onderwijs aan
vmbo-leerlingen op basis van hun
eigen interesses. Docenten begelei
den de leerlingen en houden in de
gaten of er genoeg gebeurt met het
oog op het examen.''
Minder toetsen
Als ouder op de open dag zou je dus
misschien wat dieper kunnen door
vragen. Hoe de leraar lesgeeft, en hoe
en wanneer er getoetst wordt. Want
bij een andere vorm van onderwijs
past ook een andere manier van
toetsen. Schoots: ,,Op het Ichthus
Lyceum hebben we nog maar zo'n
acht toetsen per jaar. Dat lijkt mis
schien weinig, maar het aantal infor
mele toetsmomenten neemt toe: do
centen zien zo beter wat leerlingen
precies doen. En leerlingen krijgen
het gevoel: dit beheers ik, dit komt
wel goed.''
Nóg een trend in het VO die past
bij de roep van Schoots om meer ei
gen initiatief van leerlingen: op het
Ichthus Lyceum wordt vanaf dit
schooljaar gewerkt met een flexibel
rooster met meer keuzevrijheid. In
de praktijk betekent dit dat leerlin
gen elke dag drie verplichte lessen
van tachtig minuten volgen en de
rest naar eigen inzicht indelen. Ze
kunnen al of niet meedoen aan men-
torgesprekken, masterclasses (ver
dieping) volgen, kiezen voor extra
begeleiding (als je een bepaald vak
nog niet goed snapt) of zelfstandig
werken. Schoots: ,,Er zijn al veel
meer scholen die hiervoor kiezen.
Het bevalt: er is meer rust en leerlin
gen vinden het fijn dat ze eigen keu
zes kunnen maken. Voor docenten
zijn de masterclasses geweldig om te
geven. De één gaat aan de slag met
robotica. De volgende masterclass
bereidt leerlingen voor op een debat
wedstrijd, en er is bijvoorbeeld ook
een boekenclub. Want ja, er zijn ge
lukkig óók heel gemotiveerde leer
lingen die lezen geweldig vinden.''
Begin bij scholenopdekaart.nl
GO DINSDAG 14 JANUARI 2020
Van de leraren
voldoet 71 procent
niet aan de be
hoeften van indivi
duele leerlingen,
volgens de school
leiding (PISA 2012).
David Aarts Spijsma
(12) moet drie kwar
tier fietsen naar CSG
Eekeringe in Steen-
wijk: 'De basisschool
vond ik echt niet meer
leuk. Deze school is
beter voor mij, het is
rustiger in mijn hoofd.
Ik kan me meestal
moeilijk concentreren.'
FOTO PEDRO SLUITER
Emelie Mink (12) zit in een vwo-plusklas met
latijn op het Griftland College in Soest. Ze
koos voor de school vanwege 'de gezellige
sfeer' en omdat haar ouders er allebei op
hebben gezeten. foto angeliek de jonge
Lieve Warmoes-
kerken (12)
combineert de
havo-brugklas
met paalsport.
Na twee maan
den op het Heer-
beeck College in
Best deed ze mee
aan het WK in
Canada.
FOTO SEM WIJNHOVEN
FOTOMEULENHOF
Checklist
IDe basisschool
heeft je kind al
een advies gege
ven qua niveau (prak
tijkschool, vmbo, havo
of vwo). Bij welk type
onderwijs is jouw kind
gebaat? Klassikaal/tra
ditioneel of met veel
ruimte voor eigen initia
tief? Heb je voorkeur
voor een school met
een bepaalde geloofs
overtuiging/onderwijs
concept of juist niet?
2 Tik bij scholen-
opdekaart.nl je
woonplaats in.
Vervolgens verschijnen
alle VO-scholen in de
buurt. Je kunt aanvinken
welk niveau je zoekt
(dus praktijkschool,
vmbo, havo, vwo), en je
kunt ook selecteren of
je openbare scholen
zoekt of scholen met
een levensbeschouwe
lijke visie of een
bepaalde onderwijs
filosofie.
3 Op dezelfde web
site (scholenop-
dekaart.nl) kun je
scholen eenvoudig ver
gelijken, via de knop
'vergelijk'. Daar rolt
onder meer het profiel
van de scholen uit (hoe
omschrijft de school
zichzelf? - dat zijn
meestal vage container
begrippen), maar ook
cijfers over de school-
samenstelling, de (eind
examenresultaten, en
de waardering: hoe
waarderen ouders de
school, hoe tevreden
zijn leerlingen over hun
school, hoe waarderen
leerlingen het school
klimaat?
4 Via scholenop-
dekaart.nl is ook
te zien welke
school wanneer open
dagen/voorlichtings
momenten heeft.
Bezoek minstens drie
open dagen, pas dan
kun je scholen onderling
goed vergelijken.
5 Hoe is de brug
klas geregeld? Is
er één brugklas,
zijn er twee? En zijn er
ook brugklassen waar
bijvoorbeeld havo- en
vwo-leerlingen bij elkaar
zitten?
6 Probeer op de
open dagen/
meeloopdagen
te achterhalen hoe een
normale schooldag er
uitziet. Zijn het allemaal
klassikale lessen, is er
onderwijs in aparte
groepen, kun je les krij
gen op verschillende
niveaus? Kun je twee
talig les krijgen? En wat
doet de school aan
'leren leren' en zelf
standig werken?
7 Hoe denkt de
school over
sfeer, veiligheid,
het opvoeden van
kinderen?
8 Hoe hoog is de
ouderbijdrage,
en wat doen ze
daarvoor? Bijvoorbeeld
aanschaf laptops, maar
ook buitenlandse rei
zen/excursies?
9 Hoe gaat de
school te werk
met je kind als
hij/zij niet kan meeko
men/bij leerproble
men? En is er ruimte
voor uitblinkers/extra
verdieping?
Is er buiten
de gewone
lessen extra
aanbod, bijvoorbeeld op
het gebied van sport,
ICT, cultuur, of een
extra taal?
U Vraag naar
ervaringen van
ouders die al
een kind op die school
hebben. Wat waarderen
ze, en wat vinden ze
juist slecht aan die
school?