voor ouders 11 Tips op weg naar een geschikte school SCHOOLKEUZE 5 heid geven om hun eigen leerproces in te richten. Een hardnekkig mis verstand, waar ook docenten die iets anders willen tegenop boksen.'' En dus blijven veel scholen hangen in het 'veilige' klassikale ritme 'ver haaltje docent-leerboek-leren-toet sen'. Het kan zoveel leuker en beter, ziet Mallon: ,,Op het Citadel College in het Gelderse Lent hebben ze bij voorbeeld een onderwijsrichting genaamd Onderweg, onderwijs aan vmbo-leerlingen op basis van hun eigen interesses. Docenten begelei den de leerlingen en houden in de gaten of er genoeg gebeurt met het oog op het examen.'' Minder toetsen Als ouder op de open dag zou je dus misschien wat dieper kunnen door vragen. Hoe de leraar lesgeeft, en hoe en wanneer er getoetst wordt. Want bij een andere vorm van onderwijs past ook een andere manier van toetsen. Schoots: ,,Op het Ichthus Lyceum hebben we nog maar zo'n acht toetsen per jaar. Dat lijkt mis schien weinig, maar het aantal infor mele toetsmomenten neemt toe: do centen zien zo beter wat leerlingen precies doen. En leerlingen krijgen het gevoel: dit beheers ik, dit komt wel goed.'' Nóg een trend in het VO die past bij de roep van Schoots om meer ei gen initiatief van leerlingen: op het Ichthus Lyceum wordt vanaf dit schooljaar gewerkt met een flexibel rooster met meer keuzevrijheid. In de praktijk betekent dit dat leerlin gen elke dag drie verplichte lessen van tachtig minuten volgen en de rest naar eigen inzicht indelen. Ze kunnen al of niet meedoen aan men- torgesprekken, masterclasses (ver dieping) volgen, kiezen voor extra begeleiding (als je een bepaald vak nog niet goed snapt) of zelfstandig werken. Schoots: ,,Er zijn al veel meer scholen die hiervoor kiezen. Het bevalt: er is meer rust en leerlin gen vinden het fijn dat ze eigen keu zes kunnen maken. Voor docenten zijn de masterclasses geweldig om te geven. De één gaat aan de slag met robotica. De volgende masterclass bereidt leerlingen voor op een debat wedstrijd, en er is bijvoorbeeld ook een boekenclub. Want ja, er zijn ge lukkig óók heel gemotiveerde leer lingen die lezen geweldig vinden.'' Begin bij scholenopdekaart.nl GO DINSDAG 14 JANUARI 2020 Van de leraren voldoet 71 procent niet aan de be hoeften van indivi duele leerlingen, volgens de school leiding (PISA 2012). David Aarts Spijsma (12) moet drie kwar tier fietsen naar CSG Eekeringe in Steen- wijk: 'De basisschool vond ik echt niet meer leuk. Deze school is beter voor mij, het is rustiger in mijn hoofd. Ik kan me meestal moeilijk concentreren.' FOTO PEDRO SLUITER Emelie Mink (12) zit in een vwo-plusklas met latijn op het Griftland College in Soest. Ze koos voor de school vanwege 'de gezellige sfeer' en omdat haar ouders er allebei op hebben gezeten. foto angeliek de jonge Lieve Warmoes- kerken (12) combineert de havo-brugklas met paalsport. Na twee maan den op het Heer- beeck College in Best deed ze mee aan het WK in Canada. FOTO SEM WIJNHOVEN FOTOMEULENHOF Checklist IDe basisschool heeft je kind al een advies gege ven qua niveau (prak tijkschool, vmbo, havo of vwo). Bij welk type onderwijs is jouw kind gebaat? Klassikaal/tra ditioneel of met veel ruimte voor eigen initia tief? Heb je voorkeur voor een school met een bepaalde geloofs overtuiging/onderwijs concept of juist niet? 2 Tik bij scholen- opdekaart.nl je woonplaats in. Vervolgens verschijnen alle VO-scholen in de buurt. Je kunt aanvinken welk niveau je zoekt (dus praktijkschool, vmbo, havo, vwo), en je kunt ook selecteren of je openbare scholen zoekt of scholen met een levensbeschouwe lijke visie of een bepaalde onderwijs filosofie. 3 Op dezelfde web site (scholenop- dekaart.nl) kun je scholen eenvoudig ver gelijken, via de knop 'vergelijk'. Daar rolt onder meer het profiel van de scholen uit (hoe omschrijft de school zichzelf? - dat zijn meestal vage container begrippen), maar ook cijfers over de school- samenstelling, de (eind examenresultaten, en de waardering: hoe waarderen ouders de school, hoe tevreden zijn leerlingen over hun school, hoe waarderen leerlingen het school klimaat? 4 Via scholenop- dekaart.nl is ook te zien welke school wanneer open dagen/voorlichtings momenten heeft. Bezoek minstens drie open dagen, pas dan kun je scholen onderling goed vergelijken. 5 Hoe is de brug klas geregeld? Is er één brugklas, zijn er twee? En zijn er ook brugklassen waar bijvoorbeeld havo- en vwo-leerlingen bij elkaar zitten? 6 Probeer op de open dagen/ meeloopdagen te achterhalen hoe een normale schooldag er uitziet. Zijn het allemaal klassikale lessen, is er onderwijs in aparte groepen, kun je les krij gen op verschillende niveaus? Kun je twee talig les krijgen? En wat doet de school aan 'leren leren' en zelf standig werken? 7 Hoe denkt de school over sfeer, veiligheid, het opvoeden van kinderen? 8 Hoe hoog is de ouderbijdrage, en wat doen ze daarvoor? Bijvoorbeeld aanschaf laptops, maar ook buitenlandse rei zen/excursies? 9 Hoe gaat de school te werk met je kind als hij/zij niet kan meeko men/bij leerproble men? En is er ruimte voor uitblinkers/extra verdieping? Is er buiten de gewone lessen extra aanbod, bijvoorbeeld op het gebied van sport, ICT, cultuur, of een extra taal? U Vraag naar ervaringen van ouders die al een kind op die school hebben. Wat waarderen ze, en wat vinden ze juist slecht aan die school?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 53