4 SCHOOLKEUZE Leerlingen zijn wél gemotiveerd, alleen sluit ons onderwijs niet altijd aan Een hardnekkig misverstand dat leerlingen op de bank hangen bij meer vrijheid Gewone lesdagen, daar gaat het om. De werkelijkheid. En die ziet er, als we de onderzoeken naar de staat van het Nederlandse VO-onderwijs mo gen geloven, helemaal niet lauw, cool of vet uit. Sla de rapporten van de Inspectie van het Onderwijs er maar op na. Naast het oordeel dat het Nederlandse onderwijs gemiddeld 'nog steeds goed' is, ontstaat een toch onthutsend beeld: leerlingen komen in de brugklas vrolijk en leergierig binnen, maar na een jaar is hun mo tivatie schrikbarend gedaald. Verder signaleert de Inspectie 'cijferversla- ving': leerlingen leren alleen voor een cijfer, de lessen boeien niet. Bo vendien presteren leerlingen steeds minder (gemiddelde eindexamencij- fers dalen), terwijl de leesvaardig heid en het leesplezier fors afnemen. Vorige maand (december 2019) kwam daar nog een onderzoek van Qompas bij, waaruit blijkt dat de interesse van scholieren (in dit geval havisten en vwo'ers) voor schoolvak ken in de afgelopen acht jaar is afge nomen. Dat sluit aan bij het onder zoek uit 2016 van de OESO (Organi satie voor Economische Samenwer king en Ontwikkeling, Review of National Policies for Education) in 36 welvarende landen. Dat liet zien dat Nederlandse VO-leerlingen onderaan bungelen op 'motivatie'. Nederland kent ook internationaal gezien weinig echt goed presterende leerlingen, aldus de OESO, terwijl de aandacht voor niveauverschillen en uitblinkers gering is. Hoe is het mogelijk dat een groep- 8-leerling hongerend naar kennis een VO-school binnenstapt en in een jaar tijd transformeert tot bank- hanger? Voor degene die roept dat het gewoon te maken heeft met de leeftijd, dat het hoort bij puberen: dat is te makkelijk. Want waarom zijn pubers uit andere landen dan wél gemotiveerd? En hoe kan het dat uit de onderzoeken blijkt dat Neder landse tieners voor bepaalde lessen wél gemotiveerd zijn? De juiste knoppen Anja Schoots heeft een deel van het antwoord. Ze doet als onderwijskun dig projectleider onderzoek naar mo tivatie en is docent Nederlands op het Ichthus Lyceum in het Noord Hollandse Driehuis. ,,Ten eerste: de aanname dat Nederlandse leerlingen niet gemotiveerd zijn, klopt niet. Ze zijn wél gemotiveerd, alleen sluit ons onderwijs niet altijd aan bij de leer lingen. Anders gezegd: we hebben de juiste knoppen nog niet gevonden.'' En Schoots heeft haar bedenkin gen bij de uitkomsten van de onder zoeken. ,,Volgens OESO zien Neder landse leerlingen vaak 'het nut' van de lessen niet in, de lessen zijn 'niet uitdagend'. Dat is iets anders dan 'niet gemotiveerd zijn'.'' Ook verzet Schoots zich tegen beeld vorming. ,,Het irriteert me dat een hele groep wordt weggezet als onge motiveerd. Als je niet uitkijkt, wordt dat een selffulfilling prophecy, ook voor docenten. Wie te vaak dit soort berichten leest, denkt misschien: zie je wel, daar zitten ze weer onderuit gezakt in mijn les. Dat helpt niets.'' Bloei Wat wel helpt: aansluiten bij de we reld van nu. Daarvoor hoef je niet iedere dag een cabaretier voor de groep te zetten of je lessen op te leu ken met YouTube-filmpjes. Schoots zag als docent zelf 'het licht' toen een groep leerlingen opbloeide bij de voorbereidingen van een musical. ,,Volop energie. Voor die musical maakten ze zelf de decors, werkten ze samen; ze waren na schooltijd zelfs niet naar huis te slaan.'' Schoots deed onderzoek op haar eigen school, speurend naar succes factoren voor motivatie. Een belang rijk begrip daarbij blijkt 'eigenaar schap': een leerling moet zich ver antwoordelijk voelen. Leer leerlin gen het nut inzien van een les, leer ze doelen stellen en laat ze oefenen met verschillende strategieën. Maar ook: geef ze de vrijheid ('zelfregulatie') om keuzes te maken. Een voorbeeld: je kunt als docent geschiedenis eisen dat je leerlingen bladzijde 68 van het boek moeten lezen, het tekstje klassikaal uitleggen en vertellen dat ze daar volgende week een toets over krijgen ('anders leren ze het niet'). Je kunt leerlingen ook in groepjes een bepaald tijdvak uit de geschiedenis laten kiezen, en voor één van die periodes een audio- tour of vlog laten maken. Of bij het vak Nederlands: in plaats van een standaardtekstje 'begrijpend lezen' kun je de leerlingen in groep jes een moord laten oplossen. Dan worden opeens andere vaardigheden gevraagd en leerlingen uitgedaagd. Waarbij het ook belangrijk is dat ze elkaar goed feedback geven: leerlin gen moeten leren hun gedrag te con troleren en te sturen. Schoots: ,,Dat lukt niet van de ene op de andere dag, dat vereist oefening.'' Het zelf plannen maken en strate gieën kiezen helpt enorm bij het leerplezier. Net als het inzicht dat de docent geen bullebak of politieagent is, maar een 'coach en leermeester' die leerlingen aanmoedigt om zelf oplossingen te bedenken. Werkvormen Terug naar de schoolkeuze. Hoe vind je zo'n school met motiverend pro gramma? Volgens Schoots zijn er tal loze voorbeelden in het land. ,,Neem het technasium, waar kinderen onderzoekend leren en in groepjes prachtige dingen doen, zelf games maken of robots ontwikkelen.'' Dat beeld wordt bevestigd door schoolbegeleider Christine Mallon. ,,Nederlanders denken over het alge meen dat leerlingen alleen maar op de bank hangen als we ze meer vrij- DINSDAG 14 JANUARI 2020 GO —Anja Schoots, onderzoeker Simon Frelink (12) ging af gelopen jaar in Nijmegen naar de Joris- mavo. Een van zijn vele tips: 'Probeer niet verlegen te zijn.' foto ISTAR VERSPUIJ Aantal VO- scholen in Neder land in schooljaar 2018-2019, met 120.000 medewer kers voor bijna een miljoen leerlingen. —Christine Mallon, schoolbegeleider

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52