II
Toverwoorden:
nieuwsgierig en
enthousiast
SCHOOLKEUZE 3
KIEZEN VOOR JE KIND
Best een klus nog, voortgezet onderwijs kiezen voor je kind.
Hoe selecteer je een school waar je tiener groeit en bloeit?
En niet onbelangrijk: blijft bloeien?
voorwoord
Vijn oudste dochter kiest
microbiologie. Zij heeft er al
vroeg belangstelling voor.
Begint aan de lange lijn mavo-
mbo-hbo. Doorloopt die keurig
en komt meteen in het vak terecht. Eerst
bij een bloedbank, nu bij een wereldwijde
farmaceut. Gaat prima.
Mijn jongste dochter kiest voor de kunst
academie. Het idee komt pas op aan het eind
van de middelbare school. O ja, als ik de
academie leuk vind, moet ik nu wel even
m'n diploma halen. Dat lukt. Op de acade
mie leert zij binnenhuisarchitectuur.
Vervolgens is er geen droog brood mee te
verdienen. Een toevallig baantje op de
administratie van een energiebedrijf wordt
interessant vast werk. Gaat prima.
COLOFON
Daar sta je dan, op
school nummer 4. Fol
der in je hand, samen
met zoon- of dochter
lief luisterend naar
wéér een verhaal van
zo'n frisse, blozende
puber die je rondleidt. En die en
thousiast uitlegt waarom deze school
zo lauw, cool, vet of supergaaf is...
Christine Mallon kent het beeld.
Zij adviseert met haar bedrijf Binnen
Bereik scholen voor voortgezet on
derwijs (VO) bij het vertellen van
hun 'echte', onderscheidende ver
haal. Mallon: „Zoveel mogelijk laten
zien en ervaren wat er werkelijk op
school gebeurt. Wie zijn die docen
ten en andere leerlingen? Hoe is de
sfeer? De groep-8-leerling is op zoek
naar een school waar hij zich thuis-
voelt, vrienden maakt, de docenten
aardig zijn en waar hij denkt dat hij
het wel kan redden.'' Een tip voor
ouders: ,,Vraag een docent wat het
meest bijzondere is wat hij of zij op
school heeft meegemaakt, welke
leerling het meest is bijgebleven. Het
gaat niet zozeer om de antwoorden,
maar om het gevoel: of deze mensen
bij jou en je kind passen.''
Maar dan nog: het beste onderwijs
kiezen op basis van open dagen en
wat googelen naar de visie van een
school, dat is eigenlijk geen doen,
vindt Mallon. ,,Volgens mij zou je
ouders en leerlingen meer moeten
begeleiden. Iedere school voor voort
gezet onderwijs heeft een decaan
die helpt bij het zoeken naar een
vervolgopleiding na de middelbare
school. Waarom bestaat er geen de
caan voor leerlingen van groep 8? Ba
sisschooldocenten zijn onvoldoende
op de hoogte van onderwijsvernieu
wingen en durven niet te adviseren
in de schoolkeuze van hun leerling.''
Overbodig circus
Volgens Mallon zou de inzet van een
decaan bij de overstap naar VO tot
betere keuzes leiden. Bovendien
maakt het een compleet circus over
bodig. Mallon: ,,Per school worden
nu duizenden euro's uitgegeven aan
brochures, flyers, open dagen en
menskracht voor het werven van
leerlingen. Maar als je een decaan
hebt die zich verdiept in het kind, na
gaat hoe het kind leert en die goed op
de hoogte blijft van de ontwikkelin
gen, kun je ouders en leerlingen
gericht adviseren. Dan hoeft een VO-
school alleen maar de deuren te ope
nen om de leerling een dag mee te
laten lopen, op een gewone lesdag.''
uitkomst moeilijk te voorspellen. Soms gaat
het goed op de gebaande paden. Dan sluiten
talent, ambitie, onderwijs en arbeidsmarkt
naadloos op elkaar aan. Soms is de richting
niet zo duidelijk, dan kies je op basis van een
vaag gevoel en dan moet nog maar blijken of
je er werk in vindt. Dat hoeft geen groot
probleem te zijn.
Als je tenminste
bereid bent min
der voor de hand
liggende kansen
te grijpen.
weinig uit welke
middelbare school
je kiest? Toch wel.
Op welk niveau?
Technisch of theo
retisch? Tussen vriendjes of in een vreemde
omgeving? Dat zijn echte keuzes. Daar moet
even serieus over worden nagedacht. Deze
bijlage helpt je kiezen. Maar maak het jezelf
niet te moeilijk. Lol in het leren is misschien
wel het belangrijkste wat een middelbare
school je mee kan geven. Want als je
nieuwsgierig bent en enthousiast,
dan kom je er wel.
Soms is de
richting niet
zo duidelijk,
dan kies je op
basis van een
vaag gevoel
PZ DINSDAG 14 JANUARI 2020
Deze bijlage is een uitgave van ADR Nieuwsmedia.
Medewerkers o.m. Frank Balfoort, Olga van Lierop,
Sven Remijnsen, Egbert Jan Riethof (eindredactie),
Joris Roes, Ab van der Sluis, Ronnie Vermonden,
Wilco Willemsen, Koos de Wilt (coördinatie),
Rob Wissink, Thomas van Zwol (data).
Vormgeving Paulien Jansen, Coby Joustra,
Jeroen de Haas, Mariska Schotman, Mirjam Verheul.
Directie Erik van Gruijthuijsen, Bart Verkade.
©DPG Media
De Scheveningse Liselot Boiten (13) is thuis op het Maris
College: 'Zelfstandigheid brengt vrijheid.' foto frank jansen
Vera Postel (12) koos bewust voor klein: 'CSG Eekeringe
is overzichtelijk, ze letten meer op je.' foto pedro sluiter
Coole school, maar
is dat volgend
jaar nog zo?
Door Leo van Marrewijk
Als jonge mensen hun weg zoeken, is de
Maakt het dus
Arie Leen Kroon
is hoofdredacteur
van PZC