II Toverwoorden: nieuwsgierig en enthousiast SCHOOLKEUZE 3 KIEZEN VOOR JE KIND Best een klus nog, voortgezet onderwijs kiezen voor je kind. Hoe selecteer je een school waar je tiener groeit en bloeit? En niet onbelangrijk: blijft bloeien? voorwoord Vijn oudste dochter kiest microbiologie. Zij heeft er al vroeg belangstelling voor. Begint aan de lange lijn mavo- mbo-hbo. Doorloopt die keurig en komt meteen in het vak terecht. Eerst bij een bloedbank, nu bij een wereldwijde farmaceut. Gaat prima. Mijn jongste dochter kiest voor de kunst academie. Het idee komt pas op aan het eind van de middelbare school. O ja, als ik de academie leuk vind, moet ik nu wel even m'n diploma halen. Dat lukt. Op de acade mie leert zij binnenhuisarchitectuur. Vervolgens is er geen droog brood mee te verdienen. Een toevallig baantje op de administratie van een energiebedrijf wordt interessant vast werk. Gaat prima. COLOFON Daar sta je dan, op school nummer 4. Fol der in je hand, samen met zoon- of dochter lief luisterend naar wéér een verhaal van zo'n frisse, blozende puber die je rondleidt. En die en thousiast uitlegt waarom deze school zo lauw, cool, vet of supergaaf is... Christine Mallon kent het beeld. Zij adviseert met haar bedrijf Binnen Bereik scholen voor voortgezet on derwijs (VO) bij het vertellen van hun 'echte', onderscheidende ver haal. Mallon: „Zoveel mogelijk laten zien en ervaren wat er werkelijk op school gebeurt. Wie zijn die docen ten en andere leerlingen? Hoe is de sfeer? De groep-8-leerling is op zoek naar een school waar hij zich thuis- voelt, vrienden maakt, de docenten aardig zijn en waar hij denkt dat hij het wel kan redden.'' Een tip voor ouders: ,,Vraag een docent wat het meest bijzondere is wat hij of zij op school heeft meegemaakt, welke leerling het meest is bijgebleven. Het gaat niet zozeer om de antwoorden, maar om het gevoel: of deze mensen bij jou en je kind passen.'' Maar dan nog: het beste onderwijs kiezen op basis van open dagen en wat googelen naar de visie van een school, dat is eigenlijk geen doen, vindt Mallon. ,,Volgens mij zou je ouders en leerlingen meer moeten begeleiden. Iedere school voor voort gezet onderwijs heeft een decaan die helpt bij het zoeken naar een vervolgopleiding na de middelbare school. Waarom bestaat er geen de caan voor leerlingen van groep 8? Ba sisschooldocenten zijn onvoldoende op de hoogte van onderwijsvernieu wingen en durven niet te adviseren in de schoolkeuze van hun leerling.'' Overbodig circus Volgens Mallon zou de inzet van een decaan bij de overstap naar VO tot betere keuzes leiden. Bovendien maakt het een compleet circus over bodig. Mallon: ,,Per school worden nu duizenden euro's uitgegeven aan brochures, flyers, open dagen en menskracht voor het werven van leerlingen. Maar als je een decaan hebt die zich verdiept in het kind, na gaat hoe het kind leert en die goed op de hoogte blijft van de ontwikkelin gen, kun je ouders en leerlingen gericht adviseren. Dan hoeft een VO- school alleen maar de deuren te ope nen om de leerling een dag mee te laten lopen, op een gewone lesdag.'' uitkomst moeilijk te voorspellen. Soms gaat het goed op de gebaande paden. Dan sluiten talent, ambitie, onderwijs en arbeidsmarkt naadloos op elkaar aan. Soms is de richting niet zo duidelijk, dan kies je op basis van een vaag gevoel en dan moet nog maar blijken of je er werk in vindt. Dat hoeft geen groot probleem te zijn. Als je tenminste bereid bent min der voor de hand liggende kansen te grijpen. weinig uit welke middelbare school je kiest? Toch wel. Op welk niveau? Technisch of theo retisch? Tussen vriendjes of in een vreemde omgeving? Dat zijn echte keuzes. Daar moet even serieus over worden nagedacht. Deze bijlage helpt je kiezen. Maar maak het jezelf niet te moeilijk. Lol in het leren is misschien wel het belangrijkste wat een middelbare school je mee kan geven. Want als je nieuwsgierig bent en enthousiast, dan kom je er wel. Soms is de richting niet zo duidelijk, dan kies je op basis van een vaag gevoel PZ DINSDAG 14 JANUARI 2020 Deze bijlage is een uitgave van ADR Nieuwsmedia. Medewerkers o.m. Frank Balfoort, Olga van Lierop, Sven Remijnsen, Egbert Jan Riethof (eindredactie), Joris Roes, Ab van der Sluis, Ronnie Vermonden, Wilco Willemsen, Koos de Wilt (coördinatie), Rob Wissink, Thomas van Zwol (data). Vormgeving Paulien Jansen, Coby Joustra, Jeroen de Haas, Mariska Schotman, Mirjam Verheul. Directie Erik van Gruijthuijsen, Bart Verkade. ©DPG Media De Scheveningse Liselot Boiten (13) is thuis op het Maris College: 'Zelfstandigheid brengt vrijheid.' foto frank jansen Vera Postel (12) koos bewust voor klein: 'CSG Eekeringe is overzichtelijk, ze letten meer op je.' foto pedro sluiter Coole school, maar is dat volgend jaar nog zo? Door Leo van Marrewijk Als jonge mensen hun weg zoeken, is de Maakt het dus Arie Leen Kroon is hoofdredacteur van PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 51