©NDERNEMER Horecaondernemers: WAB grootste bedreiging Ik werk het liefst op 100% Zeeuwse stroom /Zfë>TA Werkverkeer bij Alpecin en Mathieu van der Poel 'Daar kan geen TED-talk tegenop' FAMILIEGEVOEL deondernemer.nl Minke Booij: 'Medicijn en behandeling voor Guus (6) baanbrekend succes' In steeds meer organisaties kunnen medewerkers werken aan een gezond lichaam door sport en vaak ook aan een gezonde geest door zingeving. Spieren voor Spieren profiteert, vertelt directeur Minke Booij met dezelfde frisse felheid waarmee ze naar goud hockeyde. In het Spieren voor Spieren Kinder centrum van het UMC zit Guus Bok (6) op een fiets. Hij fietst! 'Een wonder', noemen zijn ouders het. Minke Booij straalt. ,,Guus heeft SMA. Dat is een progressieve spierziekte waardoor hij niet kan lopen, zelfs niet staan. Dankzij heel veel Nederlanders kon Guus behandeld worden met een nieuw medicijn, waardoor zijn spieren sterker zijn geworden. Hij kan nu zelfs fietsen en zwemmen." Booij, zelf tot 2008 topsporter, noemt Guus omdat zijn mentaliteit zo 'inspirerend' is en zijn behandeling 'baanbrekend'. Net zoals in de topsport zien we bij Guus dat als je er maar in gelooft, en het hard genoeg blijft proberen, dat er een dag komt waarop het wél lukt. Dat is zó inspirerend voor ons. Met 'ons' doelt Booij op iedereen die bevlogen mee doet met de stichting, die twintig jaar geleden werd opgericht door voetbal trainer Jan Reker met Ronald en Frank de Boer en Oranje als eerste fans. 'Ambassadeur' heet dat nu en de stich- ting telt er al dertig, niet in de laatste plaats Louis en Truus van Gaal en voorop - met veel flair - Sven Kramer. In twee decennia groeide Spieren voor Spieren uit tot tien fte's en vijf miljoen euro inkomsten, terwijl dat in 2015 nog 2,5 miljoen was. Ruim twintig bedrij ven doen structureel mee en er zijn zo'n 350 acties per jaar. Van de 20.000 kinderen met een spierziekte zijn er honderden kind-ambassadeurs, zoals Guus. ,,Of Jenell Emanuelson. Ze is twaalf jaar en heeft AMC in haar armen én benen. Die kan ze niet gebruiken. Jenell liet hier tijdens een praatje zien hoe ze met haar mond appt en met een joystick onder haar voet tennist op een spelcomputer. Als kinderen als Guus en Jenell hun dankbaarheid tonen bij een bedrijf dat meedoet met Spieren voor Spieren, gebeurt er iets. Zo gaaf, daar kan geen TED-talk tegenop. Medewerkers denken dan 'als zij het kanHet ver bindt mensen enorm. Ze doen mee aan een actie, bijvoorbeeld de skippybal race van Radio 538, laten zich sponsoren en betrekken familie en vrienden erbij. Het stimuleert ook de vitaliteit: de spieren door de sport en de geest door de zingeving. Vooral jongeren willen verschil maken en dat maken wij mo gelijk." Booij praat met dezelfde frisse felheid waarmee ze alle prijzen in het hockey won. De gouden medaille is nu 'alle spierziektes verslaan' en met SMA is er een sterk begin. Aan Booij als aan voerder van Spieren voor Spieren om de kansen te zien en ontwikkelingen 'te versnellen'. ,,Ik was gezegend met een lichaam dat Olympisch kampioen kon worden. Veel kinderen hebben dezelfde mindset die ik toen had. Alleen hun lichaam werkt niet mee. Wij kunnen heel veel betekenen door voor hen drempels weg te nemen." Uit de KHN Monitor van Koninklijke Horeca Neder land blijkt dat 64 procent van de horecaondernemers vertrouwen heeft in het nieuwe jaar. Wel nemen de resultaten en verwachtingen af. In 2019 groeide de omzetwaarde in de horeca met 3,5 procent van ruim 22,7 miljard naar 23,5 mil jard euro. Waar de omzetgroei in de cafésector met 1,1 procent het laagst was, realiseerden hotels en fastservice 4,2 procent en restaurants 2,5 procent meer groei. Daarmee kent 2019 een fors lagere groei dan in 2018, toen de groei 6,8 procent was. Het omzetvolume (het aantal maaltijden, drankjes en over nachtingen dat is verkocht) stijgt over het hele jaar 2019 beschei den met 1,4 procent, maar neemt wel af. In de hotelsector is de stijging van het volume met 3,3 procent het hoogst. Fastservice steeg met bijna 2 procent, res taurants met bijna 1 procent. Caféomzet In de cafésector is er zelfs sprake van een daling van het omzetvo lume van 1,8 procent. Tegenover de bescheiden omzetgroei in 2019 staat een stijging van het aantal horecabedrijven van 41.800 naar 42.770. De groei van het aantal hotels met 7 procent steekt daar met kop en schou ders bovenuit. Bij cafés zien we een daling van 1,7 procent. De ruim 2.100 respondenten van de beleidsmonitor beoor-delen het zakelijk succes in 2019 met een 7,45. 32 procent van de onderne mers ervoer in 2019 positieve effecten van de economische groei. In 2018 was dit nog 37 pro cent. In 2018 had 72 procent van de ondernemers nog (heel) veel vertrouwen in de toekomst. Dit is in 2019 gedaald naar 64 pro cent. De drie belangrijkste be dreigingen voor 2020 zijn: de komst en verplichtingen van de WAB, een tekort aan personeel en het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Jouw laptop krijgt 100% energie van DELTA deltaenergie.nl werkverkeer, Presentator Roland Tameling ging in Werkverkeer met Alpecin-ceo Eduard Dörrenberg naar de persconferentie over de sponsorovereenkomst met de wielerploeg van Mathieu van der Poel. Alpecin-ceo Eduard Dörrenberg legt in Werk verkeer uit dat sponsoring van de wielerploeg die rond Mathieu van der Poel is gebouwd het shampoomerk nog meer en beter op de kaart gaat zetten. Alpacin ziet zichzelf als 'de Asterix onder de merken', omringd door het grote Unilever en L'Oréal, en daarom doen ze alles liefst nét even anders. Cafeïne in hun shampoo bijvoorbeeld en het woord 'doping' gebruiken in campagnes. POSTERBOY Dörrenberg vertelt dat zijn familiebedrijf sinds de oprichting in 1905 al diverse keren nauw betrokken is geweest bij de wielersport. Bij Giant-Alpecin - ook bekend van Tom Dumoulin - was hij vooral blij met Marcel Kittel. Later bij Katoesja Alpecin strandde dat avontuur. In Van der Poel denkt hij een nieuwe posterboy gevonden te hebben. ,,We zien ons te midden van de grote internationale spelers graag als de Asterix van onze branche. Vechten tegen de reuzen is ons ding." Met deze sponsordeal schuift Alpecin Corendon aan de kant. De gebroeders Roodhooft maken onderdeel uit van de wielerploeg én de familie Van der Poel en staan ook zo in het leven. ,,Niet kiezen voor de vanzelfsprekende aanpak", noemt teammanager Philip Roodhooft dat tijdens de persconferentie. Vader Adrie houdt er net als zijn zoon eveneens graag een tegendraadse visie op na. ,,Wat Matje het liefst heeft, is een ploeg met een sterk familie gevoel. Dat zie ik door de komst van deze nieuwe sponsors en renners niet veranderen." Scan de QR-code om deze aflevering van Werkverkeer over Alpecin met Mathieu van der Poel en andere videoseries te bekijken op deondernemer.nl volg ons op Met Spieren voor Spieren werken aan vitaliteit bedrijf Meer informatie: spierenvoorspieren.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19