0)
\^m
410.000banen weg in autosector
16 ECONOMIE
SERIE RUGGENGRAAT VAN DE SAMENLEVING
Kort
'Nog zeker geen einde aan
handelsoorlog China en VS'
De ondertekening van een eerste handels
overeenkomst tussen China en de Verenigde
Staten, later deze week, maakt nog geen
einde aan de handelsoorlog tussen de eco
nomische grootmachten. Daarvoor waar
schuwt Myron Brilliant (foto) van de Ameri
kaanse Kamer van Koophandel. Volgens
Brilliant is er nog geen structurele oplossing
voor een 'kernkwestie' als de Chinese subsi
dies aan staatsbedrijven en liggen de menin
gen over een gedeeld industrieel beleid nog
mijlenver uit elkaar. Verder houden de VS
nog voor 370 miljard dollar aan heffingen op
Chinese goederen in stand.
W
Goed jaar voor hotelsector,
slecht jaar voor cafés
Hotels hebben een goed jaar achter de rug.
Binnen de horecasector boekten zij de hoog
ste omzetgroei. Volgens een rapport van de
branchevereniging Koninklijke Horeca Ne
derland nam de omzet van cafés in 2019 juist
af. De omzet van de hele horecasector
groeide met 3,5 procent tot 23,5 miljard euro.
k Q
Flybe vraagt om noodkrediet
De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe zit
opnieuw in de problemen. Volgens het
Britse Sky News worden gesprekken ge
voerd met de Britse overheid voor een nood-
krediet. Een jaar geleden wist een consor
tium onder leiding van Virgin Atlantic de
regionale maatschappij, die ook op Schiphol
vliegt, nog van de ondergang te redden. Vol
gens Sky staan tweeduizend banen op de
tocht. De problemen bij Flybe, dat een vloot
van 75 vliegtuigen heeft en op meer dan
tachtig luchthavens in het Verenigd Konink
rijk en Europa vliegt, staan niet op zichzelf.
Eerder was het al einde oefening voor Mo
narch Airlines, Air Berlin, Wow Air en Aigle
Azur en een reeks kleinere spelers. Ook
touroperator Thomas Cook, die eigen vlieg
tuigen had, ging recent failliet.
Arcelor
Mittal
ASMI
NN Group
PostNL
Help, de
middenklasse
verzuipt!
Het zou een toe
passelijke titel van
een nieuwe film
kunnen zijn. De
middenklasse,
eens de ruggen
graat van de sa
menleving, staat
onder druk. Het
werk van keurige
burgers met een
vaste
(kantoor)baan of
een klein eigen be
drijfje wordt in
hoog tempo over
genomen door
computers. Ook de
flexibilisering van
de arbeidsmarkt
maakt het midden
inkomen onzeker.
Vandaag deel 5:
de Duitse
middenklasse.
Een op twee huis
houdens in Duitsland
behoort tot de midden
klasse, zo blijkt uit
onderzoek. Maar het is
een groep die minder
homogeen is dan hij op
het eerste gezicht lijkt.
en werknemer van
Volkswagen met vrouw
en twee kinderen die
spelen in de voortuin
van een rijtjeshuis aan
de rand van de stad
Wolfsburg. Voor de deur
of op de oprit staat een stationwagon of
familiebusje. Belangrijkste bron van in
komsten is het salaris van de voltijds
werkende vader. Ziehier het stereotiepe
beeld van een typisch Duits midden
klassegezin. Maar klopt dit cliché ook?
Wetenschapper Markus Grabka van
het Duitse instituut voor economisch
onderzoek (DIW) in Berlijn moet gnif
felen om de vraag. De middenklasse in
Duitsland is heel heterogeen en dat
maakt het volgens hem lastig om een
beeld te schetsen van een gezin dat re
presentatief is voor deze bevolkings
groep. ,,Typisch middenklasse is een stel
met een of twee kinderen waarvan een
van de ouders voltijds werkt en de an
der deeltijds.''
Judith Niehues kan een concreter
beeld schetsen. ,,De VW-arbeider uit
het clichébeeld bestaat, maar vormt een
kleine minderheid. Laat je het bedrijf,
de woonplaats en het type auto weg,
dan is het al representatiever. Gezinnen
met twee kinderen komen bovenge
middeld vaak voor in de Duitse mid
denklasse, maar die omvat ook veel ge
pensioneerden en kinderloze stellen.''
De woonsituatie van de typische
middenklasser maakt volgens haar niet
uit. „Ongeveer de helft huurt, de andere
helft bezit een koopwoning. In het beste
geval wonen ze in Weeze (Nedersak-
sen), de meest gemiddelde gemeente
van Duitsland.''
Hoogleraar sociologie Nicole Burzan
Medewerkers
van Deutsche
Post
degradeerden
naarde
onderklasse
Volgens het gisteren verschenen
rapport dreigen alleen al bij de pro
ductie van verbrandingsmotoren
en -onderdelen ongeveer 88.000
medewerkers hun baan te verlie
zen. Motoren van elektrische auto's
bevatten minder onderdelen en
vereisen minder onderhoud dan
verbrandingsmotoren, is de rede-
natie. Bovendien gaan de onderzoe
kers ervan uit dat de autoproductie
steeds verder wordt geautomati
seerd, waardoor minder medewer
kers nodig zijn. Volgens het onder
zoek staan in de Duitse autosector
al zo'n 240.000 banen op de tocht.
Daarnaast zullen toeleveranciers
en fabrikanten geraakt worden
door de transitie, voorspellen de
onderzoekers. Het adviesorgaan
roept in zijn rapport de overheid op
om maatregelen te nemen om me
dewerkers om te scholen en toe-
komstbestendig te maken. In 2018
was de auto-industrie nog goed
voor 834.000 banen in Duitsland,
het hoogste aantal sinds 1991. De
sector is een belangrijke motor voor
de groei van de grootste economie
van Europa.
De Duitse vereniging van autofa
brikanten (VDA) denkt dat de ra
mingen overtrokken zijn. In een re
actie spreekt de belangenclub van
een 'onrealistisch extreem scena
rio'. Zo zou de NPM er ten onrechte
van uitgaan dat tegen 2030 elektri
sche auto's en onderdelen nog
slechts in beperkte mate in Duits
land worden gemaakt.
BRILLIANT ZIET NOG VEEL PROBLEMEN
HORECASECTOR GROEIT 3,5 PROCENT
TWEEDUIZEND BANEN OP DE TOCHT
o
dinsdag 14 januari 2020
GO
De staalgigant
besloot de dag
als winnaar in
de AEX.
De chipmaker
behoorde tot de
grotere stijgers
in de MidKap.
De verzekeraar
kreeg een ad
viesverlaging van
Credit Suisse.
Het postbedrijf
was de grootste
daler in de Mid-
Kap.
o
Caspar Naber
Berlijn
Duitsland: dé
- Markus Grabka, onderzoeker
Duitsland wacht een massaont
slag door de overgang naar elek
trische voertuigen. In het meest
zwarte scenario verdwijnen er tot
2030 410.000 banen. Dat heeft
het Duitse adviesorgaan, het Na-
tionalen Plattform Zukunft der
Mobilitat (NPM), becijferd.
Natasja de Groot
Rotterdam/Berlijn
In 2018 was de Duitse auto
industrie goed voor 834.000
banen, het hoogste aantal sinds
1991.