0) \^m 410.000banen weg in autosector 16 ECONOMIE SERIE RUGGENGRAAT VAN DE SAMENLEVING Kort 'Nog zeker geen einde aan handelsoorlog China en VS' De ondertekening van een eerste handels overeenkomst tussen China en de Verenigde Staten, later deze week, maakt nog geen einde aan de handelsoorlog tussen de eco nomische grootmachten. Daarvoor waar schuwt Myron Brilliant (foto) van de Ameri kaanse Kamer van Koophandel. Volgens Brilliant is er nog geen structurele oplossing voor een 'kernkwestie' als de Chinese subsi dies aan staatsbedrijven en liggen de menin gen over een gedeeld industrieel beleid nog mijlenver uit elkaar. Verder houden de VS nog voor 370 miljard dollar aan heffingen op Chinese goederen in stand. W Goed jaar voor hotelsector, slecht jaar voor cafés Hotels hebben een goed jaar achter de rug. Binnen de horecasector boekten zij de hoog ste omzetgroei. Volgens een rapport van de branchevereniging Koninklijke Horeca Ne derland nam de omzet van cafés in 2019 juist af. De omzet van de hele horecasector groeide met 3,5 procent tot 23,5 miljard euro. k Q Flybe vraagt om noodkrediet De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe zit opnieuw in de problemen. Volgens het Britse Sky News worden gesprekken ge voerd met de Britse overheid voor een nood- krediet. Een jaar geleden wist een consor tium onder leiding van Virgin Atlantic de regionale maatschappij, die ook op Schiphol vliegt, nog van de ondergang te redden. Vol gens Sky staan tweeduizend banen op de tocht. De problemen bij Flybe, dat een vloot van 75 vliegtuigen heeft en op meer dan tachtig luchthavens in het Verenigd Konink rijk en Europa vliegt, staan niet op zichzelf. Eerder was het al einde oefening voor Mo narch Airlines, Air Berlin, Wow Air en Aigle Azur en een reeks kleinere spelers. Ook touroperator Thomas Cook, die eigen vlieg tuigen had, ging recent failliet. Arcelor Mittal ASMI NN Group PostNL Help, de middenklasse verzuipt! Het zou een toe passelijke titel van een nieuwe film kunnen zijn. De middenklasse, eens de ruggen graat van de sa menleving, staat onder druk. Het werk van keurige burgers met een vaste (kantoor)baan of een klein eigen be drijfje wordt in hoog tempo over genomen door computers. Ook de flexibilisering van de arbeidsmarkt maakt het midden inkomen onzeker. Vandaag deel 5: de Duitse middenklasse. Een op twee huis houdens in Duitsland behoort tot de midden klasse, zo blijkt uit onderzoek. Maar het is een groep die minder homogeen is dan hij op het eerste gezicht lijkt. en werknemer van Volkswagen met vrouw en twee kinderen die spelen in de voortuin van een rijtjeshuis aan de rand van de stad Wolfsburg. Voor de deur of op de oprit staat een stationwagon of familiebusje. Belangrijkste bron van in komsten is het salaris van de voltijds werkende vader. Ziehier het stereotiepe beeld van een typisch Duits midden klassegezin. Maar klopt dit cliché ook? Wetenschapper Markus Grabka van het Duitse instituut voor economisch onderzoek (DIW) in Berlijn moet gnif felen om de vraag. De middenklasse in Duitsland is heel heterogeen en dat maakt het volgens hem lastig om een beeld te schetsen van een gezin dat re presentatief is voor deze bevolkings groep. ,,Typisch middenklasse is een stel met een of twee kinderen waarvan een van de ouders voltijds werkt en de an der deeltijds.'' Judith Niehues kan een concreter beeld schetsen. ,,De VW-arbeider uit het clichébeeld bestaat, maar vormt een kleine minderheid. Laat je het bedrijf, de woonplaats en het type auto weg, dan is het al representatiever. Gezinnen met twee kinderen komen bovenge middeld vaak voor in de Duitse mid denklasse, maar die omvat ook veel ge pensioneerden en kinderloze stellen.'' De woonsituatie van de typische middenklasser maakt volgens haar niet uit. „Ongeveer de helft huurt, de andere helft bezit een koopwoning. In het beste geval wonen ze in Weeze (Nedersak- sen), de meest gemiddelde gemeente van Duitsland.'' Hoogleraar sociologie Nicole Burzan Medewerkers van Deutsche Post degradeerden naarde onderklasse Volgens het gisteren verschenen rapport dreigen alleen al bij de pro ductie van verbrandingsmotoren en -onderdelen ongeveer 88.000 medewerkers hun baan te verlie zen. Motoren van elektrische auto's bevatten minder onderdelen en vereisen minder onderhoud dan verbrandingsmotoren, is de rede- natie. Bovendien gaan de onderzoe kers ervan uit dat de autoproductie steeds verder wordt geautomati seerd, waardoor minder medewer kers nodig zijn. Volgens het onder zoek staan in de Duitse autosector al zo'n 240.000 banen op de tocht. Daarnaast zullen toeleveranciers en fabrikanten geraakt worden door de transitie, voorspellen de onderzoekers. Het adviesorgaan roept in zijn rapport de overheid op om maatregelen te nemen om me dewerkers om te scholen en toe- komstbestendig te maken. In 2018 was de auto-industrie nog goed voor 834.000 banen in Duitsland, het hoogste aantal sinds 1991. De sector is een belangrijke motor voor de groei van de grootste economie van Europa. De Duitse vereniging van autofa brikanten (VDA) denkt dat de ra mingen overtrokken zijn. In een re actie spreekt de belangenclub van een 'onrealistisch extreem scena rio'. Zo zou de NPM er ten onrechte van uitgaan dat tegen 2030 elektri sche auto's en onderdelen nog slechts in beperkte mate in Duits land worden gemaakt. BRILLIANT ZIET NOG VEEL PROBLEMEN HORECASECTOR GROEIT 3,5 PROCENT TWEEDUIZEND BANEN OP DE TOCHT o dinsdag 14 januari 2020 GO De staalgigant besloot de dag als winnaar in de AEX. De chipmaker behoorde tot de grotere stijgers in de MidKap. De verzekeraar kreeg een ad viesverlaging van Credit Suisse. Het postbedrijf was de grootste daler in de Mid- Kap. o Caspar Naber Berlijn Duitsland: dé - Markus Grabka, onderzoeker Duitsland wacht een massaont slag door de overgang naar elek trische voertuigen. In het meest zwarte scenario verdwijnen er tot 2030 410.000 banen. Dat heeft het Duitse adviesorgaan, het Na- tionalen Plattform Zukunft der Mobilitat (NPM), becijferd. Natasja de Groot Rotterdam/Berlijn In 2018 was de Duitse auto industrie goed voor 834.000 banen, het hoogste aantal sinds 1991.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16