24 ZEELAND
DRIE TRACES
Hoe prachtig de
doorrekeningen over
verminderde
geluidsbelasting op
papier ook zijn, veel
inwoners van de
Roosendaalse wijk
Tolberg blijven
bezorgd en
kritisch over extra
verkeersdrukte door
de bouw van het
nieuwe Bravis
ziekenhuis in gebied
Bulkenaar.
Ontsluitingsweg
nieuwe Bravis
-W,-:.
nnp
Dat is duidelijk gewor
den tijdens drie
drukke bewonersbij
eenkomsten in wijk
centrum De Bergspil.
Verkeersadviesbureau Goudappel
Coffeng presenteerde daar de doorre
keningen van drie tracé-varianten
voor de nieuwe weg die zowel het
ziekenhuis als Tolberg moet ontslui
ten.
Boodschap: hoe die ontsluitings
weg ook exact gaat lopen; bewoners
van met name de Thorbeckelaan en
Willem Dreesweg krijgen veel meer
autoverkeer voor hun deur. Tegelij
kertijd bezwoer Danny Walraven van
Goudappel Coffeng dat de extra
drukte gecompenseerd kan worden
via 'stil asfalt' en bijvoorbeeld ge
luidsschermen. Anders gezegd: ja, er
komen meer auto's, maar dat hoeft
niet te leiden tot meer geluidsover
last of milieuhinder. ,,Als we de ef
fecten voor het hele gebied bekijken,
is er in totaliteit zelfs minder geluids
belasting."
Voorbeeld: als de ontsluitingsweg
aan de noordkant van de Thorbecke-
laan wordt aangehaakt, stijgt de ver
keersdruk in de Thorbeckelaan en
Willem Dreesweg. Maar het sluip-
FEITEN
verkeer over Hollewegje en Rietgoor-
sestraat wordt gehalveerd. Per saldo
dus minder geluidsbelasting, aldus
Goudappel Coffeng.
Dat leidde niet tot juichende reac
ties. ,,Als er zoveel extra verkeer over
de Thorbeckelaan moet, zou ik be
ginnen om de drempels eruit te ha
len. Anders ligt iedereen straks te
schudden in bed", aldus een be
woonster.
Goudappel heeft becijferd dat het
nieuwe Bravis een verkeersstroom op
gang brengt van tegen de 10.000 mo
torvoertuigen per etmaal. Daar is het
busverkeer niet in meegerekend.
Zo'n 57 procent van dat verkeer komt
vanuit Bergen op Zoom en wordt via
de A58-afslag Wouw/Wouwse Plan
tage naar de nieuwe ontsluitingsweg
geleid waarvan het eerste stuk paral
lel loopt langs de snelweg. De reste
rende 43 procent is afkomstig uit
Roosendaal zelf en omliggende con
treien.
Het verkeersbureau werkte drie
tracé-varianten uit. Daarnaast wer
den nog eens dertien bewonersini
tiatieven via een snelle toets beoor
deeld. Enkele ideeën vanuit Tolberg,
zoals een extra afslag op de A58 of
herinrichting van knooppunt De
Stok, zijn als onhaalbaar terzijde ge
schoven.
De aanhoudende zorgen in Tolberg
zijn voor Goudappel Coffeng reden
om de verkeersveiligheid opnieuw
onder de loep te nemen, aldus Wal
raven na afloop van de bewonersbij
eenkomsten.
Vanuit de zaal werd ook gewezen
op de Rissebeek in het gebied, een
Ecologische Verbinding Zone. Hoe
daarmee om te gaan als er straks een
weg doorheen loopt? Volgens ge
meentelijk projectleider Perry van
Kempen wordt daarover gesproken
met het waterschap.
Tot verbazing van een bewoner
werd met geen woord gerept over de
investeringskosten van de verschil
lende tracés. ,,Het is maar de vraag of
een tracé dat hoog scoort wat betreft
bereikbaarheid uiteindelijk wordt
gekozen. Geld kan de doorslag ge
ven." In de berekeningen is een
spoortunnel aan de zuidelijke kant
van de Willem Dreesweg meegeno
men. Maar die tunnel zal er binnen
twee jaar niet liggen, aldus Van Kem
pen.
Waarom niet een extra treinstation
bouwen voor mensen uit Bergen op
Zoom, opperde een ander. Dat zou de
verkeersdruk verminderen. Het idee
is concreet aangedragen bij de NS.
,,Maar ook dat lukt niet binnen tien
of vijftien jaar."
Anders ligt
iedereen
straks te
schudden in
bed
maandag 13 januari 2020
GO
Op het linkse kaartje is te zien hoe de nieuwe ontsluitingsweg vanaf de A58-afslag bij Wouw/Wouwse Plantage parallel loopt langs de snelweg en vervolgens wordt
aangehaakt aan de noordzijde van de Thorbeckelaan. Op het middelste kaartje wordt de weg naar de zuidkant van de Thorbeckelaan/Willem Dreesweg geleid. Een
aparte aftakking loopt naar het nieuwe Bravis ziekenhuis op Bulkenaar. Op het rechtse kaartje sluit de weg ook aan op de Thorbeckelaan-zuid met de aftakking naar Bra
vis. Maar vanuit Roosendaal loopt er een tweede toegang naar het ziekenhuis. Van daaruit is het niet mogelijk om op de ontsluitingsweg langs de snelweg te komen.
'Extra verkeersdrukte hoeft
niet te leiden tot meer overlast'
Franka van der Rijt
Roosendaal
De polder, gebied
Bulkenaar, ten zuid
westen van Roosen
daal is een beoogde
plek voor de nieuw
bouw van het Bravis
ziekenhuis. foto marcel
OTTERSPEER/ PIX4PROFS
-Bewoonster
Eind januari beslist de ge
meente Roosendaal over het
voorkeurstracé van de ontslui
tingsweg voor het nieuwe Bravis
ziekenhuis en de wijk Tolberg.
Bewoners van Tolberg dien
den in totaal dertien mogelijke
tracés in waarvan een aantal
deels dubbelt met drie hoofdva
rianten die uitgewerkt zijn door
verkeersadviesbureau Goudap
pel Coffeng. Dat bureau toetste,
zij het minder uitgebreid, ook de
dertien bewonersinitiatieven.
Bij de hoofdvarianten loopt de
nieuwe ontsluitingsweg vanaf
de A58-afslag bij
Wouw/Wouwse Plantage paral
lel langs de snelweg richting
Bulkenaar. De weg wordt ter
hoogte van de noord- of zuid
zijde van de Thorbeckelaan op
de wijk Tolberg aangehaakt.
Hoe dat exact gebeurt, wordt
nader onderzocht.
Goudappel Coffeng rekende
ook sub-varianten door waarbij
rekening is gehouden met on
dertunneling van het spoor bij
de Willem Dreesweg-zuid.
In augustus dit jaar moeten de
voorontwerpen voor zowel het
voorkeurstracé ontsluitingsweg
als het bestemmingsplan ge
reed zijn. Dat is ook het moment
waarop omwonenden en andere
belanghebbenden bezwaren
kunnen indienen. Wie dat nalaat,
heeft het nakijken. Later alsnog
bezwaar maken, is volgens
Perry van Kempen van de ge
meente niet mogelijk.
Aanleg van de ontsluitingsweg
moet in 2022 starten. De weg
dient ook voor het bouwverkeer
richting Bulkenaar waar het
nieuwe Bravis ziekenhuis vanaf
2023 moet verrijzen. Medio
2025 is het nieuwe ziekenhuis
klaar. De huidige vestiging in
Bergen op Zoom gaat dan dicht.
Vijf jaar later sluit ook het be
staande ziekenhuis in Roosen
daal de deuren.