24 ZEELAND DRIE TRACES Hoe prachtig de doorrekeningen over verminderde geluidsbelasting op papier ook zijn, veel inwoners van de Roosendaalse wijk Tolberg blijven bezorgd en kritisch over extra verkeersdrukte door de bouw van het nieuwe Bravis ziekenhuis in gebied Bulkenaar. Ontsluitingsweg nieuwe Bravis -W,-:. nnp Dat is duidelijk gewor den tijdens drie drukke bewonersbij eenkomsten in wijk centrum De Bergspil. Verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng presenteerde daar de doorre keningen van drie tracé-varianten voor de nieuwe weg die zowel het ziekenhuis als Tolberg moet ontslui ten. Boodschap: hoe die ontsluitings weg ook exact gaat lopen; bewoners van met name de Thorbeckelaan en Willem Dreesweg krijgen veel meer autoverkeer voor hun deur. Tegelij kertijd bezwoer Danny Walraven van Goudappel Coffeng dat de extra drukte gecompenseerd kan worden via 'stil asfalt' en bijvoorbeeld ge luidsschermen. Anders gezegd: ja, er komen meer auto's, maar dat hoeft niet te leiden tot meer geluidsover last of milieuhinder. ,,Als we de ef fecten voor het hele gebied bekijken, is er in totaliteit zelfs minder geluids belasting." Voorbeeld: als de ontsluitingsweg aan de noordkant van de Thorbecke- laan wordt aangehaakt, stijgt de ver keersdruk in de Thorbeckelaan en Willem Dreesweg. Maar het sluip- FEITEN verkeer over Hollewegje en Rietgoor- sestraat wordt gehalveerd. Per saldo dus minder geluidsbelasting, aldus Goudappel Coffeng. Dat leidde niet tot juichende reac ties. ,,Als er zoveel extra verkeer over de Thorbeckelaan moet, zou ik be ginnen om de drempels eruit te ha len. Anders ligt iedereen straks te schudden in bed", aldus een be woonster. Goudappel heeft becijferd dat het nieuwe Bravis een verkeersstroom op gang brengt van tegen de 10.000 mo torvoertuigen per etmaal. Daar is het busverkeer niet in meegerekend. Zo'n 57 procent van dat verkeer komt vanuit Bergen op Zoom en wordt via de A58-afslag Wouw/Wouwse Plan tage naar de nieuwe ontsluitingsweg geleid waarvan het eerste stuk paral lel loopt langs de snelweg. De reste rende 43 procent is afkomstig uit Roosendaal zelf en omliggende con treien. Het verkeersbureau werkte drie tracé-varianten uit. Daarnaast wer den nog eens dertien bewonersini tiatieven via een snelle toets beoor deeld. Enkele ideeën vanuit Tolberg, zoals een extra afslag op de A58 of herinrichting van knooppunt De Stok, zijn als onhaalbaar terzijde ge schoven. De aanhoudende zorgen in Tolberg zijn voor Goudappel Coffeng reden om de verkeersveiligheid opnieuw onder de loep te nemen, aldus Wal raven na afloop van de bewonersbij eenkomsten. Vanuit de zaal werd ook gewezen op de Rissebeek in het gebied, een Ecologische Verbinding Zone. Hoe daarmee om te gaan als er straks een weg doorheen loopt? Volgens ge meentelijk projectleider Perry van Kempen wordt daarover gesproken met het waterschap. Tot verbazing van een bewoner werd met geen woord gerept over de investeringskosten van de verschil lende tracés. ,,Het is maar de vraag of een tracé dat hoog scoort wat betreft bereikbaarheid uiteindelijk wordt gekozen. Geld kan de doorslag ge ven." In de berekeningen is een spoortunnel aan de zuidelijke kant van de Willem Dreesweg meegeno men. Maar die tunnel zal er binnen twee jaar niet liggen, aldus Van Kem pen. Waarom niet een extra treinstation bouwen voor mensen uit Bergen op Zoom, opperde een ander. Dat zou de verkeersdruk verminderen. Het idee is concreet aangedragen bij de NS. ,,Maar ook dat lukt niet binnen tien of vijftien jaar." Anders ligt iedereen straks te schudden in bed maandag 13 januari 2020 GO Op het linkse kaartje is te zien hoe de nieuwe ontsluitingsweg vanaf de A58-afslag bij Wouw/Wouwse Plantage parallel loopt langs de snelweg en vervolgens wordt aangehaakt aan de noordzijde van de Thorbeckelaan. Op het middelste kaartje wordt de weg naar de zuidkant van de Thorbeckelaan/Willem Dreesweg geleid. Een aparte aftakking loopt naar het nieuwe Bravis ziekenhuis op Bulkenaar. Op het rechtse kaartje sluit de weg ook aan op de Thorbeckelaan-zuid met de aftakking naar Bra vis. Maar vanuit Roosendaal loopt er een tweede toegang naar het ziekenhuis. Van daaruit is het niet mogelijk om op de ontsluitingsweg langs de snelweg te komen. 'Extra verkeersdrukte hoeft niet te leiden tot meer overlast' Franka van der Rijt Roosendaal De polder, gebied Bulkenaar, ten zuid westen van Roosen daal is een beoogde plek voor de nieuw bouw van het Bravis ziekenhuis. foto marcel OTTERSPEER/ PIX4PROFS -Bewoonster Eind januari beslist de ge meente Roosendaal over het voorkeurstracé van de ontslui tingsweg voor het nieuwe Bravis ziekenhuis en de wijk Tolberg. Bewoners van Tolberg dien den in totaal dertien mogelijke tracés in waarvan een aantal deels dubbelt met drie hoofdva rianten die uitgewerkt zijn door verkeersadviesbureau Goudap pel Coffeng. Dat bureau toetste, zij het minder uitgebreid, ook de dertien bewonersinitiatieven. Bij de hoofdvarianten loopt de nieuwe ontsluitingsweg vanaf de A58-afslag bij Wouw/Wouwse Plantage paral lel langs de snelweg richting Bulkenaar. De weg wordt ter hoogte van de noord- of zuid zijde van de Thorbeckelaan op de wijk Tolberg aangehaakt. Hoe dat exact gebeurt, wordt nader onderzocht. Goudappel Coffeng rekende ook sub-varianten door waarbij rekening is gehouden met on dertunneling van het spoor bij de Willem Dreesweg-zuid. In augustus dit jaar moeten de voorontwerpen voor zowel het voorkeurstracé ontsluitingsweg als het bestemmingsplan ge reed zijn. Dat is ook het moment waarop omwonenden en andere belanghebbenden bezwaren kunnen indienen. Wie dat nalaat, heeft het nakijken. Later alsnog bezwaar maken, is volgens Perry van Kempen van de ge meente niet mogelijk. Aanleg van de ontsluitingsweg moet in 2022 starten. De weg dient ook voor het bouwverkeer richting Bulkenaar waar het nieuwe Bravis ziekenhuis vanaf 2023 moet verrijzen. Medio 2025 is het nieuwe ziekenhuis klaar. De huidige vestiging in Bergen op Zoom gaat dan dicht. Vijf jaar later sluit ook het be staande ziekenhuis in Roosen daal de deuren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 24