Flitsmeldingen
9
u
6- 9h
19-6h
^Sn9jKtaande
Er komt ergernis
tussen mensen die
100 gaan rijden en
automobilisten die
hard willen
Op een gemiddelde dag worden er 97 meldingen
gedaan van mobiele flitsers. Waar werden in
2019* het vaakst mobiele snelheids
metingen gezien?
Overal 100, maar
niet de hele dag
Piek door
tramschutter
Utrecht
2019
Hoe\we\ stad van
Net zoats in 2018 worden
meeste flitsmeidingen
Rotterdam-. 9*
6-19n
19-6h
effect oplevert', of het zou tot nóg
meer gebruikers voor de app moeten
leiden. Er zijn nu 1,6 miljoen actieve
gebruikers en de verwachting is dat
dat groeit naar 2,5 miljoen in 2023.
Flitsmeister aan en gassen, zal voor
een deel van de automobilisten blij
ven gelden. „Mensen zijn nu eenmaal
gewend om met een bepaalde snel
heid te rijden'', zegt Sjoerd Perfors
van de app.
Met het nieuwe maximum overdag
is Nederland over twee maanden een
halve eeuw terug in de tijd. Van 1974
tot 1988 was 100 km/uur de maxi
mumsnelheid op de rijkswegen. Die
maximumsnelheid werd ingevoerd
om olie te besparen en het aantal ver
keersdoden terug te dringen.
Het is bijna niet meer voor te stel
len, maar veel budgetauto's kónden
in de jaren 70 en 80 nauwelijks snel
ler of ze vielen zowat uit elkaar door
de trillingen en de herrie. Wie bij
voorbeeld met een Citroën 2CV
harder dan 100 wilde, kon dat beter
niet doen met wind tegen. ,,Wie nu
100 km/uur rijdt in een moderne
auto, heeft het gevoel dat-ie stilstaat.
Met 130 voelt het of je opschiet.
Als de maatregel nu voor de verkeers
veiligheid was, maar hij is voor het
milieu. Daar zien mensen het nut
niet van in. Waarom zouden zij
100 rijden als de vliegtuigen over je
hoofd vliegen?'' zegt Spee.
Spee staat niet alleen met die op
vatting. Verkeerspsycholoog Gerard
Tertoolen zegt dat hij verwacht dat
de limiet massaal genegeerd zal wor
den. ,,Het zal ook ergernis geven tus
sen de mensen die wel 100 gaan rij
den en de opgefokte automobilisten
die hard willen blijven rijden. Het
enige dat werkt om goed te handha
ven is trajectcontrole.''
Pedaal intrappen
Ook SWOV, het instituut voor We
tenschappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid, heeft weinig fiducie in na
leving van de snelheidsverlaging.
Onze brede en doorgaans perfect on
derhouden wegen nodigen nu een
maal uit om het pedaal diep in te
trappen. En het terugdringen van de
stikstofuitstoot dan, dat is toch ook
belangrijk? Uit onderzoek waarom
mensen zich aan de snelheid houden
blijkt dat 'het milieu' daarbij op de
laatste plaats komt.
Menskracht bij de politie en de po
pulariteit van Flitsmeister zijn het
grootste probleem bij de handhaving.
Spee verwacht dat er publiciteitsac
ties komen om het beeld te scheppen
dat er flink gecontroleerd wordt.
,,Maar mensen zijn niet gek. De poli
tie kondigde laatst aan dat er vanuit
een touringcar wordt gekeken of au
tomobilisten hun telefoon gebruiken.
Dan gaan er twaalf dienders in die
bus om in auto's te kunnen kijken.
Media erbij. Dat zou geweldig pre
ventief werken. Maar mensen weten
drommels goed dat ze dat maar om
het halfjaar doen.''
Flitsmeister stelt dat de app geen
probleem is voor de handhaving.
,,Wij helpen juist mee door gebrui
kers te attenderen op hun snelheid.''
zaterdag 11 januari 2020
GO
Vanaf 16 maart geldt
overdag op alle snelwegen
een maximumsnelheid van
100 km/u. U gaat deze
bordencombinaties zien:
18 maart
329
Na de aanslag
in Utrecht op
18 maart ging
de politie langs
de snelwegen
posten, om de dader(s) te vinden. Veel mensen
dachten toen dat het om snelheidscontroles
ging. Die dag waren er in Nederland 329
meldingen; een week eerder waren dat er 102.
d 1 j t m a m j
Muiden kent
opvallend veel
meldingen (60S)
op de Al en A9.
Hier altijd
100 km/u
Utrecht, 11 maart... en 18 maart
N302
Overdag
100 km/u
's nachts
130 km/u.
Overdag
100 km/u,
's nachts
120 km/u
HUIDIGE SITUATIE
Maximumsnelheid
100 km/u
120 km/u
130 km/u
Variabel
(100/120
tot 130)
SITUATIE VANAF 16 MAART
Overdag op
alle snel
wegen
100 km/u
s Nachts op
sommige
wegen
nog 130
km/u
MELDINGEN
PER WEEKDAG
MELDINGEN PER
10 KM SNELWEG
MELDINGEN
NAAR TIJDSTIP
7500
4000
0000
oOOO
2000
1000
3 6 9 12 15 18 21
Uur
ma di wo do vr za zo
Data van 1 december 2018 t/m 13 december 2019
©1101201 KIKE FRANSStN,BAH I-JAN DEKKER BRON:hLI ISMEISI EH,HUKSWAI ERSIAAI
—Gerard Tertoolen,
verkeerspsycholoog