Flitsmeldingen 9 u 6- 9h 19-6h ^Sn9jKtaande Er komt ergernis tussen mensen die 100 gaan rijden en automobilisten die hard willen Op een gemiddelde dag worden er 97 meldingen gedaan van mobiele flitsers. Waar werden in 2019* het vaakst mobiele snelheids metingen gezien? Overal 100, maar niet de hele dag Piek door tramschutter Utrecht 2019 Hoe\we\ stad van Net zoats in 2018 worden meeste flitsmeidingen Rotterdam-. 9* 6-19n 19-6h effect oplevert', of het zou tot nóg meer gebruikers voor de app moeten leiden. Er zijn nu 1,6 miljoen actieve gebruikers en de verwachting is dat dat groeit naar 2,5 miljoen in 2023. Flitsmeister aan en gassen, zal voor een deel van de automobilisten blij ven gelden. „Mensen zijn nu eenmaal gewend om met een bepaalde snel heid te rijden'', zegt Sjoerd Perfors van de app. Met het nieuwe maximum overdag is Nederland over twee maanden een halve eeuw terug in de tijd. Van 1974 tot 1988 was 100 km/uur de maxi mumsnelheid op de rijkswegen. Die maximumsnelheid werd ingevoerd om olie te besparen en het aantal ver keersdoden terug te dringen. Het is bijna niet meer voor te stel len, maar veel budgetauto's kónden in de jaren 70 en 80 nauwelijks snel ler of ze vielen zowat uit elkaar door de trillingen en de herrie. Wie bij voorbeeld met een Citroën 2CV harder dan 100 wilde, kon dat beter niet doen met wind tegen. ,,Wie nu 100 km/uur rijdt in een moderne auto, heeft het gevoel dat-ie stilstaat. Met 130 voelt het of je opschiet. Als de maatregel nu voor de verkeers veiligheid was, maar hij is voor het milieu. Daar zien mensen het nut niet van in. Waarom zouden zij 100 rijden als de vliegtuigen over je hoofd vliegen?'' zegt Spee. Spee staat niet alleen met die op vatting. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zegt dat hij verwacht dat de limiet massaal genegeerd zal wor den. ,,Het zal ook ergernis geven tus sen de mensen die wel 100 gaan rij den en de opgefokte automobilisten die hard willen blijven rijden. Het enige dat werkt om goed te handha ven is trajectcontrole.'' Pedaal intrappen Ook SWOV, het instituut voor We tenschappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid, heeft weinig fiducie in na leving van de snelheidsverlaging. Onze brede en doorgaans perfect on derhouden wegen nodigen nu een maal uit om het pedaal diep in te trappen. En het terugdringen van de stikstofuitstoot dan, dat is toch ook belangrijk? Uit onderzoek waarom mensen zich aan de snelheid houden blijkt dat 'het milieu' daarbij op de laatste plaats komt. Menskracht bij de politie en de po pulariteit van Flitsmeister zijn het grootste probleem bij de handhaving. Spee verwacht dat er publiciteitsac ties komen om het beeld te scheppen dat er flink gecontroleerd wordt. ,,Maar mensen zijn niet gek. De poli tie kondigde laatst aan dat er vanuit een touringcar wordt gekeken of au tomobilisten hun telefoon gebruiken. Dan gaan er twaalf dienders in die bus om in auto's te kunnen kijken. Media erbij. Dat zou geweldig pre ventief werken. Maar mensen weten drommels goed dat ze dat maar om het halfjaar doen.'' Flitsmeister stelt dat de app geen probleem is voor de handhaving. ,,Wij helpen juist mee door gebrui kers te attenderen op hun snelheid.'' zaterdag 11 januari 2020 GO Vanaf 16 maart geldt overdag op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 km/u. U gaat deze bordencombinaties zien: 18 maart 329 Na de aanslag in Utrecht op 18 maart ging de politie langs de snelwegen posten, om de dader(s) te vinden. Veel mensen dachten toen dat het om snelheidscontroles ging. Die dag waren er in Nederland 329 meldingen; een week eerder waren dat er 102. d 1 j t m a m j Muiden kent opvallend veel meldingen (60S) op de Al en A9. Hier altijd 100 km/u Utrecht, 11 maart... en 18 maart N302 Overdag 100 km/u 's nachts 130 km/u. Overdag 100 km/u, 's nachts 120 km/u HUIDIGE SITUATIE Maximumsnelheid 100 km/u 120 km/u 130 km/u Variabel (100/120 tot 130) SITUATIE VANAF 16 MAART Overdag op alle snel wegen 100 km/u s Nachts op sommige wegen nog 130 km/u MELDINGEN PER WEEKDAG MELDINGEN PER 10 KM SNELWEG MELDINGEN NAAR TIJDSTIP 7500 4000 0000 oOOO 2000 1000 3 6 9 12 15 18 21 Uur ma di wo do vr za zo Data van 1 december 2018 t/m 13 december 2019 ©1101201 KIKE FRANSStN,BAH I-JAN DEKKER BRON:hLI ISMEISI EH,HUKSWAI ERSIAAI —Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9